Gå til innhold

Guttegjenger raner tilfeldige personer på gata


Drizzt

Anbefalte innlegg

Fra VG. Merk dere at i alle slike saker (og det har vært mange i det siste) er det alltid en gruppe av flere ungdommer som angriper 1 person. Høres det kjent ut? Minoritetsungdommer, les gutter med minoritetsbakgrunn, som flokker seg mot 1 offer? Gjengen som tok tbanen til nabokommunen og ranet elever der, viste seg å være somaliske ungdommer. Gjengen som ranet elever på toget vestover fra Oslo viste seg også å være av ikke-europeisk opphav. Er det ikke på tide å slutte å være så himla politisk korrekte og innrømme at det er et veldig stort problem i Oslo med gutter med minoritetsbakgrunn som driver med kriminalitet fra ung alder og deretter sette i gang tiltak for å få slutt på dette? Silkehansker funker ikke, det er blitt verre med tiden. 

 

 

23:07 i gårVemund Anke Garden

POLITIET: JAKTER UNGDOMMER ETTER ANGREP PÅ MANN

Politiet i Oslo har flere patruljer i området Lambertseter etter at en mann ble angrepet av flere ungdommer, skriver politiet selv på Twitter.

Mannen skal blø fra hodet etter å ha blitt slått og sparket og blir sjekket av ambulanse etter hendelsen, skriver de videre.

– Vi ble varslet av AMK. Vi vet ikke om det er en forbindelse mellom vedkommende og ungdommene, sier operasjonsleder Marianne Heidenstrøm i Oslo politidistrikt til NTB.

Til VG sier hun at mannen er frastjålet en jakke.

– Det blir kategorisert som et ran, han blir jo ranet ved vold.

– Hvordan er tilstanden til mannen?

– Han var bevisst, men hadde fått noen slag mot hodet, så de ville sjekke han på Ullevål, sier operasjonslederen videre.

Politiet skal fortsette søket, blant annet med hundepatruljer. Heidenstrøm opplyser også om at det var snakk om rundt ti ungdommer i gjengen som angrep.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirkelen

Oslo blir farligere og farligere. Jeg er i alle fall blitt redd for byen. Som vanlig er hverken politiets innsats eller eventuelle straffer i nærheten av å være effektive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sirkelen skrev:

Oslo blir farligere og farligere. Jeg er i alle fall blitt redd for byen. Som vanlig er hverken politiets innsats eller eventuelle straffer i nærheten av å være effektive. 

For voksne folk på dagtid er det veldig trygt. Disse gjengene peker seg bevisst ut unge gutter som altså har begrenset mulighet til å forsvare seg, men likevel er gamle nok til å ha en mobil de kan stjele. Det var  mye slik der jeg vokste opp også. Men det var en som gikk på tømrerlinja på samme videregående skole som meg som ordnet opp rimelig greit når han ble presset inn i en bakgate av en slik gjeng. Han hadde på seg verktøybeltet så han vippet opp hammeren og slo den med all makt inn i kneet til en av gjengen. Og da forsvant de gitt...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med meg pepperspray når jeg er i oslo på kveldstid og har bodycam på meg. Får snart el pistol 😏 Så god berikelse er de. Venninne som ble gjengvoldtatt og et helvete den dag i dag, tre år siden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er samme gjengen som var i media for litt siden? Ble de tatt, de som hadde slått ned en på Romsås? 

10 mot 1 ja.. Realt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Guile said:

Lurer på om det er samme gjengen som var i media for litt siden? Ble de tatt, de som hadde slått ned en på Romsås? 

10 mot 1 ja.. Realt det. 

Hyener, tror jeg vi sier.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle en gjeng nordmenn angripe, banke opp og rane en somalier så ropes det opp om rasisme og regjeringen blir bedt om å komme med tiltak nasjonalt i skolen for å komme problemet til livs.

Men siden det er omvendt er det en bitteliten notis i avisa og ellers skuldertrekking.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan bare dialog, brobygging og enda flere ungdomsklubber redde det multikulturelle eksperimentet.

"Oslo er en trygg by" sier bykommunist og rørlegger Raymond Johansen, forøvrig samme mann som foreslo å lage voldtektsfrie stier gjennom byen.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i tiden var det noe sånt som skjedde Jo Erling Jahr, som førte til at han trakk til de eneste han følte tilbød ham beskyttelse - nynazister. Hadde ikke gjengen med somaliere plaget Jahr i første omgang, ville neppe drapet på Benjamin Hermansen funnet sted. Noe å tenke på for dagens gateranere.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på en svensk debatt om gjengmiljøet i Gøteborg nå, og det som slår meg er hvordan det samme mantra bare blir gjentatt gang etter gang, år etter år. Det er så og si ingen som kritiserer ungdommene selv eller miljøet de er en del av, det er alltid det svenske samfunnet som er problemet. Det er enten skolen som ikke gjør nok, eller politiet som svikter, eller politikere, eller for få fritidsklubber. De kriminelle blir omtalt som kriminelle, men samtidig påpekes det gang på gang at selv om de er kriminelle er de også offer. 

Det er klart samfunnet har et ansvar, og på mange måter har kanskje samfunnet sviktet, men det er bare halve problemet. Og denne halvdelen av problemet har man snudd og vendt opp ned på siden 80 - tallet uten noen bedring, ting har bare eskalert. Når skal svenskene begynne å snakke om hele problemet, den resterende halvparten. Hvorfor blir ikke disse kriminelle ansvarliggjort som selvstendige handlende individer med fri vilje? Når skal de begynne å stille krav?! 

Og hvorfor er det så mange nordmenn som ønsker samme tendens her i Norge som i Sverige, i forhold til at man liksom skal forstå seg i hjel på gjengene og miljøene de er en del av? Vi ser hvordan den type politikk har feilet drastisk i Sverige. Problemet i Norge er fortsatt lite sammenlignet med Sverige, og skal vi få bukt med problemet må vi handle nå før det er for sent.

Hvor skal samfunnet ellers bære av sted? Skal staten miste voldsmonopolet sitt, slik enkelte journalister nå hevder har skjedd i Sverige? Hvilke konsekvenser vil ikke det avstedskomme. Blir vi vanlige borgere nødt til å bevæpne oss selv? Hvilket jævla samfunn ville vel ikke det ha blitt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alle med snev av makt har så høy berøringsangst at de ikke en gang kan si høyt det alle uansett ser, vil jo problemene bare vokse til det ikke lenger kan løses - selv med vilje.

Tar du tryggheten ut av et sivilisert, demokratisk samfunn, tar du også bunnen ut av hele konstruksjonen.

Det finnes ingen skjørere konstruksjon enn et slikt samfunn - det må kjempes for hver dag. Men den kampen vil ingen ta.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 timer siden, HalldirV2 skrev:

Sitter å ser på en svensk debatt om gjengmiljøet i Gøteborg nå, og det som slår meg er hvordan det samme mantra bare blir gjentatt gang etter gang, år etter år. Det er så og si ingen som kritiserer ungdommene selv eller miljøet de er en del av, det er alltid det svenske samfunnet som er problemet. Det er enten skolen som ikke gjør nok, eller politiet som svikter, eller politikere, eller for få fritidsklubber. De kriminelle blir omtalt som kriminelle, men samtidig påpekes det gang på gang at selv om de er kriminelle er de også offer. 

Det er klart samfunnet har et ansvar, og på mange måter har kanskje samfunnet sviktet, men det er bare halve problemet. Og denne halvdelen av problemet har man snudd og vendt opp ned på siden 80 - tallet uten noen bedring, ting har bare eskalert. Når skal svenskene begynne å snakke om hele problemet, den resterende halvparten. Hvorfor blir ikke disse kriminelle ansvarliggjort som selvstendige handlende individer med fri vilje? Når skal de begynne å stille krav?! 

Og hvorfor er det så mange nordmenn som ønsker samme tendens her i Norge som i Sverige, i forhold til at man liksom skal forstå seg i hjel på gjengene og miljøene de er en del av? Vi ser hvordan den type politikk har feilet drastisk i Sverige. Problemet i Norge er fortsatt lite sammenlignet med Sverige, og skal vi få bukt med problemet må vi handle nå før det er for sent.

Hvor skal samfunnet ellers bære av sted? Skal staten miste voldsmonopolet sitt, slik enkelte journalister nå hevder har skjedd i Sverige? Hvilke konsekvenser vil ikke det avstedskomme. Blir vi vanlige borgere nødt til å bevæpne oss selv? Hvilket jævla samfunn ville vel ikke det ha blitt. 

Når staten ikke tar ansvar for borgernes sikkerhet, må de nødvendigvis beskytte seg selv.

Det oppfordrer jeg folk til å gjøre. Det gjengkriminelle og organiserte kriminelle angreoet på samfunnet vil bare øke fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 timer siden, A-hunter skrev:

Når alle med snev av makt har så høy berøringsangst at de ikke en gang kan si høyt det alle uansett ser, vil jo problemene bare vokse til det ikke lenger kan løses - selv med vilje.

Tar du tryggheten ut av et sivilisert, demokratisk samfunn, tar du også bunnen ut av hele konstruksjonen.

Det finnes ingen skjørere konstruksjon enn et slikt samfunn - det må kjempes for hver dag. Men den kampen vil ingen ta.

Så sant som det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
7 timer siden, Nastine skrev:

Har med meg pepperspray når jeg er i oslo på kveldstid og har bodycam på meg. Får snart el pistol 😏 Så god berikelse er de. Venninne som ble gjengvoldtatt og et helvete den dag i dag, tre år siden.

Godt du forsvarer deg mot denne onde trusselen. Dette er for jævlig! For gjengvoldtekt er bare døden streng nok straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen

Men hvorfor er det fortsatt potensielle ofre der ute? Leser ikke foreldre nyheter? Bryr de seg ikke? Tenker de "det angår ikke oss. Det skjer ikke oss"? Ikke for å drive victim blaming, men Oslo er for meg en stor gåte. Jeg bor ikke i hovedstaden, men hver gang jeg nærmer meg tar jeg forholdsregler. Likevel ser jeg alltid ørten fulle jenter vandre alene gatelangs på kvelden. Gutter som flasher dyre klær og går med nesa i mobilen, uten å engang ense omgivelsene sine. Hva slags virkelighet lever de i?

Hvis Oslo er så jævlig og utrygt som disse nyhetssakene sier må det jo snart merkes. Folk må boikotte utestedene i frykt for å bli overfalt på vei hjem. Nekte å ta t-banen etter visse klokkeslett fordi det er så utrygt. Massekollaps og stenging av serveringsbransjen. Utesteder. Kollektivtransport. Foreldre som nekter å sende barna sine på skole. At sentrum legges øde etter midnatt. Rødlisting av hoteller og reiselivsbransjen. Det skjer jo ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha på dyre klær hvis de eller foreldrene har råd til det? For en rar logikk du har. ''Hvorfor går kvinner med korte kjoler og skjørt hvis de ikke ber om å bli voldtatt?'' er en utsagn i samme retning av det du skriver. Det er aldri offerets skyld for å ha blitt utsatt for en kriminell handling. Det samme gjelder fulle mennesker. Det er ikke en invitasjon og rettferdiggjør ikke at de blir utsatt for kriminelle handlinger selv om de dummer seg ut.

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
5 timer siden, badesangen skrev:

Men hvorfor er det fortsatt potensielle ofre der ute? Leser ikke foreldre nyheter? Bryr de seg ikke? Tenker de "det angår ikke oss. Det skjer ikke oss"? Ikke for å drive victim blaming, men Oslo er for meg en stor gåte. Jeg bor ikke i hovedstaden, men hver gang jeg nærmer meg tar jeg forholdsregler. Likevel ser jeg alltid ørten fulle jenter vandre alene gatelangs på kvelden. Gutter som flasher dyre klær og går med nesa i mobilen, uten å engang ense omgivelsene sine. Hva slags virkelighet lever de i?

Hvis Oslo er så jævlig og utrygt som disse nyhetssakene sier må det jo snart merkes. Folk må boikotte utestedene i frykt for å bli overfalt på vei hjem. Nekte å ta t-banen etter visse klokkeslett fordi det er så utrygt. Massekollaps og stenging av serveringsbransjen. Utesteder. Kollektivtransport. Foreldre som nekter å sende barna sine på skole. At sentrum legges øde etter midnatt. Rødlisting av hoteller og reiselivsbransjen. Det skjer jo ikke?

Litt enig med deg. Man skal kunne gå trygt over alt, men noen steder går faktisk ikke det. Og da er det greit å ta litt ansvar for seg selv. 

Har aldri følt meg utrygg, verken i Amsterdam, Oslo eller Kuala Lumpur. Men jeg bruker huet, går ikke alene gjennom mørke parker, flasher aldri med noe, tvert i mot. Har alarm i lomma.

Portforbud for alle under 16 år etter kl 23 og mye politi i gatene tror jeg kunne løst mye enkelt ;) Men sikkert lett å si... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Litt enig med deg. Man skal kunne gå trygt over alt, men noen steder går faktisk ikke det. Og da er det greit å ta litt ansvar for seg selv. 

Har aldri følt meg utrygg, verken i Amsterdam, Oslo eller Kuala Lumpur. Men jeg bruker huet, går ikke alene gjennom mørke parker, flasher aldri med noe, tvert i mot. Har alarm i lomma.

Portforbud for alle under 16 år etter kl 23 og mye politi i gatene tror jeg kunne løst mye enkelt ;) Men sikkert lett å si... 

Men disse menneskene er ute etter å gjøre onde gjerninger. Og de gir seg ikke før de finner noen å ta.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, Bie-damen skrev:

Men disse menneskene er ute etter å gjøre onde gjerninger. Og de gir seg ikke før de finner noen å ta.

Da må vi ha mye mer synlig politi i gatene, slå beinhardt ned på disse gjengene! Ta av silkehansker og gi de en straff som de merker. Overvåkning på alle steder som sentre, baner osv, sette inn nok ressurser sånn at dette kan avverges så fort det skjer. 

Gå inn i skoler tidlig og forebygge. 

Personlig kan jeg heller ikke forstå foreldre som lar ungene sine løpe rundt i Oslo med mobiler, jakker og sko til en verdi av 30 000 kr heller... Selv om det selvsagt skal være greit å gå trygt, uansett hva du har på deg. Men det er mye større sjanse for å bli ranet, hvis du har noe ranerne ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor er omsorgspersonene til disse ungdommene og oppfører de seg slik når de er i moskeen også?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...