Gå til innhold

For eller i mot juridisk abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere rundt dette med juridisk abort? Burde det være en lov som tilsier at mannen kan fraskrive seg alt ansvar for barnet innen 12 uker? 

På lik linje som kvinnen kan velge å ta abort ønsker flere at mannen skal kunne gjøre det samme men juridisk. At trådene ikke skal trekkes kun fra en side. 

Det var blant annet flere kvinner som hadde sagt ifra om at de var gravide langt over abortgrensen, og at de ønsket støtte økonomisk, men faren var ikke velkommen verken etter fødsel eller senere. Skal man da både kreve penger og nekte far å se barnet selv når han ønsker farskapet? 

Så på en dokumentar «ufrivillig far» og der har disse spørsmålene dukket opp å ble nysgjerrig på hva andre tenker om det. 

Anonymkode: e6c9b...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja en jente/dame som gjør en gutt/mann far mot sin vilje er en dust, men det er faktisk ikke bare hun som skal passe på prevensjon, det er også mannens ansvar, og selv om han bruker kondom så er ikke det 100% sikkert.

Vil man 100% ikke ha barn, skal man ikke pule.

Og hvem er det det går utover dersom far tar juridisk abort?
Det er den som er uskyldig oppi det hele, barnet.
Barnet har aldri spurt om å bli født, men skal liksom bli straffet.

Selv med støtte fra han som er far så vet man at alenemødre har den mye trangere økonomisk enn familier med 2 foreldre.
Uten støtten fra far vil det bli mye verre, og det går ut over barnet - barnet blir straffet.
Barnet blir også frarøvet arven sin.

Nei, jeg syns ikke at voksne personer skal kunne få lov til å gjøre dette mot er barn

Anonymkode: 5a358...135

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets økonomiske rettigheter kan ivaretas av staten. Den betaler jo allerede for vanlig abort. Faren bør får tilsvarende frist som moren, altså ca tolv uker fra han får vite om at han skal bli far, til å bestemme seg for om han vil ønsker å bli pappa, med de rettigheter og plikter det innebærer. Hvis moren synes det er greit å få et farløst barn, står hun da fritt til å gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja en jente/dame som gjør en gutt/mann far mot sin vilje er en dust, men det er faktisk ikke bare hun som skal passe på prevensjon, det er også mannens ansvar, og selv om han bruker kondom så er ikke det 100% sikkert.

Vil man 100% ikke ha barn, skal man ikke pule.

Og hvem er det det går utover dersom far tar juridisk abort?
Det er den som er uskyldig oppi det hele, barnet.
Barnet har aldri spurt om å bli født, men skal liksom bli straffet.

Selv med støtte fra han som er far så vet man at alenemødre har den mye trangere økonomisk enn familier med 2 foreldre.
Uten støtten fra far vil det bli mye verre, og det går ut over barnet - barnet blir straffet.
Barnet blir også frarøvet arven sin.

Nei, jeg syns ikke at voksne personer skal kunne få lov til å gjøre dette mot er barn

Anonymkode: 5a358...135

Det er absolutt synd på barnet. Syns det også er provoserende at mor da kan trekke i trådene på alle punkter. Det bør bli strengere. Far har ingenting han skulle ha sagt rundt barnets navn, oppvekst og ja alt. Å det er urettferdig.

Så om mor ønsker økonomisk støtte må hun også belage seg på å la far delta i livet til barnet. Menn er mer enn bare sæddonor og bankautomater. Ts 

Anonymkode: e6c9b...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke for at en skal gjøre det, men for min del fremstår det noe absurd at vi på den ene siden mener det er en selvfølgelig rett for kvinnen å kunne bestemme om det skal leve eller ikke, samtidig som far overhodet ikke har noe han skulle sagt rundt hvorvidt han skal måtte bidra, etter unnfangelsen. Særlig absurd blir dette når vi etterhvert trolig får kunstig befruktning av enslige i Norge, noe vi for alle praktiske formål har allerede når en kun trenger å ta turen til Danmark. 

Da sier en i praksis at kvinnen kan velge å få et barn, frata det retten til en far og pålegge fellesskapet en ekstra økonomisk utgift. Når en mann ønsker friheten fra et farskap, med nøyaktig de samme konsekvensene som skissert over, betegnes dette som fullstendig uaktuelt over hele det politiske spekteret. Det synes jeg er ganske absurd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot. Menn som ikke vil ha barn må rett og slett lære seg til å ta ansvar for prevensjonen selv, og ikke lege alt ansvaret over på kvinnen.

Anonymkode: bacb5...a50

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mot. Menn som ikke vil ha barn må rett og slett lære seg til å ta ansvar for prevensjonen selv, og ikke lege alt ansvaret over på kvinnen.

Anonymkode: bacb5...a50

Mot. Kvinner som ikke vil ha barn må rett og slett lære seg til å ta ansvar for prevensjonen selv.

Oops, feil tråd. :P

Anonymkode: 1512a...86e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mot. Kvinner som ikke vil ha barn må rett og slett lære seg til å ta ansvar for prevensjonen selv.

Oops, feil tråd. :P

Anonymkode: 1512a...86e

Ja det er denne typen selvmotsigelser som er så fascinerende. Argumentene som brukes mot å gi menn denne relativt sett milde friheten er ofte de samme som brukes mot å gi kvinner retten til å bestemme over liv og død.

Utrolig nok virker det også ofte å være de samme personene som i det ene øyeblikket mener slike argumenter er ‘kvinnefiendtlige’ og i det neste bruker dem selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har noe han skulle si når valget om kondom står foran han, venger han å ikke bruke kondom er han en idiot, og straffen er at han ufrivillig blir far. 

Jeg er imot juridisk abort, for da tror jeg vi kanskje får flere fedreløse barn da mannen kommer til å ta alt for lett på sex uten kondom, for alt han trenger å gjøre er å søke om juridisk abort. Enkle løsninger er ikke alltid den beste løsningen. 

Mannen må rett og slett lære å ta ansvar, eller holde snabelen for seg selv.

Anonymkode: 624a2...67f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har noe han skulle si når valget om kondom står foran han, venger han å ikke bruke kondom er han en idiot, og straffen er at han ufrivillig blir far. 

Jeg er imot juridisk abort, for da tror jeg vi kanskje får flere fedreløse barn da mannen kommer til å ta alt for lett på sex uten kondom, for alt han trenger å gjøre er å søke om juridisk abort. Enkle løsninger er ikke alltid den beste løsningen. 

Mannen må rett og slett lære å ta ansvar, eller holde snabelen for seg selv.

Anonymkode: 624a2...67f

I likhet med kvinnen? Vil det si at du er imot retten til abort?

Endret av herzeleid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, herzeleid skrev:

I likhet med kvinnen? Vil det si at du er imot retten til abort?

Jeg er for abort. Klart at en kvinne skal kunne få velge om hun ønsker et barn. Men det er kun kvinnen som har noe å si i akkurat det, da det er hun som fysisk og psykisk må gå gjennom prosessen alene. 

En mann kan faktisk si at «nei jeg vil ikke bli far» og la være å ha sex. Har man ikke sex, da kan man ikke lage barn. Det er ikke vanskeligere enn det. Tar han å velger å ha sex, da sier han faktisk at han er klar for å bli far, for sex kan føre til barn. Selv med kondom er man ikke 100% sikker. Mannen er flink om han bruker kondom. Det vil i 98% (eller noe slik) fungere. Men i bunn å grunn, hver gang en voksen person har sex, sier man at man er klar for å få et barn. 

Anonymkode: 624a2...67f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En mann kan faktisk si at «nei jeg vil ikke bli far» og la være å ha sex. Har man ikke sex, da kan man ikke lage barn. Det er ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 624a2...67f

Kan ikke en kvinne også si "nei, jeg vil ikke bli mor" og la være å ha sex? Ser dere ikke hvor selvmotsigende argumentene deres er?

Om du vil svare med at hun kan ha blitt voldtatt, så er det også mulig for en mann å bli voldtatt.

Anonymkode: 1512a...86e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Far har noe han skulle si når valget om kondom står foran han, venger han å ikke bruke kondom er han en idiot, og straffen er at han ufrivillig blir far. 

Jeg er imot juridisk abort, for da tror jeg vi kanskje får flere fedreløse barn da mannen kommer til å ta alt for lett på sex uten kondom, for alt han trenger å gjøre er å søke om juridisk abort. Enkle løsninger er ikke alltid den beste løsningen. 

Mannen må rett og slett lære å ta ansvar, eller holde snabelen for seg selv.

Anonymkode: 624a2...67f

Jeg er enig i at det vil føre til flere fedreløse barn og at men da automatisk vil bruke juridisk abort som en form for prevansjon.

Det er vanskeligere å bruke abort som ett prevansjonsmiddel.

Men la oss si valget er gjort å barnet beholdes. Far ønsker å ta ansvar. Så er jeg nysgjerrig på hvilke lover å regler som kan beskytte barnet i dette hvis far ønsker å ta så mye del i livet til barnet så mye. 

I denne dokumentaren er det kvinnen som drar i alle trådene. Flere av mennene ønsker å ta del i deres barn liv, men fikk knapt samvær med barnet. Var blant annet en av fedrene som ønsket å ha sønnen en hverdag å ikke kun en lørdag her å der. En dag hvor han kunne være far å ikke bare en barnevakt, og lage matpakke, hjelpe til med lekser etc. Tok 12 år før han fikk lov til dette av moren til barnet. Jeg syns absolutt han burde gått rettens vei, men sånn ble det ikke.

Var flere av sakene i programmet som hadde tatt 3-5 år å løse opp. Om dette er tilfellet må lovene endres. Om ikke juridisk abort så må det være mye raskere behandlingstid. For 3-5 år uten å se din sønn/datter er ganske mye når ungene er små. 

Som kvinne selv syns jeg synd på menn i situasjoner hvor disse tingene skjer. Han har like mye rett på å se barnet sitt som mor. Pluss det går utover deres felles barn og man må la personlige konflikter seg i mellom være utenom.

Er ikke lenger holdbart å bruke argumenter som "da får han la være å pule eller bruke kondom". Vel nå har "skaden" skjedd skal vi da fortsette å straffe barnet fordi far pulte rundt? Syns mange kvinner er veldig flinke til å bruke barnet i slike situasjoner for å få sin vilje og nesten som en form for makt over barnefar. Man må finne en middelvei tenker jeg. Ts

Anonymkode: e6c9b...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, herzeleid skrev:

Ja det er denne typen selvmotsigelser som er så fascinerende. Argumentene som brukes mot å gi menn denne relativt sett milde friheten er ofte de samme som brukes mot å gi kvinner retten til å bestemme over liv og død.

Utrolig nok virker det også ofte å være de samme personene som i det ene øyeblikket mener slike argumenter er ‘kvinnefiendtlige’ og i det neste bruker dem selv.

Kvinners hykleri vet du.

Anonymkode: 3bf58...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Jeg er absolutt ikke for at en skal gjøre det, men for min del fremstår det noe absurd at vi på den ene siden mener det er en selvfølgelig rett for kvinnen å kunne bestemme om det skal leve eller ikke, samtidig som far overhodet ikke har noe han skulle sagt rundt hvorvidt han skal måtte bidra, etter unnfangelsen. Særlig absurd blir dette når vi etterhvert trolig får kunstig befruktning av enslige i Norge, noe vi for alle praktiske formål har allerede når en kun trenger å ta turen til Danmark. 

Da sier en i praksis at kvinnen kan velge å få et barn, frata det retten til en far og pålegge fellesskapet en ekstra økonomisk utgift. Når en mann ønsker friheten fra et farskap, med nøyaktig de samme konsekvensene som skissert over, betegnes dette som fullstendig uaktuelt over hele det politiske spekteret. Det synes jeg er ganske absurd. 

Ja dette er noe som blir feil i mine øyne også. Ja kvinnen har rett til å velge over sin egen kropp, og liv å død når det kommer til abort, men hva er isåfall riktig med at far kun skal behandles som bankomat og sæddonor å ikke få mulighet til å delta overhodet etter unnfangelsen? Delta på kontroller, valg av navn, fødsel osv. Noen mener det er ubehagelig for kvinnene, men de har valgt å beholde barnet til denne mannen, så da må også de ta den delen av ansvaret.Ts

Anonymkode: e6c9b...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke en kvinne også si "nei, jeg vil ikke bli mor" og la være å ha sex? Ser dere ikke hvor selvmotsigende argumentene deres er?

Om du vil svare med at hun kan ha blitt voldtatt, så er det også mulig for en mann å bli voldtatt.

Anonymkode: 1512a...86e

En kvinne kan også la være å ha sex, såklart. Men en kvinne har også mulighet til å ta valget om hun ønsker/klarer å ta abort om uhellet skulle skje, før hun har sex.

Jeg påpeker at mannen har valget om å si nei til sex, siden dette er punktet det mannen faktisk har et valg. Det er der mannen kan velge å si at han ikke ønsker å bli far. Mannen har absolutt ingenting han kan gjøre når barnet er laget. Da ligger alt i kvinnens livmor.

Det føles nå også mer ut som om men MÅ ha sex, som er desperat og som mener de «fortjener» sex. 

På noen punktet her i livet vil vi aldri kunne få full likestilling. Sorry menn, ønsker dere ikke et barn, så får dere gjøre alt dere kan for å hindre at det skjer, og den desidert beste og mest effektive måten er å la være å ha sex. Juridisk abort er en alt for «enkel» løsning.

Anonymkode: 624a2...67f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

En kvinne kan også la være å ha sex, såklart. Men en kvinne har også mulighet til å ta valget om hun ønsker/klarer å ta abort om uhellet skulle skje, før hun har sex.

Anonymkode: 624a2...67f

Dette er sirkelargumentasjon.

Dine argumenter
Menn bør ikke få juridisk abort fordi de kan la være å ha sex.
Kvinner trenger ikke å la være å ha sex, fordi de har lov til abort.

Anonymkode: 1512a...86e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, vi snakke om et helt nytt menneske som må leve et helt liv med viten om at pappa bevisst ikke ville ha deg. Det må suge.

Anonymkode: c60cb...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sirkelargumentasjon.

Dine argumenter
Menn bør ikke få juridisk abort fordi de kan la være å ha sex.
Kvinner trenger ikke å la være å ha sex, fordi de har lov til abort.

Anonymkode: 1512a...86e

Ja, det er det jeg sier 😁 det er den verden vi lever i. Menn kan skrike alt de vil om det, men det er faktisk slik det er. De har ikke rett til å bestemme hva en kvinne kan/ikke kan gjøre med kroppen sin. Kvinnen har i denne saken enerett til å bestemme over sin egen kropp.

Men ta meg for eksempel, jeg hadde psykisk ikke klart å faktisk ta abort, det å fjerne noe som kan bli et fantastisk menneske. Det fysiske skulle jeg komet meg gjennom, men bare den psykiske påkjennelsen, nei jeg hadde ikke klart det. Så jeg personlig har kun sex men menn jeg har et forhold til. Jeg kjører alltid dobbelt opp med p-piller og kondom. Ikke minst sier jeg i fra til mannen hvor jeg stor i abortsaken, og lar da han også være med i bestemmelsen om man ønsket å ta del i noe som kan føre til et barn. Lite sannsynlig med dobbel beskyttelse, men uhellet kan enda skje om man «treffer» riktige omstendigheter. 

Anonymkode: 624a2...67f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen menn kan bli gravide kan de få lov til å ha en mening!

Anonymkode: e8678...536

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...