Gå til innhold

Samboer vil ikke gifte seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært sammen i 10 år, har 3 barn, enebolig og bil. Mannen min vil ikke gifte seg, men vil heller ikke oppgi grunnen til meg. Jeg tenker jo at det må jo være en tanke bak hvorfor han ikke vil, han blir veldig irritert og «orker ikke diskusjon» hvis jeg spør. Jeg maser ikke om det, men har jo tatt det opp fordi jeg synes det er litt rart. Har foreslått for han at vi burde skrive testament istedet siden vi tydeligvis ikke skal gifte oss, men han tar ikke noe intiativ der heller. Jeg er ikke sånn som vil ha et dyrt og flott bryllup, dette vet han. For meg hadde det vært nok med bare oss to på tinghuset. Jeg vet ikke om det et pga meg, at han selv et skilsmissebarn, at han ikke orker «styret» eller om han synes det er ubehagelig/flaut (han er inne spesielt glad i oppmerksomhet). Jeg merker at jeg blir litt lei meg for at jeg ikke får nå svar på hvorfor han har så mye imot at vi skulle være gift. Overreagerer jeg? Hvordan ville dere reagert? Jeg gnåler altså ikke om dette til han nå ofte, men det kommer opp kanskje to ganger i året. 

Anonymkode: 705cf...c4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig rart ut. Han kan ikke være spesielt redd for å miste deg.

Anonymkode: 40d34...61f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å ikke ville gifte seg må han få velge, men ufint å ikke kunne ordlegge hvorfor. Det er det minste man kan forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan vøre grunner til at folk ikke vil gifte seg?

Anonymkode: fade5...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere som av ulike grunner ikke vil gifte seg, selv om de er aldri så glade i samboeren sin. Men, hva sier han om du spør rett ut hva som er grunnen til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner han godt, jeg vil heller ikke gifte meg. Er samboer på 12. året. 

Anonymkode: 54278...822

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor vil du gifte deg TS? sikre deg økonomisk?

Anonymkode: a4438...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... hm. Har noen av dere vært gift før?

Jeg skjønner godt at du reagerer, så lenge han ikke kan gi deg en god grunn.

Man kan fint leve sammen uten å være gift, men om den ene virkelig ønsker det, bør man ha en god grunn for at det ikke blir slik.

Når det er sagt; det å ha 3 barn sammen er langt mer forpliktende og bindende enn det å ha et papir på et ekteskap. Kanskje han bare ikke har sett det på den måten ennå? 😊

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Det er jo flere som av ulike grunner ikke vil gifte seg, selv om de er aldri så glade i samboeren sin. Men, hva sier han om du spør rett ut hva som er grunnen til det?

Han sier at det spiller ikke noe rolle, han vil ikke. Og så ber han meg ikke spørre mer for han orker ikke diskutere. Han blir veldig irritert med en gang. 

Ts

Anonymkode: 705cf...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor vil du gifte deg TS? sikre deg økonomisk?

Anonymkode: a4438...21f

Jeg vil ikke «sikre» meg økonomisk slik som du kanskje tenker, men vi har jo snakket om at vi skal arve hverandre, og at vi må skrive testament siden vi ikke er gift. Dette er han enig i. 

Ts

Anonymkode: 705cf...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at det spiller ikke noe rolle, han vil ikke. Og så ber han meg ikke spørre mer for han orker ikke diskutere. Han blir veldig irritert med en gang. 

Ts

Anonymkode: 705cf...c4b

Dere er der ja. Ja da føler man jo man stanger hodet i veien. For jeg tenker kanskje det hadde vært lettere for deg å evt akseptere å ikke gjøre det om du hadde visst hvorfor og dere kunne snakket sammen om det...

Jeg sier bare .... Mannfolk og kommunikasjon 😛

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, micromaya skrev:

.... hm. Har noen av dere vært gift før?

Jeg skjønner godt at du reagerer, så lenge han ikke kan gi deg en god grunn.

Man kan fint leve sammen uten å være gift, men om den ene virkelig ønsker det, bør man ha en god grunn for at det ikke blir slik.

Når det er sagt; det å ha 3 barn sammen er langt mer forpliktende og bindende enn det å ha et papir på et ekteskap. Kanskje han bare ikke har sett det på den måten ennå? 😊

Nei vi har ikke vært gift før. Vi har vært sammen siden vi begge var unge, ingen av oss har hatt andre kjærester engang. 

Jeg har også nevnt for han at det å ha barn sammen er mye mer forpliktende, da vil vi jo alltid måtte ha med hverandre å gjøre så lenge vi lever. Men det virker ikke som det er der «problemet» ligger heller. Vi har jo fått barn etter han har gitt uttrykk for å ikke ville gifte seg. Yngste er ikke ett år engang enda.

For meg er det å være gift når man er en slik familie som oss helt naturlig. Jeg har ikke engang samme etternavn som mine barn, det er kanskje en filleting, men noe jeg feks synes er rart.

ts

Anonymkode: 705cf...c4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Dere er der ja. Ja da føler man jo man stanger hodet i veien. For jeg tenker kanskje det hadde vært lettere for deg å evt akseptere å ikke gjøre det om du hadde visst hvorfor og dere kunne snakket sammen om det...

Jeg sier bare .... Mannfolk og kommunikasjon 😛

Ja, min er generelt elendig på kommunikasjon, det er ekstremt frustrerende.. jeg sier jo at jeg skal respektere grunnen hvis jeg bare får vite den..

Anonymkode: 705cf...c4b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Egenskap skrev:

sånt bestemmer man før man flytter sammen... at man er 10 år på etterskudd er rart. 

Jeg er i nesten lik situasjon som Ts. Vi pratet om det mye før vi flyttet sammen. 

Så det trenger ikke være 10 pr på etterskudd... 🙄

Anonymkode: 9b903...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner han godt, jeg vil heller ikke gifte meg. Er samboer på 12. året. 

Anonymkode: 54278...822

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: fade5...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei vi har ikke vært gift før. Vi har vært sammen siden vi begge var unge, ingen av oss har hatt andre kjærester engang. 

Jeg har også nevnt for han at det å ha barn sammen er mye mer forpliktende, da vil vi jo alltid måtte ha med hverandre å gjøre så lenge vi lever. Men det virker ikke som det er der «problemet» ligger heller. Vi har jo fått barn etter han har gitt uttrykk for å ikke ville gifte seg. Yngste er ikke ett år engang enda.

For meg er det å være gift når man er en slik familie som oss helt naturlig. Jeg har ikke engang samme etternavn som mine barn, det er kanskje en filleting, men noe jeg feks synes er rart.

ts

Anonymkode: 705cf...c4b

Ja det er rart, hvorfor gav du ikke dine egne barn ditt eget etternavn?

Anonymkode: fade5...bf2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle og ubehagelige svaret på dette, er vel egentlig: hvorfor konfronterer du ham først etter tre barn, enebolig og bil? Dersom ekteskap er viktig for deg, bør det komme før. Nå har du jo "valgt" dette livet.

Jeg støtter deg 100% i det å ville gifte deg. Det er faktisk det eneste fornuftige dersom man har barn og bolig og skal dele livet sammen. Samboerskap er ikke det samme, og ingen variant av en samboerkontrakt tilsvarer ekteskap. Det handler ikke om at én part skal sikre seg, men begge. Samboere står ikke likt med gifte i lovverket. Denne juridiske kronikken oppsummerer det ganske greit.

Jeg vet egentlig ikke hva slags råd jeg skal gi deg. Du har jo solgt deg for langt mindre enn du ønsker. Og det er ingen fornuft i å flytte fra faren til dine barn på slikt grunnlag. Det eneste jeg kan tenke meg er om du kan forhandle med noe annet, men bare du kan si hva det skal være. 

Anonymkode: 43435...ecf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært sammen i 10 år, har 3 barn, enebolig og bil. Mannen min vil ikke gifte seg, men vil heller ikke oppgi grunnen til meg. Jeg tenker jo at det må jo være en tanke bak hvorfor han ikke vil, han blir veldig irritert og «orker ikke diskusjon» hvis jeg spør. Jeg maser ikke om det, men har jo tatt det opp fordi jeg synes det er litt rart. Har foreslått for han at vi burde skrive testament istedet siden vi tydeligvis ikke skal gifte oss, men han tar ikke noe intiativ der heller. Jeg er ikke sånn som vil ha et dyrt og flott bryllup, dette vet han. For meg hadde det vært nok med bare oss to på tinghuset. Jeg vet ikke om det et pga meg, at han selv et skilsmissebarn, at han ikke orker «styret» eller om han synes det er ubehagelig/flaut (han er inne spesielt glad i oppmerksomhet). Jeg merker at jeg blir litt lei meg for at jeg ikke får nå svar på hvorfor han har så mye imot at vi skulle være gift. Overreagerer jeg? Hvordan ville dere reagert? Jeg gnåler altså ikke om dette til han nå ofte, men det kommer opp kanskje to ganger i året. 

Anonymkode: 705cf...c4b

Det er ikke sånn at når man er i et forhold så kan man melde seg ut når man selv ønsker det. Spesielt når det er viktige tema som bør snakkes om. Helt greit at han ikke vil gifte seg, helt ugreit at han ikke kan snakke om det når dette er noe som er viktig for deg. I tillegg er det viktig med samboeravtale når man bor sammen og ikke er gift. 

Han viser deg veldig lite respekt når han velger å ignorere ditt behov for å diskutere giftemål og testament. Her må han nok forklare seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...