Gå til innhold

Lærere med niqab


Wiskola

Anbefalte innlegg

1 time siden, Drizzt skrev:

Det er flere tilfeller hvor muslimsk ansiktdekkende plagg er blitt brukt av kriminelle for å skjule sin identitet. 

Er mange flere tilfeller av folk som bruker strømpebukse tredd over hue når de driver kriminelle greier også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Girlygirl9 skrev:

Er mange flere tilfeller av folk som bruker strømpebukse tredd over hue når de driver kriminelle greier også.

Irrelevant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg flyttet barna mine til en annen skole. De skal ikke lære seg at kvinner må skjule seg for å bli akseptert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden og artikkelen er nesten et år gammelt, men niqab på kvinnelige lærere eller i et annet yrke er totalt upassende i et norskt samfunn. Finlands hetter er jo ikke lov så hvorfor skal niqab være lovlig. Her i Norge  skal jeg se den jeg snakker med ferdig snakka.

Ja kors er også et religiøst symbol, samme med hatter som jøder bruker, eller hijab for muslimer. I alle disse tilfellene derimot ser man ansiktet til person, så stor forskjell! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Irrelevant

Det er også prat om kriminalitet i sammenheng med et religiøst plagg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Girlygirl9 skrev:

Det er også prat om kriminalitet i sammenheng med et religiøst plagg :) 

Nei, det er irrelevant å prate om strømper når andre prater om religiøse plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2019 den 7.24, Kjempeliten skrev:

Jeg syns man skal få gå med religiøse plagg, men det blir litt mye om man skal dekke hele ansiktet. Å aldri se læreren sin smile må da være litt kjipt. 

Det kan også være skremmende for de minste barna som leser mye ansiktsuttrykk og kroppsspråk i tillegg til det som blir sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Honey Dew skrev:

Da hadde jeg flyttet barna mine til en annen skole. De skal ikke lære seg at kvinner må skjule seg for å bli akseptert.

Dette. Signaleffekten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niqab, burka og andre plagg som dekker til ansiktet har overhodet ingenting å gjøre i skolen eller andre steder. Vi lever i et samfunn hvor vi faktisk er avhengig av å se ansiktene til hverandre for kommunikasjon. Take it or leave it, det er faktisk så enkelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 19.53, Honey Dew skrev:

Da hadde jeg flyttet barna mine til en annen skole. De skal ikke lære seg at kvinner må skjule seg for å bli akseptert.

Interessant.. Jeg synes ikke mine barn skal lære at man må vise hår, ansikt og kropp for å bli akseptert heller. Jeg ønsker at mine barn skal lære at kvinner og menn kan kle seg i akkurat det de vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kittykat skrev:

Niqab, burka og andre plagg som dekker til ansiktet har overhodet ingenting å gjøre i skolen eller andre steder. Vi lever i et samfunn hvor vi faktisk er avhengig av å se ansiktene til hverandre for kommunikasjon. Take it or leave it, det er faktisk så enkelt. 

Hva med det munnbindet folk begjærer så sterkt nå mtp korona? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Elefantenistua skrev:

Hva med det munnbindet folk begjærer så sterkt nå mtp korona? 

Det er ganske stor forskjell på å bruke munnbind pga en pandemi for å forhåpentligvis unngå å spre sykdommen og å bruke plagg som dekker ansiktet pga religion. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kittykat skrev:

Det er ganske stor forskjell på å bruke munnbind pga en pandemi for å forhåpentligvis unngå å spre sykdommen og å bruke plagg som dekker ansiktet pga religion. 

Men brukeren sa at vi er avhengige av å se ansiktene til hverandre i dette samfunnet for kommunikasjon. Munnbind og niqab dekker vesentlige deler av ansiktet. Hvorfor er det ikke et problem med munnbind? Eller klarer man faktisk å kommunisere på tross av munnbind? Hvis ja, da er det jo egentlig et dårlig argument mot niqab også? 

Misforstå meg rett, å bære niqab kan gi utfordringer for hørselshemmede, og det er unødvendig å bruke niqab foran barn som er i en viktig utvikling av å lese ansiktsuttrykk.. Men argumentet om kommunikasjon blant vanlige mennesker blir for dårlig. Jeg tviler sterkt på at de fleste mennesker leser fremmede menneskers ansikt under samtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnbind vanskeliggjør kommunikasjon. Men akspeteres i en midlertidig periode i forbindelse med sykdomsspredning. Kommunikasjon er uansett en avsporing.

Det er ikke kommunikasjon som er problemet med niqab, hijab og burka.

Problemet med disse plaggene er verdiene de representerer, som i seg selv er uønskede, og som utsetter kvinner og jenter som ikke bruker de for fare.

Sammenlign med sikhenes turban. Dette plagget representerer ikke uønskede verdier og er derfor ikke problematisk. Ingen reagerer på turban, verken i skolen, i politiet eller andre steder. Det samme kan ikke sies om niqab, hijab og burka.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/25/2020 at 10:23 PM, Kittykat said:

Niqab, burka og andre plagg som dekker til ansiktet har overhodet ingenting å gjøre i skolen eller andre steder. Vi lever i et samfunn hvor vi faktisk er avhengig av å se ansiktene til hverandre for kommunikasjon. Take it or leave it, det er faktisk så enkelt. 

Mener du dermed at vi ikke klaret oss nå i disse tider hvor folk har ansiktsmaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Bag skrev:

Mener du dermed at vi ikke klaret oss nå i disse tider hvor folk har ansiktsmaske?

Det er stor forskjell på å bruke munnbind pga en pandemi i en begrenset periode enn å bruke et religiøst plagg som representerer verdier som er uønskede for de aller, aller fleste. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kittykat said:

Det er stor forskjell på å bruke munnbind pga en pandemi i en begrenset periode enn å bruke et religiøst plagg som representerer verdier som er uønskede for de aller, aller fleste. 

Er det viktige hva andre legger i det eller hva brukeren selv legger i det? Hva når plagget er en motedel av en kultur og brukerne ikke er så opptatt av opprinnelige symbolsk motivasjon?

Og hva med bikinitopper? Det er jo et nytt plagg som seksualiserer kvinner og markerer de som seksualobjekter. Går vi litt tilbake i tid så behøvde jo ikke kvinner dekke til overkroppen noe mer enn menn. Skal de som tar avstand fra å redusere kvinner til et seksualobjekt kunne forby kvinner å bruke topp de stedene hvor menn er toppløse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere med niqab er fullstendig uegnet. I kraft av å bare kreve å bruke niqab som lærer viser at man velger egen politisk overbevisning og religion over relasjonen med elever og deres læring. Da er man uegnet som lærer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...