Gå til innhold

Sønnen min blir utestengt på skolen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere alle som kommer med råd. Til dere som sier jeg burde kontakte foreldrene, det har jeg gjort, sendte tekstmelding til alle foresatte i klassen og la frem problemet og om hvordan mitt barn hadde det, la også til at jeg hadde satt stor pris på om de tok seg tid til og snakkemed barna deres om mobbing/utestengning. La også til at jeg ikke var ute etter og henge ut eller angripe noen, bare hvor viktig det var og snakke om.vennskap, inkludering og samhold.

Av 25 elever fikk jeg kun 6/7 tilbakemeldinger fra foreldre, der en av meldingene var negativ rettet mot meg, noe jeg ikke gadd og bruke energi på en gang, å de resterende 6 svarte jeg hyggelig tilbake. 

Fikk mail fra lærer dagen etterpå der hun reagerte på hvorfor jeg hadde valgt og ta kontakt med foreldrene først uten og informere henne..  Jeg mente jo ikke og tråkke læreren på føttene, men ser ikke problemet med det jeg gjorde, tror nok mest hun sa det for og redde sitt eget skinn for og ikke virke tiltaksløs eller noe iom det var jeg som kontaktet foreldrene og ikke hun. Hun fikk satt i gang tiltak sammen med rektor og det fungerte en liten stund, men så gikk det back til basic. Føler det er lettere og fikse opp i utestengning/ mobbing når barna går på små trinnet 1-3 klasse, men når barna er så store så kan man ikke på samme måte «tvinge» barn til og være med hverandre om dere skjønner.

Kanskje det ikke er skolen i seg selv som er problemet, men miljøet i klassen, å det er ikke bare bare og snu det, føler det også kanskje er litt lettere mens barna enda går på små trinnet, jo eldre jo verre tenker jeg. Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Huff, stakkars deg❤️. I tillegg til å måtte deale med sønnen din sine problemer, må du nå slite med en foreldregruppe. 

Antall svar-sms sier alt. Flytt, dette blir ikke bedre!

Anonymkode: 7a88b...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til dere som sier at gutten må forsvare seg, stå opp for seg selv, svare tilbake etc. - det er ikke guttens ansvar!! Her er det de VOKSNE som må gripe inn og ordne opp umiddelbart! TS sier ikke noe om at gutten har gjort noe mot andre, dermed er det de voksne og bare de voksnes ansvar i å ordne opp! De må ta ansvar og sørge for at dette opphører umiddelbart! Gutten kan ikke bare «ta seg sammen» når han har opplevd traumer i skolehverdagen sin! Det er vanvittig jævlig og ufattelig tøft og vanskelig å stå i en sånn hverdag når man opplever mobbing!

Anonymkode: fbcb0...60e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jammen meg fortalt rett ut hvorfor vi velger å flytte og bytte skole. Det har de bare godt av å høre!

Anonymkode: d053d...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale skolebytte etter jul! Og sønnen din burde i mellomtiden gå til psykolog så han får bygget opp selvtilliten sin igjen. Mobbeofre blir ofte nervøse og utrygge sosialt noe mange mobbere dessverre ser og tenker "lett bytte". Så det er viktig at han får bygd opp selvtilliten før han bytter skole.

Anonymkode: 72151...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som sier at gutten må forsvare seg, stå opp for seg selv, svare tilbake etc. - det er ikke guttens ansvar!! Her er det de VOKSNE som må gripe inn og ordne opp umiddelbart! TS sier ikke noe om at gutten har gjort noe mot andre, dermed er det de voksne og bare de voksnes ansvar i å ordne opp! De må ta ansvar og sørge for at dette opphører umiddelbart! Gutten kan ikke bare «ta seg sammen» når han har opplevd traumer i skolehverdagen sin! Det er vanvittig jævlig og ufattelig tøft og vanskelig å stå i en sånn hverdag når man opplever mobbing!

Anonymkode: fbcb0...60e

HELT enig i at det ikke er guttens ansvar. Men når barn bestemmer seg for å være jævlige og foreldrene ikke bryr seg er det vanskelig å gjøre noe med det. Da er det viktig at han lærer å svare tilbake og stå opp for seg selv. Ikke fordi det er hans feil at han blir behandlet slik, det er det ikke, men fordi det fortsetter på samme måte på hvis han gjør ikke det.

Anonymkode: 72151...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gutten mulighet til å skape et nettverk på en annen arena enn skolen? Type fritidsaktivitet, idrett, korps osv osv

Uff, dette høres vondt ut.. lykke til! ❤️ 

Endret av Lillfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til dere alle som kommer med råd. Til dere som sier jeg burde kontakte foreldrene, det har jeg gjort, sendte tekstmelding til alle foresatte i klassen og la frem problemet og om hvordan mitt barn hadde det, la også til at jeg hadde satt stor pris på om de tok seg tid til og snakkemed barna deres om mobbing/utestengning. La også til at jeg ikke var ute etter og henge ut eller angripe noen, bare hvor viktig det var og snakke om.vennskap, inkludering og samhold.

Av 25 elever fikk jeg kun 6/7 tilbakemeldinger fra foreldre, der en av meldingene var negativ rettet mot meg, noe jeg ikke gadd og bruke energi på en gang, å de resterende 6 svarte jeg hyggelig tilbake. 

Fikk mail fra lærer dagen etterpå der hun reagerte på hvorfor jeg hadde valgt og ta kontakt med foreldrene først uten og informere henne..  Jeg mente jo ikke og tråkke læreren på føttene, men ser ikke problemet med det jeg gjorde, tror nok mest hun sa det for og redde sitt eget skinn for og ikke virke tiltaksløs eller noe iom det var jeg som kontaktet foreldrene og ikke hun. Hun fikk satt i gang tiltak sammen med rektor og det fungerte en liten stund, men så gikk det back til basic. Føler det er lettere og fikse opp i utestengning/ mobbing når barna går på små trinnet 1-3 klasse, men når barna er så store så kan man ikke på samme måte «tvinge» barn til og være med hverandre om dere skjønner.

Kanskje det ikke er skolen i seg selv som er problemet, men miljøet i klassen, å det er ikke bare bare og snu det, føler det også kanskje er litt lettere mens barna enda går på små trinnet, jo eldre jo verre tenker jeg. Ts

Anonymkode: 6032d...d8c

Når noe er et problem på skolen bør du jo i første omgang kontakte skolen, ikke alle foreldrene, så kan forstå at læreren reagerte på det. Har ingenting med å redde sitt eget skinn å gjøre, det handler om å ta ting rett vei for å forsøke å finne ut av det. Er ikke så rart at du ikke får svar. Selv om du syns meldingen var fin så er det slett ikke sikkert det er sånn de andre foreldrene har oppfattet det. Å få en melding fra moren til en unge man knapt kjenner med beskyldninger om mobbing, uten at dette er tatt opp via skolen, forstår jeg godt at folk ikke responderer på. 

Hvorfor gir du ikke gutten mulighet for å forme venneskap på andre arenaer enn skolen, som fotball, speider, korps e.l.? Hvis han sitter med ekstraressurs nesten hele tiden så mister han jo mye av sosialiseringen som skjer mellom de andre barna når de samarbeider i timene, småprater, spør hverandre om fag osv. Kan det rett og slett være at det ikke er alle andre som er problemet slik du vil ha det til, men at gutten din rett og slett har lav sosial kompetanse? I så fall vil det ikke hjelpe å bytte klasse/skole. 

Anonymkode: 771e5...c24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde det samme med sønnen vår, men da var det også fysisk vold. Skolen tok ikke dette på alvor og sa det var sønnen min som var fysisk etterhvert. Sønnen min kom gråtende hjem fra skolen hver dag og hadde aldri vært fysisk mot noe. Jeg tok fri fra jobben og sto å følgte med hvert friminutt. 

Det viste seg at han ble slått, sparket og dyttet. Gikk alene. Skolen tok fortsatt ikke dette på alvor, så vi flyttet og aldri hatt problemer med mobbing igjen. 

Anonymkode: 4f2e5...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en parallellklasse til hans klasse sånn at han kan bytte klasse? Jeg kjenner til ei som gjorde det, og det ble mye bedre da. 

Anonymkode: 8724a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BUP er for øvrig en god instans jf kommentaren om psykolog. 

Anonymkode: 8724a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøst vurdert å bytte skole. Min gutt i 4. klasse hadde en konflikt over tid med noen gutter, men det var et helt annet problem enn din gutt har. Vi går selvfølgelig mange steg før vi bytter skole og det har vi også gjort, men jeg kjente at terskelen var særs lav når barnet mitt gråt på morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt dialog med foreldrene til jenta du nevner i tråden? Hva om dere går sammen mot skolen? Når det er flere mot en instans, slipper du å føle deg så alene.

Jeg ville ha krevd et møte og tatt med paragrafen som er nevnt tidligere i tråden. Gutten har rett på et trygt læringsmiljø. 

Selvom dere eventuelt flytter, løser ikke det problemet. Kanskje for din gutt, men ikke miljøet på skolen. I senere anledning kan det hende at det er en annen gutt som blir et mobbeoffer. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale å ta kontakt med fylkesmannen om ikke mobbingen slutter - eller at miljøet blir bedre.

Anonymkode: aa43f...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2019 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde det samme med sønnen vår, men da var det også fysisk vold. Skolen tok ikke dette på alvor og sa det var sønnen min som var fysisk etterhvert. Sønnen min kom gråtende hjem fra skolen hver dag og hadde aldri vært fysisk mot noe. Jeg tok fri fra jobben og sto å følgte med hvert friminutt. 

Det viste seg at han ble slått, sparket og dyttet. Gikk alene. Skolen tok fortsatt ikke dette på alvor, så vi flyttet og aldri hatt problemer med mobbing igjen. 

Anonymkode: 4f2e5...a2a

For en bedriten skole som ikke tok det på alvor.  Godt å lese at  det bedret seg når dere byttet skole men ille at man må gå så langt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg anbefaler podcasten Foreldrekoden med Hedvig Montgomery, som gjelder vennskap. Det var god lytting. 

Sørg for at din sønn har andre områder han føler han lykkes på, er inkludert i. Er han med på noen aktiviteter knyttet til interesser? 

Ikke lag dette til noe stort mellom dere. Han har hatt uflaks. Det finnes venner for han der ute, og han vil møte dem senere. 

Bytt gjerne skole hvis du tror det vil gi en positiv endring. Om situasjonen blir lik på den nye skolen vil den oppleves veldig bekreftende for ditt barn om at han ikke passer inn noe sted. Selv om det selvfølgelig ikke stemmer. 

Mange gode tanker til dere! Håper det går seg til! 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎10‎.‎2019 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde det samme med sønnen vår, men da var det også fysisk vold. Skolen tok ikke dette på alvor og sa det var sønnen min som var fysisk etterhvert. Sønnen min kom gråtende hjem fra skolen hver dag og hadde aldri vært fysisk mot noe. Jeg tok fri fra jobben og sto å følgte med hvert friminutt. 

Det viste seg at han ble slått, sparket og dyttet. Gikk alene. Skolen tok fortsatt ikke dette på alvor, så vi flyttet og aldri hatt problemer med mobbing igjen. 

Anonymkode: 4f2e5...a2a

Kunne dere ikke gå til søksmål mot skolen og / eller de som holdt på med det der ?           

Anonymkode: a8cce...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kun seks foreldre svarte hyggelig, resten ikke og en (åpenbart idiot) svarte negativt mot Ts, sier meg at problemet er foreldrene til barna i sønnens klasse. Det er også synd at de seks som svarte hyggelig ikke har fulgt opp siden (feks slå seg sammen om å få egne barn til å inkludere gutten). Riktignok kan det være lettere på noen måter når de er mindre, men de er fortsatt barn som må veiledes i livet, ikke være overlatt til jungellover og den sterkestes rett. Mangel på sosialt ansvar blant de voksne gjør nok ikke ungene veldig hensynsfulle. 
Normalt vil jeg si at det er mobbere som skal skifte skole, ikke mobbeofferet. Men her virker det ikke som det er enkeltpersoner som stikker seg veldig ut, men generelt et dårlig miljø. Og da er det strengt tatt ikke noe tap å bytte skole. Men viktig da å forebygge at problemet følger videre. Er det noen privatskoler i nærheten? Montessori el Steinerskole? De har ofte mindre klasser og det kan jo være det også faglig kan være bra. Det koster litt, men din sønns velvære er viktigst (hvis du har øk mulighet i det hele tatt). 

Men ville også sjekket ut om det finnes andre aktiviteter fra sport, speider, til musikk, sjakk eller annet der han kan finne en annen arena. 

Anonymkode: be445...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...