Gå til innhold

Lærere med niqab


Wiskola

Anbefalte innlegg

On 10/20/2019 at 2:00 AM, Safiya said:

Vær dønn ærlig med deg selv nå. Hvor mange kvinner i Norge bruker niqab eller burka? Og hvor stor andel av disse kvinnene har et ønske om å bli lærer, eller har utdanning til å kunne praktisere dette? Jeg tror du skal slite med å finne tall på dette, for antakelig er det et ekstremt lavt antall kvinner det er snakk om. KrFU skaper et problem som ikke finnes for å få oppmerksomhet rundt eget parti.

Jeg har personlig erfaring fra andre land. Bydeler med mye innvandring, over lang tid. Steder hvor en knapt så niqab, hvor det på en 10 års plutselig preger bybildet. På samme måte som Fjellreven sekker 🤔 plutselig kan du ikke gå ut døren uten å se flere. 

At det ikke er en svært aktuell problemstilling noen steder i Norge akkurat nå, betyr ikke at det ikke raskt kan endre seg i de mest innvandringstette områdene temmelig raskt. 

Hvorfor kan det ikke skje her? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, Drizzt said:

Hva er fantastisk i forslaget? Hvis det er lov med niqab, må det være lov med all slags kostymer, nazi symboler, KKK symboler og alt mulig egentlig. KrfU må gå inn i seg selv litt.

 

Jeg bytter med en gang klasse eller skole for mine barn hvis de blir uheldige å få en ekstremist som lærer.

Nå er det en forskjell på nazi-symboler/KKK og niqab. De første har en mye tydeligere politisk profil hvor det ligger noe negativt for andre. Niqab brukes også av en del kvinner som ikke legger noe politisk i det og hvor det bare er en markering om egne verdier for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brutex skrev:

Nå er det en forskjell på nazi-symboler/KKK og niqab. De første har en mye tydeligere politisk profil hvor det ligger noe negativt for andre. Niqab brukes også av en del kvinner som ikke legger noe politisk i det og hvor det bare er en markering om egne verdier for seg selv.

Nei, det er ikke forskjell. Både nazi symboler, KKK og niqab representerer ekstremisme og står for verdier vi ikke kan assosieres med i Vesten. Alle som bærer disse symbolene markerer om egne verdier for seg selv og det er like uakseptabelt og avskyelig i alle de tre tilfellene.

 

Og jeg har ikke en gang nevnt sikkerhetsrisikoen niqab utfører og hindringen i fullverdig kommunikasjon den innebærer.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Drizzt said:

Nei, det er ikke forskjell. Både nazi symboler, KKK og niqab representerer ekstremisme og står for verdier vi ikke kan assosieres med i Vesten. Alle som bærer disse symbolene markerer om egne verdier for seg selv og det er like uakseptabelt og avskyelig i alle de tre tilfellene.

 

Og jeg har ikke en gang nevnt sikkerhetsrisikoen niqab utfører og hindringen i fullverdig kommunikasjon den innebærer.

Du får mene hva du vil. De fleste andre setter nok ikke likhet mellom NazI/KKK og niqab. Jeg forstår at det er hensiktsmessig for din argumentasjon men den sammenligningen er likevel ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

En lærer skal stå for opplysning og kunnskap. En nikab står for det motsatte. 
Det er veldig uheldig, selv om dette nødvendigvis må være opp til rektor å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bag skrev:

Du får mene hva du vil. De fleste andre setter nok ikke likhet mellom NazI/KKK og niqab. Jeg forstår at det er hensiktsmessig for din argumentasjon men den sammenligningen er likevel ikke riktig.

Det er flere likheter mellom slike plagg og niqab. De symboliserer at deler av befolkningen er mindre verdt enn resten, eksempelvis jøder/fargede/kvinner, og med det antisemitisme, rasisme og kvinneundertrykkelse.

Jeg vil anta at de fleste ser på niqab med avsky, på samme måte som man gjør med nazisymboler og KKK-hetta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg kjenner flere som har gjort det for barneskole, i vår kommune har de fritt skolevalg, og forteller foreldre at det er vår rett å bestemme hvilken skole barns våre skal gå på, men de dekker ikke skoleskyss til andre skoler, om eleven ikke har rett til skoleskyss i nærskolen, men går over kilometergrensen ved å velge en annen skole.

Det avhenger helt sikkert av kommunen, men i utgangspunktet er det ikke fritt skolevalg på grunnskolenivå i Norge. Noen kommuner har muligens praksis på dette, og noen skolekretser kan overlappe. Mange steder er det for eksempel kun én ungdomsskole, og skal du da bytte skole, må kommunen kjøpe plass i en annen kommune. Det skal mye til at kommunen gjør det på grunn av at man ikke liker læreren.

Men det er klart, det burde ikke være en diskusjon. En niqab har ingenting på en skole å gjøre. Verken som lærer, elev eller foresatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 1.50, Safiya skrev:

Rent prinsipielt synes jeg det skal være likhet for alle. Kan en kristen lærer bruke kors, bør en muslimsk lærer få lov til å bruke symboler fra islam. Skal et religiøst plagg/merke/whatever nektes, bør alle det. Enten ønsker man at lærere skal kunne uttrykke sin religion i en undervisningssammenheng eller ikke, og da bør hvilken religion en person har være uvesentlig. Jeg tror ikke dette forslaget fra KrFU blir en realitet, og jeg stiller vel egentlig spørsmålstegn ved om dette er et seriøst forslag eller noe som de kun har satt på spissen. Neimen om jeg vet..

Forskjell på hijab og nikap.. Poenget er ikke hvorvidt plaggene er religiøse men hvorvidt man skjuler ansikt, mimikk, følelser og en hel person bak et heldekkende plagg i et samfunn hvor dette ikke er noe man har vokst opp med som normalen. Det kan skremme små barn og se noen øyne stikke ut fra en svart heldekkende drakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
4 minutter siden, Example skrev:

Det avhenger helt sikkert av kommunen, men i utgangspunktet er det ikke fritt skolevalg på grunnskolenivå i Norge. Noen kommuner har muligens praksis på dette, og noen skolekretser kan overlappe. Mange steder er det for eksempel kun én ungdomsskole, og skal du da bytte skole, må kommunen kjøpe plass i en annen kommune. Det skal mye til at kommunen gjør det på grunn av at man ikke liker læreren.

Men det er klart, det burde ikke være en diskusjon. En niqab har ingenting på en skole å gjøre. Verken som lærer, elev eller foresatt.

Helt enig med deg. Dette er helt opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke folk egentlig forstår hva niqab står for. Plagget er en del av ekstrem islam, og ekstrem islam er noe som burde bekjempes, på lik linje med nazisme og kommunisme. Folk kan prøve å bortforklare så mye dem vil, men dem blir da et del av problemet og en grunn til at ekstremisme får forfeste og innflytelse. Dem som forsøker å si at jeg lyver, er den som lyver selv.

En av de Syria mødrene, som er ekstremt islamist, drev forelesninger på skoler og universiteter i niqab, mens hun var radikalisert. Vi burde ikke tillate slike personer å få påvirke studenter til å akseptere ekstreme ideologier, eller til å la dem uttale seg. Det er destruktive holdninger slike radikaliserte islamister innehaver, etter min mening. Hold niqab og burka unna skolen. Vi burde ha lært nå.

Vi ville vel ikke latt nynazister holde forelesninger på skoler eller universiteter, ville vi vel?!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, TrekStar skrev:

Tror ikke folk egentlig forstår hva niqab står for. Plagget er en del av ekstrem islam, og ekstrem islam er noe som burde bekjempes, på lik linje med nazisme og kommunisme. Folk kan prøve å bortforklare så mye dem vil, men dem blir da et del av problemet og en grunn til at ekstremisme får forfeste og innflytelse. Dem som forsøker å si at jeg lyver, er den som lyver selv.

En av de Syria mødrene, som er ekstremt islamist, drev forelesninger på skoler og universiteter i niqab, mens hun var radikalisert. Vi burde ikke tillate slike personer å få påvirke studenter til å akseptere ekstreme ideologier, eller til å la dem uttale seg. Det er destruktive holdninger slike radikaliserte islamister innehaver, etter min mening. Hold niqab og burka unna skolen. Vi burde ha lært nå.

Vi ville vel ikke latt nynazister holde forelesninger på skoler eller universiteter, ville vi vel?!

Du har fullstendig rett, og jeg tror de fleste heldigvis har forstått dette nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2019 den 1.50, Safiya skrev:

Rent prinsipielt synes jeg det skal være likhet for alle. Kan en kristen lærer bruke kors, bør en muslimsk lærer få lov til å bruke symboler fra islam. Skal et religiøst plagg/merke/whatever nektes, bør alle det. Enten ønsker man at lærere skal kunne uttrykke sin religion i en undervisningssammenheng eller ikke, og da bør hvilken religion en person har være uvesentlig. Jeg tror ikke dette forslaget fra KrFU blir en realitet, og jeg stiller vel egentlig spørsmålstegn ved om dette er et seriøst forslag eller noe som de kun har satt på spissen. Neimen om jeg vet..

Så kan man alltids diskutere om en niqab er et religiøst plagg. Plagget er i mine øyne politisk. 

Lærere skal i grunn fremstå som politisk nøytrale, bortsett fra at de skal fremme enkelte saker, som for eksempel likestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Example skrev:

Så kan man alltids diskutere om en niqab er et religiøst plagg. Plagget er i mine øyne politisk. 

Lærere skal i grunn fremstå som politisk nøytrale, bortsett fra at de skal fremme enkelte saker, som for eksempel likestilling. 

Så kan man også alltids diskutere om et kors rundt halsen er politisk eller religiøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Safiya skrev:

Så kan man også alltids diskutere om et kors rundt halsen er politisk eller religiøst. 

Det er gode grunner til at en lærer bør legge bort et korsformet smykke, men det er ikke politisk i utgangspunktet. Bortsett fra at en sympati for KrF ikke er usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Safiya skrev:

Så kan man også alltids diskutere om et kors rundt halsen er politisk eller religiøst. 

Skillet mellom politikk og religion er ikke glassklart, nei. Samtidig vil jeg si at symboler som kors, halvmåne og David-stjerner er mer utpregede religiøse enn politiske/kulturelle plagg som for eksempel en hijab.

Når det skal sies, så er jeg nødvendigvis imot at lærere bør fremstå som livssynsnøytrale i møte med elever. Nå er ikke jeg ikke religiøs, men jeg er politisk bevisst. Det kunne likevel ikke falle meg inn å symbolisere mine politiske tanker overfor mine elever. Jeg er ekstra bevisst på det også når jeg underviser i samfunnsfag og KRLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen

Dette er som med andre ting man leser om i nyhetene. Det virker fjernt, foregår i andre land og man ofrer det ikke en tanke.

Og så en vakker dag er det blitt realiteten der du lever, og det er ingenting du kan gjøre med det i praksis. Man får jo litt livserfaring etterhvert. Alt kommer før eller siden til dørstokken din, hvor fælt det enn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...