Gå til innhold

Lærere med niqab


Wiskola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine barn skal iallfall ikke undervises av folk de ikke kan se ansiktet på. Og ikke er jeg interessert i å forholde meg til dem selv heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unge uskyldige jenter med hjertet på rett plass burde ikke få bestemme slikt. Hun begrunner det med at man frykter det ukjente, men er nok biased siden hun selv er religiøs og føler på ambivalens i forhold til egen tro. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NEI! Nå må for faen KRF bli nedlagt. Et lite mikroparti som får viljen sin alt for ofte. 

🤬🤬🤬🤬🤬🤬

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn som skal undervises av lærere i heldekkende plagg som skjuler ansiktet, og rett i skammekroken med KrFU.

I Norge er det forbudt i undervisningssammenheng å være iført ansiktsdekkende plagg, som nikab. KrFU ønsker nå å åpne for at lærere kan bruke slike plagg.

– Vi må inkludere alle. I diskusjonen om hvorvidt lærere skal få lov til å gå med religiøse symboler på jobb, kan man kun tillate noen religiøse plagg. Det blir for dumt og er urettferdig. Bare fordi noe er ukjent skal man bare stenge det ute, spør fylkesstyremedlem Ingvild Halderaker Husby i Oslo KrFU.

https://www.tv2.no/a/10928158/

 

 

 

Endret av BrukerErHeltAnonym
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent prinsipielt synes jeg det skal være likhet for alle. Kan en kristen lærer bruke kors, bør en muslimsk lærer få lov til å bruke symboler fra islam. Skal et religiøst plagg/merke/whatever nektes, bør alle det. Enten ønsker man at lærere skal kunne uttrykke sin religion i en undervisningssammenheng eller ikke, og da bør hvilken religion en person har være uvesentlig. Jeg tror ikke dette forslaget fra KrFU blir en realitet, og jeg stiller vel egentlig spørsmålstegn ved om dette er et seriøst forslag eller noe som de kun har satt på spissen. Neimen om jeg vet..

Endret av Safiya
Manglende bokstav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Safiya said:

Rent prinsipielt synes jeg det skal være likhet for alle. Kan en kristen lærer bruke kors, bør en muslimsk lærer få lov til å bruke symboler fra islam. Skal et religiøst plagg/merke/whatever nektes, bør alle det. Enten ønsker man at lærere skal kunne uttrykke sin religion i en undervisningssammenheng eller ikke, og da bør hvilken religion en person har være uvesentlig. Jeg tror ikke dette forslaget fra KrFU blir en realitet, og jeg stiller vel egentlig spørsmålstegn ved om dette er et seriøst forslag eller noe som de kun har satt på spissen. Neimen om jeg vet..

Dette handler om langt mer enn bruk av religiøst plagg. Den som underviser er nødt å ha en god og åpen dialog med elevene. Nikab og burka hindrer god kommunikasjon som er avgjørende for at elever og studenter skal kunne lære godt.

Ethvert fornuftig menneske vil være motstander av lærere kledd slik som dette:

69873835.jpg?imageId=69873835&x=0&y=18.5 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette er noe man skal bestemme fra stortinget. Det blir for mye detaljstyring for min smak. La det være opp til hver enkelt skole, og la deretter elevene/foreldre velge skole etter hva de synes. At en lærer går med burka på Stovner VGS bør ikke være noe problem, synes jeg, men har forståelse for at andre skoler tar en annen vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BrukerErHeltAnonym skrev:

Dette handler om langt mer enn bruk av religiøst plagg. Den som underviser er nødt å ha en god og åpen dialog med elevene. Nikab og burka hindrer god kommunikasjon som er avgjørende for at elever og studenter skal kunne lære godt.

Ethvert fornuftig menneske vil være motstander av lærere kledd slik som dette:

69873835.jpg?imageId=69873835&x=0&y=18.5 

Vær dønn ærlig med deg selv nå. Hvor mange kvinner i Norge bruker niqab eller burka? Og hvor stor andel av disse kvinnene har et ønske om å bli lærer, eller har utdanning til å kunne praktisere dette? Jeg tror du skal slite med å finne tall på dette, for antakelig er det et ekstremt lavt antall kvinner det er snakk om. KrFU skaper et problem som ikke finnes for å få oppmerksomhet rundt eget parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BrukerErHeltAnonym said:

Stakkars barn som skal undervises av lærere i heldekkende plagg som skjuler ansiktet, og rett i skammekroken med KrFU.

I Norge er det forbudt i undervisningssammenheng å være iført ansiktsdekkende plagg, som nikab. KrFU ønsker nå å åpne for at lærere kan bruke slike plagg.

– Vi må inkludere alle. I diskusjonen om hvorvidt lærere skal få lov til å gå med religiøse symboler på jobb, kan man kun tillate noen religiøse plagg. Det blir for dumt og er urettferdig. Bare fordi noe er ukjent skal man bare stenge det ute, spør fylkesstyremedlem Ingvild Halderaker Husby i Oslo KrFU.

https://www.tv2.no/a/10928158/

 

 

 

Hvorfor brukes så mye av barnets skoletid til religion i et liberal land. Og hvorfor er en religiøs enkeltsaksparti så mektig? Disse er aktuelle problemer som du bør bruke tid på istedenfor å rope ulv om andre religioner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer tror jeg det funker dårlig. Hvordan skal elevene få kontakt med en person de ikke kan se ansiktet på? Jeg er en ganske åpen person, men dette er noe jeg ikke kan stille meg bak. Tildekket ansikt er ikke noe som hører hjemme i et klasserom, spesielt ikke hvis du er lærer. Hvis det var snakk om at en lærer brukte hijab, så hadde jeg ikke hatt noe imot det, selv om jeg avviser undertrykkelsen bak plagget, men jeg kan ikke støtte at lærere som vil dekke til ansiktet sitt. Det blir jeg ikke med på! 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrfU må være det mest naive ungdomsparti som er i Norge om de seriøst foreslår noe slikt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig når vi vet hvor mye av kommunikasjonen som foregår med ansikt og kropp, nei dette er et misforstått forslag, hvorfor ikke bare ha en tildekket høytaler på kateteret som lærer i stede for 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, BrukerErHeltAnonym skrev:

Dette handler om langt mer enn bruk av religiøst plagg. Den som underviser er nødt å ha en god og åpen dialog med elevene. Nikab og burka hindrer god kommunikasjon som er avgjørende for at elever og studenter skal kunne lære godt.

Ethvert fornuftig menneske vil være motstander av lærere kledd slik som dette:

69873835.jpg?imageId=69873835&x=0&y=18.5 

Kan bli billig da, bare å dekke til en høytaler som blir satt på kateteret 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tildekke ansiktet hemmer kommunikasjon. Forslaget til KrFU er latterlig, og de kan ikke ha tatt med i vurderingen at det er viktig med god kommunikasjon mellom lærer og elev. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer selv, mener jeg at en niqab-kledd lærer ikke egner seg til oppgaven. Ikke nødvendigvis bare på grunn av sine ekstreme synspunkter, men mest fordi elever må kunne se ansiktet til læreren sin. Kommunikasjon er langt i fra bare verbalt, men også kroppsspråk og ansiktsuttrykk.

Om jeg var rektor, ville jeg aldri vurdert å ansette et menneske med niqab eller andre ansiktsdekkende plagg. Først og fremst på grunn av elevene, men det ville vært en konstant konflikfaktor, både innad på lærerværelset, men også i klasserommet og med foreldre.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være to regler her, hvor regel 1 slår regel 2:

1) Elever skal ha god kommunikasjon med sin lærer i undervisningssammenheng. Dvs øyekontakt, ansiktsmimikk, håndbevegelser. Lærere skal behandle alle elever likt uavhengig av kjønn, mtp håndhilsning og annen fysisk kontakt. Det skal være kjønnsdelt i situasjoner hvor elever skifter, f.eks garderober.

2) Det er lov å bruke religiøse artefakter på jobb av lærere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...