Gå til innhold

Lærere med niqab


Wiskola

Anbefalte innlegg

Gjest Sirkelen
2 timer siden, Fuglemor skrev:

Jeg synes det er greit at de ser at folk er forskjellige, at noen mener forskjellig. Man trenger ikke gjøre det vanskelig, heller bare forklare at noen bruker å dekke ansiktet, andre ikke, hvorfor? Fordi noen mener det er riktig og andre ikke. Men ikke på skolen eller barnehagen, blir for mye fokus på det. 

Å ilegge personer vi ikke kjenner meninger og holdninger blir litt dumt, jeg er heller for at vi snakker sammen. Er barnet nysgjerrig på noen som bruker niqab, synes jeg vi heller kan spørre akkurat den personen. Hvilke signaler gir det barnet om jeg som mor skal fortelle barnet om hva akkurat den kvinnen mener uten å kjenne henne? "mamma, hvorfor har hun dama sånn på ansiktet?", "fordi hun mener noe annet enn oss, og noe vi er sterkt uenig i", kanskje riktig, men det skaper avstand.. hadde det ikke vært bedre om vi hadde ufarliggjort hele greia med å ta kontakt og bygge broer? "hun bruker sånn fordi hun vil, kanskje vi skal gå bort å si hei?". 

Men som lærer? Nei, nettop fordi det er viktig for barn å se ansiktsuttrykk og slippe å få fokuset iver på det :)

Dessverre er det ikke alt her i verden som lar seg uten videre ufarliggjøre på den måten du ønsker. Noen ting er faktisk farlige, om ikke her og nå, så over tid. Jeg tror barn uansett trenger å bli endel eldre og mer modne for å kunne bearbeide slike vanskelige ulikheter og problemer som verden sliter med. Det er ikke nødvendigvis klokt å normalisere det som strider mot ens etiske syn. I en ideell verden burde vi kunne jo prate rolig om alt, men jeg tror dette er ganske urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Sirkelen skrev:

Dessverre er det ikke alt her i verden som lar seg uten videre ufarliggjøre på den måten du ønsker. Noen ting er faktisk farlige, om ikke her og nå, så over tid. Jeg tror barn uansett trenger å bli endel eldre og mer modne for å kunne bearbeide slike vanskelige ulikheter og problemer som verden sliter med. Det er ikke nødvendigvis klokt å normalisere det som strider mot ens etiske syn. I en ideell verden burde vi kunne jo prate rolig om alt, men jeg tror dette er ganske urealistisk.

Jeg tenker at kvinner med niqab ikke er så farlig. Det som er farlig er mennesker som tror at alt annet som strider imot det en er vant til er farlig. En kvinne med niqab er fortsatt et menneske med hobbyer og interesser, liker å ta en kaffe i fred og ro akkurat som meg og deg. Jeg synes det er bedre å fokusere på likhetene fremfor ulikhetene, særlig når det gjelder enkeltpersoner. Man trenger ikke være enig, og jeg synes f. Eks høyreradikalisme er farlig på sikt, og har en holdning jeg ikke vil ha noe med å gjøre, men jeg går ikke imot enkeltpersoner av dne grunn. Alle fortjener og bli behandlet med respekt:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 time siden, Fuglemor skrev:

Jeg tenker at kvinner med niqab ikke er så farlig. Det som er farlig er mennesker som tror at alt annet som strider imot det en er vant til er farlig. En kvinne med niqab er fortsatt et menneske med hobbyer og interesser, liker å ta en kaffe i fred og ro akkurat som meg og deg. Jeg synes det er bedre å fokusere på likhetene fremfor ulikhetene, særlig når det gjelder enkeltpersoner. Man trenger ikke være enig, og jeg synes f. Eks høyreradikalisme er farlig på sikt, og har en holdning jeg ikke vil ha noe med å gjøre, men jeg går ikke imot enkeltpersoner av dne grunn. Alle fortjener og bli behandlet med respekt:) 

Slike vanskelige spørsmål blir jo til syvende og sist et spørsmål om hvor balansen bør være mellom flertallets ønske om trygghet og felles normer på den ene siden, og mindretallets ønske om å uttrykke egen identitet på den andre. Jeg vet ærlig talt ikke. 
 

Men jeg vil tro godkjennelsen av dette lett vil virke svært fremmedgjørende på de fleste elever, lærere og foreldre, og medføre at noen eller mange foreldre tar sine barn ut av skolen. 

 

Det skjer jo en utstrakt grad av normoppløsning og kulturoppløsning i samfunnet, og det er klart at disse temaene vil bli mer og mer aktuelle. Tror nok konfliktpotensialet er høyt. Det blir vanskelig å avgjøre spørsmål når de ulike parter ligger så fjernt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett 1 eneste godt argument for at ansiktdekkende religiøse plagg som fremmer kvinnefiendtlighet, er ekskluderende og er i mot likestilling blir brukt på skolen (eller hvor som helst i det offentlige rom). Noen som har minst 1?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drizzt said:

Jeg har ikke sett 1 eneste godt argument for at ansiktdekkende religiøse plagg som fremmer kvinnefiendtlighet, er ekskluderende og er i mot likestilling blir brukt på skolen (eller hvor som helst i det offentlige rom). Noen som har minst 1?

Jeg forstår ikke hva du spør om. Kan du omformulere spørsmålet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 12.47, Fuglemor skrev:

Jeg synes det er greit at de ser at folk er forskjellige, at noen mener forskjellig. Man trenger ikke gjøre det vanskelig, heller bare forklare at noen bruker å dekke ansiktet, andre ikke, hvorfor? Fordi noen mener det er riktig og andre ikke. Men ikke på skolen eller barnehagen, blir for mye fokus på det. 

Å ilegge personer vi ikke kjenner meninger og holdninger blir litt dumt, jeg er heller for at vi snakker sammen. Er barnet nysgjerrig på noen som bruker niqab, synes jeg vi heller kan spørre akkurat den personen. Hvilke signaler gir det barnet om jeg som mor skal fortelle barnet om hva akkurat den kvinnen mener uten å kjenne henne? "mamma, hvorfor har hun dama sånn på ansiktet?", "fordi hun mener noe annet enn oss, og noe vi er sterkt uenig i", kanskje riktig, men det skaper avstand.. hadde det ikke vært bedre om vi hadde ufarliggjort hele greia med å ta kontakt og bygge broer? "hun bruker sånn fordi hun vil, kanskje vi skal gå bort å si hei?". 

Men som lærer? Nei, nettop fordi det er viktig for barn å se ansiktsuttrykk og slippe å få fokuset iver på det :)

Skal man ta den samme innstillingen til en klan-hette? Dette er symboltunge plagg som faktisk sier en del om holdninger og meninger til en person. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2019 den 1.50, Safiya skrev:

Rent prinsipielt synes jeg det skal være likhet for alle. Kan en kristen lærer bruke kors, bør en muslimsk lærer få lov til å bruke symboler fra islam. Skal et religiøst plagg/merke/whatever nektes, bør alle det. Enten ønsker man at lærere skal kunne uttrykke sin religion i en undervisningssammenheng eller ikke, og da bør hvilken religion en person har være uvesentlig. Jeg tror ikke dette forslaget fra KrFU blir en realitet, og jeg stiller vel egentlig spørsmålstegn ved om dette er et seriøst forslag eller noe som de kun har satt på spissen. Neimen om jeg vet..

Jeg er mot burka i skolesammenheng, og ellers også for den saks skyld. 

Men egentlig så synes jeg det er greit med et eller annet som viser tilknytning til religion (for de som har det såpass sterkt at de må vise det). For da vet jeg hva jeg har med å gjøre....

Å skjule ansiktet er ikke greit uansett, så lenge det ikke er pga beskyttelse mot vær og vind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bag skrev:

Jeg forstår ikke hva du spør om. Kan du omformulere spørsmålet?

Hva er det du ikke forsto? Jeg etterspør 1 godt argument for å ha på skolen eller det offentlige rom for øvrig religiøse ansiktdekkende plagg som er kvinnefiendtlige, ekskluderende og hindrer likestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen

Er ikke en kvinne ute (blant menn) i arbeidslivet EN GEDIGEN selvmotsigelse i islam? Så skal hun stå der i niqab og late som hun er prektig og rettroende? Eh, what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2019 den 23.43, TulleJenny skrev:

NEI! Nå må for faen KRF bli nedlagt. Et lite mikroparti som får viljen sin alt for ofte. 

🤬🤬🤬🤬🤬🤬

Krf er det parti som er mest Islam vennlig, ganske utrolig man skulle tro de ville forsvare kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash
På 19.10.2019 den 22.22, libbloom skrev:

Hvis de ønsker å undervise i niqab så kan de gjøre det i hjemlandet eller på koranskoler i utlandet. 

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 12.58, Example skrev:

Skal man ta den samme innstillingen til en klan-hette? Dette er symboltunge plagg som faktisk sier en del om holdninger og meninger til en person. 

Men det er jo ingen som bruker klanhette i Norge idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.11.2019 den 22.51, badesangen skrev:

Er ikke en kvinne ute (blant menn) i arbeidslivet EN GEDIGEN selvmotsigelse i islam? Så skal hun stå der i niqab og late som hun er prektig og rettroende? Eh, what?

Jo altså det blir jo ikke lett, man skal jo helst ikke jobbe så mye med motsatt kjønn med mindre man må 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fuglemor skrev:

Men det er jo ingen som bruker klanhette i Norge idag. 

Omtrent like få som niqab. Men det betyr ikke at man bør akseptere det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Example skrev:

Omtrent like få som niqab. Men det betyr ikke at man bør akseptere det. 

Jeg kjenner mange som bruker niqab/har brukt eller flyttet ut av Norge med niqab. Har til gode å høre om noen med klanhette, men de finnes nok de og.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
På 3.11.2019 den 10.46, kat-e skrev:

Krf er det parti som er mest Islam vennlig, ganske utrolig man skulle tro de ville forsvare kristendommen.

KrF er et innbyrdes selvmotsigende parti.

Det eneste du kan være sikker på er at de pusher sine sære, dysfunksjonelle saker på befolkningen med liv og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor relevant er denne problemstillingen egentlig? Finnes det liksom mer enn fem personer i Norge dette angår? Finnes det noen i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badesangen

Kan tenke meg det blir flere fremover. Gode gamle posører og folk som vil provosere. Som jeg sa over her, niqab i arbeidslivet er så sjukt selvmotsigende og ironisk, det. Moderne og vestlig nok til å gå på jobb, konservativ, reaksjonær og gammeldags nok til å gjemme sitt prektige åsyn bak niqab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest libbloom
14 hours ago, Girlygirl9 said:

Hvor relevant er denne problemstillingen egentlig? Finnes det liksom mer enn fem personer i Norge dette angår? Finnes det noen i det hele tatt? 

Hvor relevant det er per i dag er vanskelig å si, men man skal ikke undervurdere betydningen av å tillate noe slikt i norsk skole. Se på dette f. eks. https://www.aftenposten.no/norge/i/WbWEor/de-kaller-det-en-sfo-med-overnatting#eiendommene Det islamske kultursenter har kjøpt eiendomer for over 100 millioner kr og driver "sfo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...