Gå til innhold

Sønnen min blir utestengt på skolen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går i 6 klasse å blir direkte fryst ut og ignorert av de andre elevene på skolen. Han har hatt det problemet tidligere da han gikk i 5 klasse å da tok jeg tak og informerte både lærer, rektor og foreldrene i klassen. Pratet mye med sønnen min om at den eneste løsningen for og få bukt med problemet er og informere skolen om situasjonen selv om han ikke ville at jeg skulle gjøre det, jeg ga beskjed til han før jeg gjorde det.

Det ble litt bedre, men dabbet av og gikk tilbake til samme utfrysning. Nå etter skolestart har det skjedd igjen, han er utenfor å de andre barna overser han, han går alene i friminuttene selv om han prøver og være med i leken ramler han utenfor å de snakker ikke til han, har selv hørt når han en skjelden gang får bli med på fortnite laget sammen med noen andre gutter I klassen mens de spiller, hører jeg at sønnen min spør om noe og de andre guttene bare ignorerer og snakker bare med de andre. Sønnen min spør mange ganger uten respons...

Kjenner jeg blir fryktelig sint på disse barna som oppfører seg så ufyselig mot sønnen min som ikke har gjort noe galt. Jeg og han har snakket mye sammen om dette og jeg har sagt at vi må informere skolen igjen for og få en slutt på dette, men han nekter plent, kommer ikke på tale sier han, han sier at han kommer til og finne ut av det om jeg skulle finne på og informere skolen, så det er helt uaktuelt, han blir sint da. Jeg har prøvd og gi han råd om hva han kan si/gjøre til de andre elevene, noe han sier han har gjort men at det ikke funker.. 

Hva gjør jeg som mor i denne situasjonen? Jeg vil jo ikke gå bak ryggen til barnet mitt ved og informere dem når han NEKTER og sier at han blir svært skuffet ig lei seg om jeg går bak ryggen hans. Jeg har sagt at jeg ikke skal gjøre det bak ryggen hans, jeg vil jo ikke ødelegge lojaliteten oss i mellom heller. Jeg er så trist og lei meg, gråter fordi jeg er så fortvilet over hele situasjonen:( Hva er løsningen her? Skolebytte?? Hilsen fortvilet mamma.

Anonymkode: 6032d...d8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noen gode råd til deg. Ville bare ønske dere all lykke og at situasjonen bedrer seg for gutten din. Så forferdelig det må være, for dere begge. Kanskje skolebytte hadde vært lurt om det er mulig? Klem til dere ❤️

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satt han i kontakt med helsesøster eller psykolog i alle fall så han får snakket om dette med noen andre enn deg. 

Anonymkode: 18822...045

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine ord💗 Huff ja, det er grusomt og sende han avgårde på skolen når jeg vet hvordan han har det, gråter ofte, ser på klokka når jeg vet de har friminutt, knyter seg i magen når jeg tenker på gutten min som gruer seg til det ringer ut😩 Han var i bursdag i helgen til en han var på overnatting hos for noen helger siden, å da han skulle gi gaven til bursdagsbarnet så han knapt på gutten min enset han ikke. Han ble utestengt i bursdagen også..

Anonymkode: 6032d...d8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville satt han i kontakt med helsesøster eller psykolog i alle fall så han får snakket om dette med noen andre enn deg. 

Anonymkode: 18822...045

Det har jeg også foreslått, men han vil ikke det heller. Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke snakke med kun en fra skolen; sosiallærer eller kontaktlærer? Fortelle at din sønn absolutt ikke ville du skulle si noe, og spørre om problenet kan bearbeides uten at det blir en sak ut av det? En observant lærer kan kanskje få med seg slikt, SÆRLIG når det var et problem i fjor. 
Det burde lærer egentlig fulgt opp.

Er det noen andre som er litt utenfor som han kan bli bedre kjent med?

Det er to skoleår igjen til ungdomsskolen, håper han får ny skole, nytt miljø da, men for lenge til å bare ha det sånn.

Godt du i alle fall ser og står opp for gutten din ❤️

Anonymkode: be445...55c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist å lese💔 Jeg var som sønnen din når jeg var på samme alder, bare at jeg er jente. Foreldrene mine tok det opp med læreren, og hun tok en prat med klassen min en dag jeg holdt meg hjemme(det var avtalt). Når jeg var tilbake på skolen igjen ble jeg litt mer inkludert de første dagene, men det tok ikke lang tid før jeg ble fryst ut igjen selv om jeg jobbet aktivt med å bli likt. Så begynte de å erte meg fordi jeg hadde sladret til læreren og jeg husker jeg var så flau. Hadde foreldrene mine snakket med læreren en gang til da, jeg vet ikke hva jeg hadde gjort.. Hadde hvertfall tryglet de om å la være. Så jeg kan godt forstå sønnen din. Men det må være fryktelig tungt for deg som mamma å oppleve dette 💔

Anonymkode: 684c3...4e8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bare smelle i bordet med lovverket og forlange at skolen tar tak i problemene, hvis ikke går du videre opp i systemet! Eventuelt går du til lokalavisen (anonymt altså) og skriver om skolen der! Du bør også vurdere sterkt om du skal ta han ut av skolen inntil skolen har ordnet opp! 

Anonymkode: fbcb0...60e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man som voksen bestemme at her skal det tas grep. Jeg er helt enig med deg i at du ikke skl gå bak ryggen på gutten, men det går ikke an å ikke gjøre noe bare fordi han nekter. 

Jeg ville begynt med en samtale med gutten der jeg var klar på at noe måtte gjøres, men åpen for innspill i forhold til hva og hvordan. Da ville jeg lgt fram de mulighetene jeg så, og sagt at han kunne velge mellom dem, eller eventuelt komme med et eget forslag. Å gjøre ingenting ville ikke vært et alternativ. 

De mulighetene jeg ser er da enten å snakke med skolen, skolebytte eller at du snakker med foreldrene. Hvis det er snakk om å snakke med skolen kan gutten gjerne få være med å bestemme hvem du skal henvende deg til, men vær tydelig på at du ikke kan kontrollere hvem av de andre ans3på skolen vedkommende snakker med for å finne en løsning. 

Anonymkode: 88fd0...694

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt merkelig at skolen ikke har reagert og tatt det opp? Spesielt siden dette var en utfordring tidligere. Jeg hadde sterkt vurdert skolebytte og særlig hvis han også er positiv til det. 

Anonymkode: 39bd9...220

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke snakke med kun en fra skolen; sosiallærer eller kontaktlærer? Fortelle at din sønn absolutt ikke ville du skulle si noe, og spørre om problenet kan bearbeides uten at det blir en sak ut av det? En observant lærer kan kanskje få med seg slikt, SÆRLIG når det var et problem i fjor. 
Det burde lærer egentlig fulgt opp.

Er det noen andre som er litt utenfor som han kan bli bedre kjent med?

Det er to skoleår igjen til ungdomsskolen, håper han får ny skole, nytt miljø da, men for lenge til å bare ha det sånn.

Godt du i alle fall ser og står opp for gutten din ❤️

Anonymkode: be445...55c

Klassen har fått ny kontaktlærer dette skoleåret. Hun som hadde klassen tidligere fulgte godt opp etter jeg tok opp problemet. Jeg har snakket med han om og prøve og invitere venner med hjem, men han vil ikke det heller, forstår han egentlig godt også, hvorfor prøve og invitere noen hjem om de ignorerer han ellers? Har spurt om det er andre også som er utenfor, det er en jente, men når noen ser hun gå alene kommer det noen bort og får henne med I leken, dette får gutten med seg og undrer seg over hvorfor de går bort til hun og ikke han når de ser at han også går alene.. ts

Anonymkode: 6032d...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også foreslått, men han vil ikke det heller. Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

De aller fleste barn ønsker ikke det. Ta kontakt med helsesøster og få råd om hvordan det er best å gå frem. Helsesøster kan f.eks sette opp tid for samtale med sønnen din for en generell prat om hvordan det går på skolen, trivsel o.l. Slik at han ikke nødvendigvis må snakke om utestenging og gå rett inn i det som oppleves vanskeligst med en gang. 

Tenker også det kanskje kan være enklere for sønnen din å møte opp til time og snakke med helsesøster dersom han får "innkalling" til allerede oppsatt tid og at det er helsesøster som tar initiativet fremfor at han selv må oppsøke henne og be om hjelp.

Anonymkode: 18822...045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har såvidt nevnt skolebytte, og det fikk meg til og tenke. Han skal begynne på ungdomskolen om 1,5år, skolen han går på nå og en skole til i bydelen her skal gå på samme ungdomskole. Men den andre skolen har jeg hørt mye fælt om blandt annet mobbing, å det nytter kanskje ikke iom han kommer jo uansett til og gå på samme ungdomskole med de han går på skole med nå, så vet ikke om det er et alternativ.

Men er en annen skole i nærheten, som ikke er knyttet til den samme ungdomskolen som den skolen han går på nå og den andre. Om vi flytter får jeg ikke noe lenger vei til jobb, så det rent praktiske der er null problem. Men han har lese og skrivevansker og er med en spesialpedagog omtrent hver dag, noe som fungerer fint og læreren der er veldig dyktig i tillegg, redd hvordan skolebytte hadde påvirket dette, siden han får bra hjelp på den biten.

Tenker også at om valget blir skolebytte, er det kanskje best og gjøre det et år før slik at han kan bli vandt til den nye klassen og ikke bare bli "kastet" rett på ungdomskolen? Tenker om han fks hadde begynt på ny skole til etter jul? Noen som vet hva man gjør/sier til skolen når man skal flytte? "Typ hei vi flytter, takk for oss" eller? Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har såvidt nevnt skolebytte, og det fikk meg til og tenke. Han skal begynne på ungdomskolen om 1,5år, skolen han går på nå og en skole til i bydelen her skal gå på samme ungdomskole. Men den andre skolen har jeg hørt mye fælt om blandt annet mobbing, å det nytter kanskje ikke iom han kommer jo uansett til og gå på samme ungdomskole med de han går på skole med nå, så vet ikke om det er et alternativ.

Men er en annen skole i nærheten, som ikke er knyttet til den samme ungdomskolen som den skolen han går på nå og den andre. Om vi flytter får jeg ikke noe lenger vei til jobb, så det rent praktiske der er null problem. Men han har lese og skrivevansker og er med en spesialpedagog omtrent hver dag, noe som fungerer fint og læreren der er veldig dyktig i tillegg, redd hvordan skolebytte hadde påvirket dette, siden han får bra hjelp på den biten.

Tenker også at om valget blir skolebytte, er det kanskje best og gjøre det et år før slik at han kan bli vandt til den nye klassen og ikke bare bli "kastet" rett på ungdomskolen? Tenker om han fks hadde begynt på ny skole til etter jul? Noen som vet hva man gjør/sier til skolen når man skal flytte? "Typ hei vi flytter, takk for oss" eller? Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Ikke vent med å få han inn på en annen skole om du vurderer det! Få det til nå eventuelt, for et mobbeoffer er det grådig lenge til januar altså! (Og ja, jeg ble mobba hele grunnskolen)

Anonymkode: fbcb0...60e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta kontakt med rektor så snart skolen åpner senere i dag!

Anonymkode: fbcb0...60e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har såvidt nevnt skolebytte, og det fikk meg til og tenke. Han skal begynne på ungdomskolen om 1,5år, skolen han går på nå og en skole til i bydelen her skal gå på samme ungdomskole. Men den andre skolen har jeg hørt mye fælt om blandt annet mobbing, å det nytter kanskje ikke iom han kommer jo uansett til og gå på samme ungdomskole med de han går på skole med nå, så vet ikke om det er et alternativ.

Men er en annen skole i nærheten, som ikke er knyttet til den samme ungdomskolen som den skolen han går på nå og den andre. Om vi flytter får jeg ikke noe lenger vei til jobb, så det rent praktiske der er null problem. Men han har lese og skrivevansker og er med en spesialpedagog omtrent hver dag, noe som fungerer fint og læreren der er veldig dyktig i tillegg, redd hvordan skolebytte hadde påvirket dette, siden han får bra hjelp på den biten.

Tenker også at om valget blir skolebytte, er det kanskje best og gjøre det et år før slik at han kan bli vandt til den nye klassen og ikke bare bli "kastet" rett på ungdomskolen? Tenker om han fks hadde begynt på ny skole til etter jul? Noen som vet hva man gjør/sier til skolen når man skal flytte? "Typ hei vi flytter, takk for oss" eller? Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Hvis han fortsetter å gå der kommer han til å trenge langt mer hjelp psykisk i fremtiden, enn hva han får nå på skolen.. Hver dag borte fra skolen ville hjulpet masse. Ville tatt han ut av skolen nå, og hatt han hjemme frem til skolebytte er i boks. Hilsen en tidligere mobbeoffer.. 

Anonymkode: 9108c...3da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis han fortsetter å gå der kommer han til å trenge langt mer hjelp psykisk i fremtiden, enn hva han får nå på skolen.. Hver dag borte fra skolen ville hjulpet masse. Ville tatt han ut av skolen nå, og hatt han hjemme frem til skolebytte er i boks. Hilsen en tidligere mobbeoffer.. 

Anonymkode: 9108c...3da

Lese og skrivevansker kan du leve med.. Men tenk om han går med selvmordstanker, eller får det etterhvert pga mobbingen? 

Anonymkode: 9108c...3da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier jeg til skolen om vi bytter skole? Må jeg ha en grunn? Rekker det og bare si at vi skal flytte? Den andre skolen er ikke langt  fra her vi bor nå, toppen 10 minutt med sykkel. Noen som vet om vi kan bo på samme sted etter han har begynt på ny skolen, eller må vi flytte med en gang for og tilhøre den nye skolekretsen?

Anonymkode: 6032d...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må foreldrene tenke på barnets beste for barna. Barnet ditt klarer jo ikke å tenke det selv nå i denne situasjonen.

Nå har dere erfart at det kan bli bedre når skolen jobber med problemet. Skolen må igjen komme på banen nå, for å hjelpe sønnen din. En skole kan igangsette mange tiltak. Det gjelder at du som mor også står på ekstra, blant annet be om jevnlige møter for å følge opp barnet ditt skikkelig.

Og heller ikke gi deg på å motivere sønnen din til å snakke med psykisk helse, sosiallærer og/eller helsesykepleier. Be gjerne om samarbeidsmøter med alle instanser som jobber med sønnen din da. Jo flere som er med på å støtte sønnen din, jo bedre er det. 
 

Byttes skole, kan problemene fort flytte med sønnen din også.

Anonymkode: cfc55...916

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har sønnen din en mamma som står opp for han!

Samtidig så er det også sånn at det er akkurat det du er, hans mamma- og derfor skal det fagfolk inn i denne problemstillingen for å ta noe av din byrde, og ikke minst løse situasjonen! 

Din sønn ønsker ikke din innblanding av mange ulike årsaker, og det er forståelig fra hans ståsted. Heldigvis er det sånn at vi voksne kan ha to tanker i hodet samtidig. Vi kan forstå han, og vise med ord og handling at vi forstår- samtidig vil det være slik at vi i denne situasjonen også må handle! Hverken din sønn, du eller skolen har råd til å la være.....

Du skal ringe skolen å be om et møte, og der skal du ha forberedt din sønns sak sett i lys av Opplæringslova paragraf 9a. 

https://www.fug.no/opplaeringsloven-s-9a.462840.no.html

Lykke til, alt godt ønskes dere💚

Anonymkode: e3fa4...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...