Gå til innhold

Samboer vil ikke gifte seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jo rart at han ikke vil oppgi grunn, men ekteskap er jo noe dere burde ha snakket om for flere år siden, helst før dere fikk barn og flyttet sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Det er jo flere som av ulike grunner ikke vil gifte seg, selv om de er aldri så glade i samboeren sin. Men, hva sier han om du spør rett ut hva som er grunnen til det?

Når de har tre unger så forstår ikke jeg hva i all verden grunnen skulle være... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor vil du gifte deg TS? sikre deg økonomisk?

Anonymkode: a4438...21f

Det ville jo også sikre barna bedre økonomisk. Er jo bare fornuftig

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

Anonymkode: fade5...bf2

Ser ikke vitsen, rett og slett. 

Anonymkode: 54278...822

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboere med felles barn kan du ta hans etternavn da, så er det problemet løst. Jeg vil heller ikke gifte meg, har ikke en god forklaring utenom at jeg ikke føler behovet for det. Heldigvis er mannen enig 😊

Anonymkode: 38af9...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at det spiller ikke noe rolle, han vil ikke. Og så ber han meg ikke spørre mer for han orker ikke diskutere. Han blir veldig irritert med en gang. 

Ts

Anonymkode: 705cf...c4b

Det er merkverdig at en voksen mann ikke kan snakke med sin kjæreste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at det spiller ikke noe rolle, han vil ikke. Og så ber han meg ikke spørre mer for han orker ikke diskutere. Han blir veldig irritert med en gang. 

Ts

Anonymkode: 705cf...c4b

wow..dette er egentlig en varsel lampe uten tvil!

Anonymkode: 8c894...68f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, og flere jeg kjenner, har hatt barn og samboer i flere år, men har ikke giftet oss da det ikke har føltes rett. Det er nå slutt for min del. Selvfølgelig er det mer forpliktende med barn, men det er lett å være etterpåklok. 

Spør han rett ut. Om du tåler at svaret ikke blir det du håper på. 

Anonymkode: 1d103...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

wow..dette er egentlig en varsel lampe uten tvil!

Anonymkode: 8c894...68f

Tja, noen ganger kan vi mennesker gå i lås over tilsynelatende trivielle tema,  særlig hvis du føler et press.  

Ts; hva om du tar initiativ til samboerkontrakt, eller testamentskriving? Avtal tidspunkt og ha mest mulig klart og gjennomtenkt, sånn at han nesten bare trenger å signere.   Det kan også hende du bør bestille time hos fvk, og få litt drahjelp for å finne ut hvordan dere står. 

Anonymkode: 2bdf5...520

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er foreldrene deres gift?

N

Mine har vært gift i 50 år, samboer sine ble skilt når han var liten. Stygt brudd. Faren hans gir ettertrykkelig uttrykk for at ekteskapet med moren var det dummeste han har gjort. 

 

Jeg vil gifte meg  samboer ikke. 

Anonymkode: 061af...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med mannen (kaller han mannen min) min i 20 år, men har nada behov for å gifte meg! Ingen spesiell grunn, enn at jeg orker ikke det styret, uansett hbor enkelt det kan gjøres. Vil ikke ha oppmerksomheten og vet jo at det ikke endrer en eneste ting i vårt samliv/familieliv. Mannen er heldigvis helt enig - vi har annet å bruke pengene våre på. Barna har begges etternavn. Kun 2 av 8 venninner med ca samme antall år som partnere er gift. Det handler ikke om kjærlighet! Vi elsker hverandre, men må ikke bevise det verken til andre eller oss selv. 

Anonymkode: ca99e...3a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 29_j skrev:

Det å kjøpe hus er en mye bedre sikkerhet, man binder seg på en mer komplisert måte. 

Nei, avtaleverket som gift er langt mer komplisert, folk er bare ikke klar over det.

6 minutter siden, 29_j skrev:

 Hvorfor skal det være slik at det skal være umulig å gå fra hverandre som gift? Det er bare å skrive under påpapirene på skillsmisse, så er det gjort! 

Det er aldri umulig å gå fra hverandre, men det er langt mer komplisert som gift enn som samboer. Som samboer er du singel når du slår opp. Som gift er du separert. Etter ett års venting og atskillig papirarbeid og prosesser, så kan du til slutt være skilt (aldri singel).

Jeg kjenner flere skilte som har vært gjennom den prosessen, og det er ikke barnemat. 

Poenget her er ikke at du skal låse noen inne. Poenget er at de aller fleste har en høyere terskel for hvem de gifter seg med enn hvem de blir samboere med - eller bare kjøper hus med. De fleste har flere samboere gjennom livet enn de har ektefeller. Og det at noen nettopp anser deg som en verdig ektefelle og ikke bare samboer er - naturlig nok - en ekstra trygghet.

Anonymkode: 43435...ecf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er foreldrene deres gift?

N

Mine har vært gift i 50 år, samboer sine ble skilt når han var liten. Stygt brudd. Faren hans gir ettertrykkelig uttrykk for at ekteskapet med moren var det dummeste han har gjort. 

 

Jeg vil gifte meg  samboer ikke. 

Anonymkode: 061af...35f

Begge våre foreldre er tradisjonelt og lykkelige gift. Vi ønsker likevel ikke gifte oss. Ingen av foreldrene til min venninnegjeng på 8 stk er skilt, likevel er de ikke særlig opptatte av å gifte seg. 

Anonymkode: ca99e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

eller om han synes det er ubehagelig/flaut (han er inne spesielt glad i oppmerksomhet)

Jeg vedder på at dette er grunnen. Tro meg. Hilsen mann. Dette er et mareritt for meg

Anonymkode: dd889...b94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

wow..dette er egentlig en varsel lampe uten tvil!

Anonymkode: 8c894...68f

Han vil bare ikke gifte seg! Varsellampe for hva? Jeg elsker mannen min, men vil ikke gifte meg,  og lurer på hvilke varsellamper som lyser hos meg ;)

Anonymkode: ca99e...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. Han kan ikke være spesielt redd for å miste deg.

Anonymkode: 40d34...61f

Haha - hvor mange blir ikke skilt etter å ha giftet seg! Å gifte seg gir INGEN garantier! 

Anonymkode: ca99e...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, avtaleverket som gift er langt mer komplisert, folk er bare ikke klar over det.

Det er aldri umulig å gå fra hverandre, men det er langt mer komplisert som gift enn som samboer. Som samboer er du singel når du slår opp. Som gift er du separert. Etter ett års venting og atskillig papirarbeid og prosesser, så kan du til slutt være skilt (aldri singel).

Jeg kjenner flere skilte som har vært gjennom den prosessen, og det er ikke barnemat. 

Poenget her er ikke at du skal låse noen inne. Poenget er at de aller fleste har en høyere terskel for hvem de gifter seg med enn hvem de blir samboere med - eller bare kjøper hus med. De fleste har flere samboere gjennom livet enn de har ektefeller. Og det at noen nettopp anser deg som en verdig ektefelle og ikke bare samboer er - naturlig nok - en ekstra trygghet.

Anonymkode: 43435...ecf

Og fortell meg den praktiske forskjellen på separert og singel? Betyr sivilstatusen virkelig noe?

Anonymkode: 38af9...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg har en veldig stor symbolsk verdi.

I tillegg de de juridiske godene da. 

Anonymkode: fade5...bf2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det enkle og ubehagelige svaret på dette, er vel egentlig: hvorfor konfronterer du ham først etter tre barn, enebolig og bil? Dersom ekteskap er viktig for deg, bør det komme før. Nå har du jo "valgt" dette livet.

Jeg støtter deg 100% i det å ville gifte deg. Det er faktisk det eneste fornuftige dersom man har barn og bolig og skal dele livet sammen. Samboerskap er ikke det samme, og ingen variant av en samboerkontrakt tilsvarer ekteskap. Det handler ikke om at én part skal sikre seg, men begge. Samboere står ikke likt med gifte i lovverket. Denne juridiske kronikken oppsummerer det ganske greit.

Jeg vet egentlig ikke hva slags råd jeg skal gi deg. Du har jo solgt deg for langt mindre enn du ønsker. Og det er ingen fornuft i å flytte fra faren til dine barn på slikt grunnlag. Det eneste jeg kan tenke meg er om du kan forhandle med noe annet, men bare du kan si hva det skal være. 

Anonymkode: 43435...ecf

Dette. 

For meg var det uaktuelt å få barn uten å ha det juridiske og økonomiske sikkerhetsnettet som er ekteskapet først. Heldigvis var mannen min enig. Det er ihvertfall helt høl i huet å ikke sørge for papirene dersom man absolutt bare vil være samboere. Vi kan alle dø imorra, og det har langt mer drastiske konsekvenser for samboere enn for de som er gift. 

Jeg dreit også i bryllupet, men gift skal jeg være. 

Anonymkode: 374fb...dc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver meg og min situasjon TS! Bare at jeg ikke tør mase... Hlrer frampå om han tror vi vil gifte oss noen gang, men da mente han at han ikke har overskudd eller ork pga barna. Så snakket vi ikke noe særlig mer om det da.

Nå har det gått så langt at jeg har begynt å snakke om å endre etternavn på barna våre sånn at jeg kan slippe å føle meg så utenfor. Folk kan si hva de vil, men å ikke hete det samme som barna sine (Når man er mamma ihvertfall) kan tydeligvis være ganske sårt. 

Anonymkode: d73ec...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...