Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
45 minutter siden, Sirkelen skrev:

Utifra din definisjon er jeg en djevel og vil nok fortsette å være det til jeg dør, i alle tenkelige reinkarnasjoner, dødsriker, Himmel og  Helvete. Det heroiske ved mennesket er jo nettopp vår vilje til å omstøpe verden fra slik den er til slik den bør være. Mennesket er det sivilisasjonsbyggende dyret, som stadig gjør fremskritt. 

Guden din virker litt sidrumpet og konservativ for å være ærlig.

Alle djeveler skal tilbake til kilden etter døden. 😉 Dette er Guds godhet og uendelige kjærlighet, noe veldig få vet om. Du har lest for mye Vedanta filosofi. Ikke noe galt i det, har gjort det samma. Men husk at det bare er ord som peker mot noe. Direkte opplevelse av sannheten/Gud er primært, noe fler vet om men fortsatt ikke nok. 

Endret av Conal
Videoannonse
Annonse
Gjest Sirkelen
Skrevet
1 minutt siden, Conal skrev:

Alle djeveler skal tilbake til kilden etter døden. 😉 Dette er Guds godhet og uendelige kjærlighet, noe veldig få vet om. Du har lest for mye Vedanta filosofi. Ikke noe galt i det, har gjort det samma. Men husk at det bare er ord som peker mot noe. Direkte opplevelse av sannheten/Gud er primært, noe fler vet om men fortsatt ikke nok. 

Du har rett i at ingenting kan erstatte direkte erfaring. Det skal jeg ikke si noe imot. Men du må vel være enig om at fremskritt på Jorda er et gode uansett? 

Skrevet
1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Du har rett i at ingenting kan erstatte direkte erfaring. Det skal jeg ikke si noe imot. Men du må vel være enig om at fremskritt på Jorda er et gode uansett? 

Det er jeg helt enig i. Har aldri sagt noe i mot det. Fremskritt vil skje uansett hva fra det absolutte bildet.

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Conal skrev:

Det er jeg helt enig i. Har aldri sagt noe i mot det. Fremskritt vil skje uansett hva fra det absolutte bildet.

Godt, da føler jeg vi er mye mer på samme bølgelengde.

Det er mest rimelig å se på det som to ulike verdener, en kosmisk (utenfor tid og rom) en jordisk (bundet av tid og rom). Det passer også bedre inn i etablerte filosofiske modeller. Takk for dine innlegg, føler at du har mye å bidra med. Vi har en fin og grundig samtale, hevet over den smålige kranglingen du finner i mange tråder. Min kunnskap om Vedanta og øvrig filosofi er begrenset, men jeg er svært interessert i å lære mer.

Endret av Sirkelen
Skrevet
2 minutter siden, Sirkelen skrev:

Godt, da føler jeg vi er mye mer på samme bølgelengde.

Det er mest rimelig å se på det som to ulike verdener, en kosmisk (utenfor tid og rom) en jordisk (bundet av tid og rom). Det passer bedre inn i etablerte filosofiske modeller. Takk for dine innlegg, føler at du har mye å bidra med. 

Takk for det. Men ja, det er nesten som du sier, bare at alt skjer i en uendelig bevissthet. Gud har literalt drømt opp tid og rom fra tynn luft. Vi er bundet av det men Gud er ikke bundet av noe. Sorry hvis jeg snakker for mye absolutt og radikalt. Sier bare min "mening" eller "filosofi", selv om sannheten er at dette er sannheten. Jeg har opplevd å face djevelen (egoet) og få det brent ut av meg av Guds lys.

Det var da jeg forstå at jeg var en djevel. Høres ut som science fiction ellr noe, men dette er min direkte opplevelse. Det er mer virkelig en det edru tilstand. Og det ser ut som det ikke er noe forskjell mellom virkeligheten og science fiction. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
9 minutter siden, Conal skrev:

Takk for det. Men ja, det er nesten som du sier, bare at alt skjer i en uendelig bevissthet. Gud har literalt drømt opp tid og rom fra tynn luft. Vi er bundet av det men Gud er ikke bundet av noe. Sorry hvis jeg snakker for mye absolutt og radikalt. Sier bare min "mening" eller "filosofi", selv om sannheten er at dette er sannheten. Jeg har opplevd å face djevelen (egoet) og få det brent ut av meg av Guds lys.

Det var da jeg forstå at jeg var en djevel. Høres ut som science fiction ellr noe, men dette er min direkte opplevelse. Det er mer virkelig en det edru tilstand. Og det ser ut som det ikke er noe forskjell mellom virkeligheten og science fiction. 

Jeg synes det du forteller har god resonans til hva jeg vet om buddhisme, mystisisme og jungiansk psykologi fra før av.

Spesielt det med at ego på mange måter er det forvridde glasstykket foran øynene våre (metaforisk talt) som hindrer oss i å se virkeligheten klart. Djevelen blir her bare en metafor for det samme, det som hindrer sann Gudserkjennelse. Jung talte om Skyggen, og jeg ser klare forbindelser her. Tid og Rom er nødvendigvis derivater av det Absolutte (Gud), ikke selvstendige ting. Det har jeg ingen problemer med.

Man må faktisk vite ganske mye på forhånd for å forstå hva du sier, og det vet jeg. Selv om personlig opplevelse er det avgjørende, vil det å formidle det alltid kreve ord og konsepter, ofte lånt fra ulike filosofiske og religiøse systemer. De som ikke forstår dette vil lett avskrive dine innlegg som «narkoralling», men det stemmer ikke. Dette er ytterst komplekse temaer.

Skrevet
2 minutter siden, Sirkelen skrev:

Jeg synes det du forteller har god resonans til hva jeg vet om buddhisme, mystisisme og jungiansk psykologi fra før av.

Spesielt det med at ego på mange måter er det forvridde glasstykket foran øynene våre (metaforisk talt) som hindrer oss i å se virkeligheten klart. Djevelen blir her bare en metafor for det samme, det som hindrer sann Gudserkjennelse. Jung talte om Skyggen, og jeg ser klare forbindelser her. Tid og Rom er nødvendigvis derivater av det Absolutte (Gud), ikke selvstendige ting. Det har jeg ingen problemer med.

Man må faktisk vite ganske mye på forhånd for å forstå hva du sier, og det vet jeg. Selv om personlig opplevelse er det avgjørende, vil det å formidle det alltid kreve ord og konsepter, ofte lånt fra ulike filosofiske og religiøse systemer. De som ikke forstår dette vil lett avskrive dine innlegg som «narkoralling», men det stemmer ikke. Dette er ytterst komplekse temaer.

Spot on! 👍👌

Skrevet

Ja meiner det er (eller kan væra) psykologisk mishandling. Folk fekk meg til å tru at det var ein mann opp på ei sky som såg alt eg gjorde og straffa meg om eg var slem. Fekk høyra at om eg ikkje trudde på gud så kom eg til å bli slukt av ildtungene. Eg trudde gud såg på meg når eg tissa. Måtte væra snill slik at eg ikkje kom til helvete.

Finnest såklart graderingar men eg ser ikkje korleis det er positivt å fortella sånn svada til små barn som ikkje er i stand til å sortera ut kva som er virkelig.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, mammahjarte said:

Ja meiner det er (eller kan væra) psykologisk mishandling. Folk fekk meg til å tru at det var ein mann opp på ei sky som såg alt eg gjorde og straffa meg om eg var slem. Fekk høyra at om eg ikkje trudde på gud så kom eg til å bli slukt av ildtungene. Eg trudde gud såg på meg når eg tissa. Måtte væra snill slik at eg ikkje kom til helvete.

Finnest såklart graderingar men eg ser ikkje korleis det er positivt å fortella sånn svada til små barn som ikkje er i stand til å sortera ut kva som er virkelig.

Nettopp, og her er du inne på nettopp den skadevirkningen religiøs indoktrinering har på små barn. 

Religion er sosial kontroll, i sin første, og enkleste, form, og det er vårt ansvar som et opplyst samfunn å avskaffe dette.

Anonymkode: 2a071...a88

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, og her er du inne på nettopp den skadevirkningen religiøs indoktrinering har på små barn. 

Religion er sosial kontroll, i sin første, og enkleste, form, og det er vårt ansvar som et opplyst samfunn å avskaffe dette.

Jeg har kommet med det samme argumentet du og mange andre her bruker mot religion mange ganger tidligere, og tror det har noen verdi i det. Likevel har jeg vurdert et annet perspektiv. Jeg kan se lidelser knyttet til indoktrinering av "irrasjonell" tro. Likevel ser jeg også lidelser knyttet til indoktrinering av "rasjonell" tro. I tillegg kan jeg se at det som blir sett på som "rasjonell" tro faktisk er irrasjonelt. Jeg vil si at det trans egoistiske post-rasjonelle vil gi mye mindre lidelse enn egoistiske rasjonelle tankemetoder. Så hvorfor lærer ikke folk bare barna trans-egoistiske post-rasjonelle ting? Jeg vil si fordi de mangler modenhet og utvikling til det.

Skrevet
9 minutter siden, Conal said:

Jeg har kommet med det samme argumentet du og mange andre her bruker mot religion mange ganger tidligere, og tror det har noen verdi i det. Likevel har jeg vurdert et annet perspektiv. Jeg kan se lidelser knyttet til indoktrinering av "irrasjonell" tro. Likevel ser jeg også lidelser knyttet til indoktrinering av "rasjonell" tro. I tillegg kan jeg se at det som blir sett på som "rasjonell" tro faktisk er irrasjonelt. Jeg vil si at det trans egoistiske post-rasjonelle vil gi mye mindre lidelse enn egoistiske rasjonelle tankemetoder. Så hvorfor lærer ikke folk bare barna trans-egoistiske post-rasjonelle ting? Jeg vil si fordi de mangler modenhet og utvikling til det.

Kva tenkjer du om at babyer på 4-6 månader tar i mot jesus kristus som sin frelsar? Er det irrasjonelt post egoistisk trans rasjonelt? *fnis*

• Liker 2
Gjest Sirkelen
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fullstendig enig. Du får aldri frie og selvstendige individer så lenge religion får ture frem slik den har gjort i årtusener.

All frigjøring starter innenfra.

Skrevet
1 minutt siden, mammahjarte skrev:

Kva tenkjer du om at babyer på 4-6 månader tar i mot jesus kristus som sin frelsar? Er det irrasjonelt post egoistisk trans rasjonelt? *fnis*

Det vil jeg si er ''irrasjonelt''. Men hva med de som tror dem i det hele tatt ble født? Det vil jeg også si er ''irrasjonelt''. Det er bare en tanke, ikke en opplevelse. Den ene kan ikke oppleve fødsel eller død fordi den er evig. Den bruker illusjon i stedet. Og det går dypere. Hvis du var skeptisk og stilte spørsmål ved deg selv, ville du innse at du selv er en irrasjonell tro som ble indoktrinert fra en tidlig alder og ikke er ekte, men en fiksjon konstruert av tankene dine. ;)

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
25 minutter siden, Conal skrev:

Religion er en bremsebjelke i personlig og samfunnsmessig utvikling. Om folk vil undersøke åndelighet senere i livet på egen hånd er det helt OK.

Endret av Sirkelen
Skrevet
1 minutt siden, Sirkelen skrev:

Ditt innlegg er dessverre like forvirret som mye religiøs tenkning. Svart er svart, og hvitt er hvitt.

Religion er en bremsebjelke i personlig og samfunnsmessig utvikling.

Kan du se hvordan dommen din ødelegger sann utforskning, åpenhet og åndelighet? Hvordan kan du være virkelig åpen når du hater religion, noe som det ser ut som du gjør selv om jeg kan ta feil. Ved å hate på religion blokkerer du deg selv fra å være i stand til å utforske den åpenlyst. Hele problemet ditt med religion er basert på ego. Og hele poenget med spiritualitet er å bli bevisst på hvordan ditt ego forvrenger virkeligheten som du korrekt sa tidligere. Men du overser alt det på grunn av ditt hat mot religion. Du faller i fellen til den mindre Jihad. Akkurat som hvordan islamske terrorister gjør det. Så du har mer til felles med islamske terrorister enn med Buddha. For å bli en Buddha må du droppe all dom.

Skrevet
18 minutter siden, Conal skrev:

Kan du se hvordan dommen din ødelegger sann utforskning, åpenhet og åndelighet? Hvordan kan du være virkelig åpen når du hater religion, noe som det ser ut som du gjør selv om jeg kan ta feil. Ved å hate på religion blokkerer du deg selv fra å være i stand til å utforske den åpenlyst. Hele problemet ditt med religion er basert på ego. Og hele poenget med spiritualitet er å bli bevisst på hvordan ditt ego forvrenger virkeligheten som du korrekt sa tidligere. Men du overser alt det på grunn av ditt hat mot religion. Du faller i fellen til den mindre Jihad. Akkurat som hvordan islamske terrorister gjør det. Så du har mer til felles med islamske terrorister enn med Buddha. For å bli en Buddha må du droppe all dom.

27 minutter siden, Sirkelen skrev:

Ditt innlegg er dessverre like forvirret som mye religiøs tenkning. Svart er svart, og hvitt er hvitt.

Religion er en bremsebjelke i personlig og samfunnsmessig utvikling.

Den virkelige betydningen av religion er å kjenne Gud, å se Gud og å være en med Gud. Alt annet om religion er tull. Ekte religion er spiritualitet.  Du har mye å lære om religion Sirkelen, hva det egentlig er og fra hvor det egentlig kom fra. Men det har uten tvil blitt korrupt gjennom tidene av egoet selv. 

Gjest Sirkelen
Skrevet
2 timer siden, mammahjarte skrev:

Når det blir såpass konkret er det fare for at barns virkelighetsbilde blir helt skadet. Og ofte er barn ute av stand til å forstå abstraksjoner og vil tolke religiøse idéer slik du gjør. På mange måter tolker barn religion mye nærmere slik oldtidsfolk ville gjort det, enn voksne religiøse i nyere tider. Det er mange som er påført store traumer av en religiøs oppvekst, og da spesielt tanken om Helvete. Er det noen skrekkfilm som egentlig kan sammenlignes med dette?

Det tradisjonelle bildet av Helvete er som en atomeksplosjon som aldri tar slutt, hvor du aldri brenner opp men plages evig. Hvordan noen kan formidle slikt til barn er ubegripelig. 

Gjest Sirkelen
Skrevet

Denne formen for barnemishandling må forbys og håndteres av Barnevernet. 

Skrevet
16 minutter siden, Sirkelen skrev:

Denne formen for barnemishandling må forbys og håndteres av Barnevernet. 

Barn har også rett til å tro og utøve tro, dette sikrer grunnloven dem retten til. Dere som ikke liker det får flytte, religion og trosfriheten blir.

Anonymkode: b37fc...6c5

Gjest Sirkelen
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn har også rett til å tro og utøve tro, dette sikrer grunnloven dem retten til. Dere som ikke liker det får flytte, religion og trosfriheten blir.

Anonymkode: b37fc...6c5

Barn har ikke trosfrihet i Jehovas Vitner og lignende sekter og miljøer.

Våkn opp fra dine naive forestillinger.

Dette er skadelig for barn, og bør klart forbys i et så moderne land som Norge.

Endret av Sirkelen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...