Gå til innhold

Hvorfor gir leger opp?

Fremhevede innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Atania said:

Man kan gjøre, og gjør veldig mye for MS-pasientene. Vi får både beviselig virksomme bremsemedisiner og mer omfattende immunmodulerende behandlinger som Lemtrada eller stamcellebehandling. Virkningen sees helt tydelig bla. på MR-bilder. 

Men ikke på helsa deres, som jo kanskje er et poeng.

Anonymkode: 54e90...d7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest HarryDotter
Skrevet
19 timer siden, Maleficenta skrev:

Hva skal de gjøre. Tipse om alternativ hjelp? Har de egentlig lov til det? 

De bør ikke tipse og henvise, men de bør respektere at folk ønsker å prøve alternativt når de selv ikke kan hjelpe istede for å æreskjelle og latterliggjøre pasienten. Og ja både jeg og venner/familie har opplevd dette.

Leger kan være de mest arrogante yrkesgruppene som finnes. De tror de vet alt! Og når pasienten får hjelp og blir frisk med alternativ behandling, skylder de på placeboeffekten og mener behandleren er en kvakksalver. Når de egentlig burde være glad pasienten ble frisk til slutt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke på helsa deres, som jo kanskje er et poeng.

Jo selvsagt. Jeg har selv blitt mye bedre etter jeg gjennomgikk Lemtrada-behandling.

MR-bilder (og øvrige nevrologiske tester) er jo nettopp et direkte bilde av hvordan det står til med helsen til MS-pasientene. 

• Liker 3
Skrevet
On 10/28/2019 at 4:26 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor gir leger opp?

Anonymkode: f333d...9c6

Det spørsmålet har jeg også stilt meg flere ganger. Jeg har slitt med kroniske smerter i 27 år, og har levd med svært sterke smerter i denne perioden. Ingen leger har noen ganger klart å komme med hverken idéer, tanker eller teorier. Min siste lege slo ut med armene, og sa at hun ikke visste hva hun skulle gjøre lenger. Samtidig så har jeg smerter 8-9 måneder av året, og er svimmel og uvel store deler av dagen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Legene gjør ikke noe, og jeg blir dårligere. Kjenner jeg nærmer meg smertegrensen. Leger er ikke verd mye i min verden, det er sikkert.

Anonymkode: 65907...d48

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørsmålet har jeg også stilt meg flere ganger. Jeg har slitt med kroniske smerter i 27 år, og har levd med svært sterke smerter i denne perioden. Ingen leger har noen ganger klart å komme med hverken idéer, tanker eller teorier. Min siste lege slo ut med armene, og sa at hun ikke visste hva hun skulle gjøre lenger. Samtidig så har jeg smerter 8-9 måneder av året, og er svimmel og uvel store deler av dagen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Legene gjør ikke noe, og jeg blir dårligere. Kjenner jeg nærmer meg smertegrensen. Leger er ikke verd mye i min verden, det er sikkert.

Hvor i landet bor du?

Om det på østlandet en plass, ta kontakt med reflexolog Ronny Eilertsen. Han er flink på slikt. Du vil ikke angre. Han er positivt beryktet for det han gjør.

Anonymkode: 302a1...606

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor i landet bor du?

Om det på østlandet en plass, ta kontakt med reflexolog Ronny Eilertsen. Han er flink på slikt. Du vil ikke angre. Han er positivt beryktet for det han gjør.

Anonymkode: 302a1...606

Bor dessverre laaangt fra Larvik, Østlandet og resten av landet, men takk for tips. Skal lete litt, og se om jeg eventuelt finner noe lignende litt nærmere meg. 🙂  

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har du lest Medisinsk Klarsynt av Anthony William? Jeg ble tipset om den av en venninne som hadde hatt fibromyalgi og leddgikt i 45 år og blitt mye bedre med maten han anbefaler. Hun løper opp og ned trappene nå og er en av dem som har fått livet sitt tilbake med denne informasjonen. Selv ble jeg kvitt svimmelhet og vondt i et kne med informasjonen hans. Det finnes mange anbefalinger og healing-historier på hans youtube og instagram som omhandler smerter, f.ex. denne: https://www.youtube.com/watch?v=gzZh8zofXCk

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du lest Medisinsk Klarsynt av Anthony William? Jeg ble tipset om den av en venninne som hadde hatt fibromyalgi og leddgikt i 45 år og blitt mye bedre med maten han anbefaler. Hun løper opp og ned trappene nå og er en av dem som har fått livet sitt tilbake med denne informasjonen. Selv ble jeg kvitt svimmelhet og vondt i et kne med informasjonen hans. Det finnes mange anbefalinger og healing-historier på hans youtube og instagram som omhandler smerter, f.ex. denne: https://www.youtube.com/watch?v=gzZh8zofXCk

Dette er et veldig dårlig råd. 

Anthony Williams har ingen medisinsk eller relevant utdannelse, og det er blitt advart mot ham fra fagkretser. Han tar utrolig mye penger for å veilede folk pr. telefon ($500 dollar pr. halvtime), og det han skriver har ingen dokumentert effekt. Han villeder folk med umedisinsk babbel som er direkte feil.

Om noen er blitt bedre etter å ha fulgt rådene hans, er det ikke mulig å tilskrive det til behandlingen. TIlhengerne hans hevder han bare gir kostholdsråd (selv om boken hans er full av beviselige feil og farlige påstander), men hvis det er kostholdsomlegging og veiledning man trenger, får man mye bedre hjelp av åoppsøke noen som ahr ernæring som fag.

Det er en hver medisiners plikt å advare mot å ha noe med den mannen eller hans litteratur og metoder å gjøre.

Anonymkode: cbda3...537

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et veldig dårlig råd. 

Anthony Williams har ingen medisinsk eller relevant utdannelse, og det er blitt advart mot ham fra fagkretser. Han tar utrolig mye penger for å veilede folk pr. telefon ($500 dollar pr. halvtime), og det han skriver har ingen dokumentert effekt. Han villeder folk med umedisinsk babbel som er direkte feil.

Om noen er blitt bedre etter å ha fulgt rådene hans, er det ikke mulig å tilskrive det til behandlingen. TIlhengerne hans hevder han bare gir kostholdsråd (selv om boken hans er full av beviselige feil og farlige påstander), men hvis det er kostholdsomlegging og veiledning man trenger, får man mye bedre hjelp av åoppsøke noen som ahr ernæring som fag.

Det er en hver medisiners plikt å advare mot å ha noe med den mannen eller hans litteratur og metoder å gjøre.

Anthony har sluttet å ta klienter. Leger anbefaler han på nettsiden hans og skriver forord i bøkene. Den dokumenterte effekten finnes overalt på sosiale media, jeg er en av dem som har blitt mye bedre. Det finnes ikke noe farlig med det han anbefaler. Han anbefaler å ta bort enkelte matvarer og legge til enkelte matvarer, tilskudd og urter. Ingenting av dette er farlig. Du har ikke noe kjøtt på beinet i det du sier her.

Skrevet
9 timer siden, HarryDotter skrev:

De bør ikke tipse og henvise, men de bør respektere at folk ønsker å prøve alternativt når de selv ikke kan hjelpe istede for å æreskjelle og latterliggjøre pasienten. Og ja både jeg og venner/familie har opplevd dette.

Leger kan være de mest arrogante yrkesgruppene som finnes. De tror de vet alt! Og når pasienten får hjelp og blir frisk med alternativ behandling, skylder de på placeboeffekten og mener behandleren er en kvakksalver. Når de egentlig burde være glad pasienten ble frisk til slutt.

Ja de kan jo ikke si noe imot det. Om pasienten ønsker å prøve så kan de nå det da. Og placeboeffekten er reell. Ofte blir man bedre dersom man tror det. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Anthony har sluttet å ta klienter. Leger anbefaler han på nettsiden hans og skriver forord i bøkene. Den dokumenterte effekten finnes overalt på sosiale media, jeg er en av dem som har blitt mye bedre. Det finnes ikke noe farlig med det han anbefaler. Han anbefaler å ta bort enkelte matvarer og legge til enkelte matvarer, tilskudd og urter. Ingenting av dette er farlig. Du har ikke noe kjøtt på beinet i det du sier her.

Jaha? La oss se litt nærmere på påstandene hans, da?

“Currently, the autoimmune theory proposes that in certain conditions, a person’s immune system becomes confused and starts attacking part of the body. In the case of Hashimoto’s, patients are told that the immune system mysteriously produces antibodies that target and damage the thyroid gland as though it were a foreign presence. This hypothesis will not hold up over time. Why? Because it’s not the real answer.”

“What medical research has not yet uncovered is that the body never attacks itself; it only goes after pathogens.”

“In over 95 percent of today’s thyroid disorders, including Hashimoto’s and even thyroid cancer, Epstein-Barr virus (EBV) is the cause.”

"Among the reasons EBV is thriving: so little is understood about it. Medical communities are aware of only one version of EBV, but there are actually over 60 varieties. Epstein-Barr is behind several of the debilitating illnesses that stump doctors. As I said in the Introduction, it’s the mystery illness of mystery illnesses."

Dette er bare noen av påstandene hans. Man trenger ikke helsefaglig utdannelse for å se at dette er fullstendig feil, svada og bullshit fra ende til annen. Han har selv ingen relevant utdannelse, og kommer ofte med påstander som "dette vet ikke leger" eller "leger er ikke oppdatert på dette." Med slike uttalelser svekker han en helt nødvendig tillit til helsevesenet, og gjør alvorlig syke pasienter mer tilbøyelige til å ikke oppsøke adekvat helsehjelp.

Hva folk sier på sosiale media er ikke dokumentasjon på annet enn at de kommer med en påstand. Det har ingen ting med dokumentasjon å gjøre. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon på effekt eller sikkerhet.

At det er leger som anbefaler ham, er en sannhet med modifikasjoner. Det er stort sett tre "nutcases" som driver med den slags (se sitert svar fra en annen tråd), og en haug med mennesker som kaller seg "holistic doctor" og "medical intuitive" og lignende. Disse er ikke på noen som helst måte leger.

On 5/27/2017 at 3:34 PM, Fylkesfyrsten said:

Veldig flotte leger:

Christiane Northrup tror på astrologi og medisinsk "intuisjon":

https://sciencebasedmedicine.org/christiane-northrup-md-science-tainted-with-strange-beliefs/

Alejandro Junger driver med uvitenskapelig "detoxing" som ikke har vitenskapelig underlag (og som dessuten medfører betydelig risiko for helseskade):

http://www.macleans.ca/society/health/gwneth-paltrows-doctor/

Richard Solazzo promoterer kreftbehandling med Laetrile (vitamni B17, som IKKE eret vitamin) - en behandling som er virkningsløs og farlig. Imidlertid forholder han seg til at FDA forbyr behandlingen. Kanskje det mest rasjonele ved ham.

http://richardsollazzomd.com/laetrile-b17/

De tre legene du nevner driver alle med uvitenskapelige behandlinger og tankeverdener som ikke har noe vitenskapelig underlag. Jeg tror ikke du finner noen seriōse leger som støtter Anthony Williams.

• Liker 2
Skrevet

Det var dette med at det var så farlig da, Ab cbda3...537. Det kom ikke akkurat frem fra posten din hvorfor du mener det. Er det Epstein Barr som forårsaker mange av disse mystiske tilstanden, så betyr det at det er mulig å gjøre noe med det, og å gjøre det han anbefaler er ikke farlig. Og det funker også. Angriper kroppen seg selv er det lite man kan gjøre, samtidig som at man mister tilliten til kroppen sin av en slik beskjed. Det er også bare en teori, aldri bevist.

Skrevet (endret)

Som nevnt av en som kommenterte tidligere her i tråden - det handler ikke nødvendigvis om å gi pasienter opp, men erkjenne at diagnostikken/behandlingen som kan tilbys er begrenset. Leger blir ofte urettferdig dratt ned i grøfta av folk fordi de som kritiserer simpelt ikke har nok innsikt i legeyrket. En lege er ikke en magisk, lærd alkymist med all medisinsk kompetanse og all lovlig tilgang til alle medisinske praksiser. 

Det klages over at legekontor bruker lang tid til å sende ut nye resepter, men folk har sjeldent innsikt i et legekontors hektiske hverdag. Det klages over lang ventetid, men folk lar ofte utålmodigheten sin trå over aksepten av at det finnes mange pasienter og mange som trenger god tid inne på kontoret også. Det klages over at visse medisiner ikke funker på den gjeldende pasienten, men folk har ofte ikke innsikt om at noen medisinske behandlinger krever å prøve ut forskjellige. Listen fortsetter. 

Jeg synes at leger får mye dritt de ikke fortjener. Det handler ikke alltid om inkompetanse, latskap eller arroganse, men simpelt at leger ikke har uendelig med alternativer og svar. Dette gjelder egentlig alle yrker. Folk på utsiden av yrket klager ofte før de har forståelse. Jeg synes personlig at folk som klager på at arbeidere er inkompetente med én gang de opplever noe som ikke er en 100% perfekt kunde/pasientopplevelse, virker mindre intelligente og mer styrt av øyeblikkelige følelser.

Endret av simsmachop
  • Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var dette med at det var så farlig da, Ab cbda3...537. Det kom ikke akkurat frem fra posten din hvorfor du mener det. Er det Epstein Barr som forårsaker mange av disse mystiske tilstanden, så betyr det at det er mulig å gjøre noe med det, og å gjøre det han anbefaler er ikke farlig. Og det funker også. Angriper kroppen seg selv er det lite man kan gjøre, samtidig som at man mister tilliten til kroppen sin av en slik beskjed. Det er også bare en teori, aldri bevist.

Det er farlig å innbille folk årsakssammenhenger som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Det er farlig å innbille folk at leger ikke kan behandle sykdommer de helt objektivt kan vise til gode resultater for behandlingen av.

Det er farlig å fortelle folk at "dette vet ikke leger noe om" - særlig når det er en løgn.

Det er farlig å villede folk om hva medisinfaget kan og ikke kan, og hva det finnes behandling for og ikke.

Det er farlig å gi kostholdsveiledning til syke mennesker når man ikke har noen kompetanse om dette.

Det er farlig å innbille folk at man kan hjelpe dem når man i realiteten ikke har peiling.

Det er uetisk å innbille folk at man har en "spirituell gave" som gir kredibilitet til det man sier.

Det er uetisk å profitere på syke mennesker som er desperate etter løsninger.

Det er uetisk å ta $500 dollar for en halvtimes konsultasjon.

Det er uetisk å lyve om helsetjenestene, deres kunnskap og behandlingsmuligheter.

Autoimmune sykdommer kan påvises ved helt konkrete prøver, og det er en helt ut verifisert teori, som kan etterprøves i praksis. For de fleste autoimmune sykdommer har vi gode behandlingsmuligheter, selv om man ikke kan kurere. Hvis du skal komme med påstander om evidensbasert medisin, bør du i hvert fall sikre deg at det du sier er riktig. Hva mener du f. eks. en positiv ANA/ANCA-test forteller oss, hvis du mener at autoimmune sykdommer ikke finnes? Hvilken kunnskap legger du til grunn for påstandene dine? Mener du at påvist bakteriemi ved Lyme's er indikativt for Epstein Barr-virus? Er det ikke litt interessant at AW mener dette viruset er årsak til en rekke sykdommer der vi har helt konkrete etterprøvbare resultater for en annen årsak?

Mener du det ikke medfører fare og/eller betenkeligheter ved å lyve om det behandlingstilbudet som faktisk finnes - og som tilfeldigvis er det eneste tilbudet som kan dokumentere effekt og sikkerhet?

Hvis man trenger kostrådgivning skal man oppsøke kvalitetssikret kompetanse. Ville du ha gått til fysioterapeuten din for å få reparert en bil?

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, simsmachop said:

Som nevnt av en som kommenterte tidligere her i tråden - det handler ikke nødvendigvis om å gi pasienter opp, men erkjenne at diagnostikken/behandlingen som kan tilbys er begrenset. Leger blir ofte urettferdig dratt ned i grøfta av folk fordi de som kritiserer simpelt ikke har nok innsikt i legeyrket. En lege er ikke en magisk, lærd alkymist med all medisinsk kompetanse og all lovlig tilgang til alle medisinske praksiser. 

Det klages over at legekontor bruker lang tid til å sende ut nye resepter, men folk har sjeldent innsikt i et legekontors hektiske hverdag. Det klages over lang ventetid, men folk lar ofte utålmodigheten sin trå over aksepten av at det finnes mange pasienter og mange som trenger god tid inne på kontoret også. Det klages over at visse medisiner ikke funker på den gjeldende pasienten, men folk har ofte ikke innsikt om at noen medisinske behandlinger krever å prøve ut forskjellige. Lister fortsetter. 

Jeg synes at leger får mye dritt de ikke fortjener. Det handler ikke alltid om inkompetanse, latskap eller arroganse, men simpelt at leger ikke har uendelig med alternativer og svar. Dette gjelder egentlig alle yrker. Folk på utsiden av yrket klager ofte før de har forståelse. Jeg synes personlig at folk som klager på at arbeidere er inkompetente med én gang de opplever noe som ikke er en 100% perfekt kunde/pasientopplevelse virker mindre intelligent og mer styrt av øyeblikkelige følelser.

Tusen takk!

Innen profesjonsmedisinen er vi i hvert fall ærlige nok til å innrømme hva vi ikke kan og hva vi ikke forstår. I skarp og grell kontrast til alternativere som lover gull og grønne skoger, ikke kan vise til noen dokumentasjon, og ser seg nødt til å lyve for å få pasientene over på sin side.

• Liker 6
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Autoimmune sykdommer kan påvises ved helt konkrete prøver, og det er en helt ut verifisert teori, som kan etterprøves i praksis.

Det er en teori som aldri er verifisert.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir leger opp?

Hvorfor sa den tidligere redaktøren for The Lancet, Dr. Richard Horton, at halvparten av den medisinske litteraturen er falsk?
https://www.globalresearch.ca/editor-in-chief-of-worlds-best-known-medical-journal-half-of-all-the-literature-is-false/5451305

Om du leser artikkelen så ser du vel selv konteksten det ble sagt i. Tror du skal lete lenge før du finner leger som mener at man kan stole på industrisponset litteratur. 

Anonymkode: a71d1...5b6

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en teori som aldri er verifisert.

Det kan du godt få lov til å dokumentere. Det finnes hundretusenvis av forskningsrapporter og hyllekilometer med litteratur som bekrefter dette. Alle autoimmune sykdommer diagnostiseres ved hjelp av konkrete laboratorietester.

Det er bare idiotisk å påstå at autoimmune sykdommer ikke er veldokumentert og basert på konkrete kliniske funn.

Det er pinlig å lese slike påstander. Hadde du hatt den minste kunnskap om immunologi, ville du ha forstått hvor latterlig det du skriver er. Det er på linje med å si at båter ikke flyter på vann, og at man ikke kan bevise hvorfor det ser ut som de gjør det.

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du godt få lov til å dokumentere. Det finnes hundretusenvis av forskningsrapporter og hyllekilometer med litteratur som bekrefter dette. Alle autoimmune sykdommer diagnostiseres ved hjelp av konkrete laboratorietester.

Det er bare idiotisk å påstå at autoimmune sykdommer ikke er veldokumentert og basert på konkrete kliniske funn.

Det er pinlig å lese slike påstander. Hadde du hatt den minste kunnskap om immunologi, ville du ha forstått hvor latterlig det du skriver er. Det er på linje med å si at båter ikke flyter på vann, og at man ikke kan bevise hvorfor det ser ut som de gjør det.

Nei, det er du som skal dokumentere at det er en verifisert teori. De finner et antistoff, men de aner ikke hva det angriper, så de kaller det autimmun. Men kroppen angriper aldri seg selv. Inflammasjon kan oppstå når man har en skade, eller når man har et patogen. At kroppene våre plutselig skal begynne å ødelegge seg selv gir ingen mening, og denne teorien er ekstremt ødeleggende da den tar makten fra oss og vi mister tilliten til oss selv. 

Det å mobilisere immunforsvaret med sunn mat og tilskudd er aldri feil, aldri ødeleggende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...