Jump to content
AnonymBruker

For eller i mot juridisk abort?

Recommended Posts

AnonymBruker
3 timer siden, herzeleid skrev:

Ja det er denne typen selvmotsigelser som er så fascinerende. Argumentene som brukes mot å gi menn denne relativt sett milde friheten er ofte de samme som brukes mot å gi kvinner retten til å bestemme over liv og død.

Utrolig nok virker det også ofte å være de samme personene som i det ene øyeblikket mener slike argumenter er ‘kvinnefiendtlige’ og i det neste bruker dem selv.

Kvinner som ikke vil ha barn bruker prevensjon eller tar abort. Det dere må ta med i betraktningen er at det finnes en del kvinner som har et like uansvarlig forhold til prevensjon som mennene som ikke vil bruke det. Det er derfor dere må bruke kondom eller sterilisere dere hvis dere ikke vil bli fedre.

Relativt milde friheten = å slippe å ha noe å gjøre med eget avkom, også økonomisk? Når det kan unngås ved at dere bruker kondom? Come on. Bli voksne og ta ansvar!

Anonymkode: bacb5...a50

Fortsetter under...

AnonymBruker

I mot. Men jeg er veldig for en ny tvangsparagraf! "Dersom en mann ligger med damer det er helt utenkelig for han å få barn med uten prevensjon, skal hans penis kuttes av ved rot"

Anonymkode: 31b76...f99

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, det er det jeg sier 😁 det er den verden vi lever i. Menn kan skrike alt de vil om det, men det er faktisk slik det er. De har ikke rett til å bestemme hva en kvinne kan/ikke kan gjøre med kroppen sin. Kvinnen har i denne saken enerett til å bestemme over sin egen kropp.

Anonymkode: 624a2...67f

Poenget mitt er at man kan ikke bruke argumentere "Menn bør ikke få juridisk abort, fordi de kan la være å ha sex." når man ikke er villig til å bruke samme argumentasjon mot kvinner. 

At kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp er faktisk ikke noe folk mener i Norge, selv om de tror de mener det. Argumentet kommer fra USA som har et vesentlig mer liberalt syn på individuelle friheter. F.eks. i Norge er det ikke ikke lov for kvinner å spise hva de vil, mange kosttilskudd som er tillatt i våre naboland er forbudt i Norge.

Et annet eksempel er at det er ikke mulig å ta abort etter uke 12, uten å få tillatelse fra en nemnd. Har kvinner ikke lov til å bestemme over sin egen kropp etter uke 12?

Anonymkode: 1512a...86e

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at man kan ikke bruke argumentere "Menn bør ikke få juridisk abort, fordi de kan la være å ha sex." når man ikke er villig til å bruke samme argumentasjon mot kvinner. 

At kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp er faktisk ikke noe folk mener i Norge, selv om de tror de mener det. Argumentet kommer fra USA som har et vesentlig mer liberalt syn på individuelle friheter. F.eks. i Norge er det ikke ikke lov for kvinner å spise hva de vil, mange kosttilskudd som er tillatt i våre naboland er forbudt i Norge.

Et annet eksempel er at det er ikke mulig å ta abort etter uke 12, uten å få tillatelse fra en nemnd. Har kvinner ikke lov til å bestemme over sin egen kropp etter uke 12?

Denne saken vil aldri være likestilt. Punktum. Det er kanskje uretferdig at en mann kan bli tvunget til å bli far, men det burde han tenkt over på forhånd. En kvinne trenger ikke å ta juridisk abort, for det gir ingen mening at man skal ha det til å gå begge veier. Da mener du at man skal forby fysisk abort? Da ender det opp med strikkepinner og flere dødsfall som følge av hjemme abort. Det er ikke en løsning. Beste løsning er selvsagt at menn og kvinner lot være å ha sex uten om når de skal lage barn, men den verden kommer vi aldri til å leve i. Eller kanskje Demolition Man fremtiden vil skje da, VR sex er eneste løsning :) 

Jeg er fra Norge, jeg er norsk, og jeg har min egen mening, og jeg mener at kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp. Så jo det finnes nå 1 kvinne i norge som mener dette :klo:

Alle land har egne regler på alt, nei man har ikke lov til å bryte loven. I Norge betyr det kanskje at man ikke kan ta noen vitaminer, mens i andre land betyr det at en 12 år gammel jente blir tvunget til å føde et barn etter å ha blitt voldtatt for abort er ulovlig. 

Vi må faktisk ha regler på når man ikke før lov til å ta abort lengre. Ikke alt fungerer som det skal i Norge heller. Men en grense på 12 uker er greit. Alle kvinner vet det, og ja en kvinne har da ikke rett på å bestemme om hun vil ha abort etter disse 12 ukene. Slik er loven. (Med mindre man får innvilget senabort)

Den dagen evt. loven i Norge endres, da må vi følge dem, enn om det betyr at menn får rett på juridisk abort og jeg mener det er feil. Loven er loven, om man er enig eller ikke. Heldigvis tar jeg alltid absolutt alle forhåndsregler før jeg evt. tar del i risikoen om å lage et barn.

AnonymBruker

I mot. 

Det er ikke ungen feil at mor og far er idioter. 

Anonymkode: 38d22...6a4

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er fra Norge, jeg er norsk, og jeg har min egen mening, og jeg mener at kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp. Så jo det finnes nå 1 kvinne i norge som mener dette :klo:

Du skrev ikke "jeg mener kvinner har rett til å bestemme over sin egen kropp", du presenterte det som en universell sannhet. 

Problemet med det er at konsensus i Norge er at kvinner har ikke rett til å bestemme over sin egen kropp. Kvinner kan ikke spise hva de vil og de kan ikke ta abort når de vil. Det argumentet gir noe mening i USA, men ikke i Norge.

Den dagen evt. loven i Norge endres, da må vi følge dem, enn om det betyr at menn får rett på juridisk abort og jeg mener det er feil. Loven er loven, om man er enig eller ikke. Heldigvis tar jeg alltid absolutt alle forhåndsregler før jeg evt. tar del i risikoen om å lage et barn.

Dette er ikke noe som påvirker meg personlig. Jeg har aldri hatt tilfeldig sex i mitt liv og jeg tviler på at jeg vil ha det i fremtiden heller. Jeg er heller ikke for juridisk abort. Selvfølgelig må man følge loven uansett om den er urretferdig eller ikke, men vi kan fortsatt diskutere om lovene gir mening.

Det som irriterer meg er dobbeltstandaren som blir present her inne. Menn skal ta fullt ansvar fordi de kunne brukt prevensjon, men kvinner trenger ikke å ta ansvar fordi de har rett til å bestemme over sin egen kropp. Kan vi få selvbestemt abort til uke 18 da? Nei, kvinner kan bare bestemme over sin egen kropp til uke 12. Kan jeg få spise noen vitaminpiller? Nei!

Jeg føler at en del her inne bør gå inn i tenkeboksen og finne ut hvorfor de egentlig støtter fri abort til uke 12 og samtidig er imot juridisk abort til uke 12.

Annonse

Jolene

Jeg er for, og er kvinne selv.

herzeleid
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner som ikke vil ha barn bruker prevensjon eller tar abort. Det dere må ta med i betraktningen er at det finnes en del kvinner som har et like uansvarlig forhold til prevensjon som mennene som ikke vil bruke det. Det er derfor dere må bruke kondom eller sterilisere dere hvis dere ikke vil bli fedre.

Relativt milde friheten = å slippe å ha noe å gjøre med eget avkom, også økonomisk? Når det kan unngås ved at dere bruker kondom? Come on. Bli voksne og ta ansvar!

Sammenlignet med å ta livet av det, så absolutt. 

Ellers kan resten av argumentet ditt brukes mot abort. Vil du ikke ha barn, bruk kondom. Eller?

Uatskillelig

Nei, for det er barnet som må lide for det!

AnonymBruker

Intet system er perfekt, men støtter juridisk abort 100%. 

Anonymkode: 27f8b...96f

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jasså?

https://www.nrk.no/urix/nye-lover-kan-gjore-abort-nesten-umulig-i-store-deler-av-usa-1.14547460

Anonymkode: 22f06...bea

AnonymBruker

Det er interessant at de samme argumentene brukes av abortmotstandere som av de som er mot juridisk abort. Omtrent ordrett too og med... 

Om ikke mor vil ha barn, kan hun og la vær å pule. Etc. 

En uvillig far er ikke noe bedre enn ingen far. Uvillig mor er heller ikke noe å trakte etter. Å være ønsket er som oftest et godt utgangspunkt for barnets ve og vel. 

Nå synes jeg voksne mennesker skal ta ansvar for sine barn, men det er ikke kun negativt heller. Du som mor vil få full foreldrerett uten at noen plutselig kommer og vil ha delt omsorg. Det økonomiske kan staten ta seg av, det er viktig at barnet ikke lider. Min egen far stakk av før jeg ble født... 

Om far er under 16 år og mor over 18 bør det være mulig. Samt ved voldtekt. Siste burde det vært mulig å fraskrive farskap uansett hvem som er offer... 

Anonymkode: d345d...5e7

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt synd på barnet. Syns det også er provoserende at mor da kan trekke i trådene på alle punkter. Det bør bli strengere. Far har ingenting han skulle ha sagt rundt barnets navn, oppvekst og ja alt. Å det er urettferdig.

Så om mor ønsker økonomisk støtte må hun også belage seg på å la far delta i livet til barnet. Menn er mer enn bare sæddonor og bankautomater. Ts 

Anonymkode: e6c9b...ef4

Det er jeg enig i, en mann som ønsker å delta i sitt barn sitt liv må få lov til det så lenge det ikke er en veldig god grunn til at han ikke skal (alkoholiker, stoffmissbruk +++), men mener fremdeles at en mann ikke skal kunne ta juridisk abort ved tanke på barnet sin situasjon

Anonymkode: 5a358...135

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Argumentet "mors kropp" kommer naturligvis fra de som er pro-choice, og de støtter ikke dette.

Mange stater i USA tillater fri abort mye lenger enn 12 uker, New York tillater abort til fødepunktet. Relatert til andre friheter som hva man kan putte i kroppen sin, og undersøkelser som trippeltest og dna test så er USA også mer liberalt enn Norge.

Argumentet "mors kropp" gir mening i USA fordi der mener man at folk faktisk skal få gjøre hva man vil med kroppen. I Norge er tanken at staten skal beskytte folk mot seg selv.

AnonymBruker
1 time siden, herzeleid skrev:

Sammenlignet med å ta livet av det, så absolutt. 

Ellers kan resten av argumentet ditt brukes mot abort. Vil du ikke ha barn, bruk kondom. Eller?

Siden det er kvinnens kropp som evt skal gjennomføre et svangerskap er det selvfølgelig hun og bare hun som skal bestemme om det skal skje. Vil hun ta abort så gjør hun det. Mannen må rett og slett bruke hodet før han har sex med fruktbare damer. Dere skryter jo av at dere er det rasjonelle kjønnet, så vis nå at det stemmer og oppfør dere som voksne og ansvarsfulle mennesker. Ikke la være å bruke kondom for så å bæse om at dere blir far mot deres vilje. 

herzeleid
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det er kvinnens kropp som evt skal gjennomføre et svangerskap er det selvfølgelig hun og bare hun som skal bestemme om det skal skje. Vil hun ta abort så gjør hun det. Mannen må rett og slett bruke hodet før han har sex med fruktbare damer. Dere skryter jo av at dere er det rasjonelle kjønnet, så vis nå at det stemmer og oppfør dere som voksne og ansvarsfulle mennesker. Ikke la være å bruke kondom for så å bæse om at dere blir far mot deres vilje. 

Med andre ord var hele ‘bli voksen og ta ansvar’ argumentasjonen din bare tull og tøys, eventuelt et resultat av en tankegang der menn tar ansvar i motsetning til kvinner. 

linsejesus
8 hours ago, AnonymBruker said:

Den dagen menn kan bli gravide kan de få lov til å ha en mening!

Anonymkode: e8678...536

Den dagen kvinner kan tvinges til å bli mødre mot sin vilje, og måtte stå økonomisk ansvarlig for et barn de aldri ville ha, i 18 år, da kan de få lov til å ha en mening...

linsejesus
8 hours ago, AnonymBruker said:

Denne saken vil aldri være likestilt. Punktum.

Men hvorfor ikke gjøre det så likestilt som mulig, innenfor de begrensningene biologien setter?

linsejesus
1 hour ago, AnonymBruker said:

Siden det er kvinnens kropp som evt skal gjennomføre et svangerskap er det selvfølgelig hun og bare hun som skal bestemme om det skal skje. 

Men dette handler jo ikke om de ni månedene med svangerskap, men om de 18 årene man er juridisk og økonomisk ansvarlig for et annet menneske - for ikke å glemme at det å være far er livsvarig. Det er snakk om å ha fått et barn, det er ikke en vorte eller et huslån.

Se for deg folks reaksjoner hvis det var omvendt - at menn kunne tvinge kvinner til å bli mødre, for så å kreve penger fra dem i 18 år. Om kvinnene klaget på det, kunne de bli møtt med at de burde tatt ansvar og brukt prevensjon.

AnonymBruker
6 minutter siden, linsejesus skrev:

Den dagen kvinner kan tvinges til å bli mødre mot sin vilje, og måtte stå økonomisk ansvarlig for et barn de aldri ville ha, i 18 år, da kan de få lov til å ha en mening...

Ingen tvinges til å bli far mot sin vilje. 

Bruk kondom.

Alle vet at barn er en potensiell bivirkning av sex. 

K O N D O M 

Anonymkode: 38d22...6a4