Gå til innhold

For eller i mot juridisk abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, herzeleid skrev:

Med andre ord var hele ‘bli voksen og ta ansvar’ argumentasjonen din bare tull og tøys, eventuelt et resultat av en tankegang der menn tar ansvar i motsetning til kvinner. 

Kvinnen tar jo ansvar, enten ved å bruke prevensjon for å unngå uønsket graviditet, ved å ta abort hvis hun har slurvet med prevensjonen og ikke ønsker barn, eller ved å beholde barnet hvis hun ikke ønsker å fjerne det. Hvorfor er dere menn så imot å ta ansvar på den eneste måten menn kan, nemlig ved å bruke kondom eller sterilisere dere. Selv min 16-år gamle sønn har skjønt at det eneste fornuftige (grunnet biologiske forskjeller) er å bruke hodet FØR han penetrerer ei dame. Voksne menn derimot... Jeg er flau på deres vegne. Juridisk abort, du liksom. Det høres ut som en løsning for mennesker som har verge fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Anonymkode: bacb5...a50

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen tvinges til å bli far mot sin vilje. 

Bruk kondom.

Alle vet at barn er en potensiell bivirkning av sex. 

K O N D O M 

Anonymkode: 38d22...6a4

Jo, jeg kjenner to som har blitt tvunget til å bli fedre (og jeg har ikke spesielt stor omgangskrets). De ble rett og slett lurt, damene løy om prevensjon. Så kan du si at de burde tatt ansvar selv. Men poenget er at det kun er kvinner som som står fritt til å ha sex uten å måtte bli foreldre. Hvorfor skal ikke menn ha noenlunde tilsvarende rettigheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for - med følgende betingelser:

1. Menn som velger juridisk abort må gå på et foreldrekurs for å stimulere impulser til farskjærlighet. Mor får det gjennom svangerskap en helt annen før-tilknytning. Alternativt må det produseres et hormon som styrer slik tilknytning som menn må ta.

2. Juridiske aborten er ikke livsvarig. Det er kun skadelig for barnet å ikke ha en far. Det er også skadelig å ha en tilstedeværende far som ikke bryr seg. Poenget er at barnet skal få muligheten til omsorgsfull og tilstedeværende far.

3. Hvis juridisk abort er valg bort/opphevet, kan det IKKE innvilges igjen. Da er far pliktig til å delta i barnets liv på alle måter.

Kvinner som ikke klarer å forsørge barn alene bør ikke bære frem uønskede barn for så å lene seg på staten og/eller barnefar, fordi punkt 1 og 2 kan feile.

Punkt 1 henger sammen punkt 2 og gir menn likestilling i valgfrihet og tilknytning, og øker BARNETS BESTE sjanse for TO foreldre som ønsket det.

Anonymkode: 55ab9...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnen tar jo ansvar, enten ved å bruke prevensjon for å unngå uønsket graviditet, ved å ta abort hvis hun har slurvet med prevensjonen og ikke ønsker barn, eller ved å beholde barnet hvis hun ikke ønsker å fjerne det. Hvorfor er dere menn så imot å ta ansvar på den eneste måten menn kan, nemlig ved å bruke kondom eller sterilisere dere. Selv min 16-år gamle sønn har skjønt at det eneste fornuftige (grunnet biologiske forskjeller) er å bruke hodet FØR han penetrerer ei dame. Voksne menn derimot... Jeg er flau på deres vegne. Juridisk abort, du liksom. Det høres ut som en løsning for mennesker som har verge fordi de ikke kan ta vare på seg selv.

Anonymkode: bacb5...a50

Hvis du klarer å legge fra deg sinnataktene et par sekunder, å ta livet av fosteret er da ikke noe mer "ta ansvar" enn å frasi seg ansvaret for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For! (Kvinne 31, med 2 barn)
 

Hvis mannen ikke har behov for å kunne velge juridisk abort fordi han kan ta ansvar ved bruk av prevensjon, burde det samme prinsippet gjelde for oss damer - vi burde ikke få muligheten til medisinsk abort fordi vi kunne tatt ansvar for å bruke prevensjon. Altså må mulighet for medisinsk abort begrenses til kun voldtekt/incest. 
 

Jeg skjønner ikke hvorfor «barnets beste» kun er mannens ansvar? Burde ikke kvinnen ta hensyn til barnets beste, og vurdere hva hun kan tilby barnet, før hun velger å bære frem et barn uønsket barn? 
 

Utvilsomt at abort kan være psykisk belastende for mor, men jeg tror at å tvinges til å bli far mot sin vilje er like så psykisk belastende for far! Jeg tenker at ansvaret for å vurdere barnets beste må ligge hos den som bestemmer at barnet skal settes til verden. Ved mulighet for både medisinsk- og juridisk abort vil begge parter kunne velge det som er minst belastende for dem.

 

Anonymkode: af1f1...411

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne og for juridisk abort. Jeg synes det virker mye skumlere å være mann enn kvinne her, jeg har så intenst lite lyst på barn at hvis jeg hadde måtte ha det i mot min vilje så hadde livet mitt vært over. 

Og virker som flere tror at kondom er noe magisk? Det er faktisk ikke 100% sikkert ... Sølibat er det eneste som er 100% sikkert. Glad jeg ikke er mann, da kan det hende jeg hadde levd i sølibat. 

Anonymkode: a7717...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvinges til å bli far mot sin vilje. 

Bruk kondom.

Alle vet at barn er en potensiell bivirkning av sex. 

K O N D O M 

Anonymkode: 38d22...6a4

Ingen kvinner tvinges til graviditet heller, bruk prevensjon dersom du ikke ønsker å bære frem et barn. Nei til selvbestemt abort (bør bare vurderes ved voldtekt). 

Anonymkode: d0927...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for juridisk abort,  men da bør faren frasi seg retten til eldrehjelp når han blir gammel. Om man ikke ønsker å ta hånd om sine egne barn så bør man ikke ha noe rett at staten skal ta hånd om en når en blir gammel. 

Anonymkode: 2d069...330

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis far ombestemmer seg da? Blir barnet nektet kontakt med far til han betaler for alle årene han sa fra seg? Blir han nektet kontakt uansett til barnet er 18 år? Eller er det ikke lov å ombestemme seg? Hvordan skal dette foregå? 

Anonymkode: 42b17...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er for juridisk abort,  men da bør faren frasi seg retten til eldrehjelp når han blir gammel. Om man ikke ønsker å ta hånd om sine egne barn så bør man ikke ha noe rett at staten skal ta hånd om en når en blir gammel. 

Anonymkode: 2d069...330

Og kvinner bør beskattes ekstra mye. Vi trenger flere arbeidstakere som kan ta hånd om kommende generasjons eldre, vi har rett og slett et problem. Abort øker problemet. 

Anonymkode: d0927...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis far ombestemmer seg da? Blir barnet nektet kontakt med far til han betaler for alle årene han sa fra seg? Blir han nektet kontakt uansett til barnet er 18 år? Eller er det ikke lov å ombestemme seg? Hvordan skal dette foregå? 

Anonymkode: 42b17...23e

Det blir opp til mor. Har man fraskrevet seg farskapet så har man fraskrevet seg det. Angrer man i ettertid er det opp til mor hva som bør gjøres, hun bør da kunne kreve han for tapt bidrag. 

Anonymkode: d0927...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2019 at 11:49 AM, AnonymBruker said:

Come on. Bli voksne og ta ansvar!

Anonymkode: bacb5...a50

God debatteknikk. Latterliggjør motparten, så "vinner" man. 🙄

Anonymkode: cd490...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Alle vet at barn er en potensiell bivirkning av sex. 

Anonymkode: 38d22...6a4

Kvinner også, håper jeg, slik at de kan velge å ikke ha sex med noen de ikke vil ha, eller vet om de vil ha, barn med.

Anonymkode: cd490...284

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke fraskrive seg å være forelder. Enten holder man pikken/musa i buksa, eller så tar man ansvar for det som blir. 

Juridisk abort er bare latterlig. 

Anonymkode: fabb0...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan ikke fraskrive seg å være forelder. Enten holder man pikken/musa i buksa, eller så tar man ansvar for det som blir. 

Juridisk abort er bare latterlig. 

Anonymkode: fabb0...f15

Man kan fraskrive seg å være forelder, det kalles adopsjon.

Anonymkode: 1512a...86e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, fordi jeg tror mange menn ville misbrukt det. Dessuten er det ikke det beste for barnet. 

Anonymkode: 3fd34...fe4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en kvinne kan ta abort, og en kvinne kan velge adopsjon, for å bli kvitt ansvaret for sine handlinger. For en mann vil det være et økonomisk ansvar han ikke kan si fra seg, under noen omstendighet. 
 

Jeg vet ikke hva jeg skal si om min mening, jeg har vel ingen. Det er et problem for et bitte lite antall av befolkningen.

Anonymkode: 057fa...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fraskrive seg å være forelder, det kalles adopsjon.

Anonymkode: 1512a...86e

Det er noe helt annet. Ved adopsjon skriver du foreldreansvaret over på andre, du skriver det ikke bare fra deg. 

Anonymkode: fabb0...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk abort går kun utover barnet, så det er jeg sterkt i mot. 

Jeg lærer mine sønner at tenk hvem dere har sex med og bruk kondom. Blir jenta gravid så har dere ingenting dere skulle ha sagt. Ikke la hormonene styre hvem du skal ha sex med. 

Man må ta ansvar for sine handlinger, også når det kommer til sex. Det kjipe med å være mann er at man ikke har noe man skulle ha sagt i akkurat denne saken. Men sånn er biologien våres, ingenting å gjøre noe med det.

Anonymkode: fa125...97e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...