Gå til innhold

White privilege er ikke ekte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det har jo ingenting med at de statistisk sett stjeler mer og generelt begår mer kriminalitet heller, tenker jeg?
Har den narkomane hvite mannen "White privilege"? Han blir også garantert fulgt ekstra godt med på i butikken. 

Dette privilegie kan overføres til alle land og alle hudfarger/mennesker som naturlig hører til å landet. Det er ikke noe spesielt for hvite.

Anonymkode: dc402...1b2

White privilegie kan ikke overføres til alle land nei. Som hvit har jeg reist mye og aldri opplevd å ha blitt mistenkt for noe eller blitt sett mistenksomt på. Jeg er ikke rik og kler meg ikke som om jeg er rik, likevel har jeg ofte fått bedre behandling nettopp fordi jeg er hvit. Jeg var i et afrikansk land en gang og det var tydelig at jeg som hvit var mer verdt i deres øyne, ikke som at de ville ha noe av meg men respekten jeg fikk. De så på seg selv som underlegne meg. Den følelsen var utrolig ubehagelig og noe vi som reiste snakket om etterpå. Jeg var ikke klar over at det var slik. 

Anonymkode: 96453...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 007_008_007
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

White privilegie kan ikke overføres til alle land nei. Som hvit har jeg reist mye og aldri opplevd å ha blitt mistenkt for noe eller blitt sett mistenksomt på. Jeg er ikke rik og kler meg ikke som om jeg er rik, likevel har jeg ofte fått bedre behandling nettopp fordi jeg er hvit. Jeg var i et afrikansk land en gang og det var tydelig at jeg som hvit var mer verdt i deres øyne, ikke som at de ville ha noe av meg men respekten jeg fikk. De så på seg selv som underlegne meg. Den følelsen var utrolig ubehagelig og noe vi som reiste snakket om etterpå. Jeg var ikke klar over at det var slik. 

Anonymkode: 96453...31d

Dette problemet finner du også i land som tidligere var britiske kolonier. India, Pakistan, Bangladesh - you name it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asså. Mange svarte folk lurer ofte på hvorfor hvite mennesker i verden generelt har så mye mer penger enn dem. I Asia bleker folk huden sin for ikke å vise at de jobber ute. Det handler om prestisje og penger, og generaliseringer, ikke enkelthistorier. Selvfølgelig finnes white privilege. Det betyr ikke at en hvit mann/dame ikke kan ha hatt en hårreisende individuell historie. Jeg har null problem med å forstå at jeg skal gå litt forsiktig i dørene på grunn av den lange historien Vesten har hatt med kolonier (jadajada, jeg VEIT at det ikke bare er Vesten som har kolonisert, men Poenget, er at det er de som har hatt overtaket og storkonolialiseringen de siste fire hundre årene, noe som også har vært en del av grunnen til at de har generert så jævla mye kapital) Poenget er at jeg som hvit ikke har noen som helst følelse når av diskriminering på grunn av rase, ikke engang når noen sier de hater hvite mennesker. Det preller av og jeg gidder ikke bare snakke om prinsipper når dette i høyeste grad er en debatt om følelser, og følelser gjenspeiler ofte noe i kulturen vår. Jeg ser på det litt som en blue print. Det finnes heller ingen strukturell diskriminering av meg her hjemme. Hadde jeg blitt systematisk nedvurdert eller mistenkeliggjort (om så bare med blikk) fordi jeg vokste opp i Tanzania, så kan det nok hende jeg hadde følt meg dritt. Men mest sannsynlig hadde jeg vokst opp der fordi jeg var barn av noen greit velstående misjonærfamilier som likevel bare kunne tatt meg med hjem igjen til trygge Norge dersom det ble forjævlig, selv om følelsen av utenforskap og diskriminering kunne vært høyst reell. Historien er viktig, men tid er også viktig. Jeg føler meg ikke utsatt fordi noen holdt hvite slaver, mest sannsynlig fordi det er langt langt borte eller også langt langt vekke i tid. Det finnes altså ingenting i meg som har et kollektivt minne (som skaper følelser) om diskriminering på grunn av hudfarge, og jeg mistenker at det er dette utrolig mange svarte føler på, også fordi apartheid ligger så nære vår tid.

Jeg har et spørsmål, og det er, hvis du ser bort fra prinsippet om at rasisme virker begge veier, FØLER noen hvite mennesker i denne tråden på rasisme mot seg selv? For jeg vet at rasisme gjør deg paranoid, selvforaktfull, redd for å bli vurdert nedlatende, redd for å bli diskriminert på jobb på grunn av bakgrunn og hudfarge, og ikke minst er det en altoppslukende oppmerksomhet overfor en identitet du vet du ikke kommer deg unna. Nå sier folk at det (les: identitetspolitikk) handler om makt, men mest av alt handler det om fortvilelse og en mobilisering på grunnlag av fortvilede følelser og en følelse av å være mindreverdig og dømt essensialistisk. Ikke minst er det også ofte redsel for en kjønns- og rasefiksert biologi som er ute etter definere deg ulik (annerledes, sier de, historisk sett er det for å dømme deg bittelitt ned i henhold til hva som er prestisjefullt i vår kultur: nemlig intelligens). FØLER noen hvite her på dette, på en slik redsel og på et slikt mindreverdighetskompleks? For i så fall kan og bør det tas på alvor. Men hvis det mest av alt handler om prinsipper, er det vanskeligere.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før noen begynner å snakke om fornuft/logikk/rasjonalitet og følelser, som om følelser og fornuft var adskilt, kan det være greit å peke på at man i en debatt som i høyeste grad handler om følelser, erfaringer eller mangel på erfaringer, nettopp må være et fokus på innlevelse. Og for å leve seg inn i andres perspektiver så må man bruke følelser og egne erfaringer. Jeg tror vi mennesker kunne vært jævlig mye bedre på å forstå hverandre. Det gjelder også høyreekstreme, politikere man er uenig med eller bare folk man generelt er uenig med. Vi må seriøst gjøre en innsats for å forstå hverandre selv om det er diggere og lettere å ha fiender og motstandere.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og før noen begynner å snakke om fornuft/logikk/rasjonalitet og følelser, som om følelser og fornuft var adskilt, kan det være greit å peke på at man i en debatt som i høyeste grad handler om følelser, erfaringer eller mangel på erfaringer, nettopp må være et fokus på innlevelse. Og for å leve seg inn i andres perspektiver så må man bruke følelser og egne erfaringer. Jeg tror vi mennesker kunne vært jævlig mye bedre på å forstå hverandre. Det gjelder også høyreekstreme, politikere man er uenig med eller bare folk man generelt er uenig med. Vi må seriøst gjøre en innsats for å forstå hverandre selv om det er diggere og lettere å ha fiender og motstandere.

Anonymkode: f1767...ef3

Jeg kan ikke med den beste intensjonen føre dialog med en som stemmer Frp eller Demokratene. Allerede der står verdiene våre så i motsetning at jeg regelrett forakter slike mennesker. Frp fordi partiet er grunnlagt på verdier som er truende for meg. Joda, mange stemmer Frp fordi de vil ha vekk avgifter osv. Men likevel så er partiets grunnlag basert på rasisme, eugenikk og egoisme. Demokratene likeså. Da holder jeg meg heller unna folk som sympatiserer med Frp og Demokratene.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 007_008_007 skrev:

Jeg kan ikke med den beste intensjonen føre dialog med en som stemmer Frp eller Demokratene. Allerede der står verdiene våre så i motsetning at jeg regelrett forakter slike mennesker. Frp fordi partiet er grunnlagt på verdier som er truende for meg. Joda, mange stemmer Frp fordi de vil ha vekk avgifter osv. Men likevel så er partiets grunnlag basert på rasisme, eugenikk og egoisme. Demokratene likeså. Da holder jeg meg heller unna folk som sympatiserer med Frp og Demokratene.

Jeg har vanvittig familievarme gutter i min familie som stemmer FRP. Vi snakker aldri om politikk. Så jeg er enig i at man ikke trenger å føre noen dialog. Er heller ikke overraska over at de stemmer FRP. Faren var macho og rasistisk (dessverre har også hans personlighet en ganske sosial forklaring - shitty oppvekst), og ingen av dem bryr seg egentlig om politikk, de har bare blindt overtatt en del tankegods. Men mer hjelpsomme gutter skal du likevel lete lenge etter, i familiesammenheng altså. 

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dere Kina, India og land i Afrika burde inkludere den hvite minoriteten i filmer og serier?

Eller er det bare i land hvor hvite er majoriteten at man skal inkludere alle? 

Anonymkode: 274d1...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat den med grillet i parken var fordi de faktisk grillet på et område det ikke var lov å grille på. Det gjelder enten du er hvit eller svart. 

Grunnen til det er statistikk. Andre hudfarger enn hvit er overrepresenterte i omtrent alle negative statistikker. Derfor. De får skylde på sin egen "gruppe" da, for ikke å oppføre seg.

Anonymkode: dc402...1b2

Fair enough dette med statistikk. Men du skjønner ikke hvorfor det å alltid bli mistrodd (uansett om det er basert på statistikk) gjør noe med et menneske? Eller bryr du deg ikke? Det hjelper ikke alltid om ting er logisk eller statistisk. Bare tenk på Guantanamo Bay etter 9/11. Skal muslimene sitte der inne uten rettergang og tenke: jaja, jeg er her fordi det er logisk. Det er bare logisk og statistiske grunner til at jeg er her! Hurra for fornuften liksom. Eller hva med muslimene etter Breivik, før vi visste det var Breivik? FB rant over av spekulasjoner, fordommer og rasistisk drit. Til og med muslimene trodde det var muslimer. Alle trodde det! Skal alt dette med fordommer, selvforakt, selvfordommer og engstelse være uten betydning fordi noen peker på statistikk?

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et sted må grensa gå. Hvor lenge skal man kunne skylde på historiske forutsetninger framfor å ta tak i egen situasjon? Norge var 400 år under Danmark, helt frem til 1814. Under den tiden var dansker priviligerte, de besatte adelen, og norske ressurser ble tappet. Nesten samtlige gullbelagte kirketak i København har gull hentet fra norske gruver. Sølvbestikket den fjonge danske overklassen spiste med var tatt fra våre gruver, og en haug av norske kulturhistoriske nasjonalstater ble flyttet ned til Danmark. Mange av dem er fortsatt i Danmark. 

Det samme kan sies om Irland, et land som ble rævkjørt av England i århundrer, og delvis ble irrer behandlet verre enn svarte i USA. De var de bunndlammet i samfunnet. 

Men på et tidspunkt må man gi slipp på historien, brette ermene opp å skape sin egen fremtid. Men det krever politikere som vil det beste for nasjonen, for dets innbyggere. Det krever også at innbyggerne selv tar til fornuft, det krever kanskje endring i normer og verdier osv. 

Det er på tide at afrikanske land rydder opp i dritten sin selv, og tar ansvar. Samme ansvar som Norge tok, som Irland tok, som en haug av asiatiske land utsatt for kolonialisme tok, eller land i Sør-Amerika. 

Når det kommer til kunstige landegrenser så er det absolutt problematisk, like barn leker best. Men det samme argumentet kan man anvende på den multikulturelle ideologien som preger vesten. Forventes det av oss skal det også forventes av dem. Eventuelt får FN trekke nye landegrenser. Uansett så var det ikke mindre konflikt mellom stammer i Afrika før kolonitiden, forskjellen er nå at de sloss med moderne våpen istedenfor. Konsekvensen blir dertil større. 

 

Anonymkode: 0dbc7...400

Flott å høre at du har gitt slipp på historien, bretta opp armene og skapt din egen fremtid. Fortell gjerne om de indre demonene og følelsene du måtte bekjempe for å gjøre dette, for det er et helvetes arbeid som jeg ikke tror noen har gjort uten å ha forståelse for hvilken kamp det også er for andre. Innbyggere gjør ofte det som er mest fornuftig ut fra den politiske situasjonen i landet. Men selvfølgelig - du står fritt til å tro at det finnes enkle løsninger som  hvert individs egenvilje på geopolitiske komplekser.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fair enough dette med statistikk. Men du skjønner ikke hvorfor det å alltid bli mistrodd (uansett om det er basert på statistikk) gjør noe med et menneske? Eller bryr du deg ikke? Det hjelper ikke alltid om ting er logisk eller statistisk. Bare tenk på Guantanamo Bay etter 9/11. Skal muslimene sitte der inne uten rettergang og tenke: jaja, jeg er her fordi det er logisk. Det er bare logisk og statistiske grunner til at jeg er her! Hurra for fornuften liksom. Eller hva med muslimene etter Breivik, før vi visste det var Breivik? FB rant over av spekulasjoner, fordommer og rasistisk drit. Til og med muslimene trodde det var muslimer. Alle trodde det! Skal alt dette med fordommer, selvforakt, selvfordommer og engstelse være uten betydning fordi noen peker på statistikk?

Anonymkode: f1767...ef3

Ja, fordi det er så lett å unngå. Alle kan bare flytte hjem til det landet de kommer fra. Det landet er garantert fullt av mennesker som ser ut akkurat som dem selv. Da må de bare passe seg for å ikke bli narkoman, for da mister de sitt nyvunne privilegium igjen. Easy peasy!

Anonymkode: dc402...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi det er så lett å unngå. Alle kan bare flytte hjem til det landet de kommer fra. Det landet er garantert fullt av mennesker som ser ut akkurat som dem selv. Da må de bare passe seg for å ikke bli narkoman, for da mister de sitt nyvunne privilegium igjen. Easy peasy!

Anonymkode: dc402...1b2

Nei.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: f1767...ef3

Jo selvfølgelig er det det. Dersom man flytter tilbake til landet man kom fra oppnår man automatisk "native privilege" som er faktisk det vi snakker om her.

Anonymkode: dc402...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo selvfølgelig er det det. Dersom man flytter tilbake til landet man kom fra oppnår man automatisk "native privilege" som er faktisk det vi snakker om her.

Anonymkode: dc402...1b2

Quick fix. Skjønner. Føler du du har løsningen på verdensproblemene i din hule hånd, elle?

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Quick fix. Skjønner. Føler du du har løsningen på verdensproblemene i din hule hånd, elle?

Anonymkode: f1767...ef3

Nei, ikke verdensproblemer. Kun dette ene trivielle problemet. Dersom alle hadde bodd i sine respektive kontinenter så hadde vi ikke hatt rasisme. I hvertfall ikke nært og tett oppi oss hele tiden slik som nå. Da hadde det vært på avstand, for de "alle de andre" bor langt unna. Da hadde det ikke vært mulig å utsette hverandre for rasisme og begrepet "White privilege" hadde heller aldri eksistert.

Anonymkode: dc402...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke verdensproblemer. Kun dette ene trivielle problemet. Dersom alle hadde bodd i sine respektive kontinenter så hadde vi ikke hatt rasisme. I hvertfall ikke nært og tett oppi oss hele tiden slik som nå. Da hadde det vært på avstand, for de "alle de andre" bor langt unna. Da hadde det ikke vært mulig å utsette hverandre for rasisme og begrepet "White privilege" hadde heller aldri eksistert.

Anonymkode: dc402...1b2

Alle kan ikke bo der de er. Noen flykter på grunn av krig. Andre ønsker bedre muligheter, høyere lønn. Ikke rart folk vil forbedre livet sitt. Grunnleggende greie. Mener du at de som kommer hit får finne seg i rasisme, for det er tross alt de som har kommet hit, eller hvordan tenker du sånne ting kan løses?

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke verdensproblemer. Kun dette ene trivielle problemet. Dersom alle hadde bodd i sine respektive kontinenter så hadde vi ikke hatt rasisme. I hvertfall ikke nært og tett oppi oss hele tiden slik som nå. Da hadde det vært på avstand, for de "alle de andre" bor langt unna. Da hadde det ikke vært mulig å utsette hverandre for rasisme og begrepet "White privilege" hadde heller aldri eksistert.

Anonymkode: dc402...1b2

Esse jo, man hadde jo white privilege i kolonialisering og. Det var jo feks. Spania som fucka opp hele Latin-Amerika in the first place. De burde holdt seg i Spania. Er ikke så rart Irak er sure på USA heller, eller flere deler i MidtØsten. Amerika har jo vært inni overalt og klådd med fingrene sine og er det mange steder ennå. Ikke rart folk blir sure.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan ikke bo der de er. Noen flykter på grunn av krig. Andre ønsker bedre muligheter, høyere lønn. Ikke rart folk vil forbedre livet sitt. Grunnleggende greie. Mener du at de som kommer hit får finne seg i rasisme, for det er tross alt de som har kommet hit, eller hvordan tenker du sånne ting kan løses?

Anonymkode: f1767...ef3

De kan holde seg på sitt eget kontinent. Man må ikke flytte langt selv om man ikke kan bo i sitt eget land. 
Som sagt, dersom ingen av annen hudfarge hadde vært her hadde heller ikke rasisme funnets i Norge. Det er faktisk så enkelt. Det er en grunnleggende greie, som du kaller det, at mennesker holder seg til sine egne og har inngrupper og utgrupper. Det er svært vanskelig å passe inn i en annen inngruppe enn den man opprinnelig tilhører, om ikke umulig faktisk.

Anonymkode: dc402...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan holde seg på sitt eget kontinent. Man må ikke flytte langt selv om man ikke kan bo i sitt eget land. 
Som sagt, dersom ingen av annen hudfarge hadde vært her hadde heller ikke rasisme funnets i Norge. Det er faktisk så enkelt. Det er en grunnleggende greie, som du kaller det, at mennesker holder seg til sine egne og har inngrupper og utgrupper. Det er svært vanskelig å passe inn i en annen inngruppe enn den man opprinnelig tilhører, om ikke umulig faktisk.

Anonymkode: dc402...1b2

Dette er jo et ganske lavt nivå av sosiologi. Og ganske teit at du tror utlendinger er "skyld" i egen rasisme. Ja, du har rett, men mennesker har også fått fornuft nok til å kunne bygge ned fiendebilder og leve seg litt inn i andres liv. Hvite folk har ikke holdt seg til sitt eget kontinent, ikke på fire hundre år. De har absolutt ikke holdt fingra av fatet, men du synes nå at mange mennesker som har fått sine land ødelagt (dels på grunn av vestlig kolonialisering og inngripen) de skal bare sitte i landene sine og henge med inngruppa si og holde fingra SINE av fatet? De har vært rundt og fucka opp og nå vil de ikke ha folk inn i sitt eget samfunn, og heller vil de ikke at svarte folk skal ha noen fordommer mot dem, altså buhu. Det handler ikke om skyld en gang, men historie. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å være hvit, men jeg skjønner jo aggresjonen og følelsen av urettferdighet. Hadde prøvd å flytte på meg jeg også, mest sannsynlig, hvis jeg hadde hatt mulighet.

Anonymkode: f1767...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo et ganske lavt nivå av sosiologi. Og ganske teit at du tror utlendinger er "skyld" i egen rasisme. Ja, du har rett, men mennesker har også fått fornuft nok til å kunne bygge ned fiendebilder og leve seg litt inn i andres liv. Hvite folk har ikke holdt seg til sitt eget kontinent, ikke på fire hundre år. De har absolutt ikke holdt fingra av fatet, men du synes nå at mange mennesker som har fått sine land ødelagt (dels på grunn av vestlig kolonialisering og inngripen) de skal bare sitte i landene sine og henge med inngruppa si og holde fingra SINE av fatet? De har vært rundt og fucka opp og nå vil de ikke ha folk inn i sitt eget samfunn, og heller vil de ikke at svarte folk skal ha noen fordommer mot dem, altså buhu. Det handler ikke om skyld en gang, men historie. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å være hvit, men jeg skjønner jo aggresjonen og følelsen av urettferdighet. Hadde prøvd å flytte på meg jeg også, mest sannsynlig, hvis jeg hadde hatt mulighet.

Anonymkode: f1767...ef3

Jeg ser ikke hvorfor vi, dagens hvite, skal måtte ta de negative konsekvensene av tidligere hvites oppførsel. Hvorfor skal vi, alle dagens hvite, straffes for noe noen få hvite gjorde tidligere?
Koloniseringen var heller ikke bare negativ. De har bygget opp infrastruktur, bygget opp et samfunnssystem osv. At ikke befolkningen selv klarer å håndtere selvstyre og vedlikeholde infrastruktur er faktisk ikke den hvite manns feil.

Ei heller er det vår feil at de ikke kan drive gårdsbruk og dyrke egen mat.

Som sagt, alle burde holde seg til sine egne kontinenter. Reise kan man gjøre så klart, men ikke bosette seg. Og det burde ha vært gjeldende tidligere i historien også, da hadde veldig mange av verdens problemer ikke eksistert. Holde seg på eget kontinent betyr at USA ikke kan krige i MidtØsten. Det betyr at Spania ikke kunne kolonisert i Afrika. Det betyr at afrikanerne ikke kunne solgt slaver til USA. Osv osv osv.

Anonymkode: dc402...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom enkeltindivider tar ansvar for seg selv og kan forbedre seg, kan vi få mindre rasisme. Fraværet av rasisme i mitt liv er fint det. At det gjør meg privilegert er tvilsomt, men et definisjonsspørsmål. Trenger man et navn for at majoriteten i et samfunn opplever mindre rasisme enn minoriteten? Hvite mennesker blir hysjet ned. En sterk og stolt kvinne med Nigeriansk herkomst er fint. Jeg opplever ikke at jeg som hvit kan være norsk og stolt. Jeg føler at man blir assosiert med ytre høyre som en nasjonalist i svært negativ forstand. 

Hva med at vi slutter med white shaming? Jeg er stolt over å være norsk og hvit. Det er heller ingenting galt med det.  

Anonymkode: a1d1f...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...