Gå til innhold

Hvis du ikke kunne få barn med partneren din, ville du adoptert en baby?  


Gjest Familytree

Anbefalte innlegg

På 2.11.2019 den 6.44, AnonymBruker skrev:

Ja, og jeg har gjort det :)

Datteren vår var 13 måneder da vi hentet henne i Sør-Afrika. Det er den aller beste beslutningen vi har tatt i livet! Vi hadde en biologisk sønn fra før og kan med hånden på hjertet si at det ikke finnes noen forskjell, vi har akkurat de samme følelsene for begge ❤

Anonymkode: 4586a...b63

Det må være rart. Ha to barn som er født med SÅ ulike forutsetninger..

den ene er hvit med de privilegier det medfører på verdensbasis. Mens den andre er svart for alle andre enn dere, og vil bli utsatt for hets og rasisme når det beveger seg utenfor den trygge bobla dere representerer. To barn med så ulike forutsetninger. Det må være rart og veldig skremmende..

Anonymkode: 3df92...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Sør-Korea har da ikke sluttet, tvert imot er det altfor få som søker å adoptere barn derfra. Også Colombia, og Thailand har altfor få søkere, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at det har blitt vanskeligere?

Anonymkode: 4586a...b63

Antall barn adoptert fra Sør Korea har falt kraftig. 

https://www.economist.com/asia/2015/05/23/pity-the-children

Og på norsk adopsjonsforum så er ikke Sør Korea engang et mulig alternativ.

https://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/valg-av-land/1228/krav-til-søkere

Det er altfor få som adopterer fra Korea fordi det er ikke et realistisk alternativ. Ser også at du ignorerte

Anonymkode: c4411...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå "ignorerte Kina". Det var det største adoptivlandet, og det gjorde det naturligvis mye lettere å adoptere for 15 år siden.

Folk har ikke blitt mye mer negativ til adopsjon de siste 15 årene. Grunnen til at antall adopsjoner har falt er fordi det har blitt vanskeligere.

Anonymkode: c4411...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antall barn adoptert fra Sør Korea har falt kraftig. 

https://www.economist.com/asia/2015/05/23/pity-the-children

Og på norsk adopsjonsforum så er ikke Sør Korea engang et mulig alternativ.

https://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/valg-av-land/1228/krav-til-søkere

Det er altfor få som adopterer fra Korea fordi det er ikke et realistisk alternativ. Ser også at du ignorerte

Anonymkode: c4411...390

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle stå "ignorerte Kina". Det var det største adoptivlandet, og det gjorde det naturligvis mye lettere å adoptere for 15 år siden.

Folk har ikke blitt mye mer negativ til adopsjon de siste 15 årene. Grunnen til at antall adopsjoner har falt er fordi det har blitt vanskeligere.

Anonymkode: c4411...390

Kina og Norge samarbeider ikke lenger om adopsjon, det er korrekt. Men når det gjelder Sør-Korea leter du hos feil organisasjon, det er Verdens Barn som organiserer dette, se her. Adopsjonsforeningene deler landene litt mellom seg, så at du ikke fant noe om Sør-Korea hos Adopsjonsforum er ikke så rart.

Felles for foreningene er at de aktivt har gått ut med at de trenger søkere, fordi Norge i enkelte land står i fare for ikke å kunne fylle kvoten de er tildelt. Og det er trist når Norge går for å være et godt land å vokse opp i. Jeg har sett at dette blant annet gjelder Sør-Korea, Peru og Thailand.

Hvorfor det er slik er sikkert sammensatt. Jeg tror personlig at en av grunnene er at adopsjon fikk et litt dårlig rykte nettopp da Kina strammet inn og folk ble ventende veldig lenge i kø. Samtidig var saksbehandlingen i Norge veldig treg. Ventetiden kan alltid variere, men skrekkhistoriene om 8-10 år i kø er ikke spesielt representativt for situasjonen i dag, og saksgangen i Norge var overraskende effektiv. Men myten om at det er så fryktelig dyrt, vanskelig og lenge å vente henger igjen, det hører jeg om og om igjen. Vi brukte litt over 2 år fra start til slutt på vår prosess.

Anonymkode: 4586a...b63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 11/2/2019 at 1:39 AM, AnonymBruker said:

Er mann på 30 og usikker på om jeg vil ha barn. Om jeg finner ut at jeg vil ha barn jeg eller partneren ikke kunne fått barn ville jeg nok adoptert. Har egentlig tenkt litt på om jeg ikke hadde foretrukket å adoptere uavhengig av om jeg kan få barn. Føler ikke noe behov for å "spre genene" minene og har også grei nok økonomi til at kostnadene ved adopsjon er helt greit. 

Anonymkode: 23ad2...19b

Woow. Hvor finns det slike menn?

Anonymkode: b3c77...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg ikke kunne få barn selv, ville jeg først forsøkt sæddonasjon/eggdonasjon (avhengig av hvor problemet lå). Det sier jeg fordi jeg har gått gravid to ganger og det er MAGISK å føde egne barn.

Hvis det ikke gikk, kunne vi gjerne adoptert en baby, men det er omtrent umulig. Det er ikke sant som en skriver over at prosessen tar to år, da har man vært helt utrolig heldig. Eventuelt har man sagt ja til å adoptere et eldre barn (over fem år, eller til og med ti år), eller et barn med medisinske problemer/funksjonsnedsettelser/psykiske problemer.

En kollega av meg har stått i adopsjonskø i åtte år. Det VET jeg med 100 % sikkerhet, for vi har jobbet tett sammen i ni år.

Levestandarden øker (heldigvis) i de fleste land, som gjør at antallet barn med behov for å adopteres bort synker (=bra). I tillegg adopteres de fleste barn nå internt i eget land (=bra). Det fører til enormt lange adopsjonskøer hos alle de tre adopsjonsbyråene i Norge. Det er ikke en myte, det er bare å gå inn å lese på nettsidene deres.

Anonymkode: dba4d...51b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville gjerne ha adoptert en baby dersom vi ikke hadde kunnet få barn. Men på den andre siden så tror jeg det beste hadde vært å adoptere et litt eldre barn, da de fleste vil ha en baby og de som er litt eldre ikke har like lett for å finne noen som er villige til å adoptere de. Så jeg hadde vært litt dratt mellom mitt ønske om en baby og rettferdighetssansen, som hadde sagt at jeg burde valgt å adoptere et større barn. 

Anonymkode: b8916...c4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville gjerne ha adoptert en baby dersom vi ikke hadde kunnet få barn. Men på den andre siden så tror jeg det beste hadde vært å adoptere et litt eldre barn, da de fleste vil ha en baby og de som er litt eldre ikke har like lett for å finne noen som er villige til å adoptere de. Så jeg hadde vært litt dratt mellom mitt ønske om en baby og rettferdighetssansen, som hadde sagt at jeg burde valgt å adoptere et større barn. 

Anonymkode: b8916...c4c

Da foreslår jeg at du begynner med å lese hele denne tråden: 

Det er en grunn til at det ikke er så mange som er villige til å adoptere eldre barn. Og de som gjør det, burde egentlig ha tung faglig kompetanse med i bagasjen.

Anonymkode: dba4d...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nok av folk som vil ha babyer og kunne jeg ikke fått min egen biologisk så kunne det vært det samme. Kunne tatt inn eldre barn som trengte det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...