Gå til innhold

White privilege er ikke ekte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ganske naiv tankegang. Jeg har vokst opp med noen med annen hudfarge, jeg vet hvordan det er. Venninnen min ble beskyllt for tyveri fordi hun var i et hus der penger som ble borte ble borte, selv om det var andre som var til stede. Jeg har bodd i Norge, England og USA, og det er noe som vi alle har til felles: Mennesker med mørkere hudfarge blir ofte mistenkt for kriminalitet. I noen andre land har de vakter i butikker som holder et øye med folk, de følger mye nærmere med på de som har mørkere hudfarge. Mørke blir oftere stoppet av politiet. 
Du ser i USA at mørke folk hele tiden blir mistenkt for ting som hvite sjeldent opplever.  

 

 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

White privilege handler ikke bare om hvor rik man er, hva jobb man har, eller hvor eiendom. Vi hvite kan bevege oss fritt i Europa og Amerika, uten at noen bruker hudfargen vår for å begrunne en mistanke om kriminalitet. Hvis noen ser en hvit person gå inn i en butikk, så er det aldri grunnen at noen følger med på dem. Det kan være andre årsaker, men hudfarge er ikke grunnen. 

For noen år siden var Oprah Winfrey i Sveits da hun ville kjøpe en veske i Zurich. Da hun spurte om å få se på vesken fikk hun beskjed om at hun ikke hadde nok penger til den. Den ansatte i butikken ville ikke en gang la henne få se på vesken, fordi hun hadde bestemt seg for at den mørke damen som gikk inn i butikken aldri kunne ha nok penger til å kjøpe en veske til 38.000 dollar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

White privilege handler ikke bare om hvor rik man er, hva jobb man har, eller hvor eiendom. Vi hvite kan bevege oss fritt i Europa og Amerika, uten at noen bruker hudfargen vår for å begrunne en mistanke om kriminalitet. Hvis noen ser en hvit person gå inn i en butikk, så er det aldri grunnen at noen følger med på dem. Det kan være andre årsaker, men hudfarge er ikke grunnen. 

For det har jo ingenting med at de statistisk sett stjeler mer og generelt begår mer kriminalitet heller, tenker jeg?
Har den narkomane hvite mannen "White privilege"? Han blir også garantert fulgt ekstra godt med på i butikken. 

Dette privilegie kan overføres til alle land og alle hudfarger/mennesker som naturlig hører til å landet. Det er ikke noe spesielt for hvite.

Anonymkode: dc402...1b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For det har jo ingenting med at de statistisk sett stjeler mer og generelt begår mer kriminalitet heller, tenker jeg?
Har den narkomane hvite mannen "White privilege"? Han blir også garantert fulgt ekstra godt med på i butikken. 

Dette privilegie kan overføres til alle land og alle hudfarger/mennesker som naturlig hører til å landet. Det er ikke noe spesielt for hvite.

Anonymkode: dc402...1b2

Det kan nok ha noe med å gjøre at han er narkoman, ikke hvit. 
 

Det er ikke et "privilege" som kan overføres. Jeg blir aldri mistenkt for å stjele uansett hvor jeg reiser. Jeg har aldri blitt mistenkt for kriminalitet i ikke-vestlige land. Uansett hvor jeg går, stoler folk på meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chiyo skrev:

Det kan nok ha noe med å gjøre at han er narkoman, ikke hvit. 
 

Det er ikke et "privilege" som kan overføres. Jeg blir aldri mistenkt for å stjele uansett hvor jeg reiser. Jeg har aldri blitt mistenkt for kriminalitet i ikke-vestlige land. Uansett hvor jeg går, stoler folk på meg.

Selvfølgelig kan det det. Blir alle svarte fulgt ekstra godt med på overalt de går i Afrika? Blir syrere, irakere og pakistanere fulgt ekstra godt med på i Syria, Irak og Pakistan? Naturligvis ikke. Ergo er ikke dette et privilegie som kun gjelder for hvite i "hvite land".

Anonymkode: dc402...1b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan det det. Blir alle svarte fulgt ekstra godt med på overalt de går i Afrika? Blir syrere, irakere og pakistanere fulgt ekstra godt med på i Syria, Irak og Pakistan? Naturligvis ikke. Ergo er ikke dette et privilegie som kun gjelder for hvite i "hvite land".

Anonymkode: dc402...1b2

Hvis det er noe vi alle har så vil alle afrikanere, syrere og irakere ha samme mobilitet som vi hvite har uten å bli mistenkt for noe basert på hudfarge. De har ikke den mobiliteten. Hvordan forklarer du at mørke opplever at noen ringer politiet for dumme ting som at de var på et offentlig basseng og de mistenkte at de ikke burde være det? Eller at de grillet i parken og det var ikke greit? Eller at de satt i en sofa på et hotel og de ble mistenkt for å ikke være en gjest? 
Er dette slike ting som skjer med hvite? Nei, det gjør ikke det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Chiyo skrev:

Hvis det er noe vi alle har så vil alle afrikanere, syrere og irakere ha samme mobilitet som vi hvite har uten å bli mistenkt for noe basert på hudfarge. De har ikke den mobiliteten. Hvordan forklarer du at mørke opplever at noen ringer politiet for dumme ting som at de var på et offentlig basseng og de mistenkte at de ikke burde være det? Eller at de grillet i parken og det var ikke greit? Eller at de satt i en sofa på et hotel og de ble mistenkt for å ikke være en gjest? 
Er dette slike ting som skjer med hvite? Nei, det gjør ikke det. 

Akkurat den med grillet i parken var fordi de faktisk grillet på et område det ikke var lov å grille på. Det gjelder enten du er hvit eller svart. 

Grunnen til det er statistikk. Andre hudfarger enn hvit er overrepresenterte i omtrent alle negative statistikker. Derfor. De får skylde på sin egen "gruppe" da, for ikke å oppføre seg.

Anonymkode: dc402...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Fordi du sier det så er det sånn? Så de som ikke får jobb eller bolig fordi de har feil navn har ingen verdi for deg? Og når du nevner Afrika så er mye av de problemene som eksisterer der et produkt av en kolonitid hvor hvite med "white privilege" buste inn med vold og massedrap og satte kunstige landegrenser på tvers av stammesamfunn for å sikre seg eierskap og voldta naturressurser for egen vinning. 

Du skjønner vel at du uttaler deg på et grunnlag av privilege. Du er født og oppvokst i dette lander hvor alt er tilrettelagt for deg. Du har ingen fortjeneste i de privilegene du nyter så godt av

Anonymkode: 4c270...a0f

Et sted må grensa gå. Hvor lenge skal man kunne skylde på historiske forutsetninger framfor å ta tak i egen situasjon? Norge var 400 år under Danmark, helt frem til 1814. Under den tiden var dansker priviligerte, de besatte adelen, og norske ressurser ble tappet. Nesten samtlige gullbelagte kirketak i København har gull hentet fra norske gruver. Sølvbestikket den fjonge danske overklassen spiste med var tatt fra våre gruver, og en haug av norske kulturhistoriske nasjonalstater ble flyttet ned til Danmark. Mange av dem er fortsatt i Danmark. 

Det samme kan sies om Irland, et land som ble rævkjørt av England i århundrer, og delvis ble irrer behandlet verre enn svarte i USA. De var de bunndlammet i samfunnet. 

Men på et tidspunkt må man gi slipp på historien, brette ermene opp å skape sin egen fremtid. Men det krever politikere som vil det beste for nasjonen, for dets innbyggere. Det krever også at innbyggerne selv tar til fornuft, det krever kanskje endring i normer og verdier osv. 

Det er på tide at afrikanske land rydder opp i dritten sin selv, og tar ansvar. Samme ansvar som Norge tok, som Irland tok, som en haug av asiatiske land utsatt for kolonialisme tok, eller land i Sør-Amerika. 

Når det kommer til kunstige landegrenser så er det absolutt problematisk, like barn leker best. Men det samme argumentet kan man anvende på den multikulturelle ideologien som preger vesten. Forventes det av oss skal det også forventes av dem. Eventuelt får FN trekke nye landegrenser. Uansett så var det ikke mindre konflikt mellom stammer i Afrika før kolonitiden, forskjellen er nå at de sloss med moderne våpen istedenfor. Konsekvensen blir dertil større. 

 

Anonymkode: 0dbc7...400

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat den med grillet i parken var fordi de faktisk grillet på et område det ikke var lov å grille på. Det gjelder enten du er hvit eller svart. 

Grunnen til det er statistikk. Andre hudfarger enn hvit er overrepresenterte i omtrent alle negative statistikker. Derfor. De får skylde på sin egen "gruppe" da, for ikke å oppføre seg.

Anonymkode: dc402...1b2

Nei, damen som ringte politiet mente at det var ulovlig, men det var ikke det. Problemet sa hun var at de brukte feil type grill, men hun hadde nok ikke ringt politiet hvis det var noen hvite som grillet. Det nekter jeg å tro. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Fordi du sier det så er det sånn? Så de som ikke får jobb eller bolig fordi de har feil navn har ingen verdi for deg? Og når du nevner Afrika så er mye av de problemene som eksisterer der et produkt av en kolonitid hvor hvite med "white privilege" buste inn med vold og massedrap og satte kunstige landegrenser på tvers av stammesamfunn for å sikre seg eierskap og voldta naturressurser for egen vinning. 

Du skjønner vel at du uttaler deg på et grunnlag av privilege. Du er født og oppvokst i dette lander hvor alt er tilrettelagt for deg. Du har ingen fortjeneste i de privilegene du nyter så godt av

Anonymkode: 4c270...a0f

Rasisme er egentlig ikke mekanismen her. Vold , makt og maktmisbruk baserer seg alltid på militær dominans. Hvite tok for seg i Afrika og Amerika, ikke fordi de var hvite, men fordi de hadde bedre våpen og mer væpnet makt.  Neste stormakt blir muligens hakket gulere enn oss hvite, og da får vi nok ett annet bilde. Afrika var forresten på vei til å slå seg opp, med Libya som en ledende økonomi, men USA og medløperne deres knuste dem, både folk, det enorme vanningssystemet manmade river, infrastruktur , økonomi, samfunn og alt.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Men du får ikke bonus poeng bare fordi du har en hudfarge.

Men du kan miste bonuspoeng fordi du har en hudfarge, det er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 33b3e...c0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chiyo skrev:

White privilege handler ikke bare om hvor rik man er, hva jobb man har, eller hvor eiendom. Vi hvite kan bevege oss fritt i Europa og Amerika, uten at noen bruker hudfargen vår for å begrunne en mistanke om kriminalitet. Hvis noen ser en hvit person gå inn i en butikk, så er det aldri grunnen at noen følger med på dem. Det kan være andre årsaker, men hudfarge er ikke grunnen. 

For noen år siden var Oprah Winfrey i Sveits da hun ville kjøpe en veske i Zurich. Da hun spurte om å få se på vesken fikk hun beskjed om at hun ikke hadde nok penger til den. Den ansatte i butikken ville ikke en gang la henne få se på vesken, fordi hun hadde bestemt seg for at den mørke damen som gikk inn i butikken aldri kunne ha nok penger til å kjøpe en veske til 38.000 dollar. 

Høres mer ut som intern rasisme. Hvorfor er man mer redd for mørke enn lyset osv? eksempel en svart hund over hvit hund. virker mer som det er innstinkt. Kan ikke huske noen huskelapp som sier "Ok om du ser en svart person, trakkaser person å vær mistenksom" det der må du mer ta opp med menneskelig psykologi.

eksempel i andre religiøse kulturer er i islam så er det greit å drepe en svart hund fordi det er satan tydeligvis. Ifølge hadith tekster.

Og i fortellinger så er oftest det mørke skummelt men det lyset mindre skummelt.. Selv om det finnes noen kule twist på det som et spill som Final Fantasy 3 der det er mer om ett får mer makt så går det ille utover verden, for mye lys er ille og for mye mørkt er ille. Men midt imellom går.

Uansett det høres bare ut som du er sur fordi folk har et litt kjipt mistanke mønster av innstinkt

Anonymkode: b6ef8...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke engang noe med å være hvit eller svart bare. Er bare noe mentalt bare.

Anonymkode: b6ef8...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Uansett det høres bare ut som du er sur fordi folk har et litt kjipt mistanke mønster av innstinkt

Anonymkode: b6ef8...f76

:roll: Emh... okay. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, I Grosny skrev:

Rasisme er egentlig ikke mekanismen her. Vold , makt og maktmisbruk baserer seg alltid på militær dominans. Hvite tok for seg i Afrika og Amerika, ikke fordi de var hvite, men fordi de hadde bedre våpen og mer væpnet makt.  Neste stormakt blir muligens hakket gulere enn oss hvite, og da får vi nok ett annet bilde. Afrika var forresten på vei til å slå seg opp, med Libya som en ledende økonomi, men USA og medløperne deres knuste dem, både folk, det enorme vanningssystemet manmade river, infrastruktur , økonomi, samfunn og alt.

Forskjellen var at krig og erobring var bare normalt på den tiden. Du hadde ikke geneva konvensjonen. osv. Globalisering var generelt ikke så mye en ting og var mer.. en sivilisasjon vant. Og en annen tapte osv.

Anonymkode: b6ef8...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiyo skrev:

:roll: Emh... okay. 

Nå bor jeg ikke i USA. Men det er historisk ting at hvite liberale er de som skapte den rasistiske kulturen.

Fyren som publiserte eugenikk.. Progressive

Jim Crow og KKK - Demokrater i USA.

Og rasismen i etterkant som token karakterer. Ikke at republikanere er perfekte, min kritikk er at de liker å gjømme tinger under teppet enn å ta frem problemer eller å konfrontere det. Men republikanske partiet i USA var aldri tuftet på rasisme.

Liberale liker vel ting som...Inbred for republikanere. Vel de liberale er AIDS infectors

Incels er vel noe skapt av feminister også om du ser BBC artikkel på det. Siden det er mentalt drevet av venstre folk.

 

Bare sier. Hvem er ond her.

Anonymkode: b6ef8...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg ikke i USA. Men det er historisk ting at hvite liberale er de som skapte den rasistiske kulturen.

Fyren som publiserte eugenikk.. Progressive

Jim Crow og KKK - Demokrater i USA.

Og rasismen i etterkant som token karakterer. Ikke at republikanere er perfekte, min kritikk er at de liker å gjømme tinger under teppet enn å ta frem problemer eller å konfrontere det. Men republikanske partiet i USA var aldri tuftet på rasisme.

Liberale liker vel ting som...Inbred for republikanere. Vel de liberale er AIDS infectors

Incels er vel noe skapt av feminister også om du ser BBC artikkel på det. Siden det er mentalt drevet av venstre folk.

 

Bare sier. Hvem er ond her.

Anonymkode: b6ef8...f76

Hva har dette med white privilege å gjør?  Nå bare babler du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 14.55, AnonymBruker skrev:

 

Poenget er at evnen til å bygge et godt fungerende samfunn er tydeligvis er fordelt forskjellig. De som ikke har fått det til har vært i offerrollen i generasjoner og det tror jeg hemmer dem til å foreta nødvendige tiltak for å klare det.

Det er de "hvites feil" er narrativet. Og noen nordmenn kjøper det gjerne og skammer seg??

Men hvem er jeg til å fortelle dem hva de bør gjøre. F,eks drive nasjonsbygging, droppe korrupsjoen, legge stamme og klan samfunet bak seg, støtte opp om fellesinstitusjoner. Jeg deler jo hudfarge med Dr,Livingstone og Tarzan og kan bare holde kjeft. det er min feil....

Anonymkode: 58bd6...db1

Jeg er helt enig med det første, at mange går inn i en offerrolle og at samfunnet på en måte stagnerer. 

Nordmenn skammer seg ikke, men det går an å se at det er sammenhenger i historisk sammeheng. Jeg skammer meg ikke over at jeg er hvit, men jeg anerkjenner f.eks at hvite har ødelagt samfunn, som f.eks indianersamfunn i usa. Det er kompleks hvorfor mange land og samfunn sliter, det er ikke bare pga hvites tidligere dominans, det er hvordan samfunnet er bygget opp, mangel på arbeidsmoral, mangel på demokrati, religion, mangel på utdanning, kultur, korrupsjon osv osv osv. 

Anonymkode: 96453...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå bor jeg ikke i USA. Men det er historisk ting at hvite liberale er de som skapte den rasistiske kulturen.

Fyren som publiserte eugenikk.. Progressive

Jim Crow og KKK - Demokrater i USA.

Og rasismen i etterkant som token karakterer. Ikke at republikanere er perfekte, min kritikk er at de liker å gjømme tinger under teppet enn å ta frem problemer eller å konfrontere det. Men republikanske partiet i USA var aldri tuftet på rasisme.

Liberale liker vel ting som...Inbred for republikanere. Vel de liberale er AIDS infectors

Incels er vel noe skapt av feminister også om du ser BBC artikkel på det. Siden det er mentalt drevet av venstre folk.

 

Bare sier. Hvem er ond her.

Anonymkode: b6ef8...f76

Ingenting av det du skriver gir mening. Du blander sammen en helg haug argumenter som ikke har noe som helst å gjøre med hvite privilege. Hva har liberale med innav å gjøre. Aids? Hva i alle dager har du røyket inatt*??!

Anonymkode: 96453...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke engang noe med å være hvit eller svart bare. Er bare noe mentalt bare.

Anonymkode: b6ef8...f76

Jeg tror ikke du har noe utdanning?? 

Anonymkode: 96453...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...