Gå til innhold

Hvorfor gir leger opp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hvorfor mange opplever at leger gir opp pasienter når de ikke finner ut hva som konkret er galt... Er det ganske vanlig? og hva kan årsaken være? er det ikke litt fælt å tenke på at disse pasientene må gå med plager i mange år?

Anonymkode: f333d...9c6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av at de tenker pasientene overdriver egne plager og ikke bryr seg så masse. Hvorfor skulle de miste nattesøvnen over hvordan fremmende lider? De får sikkert mye positiv tilbakemelding fra mennesker og pasienter nok til å stryke egoene deres og der de tenker at de er jo gode, kompetente mennesker og at "alle kan gjøre feil".

Tror ikke dette plager dem et sekund

Anonymkode: 8280c...7c4

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at de tenker pasientene overdriver egne plager og ikke bryr seg så masse. Hvorfor skulle de miste nattesøvnen over hvordan fremmende lider? De får sikkert mye positiv tilbakemelding fra mennesker og pasienter nok til å stryke egoene deres og der de tenker at de er jo gode, kompetente mennesker og at "alle kan gjøre feil".

Tror ikke dette plager dem et sekund

Nei, har ikke inntrykk av at det plager legene spesielt mye. Men tenker på  pasientene her. Har hørt om folk som har tatt selvmord pga smerteplager osv. Hva kan man liksom gjøre for sånne folk?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke inntrykk av at det plager legene spesielt mye. Men tenker på  pasientene her. Har hørt om folk som har tatt selvmord pga smerteplager osv. Hva kan man liksom gjøre for sånne folk?

Ja, hva skal man egentlig gjøre? Pasienten er ferdig med utredning, og det er ingen relevante funn. Likevel har pasienten smerter og er plaget med utmattelse. Det er ingen behandling som har vist seg å være effektiv for denne pasientgruppen. Så hva skal legen egentlig gjøre? Mye vil jo dreie seg om å lære seg å leve med plagene, samt eventuelt samfunnsrettede tiltak som sykmelding, AAP og uføretrygd. 

Anonymkode: 6bbf8...779

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva skal man egentlig gjøre? Pasienten er ferdig med utredning, og det er ingen relevante funn. Likevel har pasienten smerter og er plaget med utmattelse. Det er ingen behandling som har vist seg å være effektiv for denne pasientgruppen. Så hva skal legen egentlig gjøre? Mye vil jo dreie seg om å lære seg å leve med plagene, samt eventuelt samfunnsrettede tiltak som sykmelding, AAP og uføretrygd. 

Det finnes jo alltid noe en kan prøve, eksperimentell behandling f.eks...

Jeg synes mange gir opp for lett, uansett om det ikke er funn.

Nå har de f.eks funnet at noen av fibromyalgi pasientene kan ha en genfeil som gir noe som heter ''myotonic dystrophy type 2''.

Skrevet

Det er jo veldig mye en lege ikke kan hjelpe med. Hvis en sykdom ikke viser seg på blodprøver, bilder, skopier og diverse utredninger, hva skal man gjøre da. Men det meste kan jo kanskje kontrolleres etter en viss tid.

Det er jo sikkert fortvilende for pasientene, men hva skal legene gjøre da? Forstår ikke helt hva man forventer? Det er vel ikke å forvente at en fastlege med 1200 pasienter på lista kan sette seg inn i hva som er av eksperimentell behandling, og det er vel heller alltid ikke forsvarlig å sette igang med heller. Hvis man ikke aner hva som feiler pasienten er da veldig skummelt å sette igang med eksperimentell behandling?

Anonymkode: a3ce6...113

• Liker 16
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de f.eks funnet at noen av fibromyalgi pasientene kan ha en genfeil som gir noe som heter ''myotonic dystrophy type 2''.

Da må det jo være eksperimentelle studier tilgjengelige på det tidspunktet. Det er ikke så svarthvitt som du skisserer her. 

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

I mange tilfeller kommer jo ikke pasienten til utredning en gang, det stopper på blodprøver for jern m.m. Kompisen min ble sendt hjem med smertestillende med sterke brystsmerter som hadde vart over et døgn, som blir sterker når han legger seg ned. Ikke en eneste undersøkelse tatt og kompisen min går aldri til lege til vanlig. En annen gikk til lege flere ganger og ble sendt hjem hver gang. Noen måneder senere fikk han anfall grunnet svulst og måtte opereres. 

• Liker 5
Skrevet

Har opplevd at to leger har sagt til meg at dessverre er det ikke alt de klarer og finne ut av selv med alt et flotte i dag som finnes for og finne ut av ting og tang. Så det er vel ikke at de gir opp men det finnes ikke teknologi til og finne ut alt.

Anonymkode: bce59...3ee

• Liker 7
Skrevet

De fleste sykdommer har de aldri funnet en kur til, enkle ting som allergi og influensa. Kun lindring. De fleste fastleger er ikke forskere, de kan ikke kurere det meste. Leger har egentlig en ganske håpløs jobb.

Anonymkode: 4cdcc...b7f

• Liker 10
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da må det jo være eksperimentelle studier tilgjengelige på det tidspunktet. Det er ikke så svarthvitt som du skisserer her. 

Det er ikke så enkelt.

For det første kan man ikke uten videre sende pasienter til behandling som ikke er godkjent. Pasienter som skal delta i eksperimentelle studier, må fylle visse inklusjonsvilkår, og disse kan være nokså strenge - strenge nok til at svært få pasienter egentlig kan ta del i studiene. I tillegg er det heller ikke slik at det er ubegrenset antall pasienter som kan være del av testgrunnlaget.

Alle som deltar i eksperimentell behandling må gjennom en temmelig omfattende runde der det forklares om risiko og ansvarsforhold. Du gir fra deg en mengde rettigheter gjennom å delta i slike studier.

Det er sjelden at fastleger har noen del i innsøkning til eksperimentell behandling. Og mottar man slik behandling, er det ingen garanti for at man blir bedre, men en uttalt risiko for at tilstanden forblir uforandret - eller drastisk verre.

Det er rett og slett slik at det ikke er alle tilstander man kan behandle. Det dreier seg ikke om å gi opp, men å erkjenne at man ikke har mer å tilby. Da må pasienten lære seg å leve med plagene sine. Man kan gi smertelindring og oppfølging, men noen bedring kan man ikke regne med. Det virker som om mange pasienter i dag tror at alt kan kureres. Det er veldig, veldig feil.

Anonymkode: cbda3...537

• Liker 11
Skrevet

Fordi utdannelsen deres gir dem ikke svarene. Hva skal de gjøre da? Det er myriader av symptomer som bare øker nå som ingen forstår noe av. Det dukker jo opp et nytt syndrom i måneden. Og nei, det er ikke tull.

De som vet hva jeg snakker om vet hva jeg snakker om. Det som skjer er at virus som ble sluppet ut av laboratoriene muterer og skaper stadig mer kronisk sykdom. Disse virusene spiser blant annet tungmetaller, egg, melkeprodukter og gluten, de skaper nervegift og dermatoksiner og forårsaker ting som er uforklarlige og som de kaller "autoimmun" fordi det ikke blir gitt midler til å forske på disse virusene, som har serienummer og som kan spores til - medisinindustrien. Tror du ikke de skaper virus i laboratorium så tro om igjen. De har gjort det hele tiden: https://edition.cnn.com/2017/12/19/health/nih-deadly-viruses-bn/index.html

Anonymkode: 54e90...d7f

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De har ikke genfeil, de har Epstein Barr. Genfeil skaper ikke sykdom, det er en utvei for å få skylden over på kroppene våre. Genene våre ble ikke dårlige de siste 30-40 årene.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi utdannelsen deres gir dem ikke svarene. Hva skal de gjøre da? Det er myriader av symptomer som bare øker nå som ingen forstår noe av. Det dukker jo opp et nytt syndrom i måneden. Og nei, det er ikke tull.

De som vet hva jeg snakker om vet hva jeg snakker om. Det som skjer er at virus som ble sluppet ut av laboratoriene muterer og skaper stadig mer kronisk sykdom. Disse virusene spiser blant annet tungmetaller, egg, melkeprodukter og gluten, de skaper nervegift og dermatoksiner og forårsaker ting som er uforklarlige og som de kaller "autoimmun" fordi det ikke blir gitt midler til å forske på disse virusene, som har serienummer og som kan spores til - medisinindustrien. Tror du ikke de skaper virus i laboratorium så tro om igjen. De har gjort det hele tiden: https://edition.cnn.com/2017/12/19/health/nih-deadly-viruses-bn/index.html

Dette er virkelighetsfjernt pjatt.

Du viser veldig tydelig at du ikke vet hva en autoimmun sykdom er. Det dukker ikke opp nye symptomer og syndromer hele tiden.

Du kunne hatt godt av å sette deg inn i hvordan en høysikkerhetslab fungerer. Og virus spiser ingen verdens ting. De har ingen metabolisme - altså ikke noe stoffskifte. Virus lager heller ikke toksiner eller noe annet. Dette er bare vrøvl.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De har ikke genfeil, de har Epstein Barr. Genfeil skaper ikke sykdom, det er en utvei for å få skylden over på kroppene våre. Genene våre ble ikke dårlige de siste 30-40 årene.

Andrew Williams igjen? Jeg tror ikke han kan navnet på noen andre virus enn EBV. Dette er vås!

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelighetsfjernt pjatt.

Du viser veldig tydelig at du ikke vet hva en autoimmun sykdom er. Det dukker ikke opp nye symptomer og syndromer hele tiden.

Du kunne hatt godt av å sette deg inn i hvordan en høysikkerhetslab fungerer. Og virus spiser ingen verdens ting. De har ingen metabolisme - altså ikke noe stoffskifte. Virus lager heller ikke toksiner eller noe annet. Dette er bare vrøvl.

I så fall er det noe denne personen noe tilfelles med leger. De vet heller nesten INGENTING om autoimmun sykdom. Hvorfor skulle de? Det er jo knapt nok blitt forsket på. 

Anonymkode: 538e1...809

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om å "gi opp", det handler om å bruke de diagnostiske metodene som er tilgjengelige, ta relevante blodprøver, og undersøke basert på subjektive symptomer. Finner legen ingenting abnormalt, så er det lite som gjenstår.

Ikke for å være nedlatende, men det virker som om det er en gruppe mennesker som psykosomatiserer så voldsomt, og nærmest sykeliggjør alle normale kroppslige skurringer. Disse "tenker seg syke" for å være litt brutal. Og da kaster de vekk verdifulle år på å løpe til legen, spesialister og kvakksalvere for små endringer i den sårbare fysiske homeostasen. 

Med alderdom så vil reelle fysiske sykdommer dukke opp hos alle. Så det er greit å sette pris på en kropp som faktisk ikke syk mens man fremdeles er ung, i stedet for å grave seg ned i psykosomatisereing. 

Det er veldig mye man kan gjøre selv som ikke involverer helseapparatet. Spise sunt og næringsrikt, yoga og meditasjon, og det jeg mener er det viktigste av alt; trening. Trening gir friskt oksygenrikt blod til kapillærene, det styrker hjerte og karsystemet og lindrer angst og overaktivisering av nervesystemet som ofte gir grobunn til helseangst. 

Til inspirasjon, (og helt sikkert forargelse for mange) https://www.runnersworld.com/runners-stories/a25836639/marathoner-runs-with-multiple-sclerosis/

Anonymkode: 0044e...d53

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

I så fall er det noe denne personen noe tilfelles med leger. De vet heller nesten INGENTING om autoimmun sykdom. Hvorfor skulle de? Det er jo knapt nok blitt forsket på. 

Anonymkode: 538e1...809

Det finnes stor kunnskap om autoimmun sykdom, og det er nedlagt betydelig forskningsinnsats. Nå må du holde opp med å lyve!

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt.

For det første kan man ikke uten videre sende pasienter til behandling som ikke er godkjent. Pasienter som skal delta i eksperimentelle studier, må fylle visse inklusjonsvilkår, og disse kan være nokså strenge - strenge nok til at svært få pasienter egentlig kan ta del i studiene. I tillegg er det heller ikke slik at det er ubegrenset antall pasienter som kan være del av testgrunnlaget.

Alle som deltar i eksperimentell behandling må gjennom en temmelig omfattende runde der det forklares om risiko og ansvarsforhold. Du gir fra deg en mengde rettigheter gjennom å delta i slike studier.

Det er sjelden at fastleger har noen del i innsøkning til eksperimentell behandling. Og mottar man slik behandling, er det ingen garanti for at man blir bedre, men en uttalt risiko for at tilstanden forblir uforandret - eller drastisk verre.

Det er rett og slett slik at det ikke er alle tilstander man kan behandle. Det dreier seg ikke om å gi opp, men å erkjenne at man ikke har mer å tilby. Da må pasienten lære seg å leve med plagene sine. Man kan gi smertelindring og oppfølging, men noen bedring kan man ikke regne med. Det virker som om mange pasienter i dag tror at alt kan kureres. Det er veldig, veldig feil.

Jeg ser ikke hvorfor du siterer meg. Jeg poengterer jo nettopp at det ikke er så svarthvitt at man bare kan sende pasienter til eksperimentell behandling. 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke hvorfor du siterer meg. Jeg poengterer jo nettopp at det ikke er så svarthvitt at man bare kan sende pasienter til eksperimentell behandling. 

Dete r nok fordi jeg leste alt for fort, og misforstod hva du skrev. Vi er jo helt enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...