Gå til innhold

Dette med -a og -en endelser på stedsnavn i Oslo (og kanskje andre steder, det vet jeg ikke så mye om) det er litt rart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra i dag av er bergensk i praksis godkjent som norsk skriftspråk. Heretter er det for eksempel tillatt å skrive bygden, hytten, jenten, solen, barnene og syv.

Anonymkode: 9cfc4...f18

Jeg trodde ikke en-endelser på hunkjønnsord var det eneste som skilte bergensk fra bokmål. I så fall betyr det vel bare at de er så svake i dialekta si at den er endret til å ligne mest mulig på "penest" mulig bokmål.

Anonymkode: 1c31b...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Bergen er man underlagt akkurat samme grammatikalske regler som resten av landet. Bergensdialekt er ikke et skriftspråk. Man må skrive enten bokmål eller nynorsk, selv om man er bergenser.

Anonymkode: 5735b...712

Tror du må sette deg inn i reglene 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fra i dag av er bergensk i praksis godkjent som norsk skriftspråk. Heretter er det for eksempel tillatt å skrive bygden, hytten, jenten, solen, barnene og syv.

Anonymkode: 9cfc4...f18

Ungene ikke barnene

Anonymkode: bbc8f...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Tror du må sette deg inn i reglene 

 

Hva i huleste mener du med det? Bergensk er ikke offisielt skriftspråk i norge.

Anonymkode: 5735b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg kjenner som sier Majorstuen er min gamle morfar. :fnise: Han er født og oppvokst i Oslo vest.

Anonymkode: 39e77...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i huleste mener du med det? Bergensk er ikke offisielt skriftspråk i norge.

Anonymkode: 5735b...712

Har da ikke sagt det, men en kan droppe hunkjønn så lenge en er konsekvent og det er en i Bergen og Florø dialekten så en vil få det godkjent på en eksamen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Har da ikke sagt det, men en kan droppe hunkjønn så lenge en er konsekvent og det er en i Bergen og Florø dialekten så en vil få det godkjent på en eksamen.

 

Så hvorfor blande inn bergensdialekten, da? Det avgjørende er om rettskrivningsnormen støtter den form man vil bruke - ikke om den finnes som trekk i en bestemt dialekt.

Jeg bruker selv praktisk talt ingen hunkjønnsendelser, men attribuerer da ikke det til noen dialekt....

Anonymkode: 5735b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den eneste jeg kjenner som sier Majorstuen er min gamle morfar. :fnise: Han er født og oppvokst i Oslo vest.

Anonymkode: 39e77...47e

Alle mine venner, bekjente og familie sier Majorstuen. Anekdoter beviser ingen ting.

Anonymkode: 5735b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor blande inn bergensdialekten, da? Det avgjørende er om rettskrivningsnormen støtter den form man vil bruke - ikke om den finnes som trekk i en bestemt dialekt.

Jeg bruker selv praktisk talt ingen hunkjønnsendelser, men attribuerer da ikke det til noen dialekt....

Anonymkode: 5735b...712

Var da ikke jeg som dro den inn i første omgang, har du lest tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom på at de i vest heller ikke sier Majorstuen, de sier bare Maja 

Anonymkode: ee87b...d64

Jeg bor på Frogner og sier faktisk Majorstuen. Svært sjeldent jeg sier Maja. Jeg har derimot hørt Maja som navn på Majorstuen skole.

Endret av Lucius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Var da ikke jeg som dro den inn i første omgang, har du lest tråden?

Ja. Det begynte med den som mente at Majorstuen skulle hete Majorstua, fordi man angivelig hadde en pliktig hunkjønnsform. Jeg svarte vedkommende, og førte logikken ett hakk videre - nemlig med den konsekvens at Bergen etter samme logikk måtte skifte navn til Berget. Deretter har et utall brukere kommet med de villeste innlegg om at Bergensdialekten er normerende for norsk skriftspråk. Hvilket den de facto ikke er. Bergensdialekten inneholder en del konservative trekk, som mangelen på hunkjønnsendelser. Dette bifaller jeg at man kan bruke i offisielt norsk, men det har strengt tatt ingen ting med hverken Bergen eller dialekten der å gjøre.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor dette kommer opp igjen og igjen i denne tråden. Egennavn er dessuten ikke gjenstand for konsekvent grammatikk, da mange av dem har opphav både i eldre tid og i norrønt eller avviklede språkformer.

Hele debatten er derfor fullstendig meningsløs.

Og fortsatt er det offisielle navnet på Majorstuen faktisk Majorstuen.

Anonymkode: 5735b...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kågebruker said:

Hva med belgien mine damer og herrer? 

Det er betydelig lenger nord enn Hispanien.

Anonymkode: 5735b...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...