Gå til innhold

Bunad til konfirmasjon- bare jeg som synes det er helt absurd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig med deg, at det er absurd mye penger. Og å skulle ut med en så stor sum, det er ikke for alle, selv om mange mener at det er en selvfølge. Dere har allerede en bunad i familien og jeg tenker det må fint gå an å bruke den, så kan det bli en råd med bunad til hver enkelt siden, dersom det skulle være ønskelig. Er det øst Telemark eller beltestakk som er aktuelt? I så fall er stakk og liv et alternativ dersom du likevel skulle ende på bunad. Uansett: helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Mine foreldre valgte å vente til 18årsdagen og jeg har enda ikke sydd den ut 20 år senere.  Kjenner mange som fikk den til konfirmasjonen som har fått sydd den ut max.

Anonymkode: 372e8...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, antiislamist skrev:

Ikke gøy å være den eneste som ikke har 

I mitt konfirmantkull var det kun jeg og en annen jente som ikke hadde. Jeg følte ikke noe spesielt behov for bunad, så jeg vet ikke om foreldrene mine hadde hatt mulighet til å prioritere det om jeg hadde ønsket det. Uansett arvet jeg min bestemors bunad kort tid etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd er det ikke etter min mening, det er jo ganske vanlig å få bunad til konfirmasjonen. Om dere ikke har snakka om dette før, så skjønner jeg jo at hun er skuffa dersom hun tenkte at det var en selvfølge. 

Men. Fordelene med å vente med å få bunad er flere. Én av dem er at det gir lengere sparehorisont. Konkret forslag: råd henne til å kun ønske seg penger i konfirmasjonsgave, og å fortelle gjestene at det er sparing til bunad. Pengene settes inn på fond, gjerne i ditt navn, med sparehorisont ca 5 år. Velg et infeksfond (f.eks DnB global) eller sjekk ut Kron.no. forventet avkastning pr år er 6-7% etter kostnader. Trenger du å/dere å lære mer om fond, anbefaler jeg e-postskolen om fond over 7 dager på eivindberg.no. Om hun får 15 000 kr i gaver og sparer 200 kr i mnd vokser dette til ca 35 000 kr på 5 år, mens vanlig banksparing ville gitt ca 30 000. Sparer hun i 7 år har hun ca 45 000, mot 36 000 i bank. Begynn nå, så kan hun få bursdags- og julegaver inn på fondskontoen også. Man kan jo i tillegg ønske seg sølvet/annet tilbehør til bunaden til jul og bursdag. 

En annen fordel med å vente er at når vi damer har runda 20, er vi litt mer utvokst enn når vi er jenter på 14-15. Det reduserer risikoen for at bunaden blir liggende i skapet år etter år, fordi den er for liten eller for lang eller for trang eller lignende. Mye mer igjen for pengene. 

Hvis jeg var deg ville jeg også tatt dette som en økonomiopplærende samtale med datteren/døtrene dine. Forklar hvordan ståa er, og at det dessverre ikke er mulig for deg å fikse bunad til konformasjonene deres, selv om du skulle ønsket det. Fokuser på fordelene med å vente, spare og ha et økonomisk mål. 

Det er jammen ikke lett! Jeg er usikker selv på hva jeg vil gjøre når mine jenter når konfirmasjonsalder. Jeg har starta sparing for dem alt nå (4 og 6 år), men jeg tenker en del på risikoen for at bunaden bare passer noen få år før den må syes om til flerfoldige tusen for å passe en mer moden kvinnekropp. Og så VIL jeg gjerne gi dem opplevelsen av å spare mot et mål som de til slutt oppnår, relativt tidlig. Jeg tror det er god investering i økonomisk sans til senere i livet. 

Anonymkode: eeae5...2a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn lagret søk på Finn etter den bunaden dere ønsker, så får du varsel når en slik blir lagt ut.  Jeg kjøpte bunad til begge mine døtre på Finn,  og gikk på systue for å få dem tilpasset.  De er veldig glad for det i dag.  Men sparte i lenge for å kjøpe brukt også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, antiislamist skrev:

Ikke gøy å være den eneste som ikke har 

Det går helt fint.

Og jeg tviler på at ts sin datter er den eneste av alle som konfirmeres som ikke har et så dyrt plagg. 

Anonymkode: 10f15...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt absurd å sy et klesplagg til en 14-åring til titusenvis av kroner. Ingen vet hvordan kroppen til fjortisen ser ut året etterpå og en risikerer at den blir brukt en gang. 

Dette er en helt vanvittig trend. Sykt ilandsoverforbruk av verste sort. 

Anonymkode: 12c33...57b

Helt enig! Niesen min maste seg til en bunad som søsteren min som alenemor egentlig ikke hadde råd til. Hun var en liten og tynn 14-åring, og nå 3 år etter med 15 ekstra cm og kilo så er det rett og slett ikke nok tøy til å sy den ut. 

Syns dette bunadshysteriet er galskap. 

 

Anonymkode: f1e11...b70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde «alle» visste at det er ganske vanlig at jenter får bunad til konfirmasjon. Datteren min er 9 og jeg har allerede begynt å spare til bunad. Jeg fikk bunad som tenåring og jeg er utrolig glad for det som voksen. Elsker bunaden min.

Anonymkode: fd688...0d8

Herregud, det er helt hårreisende at dere sparer til en kjole! 

Her får ikke dattera bunad. Jeg betaler ikke så mye for en kjole som brukes én gang i året. 

Her blir det lappen og leilighet. Mye bedre. 

Anonymkode: 10f15...6f4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bunadssølvet og "biter av bunad" i gaver i årene før konfirmasjon. Mamma broderte min selv, tok mye tid og var vanskelig. Men det kosta ikke så mye siden jeg hadde fått både stoff, vesker, forkle sølv og sjal/skjorte fra før.

Det er helt normalt å få bunad til sin konfirmasjon, og ja det koster mye. Men har man ikke råd, så har man ikke råd - det må datteren din respektere, og hun må lære seg at det ikke bare er å forlange. Man trenger ikke å være likedann som alle andre. Det er ett rimelig dyrt klesplagg som man i snitt bruker 1 gang i året de neste 20 årene.  Vi er for dårlige her til lands å bruke den. Det er nå stort sett 17.mai og en og annen barnedåp og konfirmasjon det går i.

En skikkelig fin festdrakt kan man få for 2000,-  plussminus, og er vel så bra som en bunad. FINN florerer også av brukte bunader til salgs fordi mange innser at det er kapital som henger i skapet og aldri blir brukt. Man kan også leie en bunad, også får hun spare selv til å kjøpe egen. Jeg gikk i klasse med ei som måtte betale sin bunad selv, og jeg tror hun er den eneste jeg kjenner som setter veldig stor pris på den og bruker den til alle anledning hun kan. Jeg setter forsåvidt også pris på min, og kommer aldri til å selge den fordi den ble brodert av mamma - men jeg bruker den så altfor sjelden - kan gå år mellom hver gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ikke ha bunad for å ta hensyn til familiens økonomi. Begge søstrene mine brukte festdrakter. Aldri i livet om jeg hadde brukt 50 000 på et klesplagg. Folk som har penger og velger å gjøre dette, får gjøre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre arvede bunader, som har tilhørt mor, mormor, grandtante farssiden. Bunadene er fra området de kom fra. Personlig synes jeg det er det man skal ha  :3 ikke en bunad bare fordi «alle andre har den» :sleep: Jeg tenker alltid at folk kommer fra det stedet, eller har slekt fra det stedet de har bunad fra, men ikke søren at det er såååååååå mange fra Telemark/Aust-Agder  >_< 

I konfirmasjonen brukte jeg en fra Vest-Telemark som passer meg ennå. Jeg har og Åmlibunad og Øst-Telemarksbunad. Jeg synes det er helt greit å bruke om det allerede eksisterer en bunad i familien. Videre, av de andre som konfirmerte seg var det ei til som hadde bunad. Og hva så? 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Mener du at det er helt sjokkerende at en konfirmant ønsker seg bunad og du er tilsvarende sjokkert over hva prisen på dette er? Har du aldri vært i en konfirmasjon før?

Jeg synes 1,5 år er for kort horisont å spare på, men jeg mener også at dette er en gave som hele familien kan spleise på. Eller så får du si som det er at bunad hadde du ikke tenkt på som gave før nå og har derfor ikke råd.

Kan ikke svare for ts, men jeg er helt enig med henne i at det er absurd at de unge i dag føler det som et must for å bli konfirmert at de har bunad.  De unge synes å være livredde for å skille seg ut og framstå som "fattige".  Kanskje er der foreldre også som burde gå i seg selv og spørre hvordan det ble slik..? 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den blir sydd slik at den kan legges både ut og inn, så bunad har du for resten av livet.

Anonymkode: 7264a...fec

Nope. Har sydd min maks ut og de siste årene jeg brukte den var det direkte ubehagelig. De siste årene har jeg heldigvis kunnet skylde på graviditet, amming og småbarn, men jeg kan aldri bruke den igjen... 

Anonymkode: b1508...d93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Zienna skrev:

Kan ikke svare for ts, men jeg er helt enig med henne i at det er absurd at de unge i dag føler det som et must for å bli konfirmert at de har bunad.  De unge synes å være livredde for å skille seg ut og framstå som "fattige".  Kanskje er der foreldre også som burde gå i seg selv og spørre hvordan det ble slik..? 

 

Helt enig også. Det virker som om flere her har argumentert for at "det er et must å ha bunad" fordi de selv har det, og det hjelper jo ikke presset de unge føler i dag. Selv følte jeg ikke det presset fordi min mor ikke likte bunader, og forstod ikke styret da medelever bablet om bunadene sine allerede i begynnelsen av åttende trinn. Greit nok med tradisjoner, men det blir veldig overfladisk når nærmest alle må i avhør om hva de skal gå med. 

Endret av Krølle-frøkna
fordi jeg er trøtt og skriver feil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere at bunad er verdt det? Og bruker dere så mye penger i konfirmasjonsgave? 

Nei, hver krone er bortkastet.

Anonymkode: 8852f...e73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en verden der overforbruk blir et stadig større problem burde man som forelder lære barna sine at de også må ta et ansvar for dette overforbruket. Det gjelder alle foreldre som mener at etterkommerne deres skal arve noe annet enn en ruin. 

Anonymkode: 12c33...57b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tar det nesten som en selvfølge at barna mine skal ha bunader, sikkert fordi jeg er vokst opp med det selv. Men å forlange å få det for å konfirmere seg blir litt feil, i hvert fall om dere aldri har snakket om det. Men det er kanskje en samtale dere burde hatt allerede.

Mine er bare tre og fem, men har allerede begynt å planlegge innkjøp av sølv osv., sette av penger til bunaden siden vi ikke kan punge ut så mye på kort tid. Det er et festplagg de vil ha for resten av livet, og en flott gave å få som konfirmant.

Anonymkode: b19cd...541

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne saken er for meg at datteren nærmest krever å få en bunad. Jeg har bunad selv og er veldig glad i den, og anser meg selv som veldig heldig som hadde besteforeldre som kjøpte den til meg i konfirmasjonsgave for 20 år siden. Det var overhodet ikke noe jeg forventet eller gjorde krav på.

Anonymkode: c301a...605

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk festdrakt og ferdig med det, fra Sparkjøp faktisk. Den var fin og jeg følte det var mer enn bra nok. I tillegg betalte far og mor selskap og catering, jeg har vanskelig for å sette meg inn i at det må betales og kostet på bunad for 30-40.000,- om ikke mer også. Det var flere i mitt konfirmasjonskull som ikke hadde bunader og vi bodde på Hamar, men tia har vel forandra seg på 13 år 😊 

nå blir det sånn her i hus at jentungen kan få bunad på sikt, men dette blir arvegods og til konfirmasjon LÅNER hun min om hun vil, men å kjøpe ny om så gå sammen med hele familien er helt uaktuelt! 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med denne saken er for meg at datteren nærmest krever å få en bunad. Jeg har bunad selv og er veldig glad i den, og anser meg selv som veldig heldig som hadde besteforeldre som kjøpte den til meg i konfirmasjonsgave for 20 år siden. Det var overhodet ikke noe jeg forventet eller gjorde krav på.

Anonymkode: c301a...605

Godt poeng. Tror ikke jeg hadde fått noen bunad overhode dersom jeg hadde stått og trampet og forlangt å få det😂. Mamma var svært opptatt av forlanger/krever man noe på trass/ufint så får man ingenting. Der i gården fikk man ingenting ved å trampe. Husker jeg skreik at jeg ville ha en tyggispakke på butikken som 5-6åring - jeg til og med åpnet den for at hun måtte kjøpe den. Hun kjøpte, men hun spiste hele pakken selv😝

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...