Gå til innhold

100 milliarder i året til uføre fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.10.2019 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Logisk at vi nærmer oss 360000 som ikke kan jobbe i 2020?

Neppe.

Anonymkode: fa730...fca

Men vi gjør ikke det, for VELDIG mange av de uføretrygdede jobber jo faktisk. 

Anonymkode: f7e38...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo heller kutte på disse friske alenemødrene som har hatt sugerør ned i statskassa i mange år, og får puter sydd under armer og ræva, istedenfor kronisk syke mennesker. 

Anonymkode: 18f5a...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vi gjør ikke det, for VELDIG mange av de uføretrygdede jobber jo faktisk. 

Anonymkode: f7e38...f98

Skulle vært artig å høre hvor mange du anså som "VELDIG mange"?

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uføretrygdet, men er interessert i «saken» fordi den er viktig i et samfunnsperspektiv. Ja selvsagt er det sikker noen «snyltere» der ute, men kan virkelig ikke tro at majoriteten ønsker det for seg selv dersom det ikke var nødvendig. Jeg tjener litt over gjennomsnittet og kan ikke tro at noen skulle ønske å leve for det jeg nesten betaler i skalt pr måned. Alle ønsker seg vel et godt liv fylt med det man ønsker seg, og det å være uføretrygdet tar nok vekk en del av mulighetene for mange, ikke snakk om det at så mange rundt som har så ufattelige mange fordommer. Man vet aldri når man kanskje vil trenge hjelp i helsevesen eller fra andre instanser, og betaler derfor selvsagt min skatt med glede slik at man kan bidra til et trygt liv for de som dessverre er for syke til å jobbe, og for den dagen jeg trenger hjelp selv. De som sitter utenfor og ikke forstår hvordan det et å leve som uføretrygdet må slutte med fordommene og heller prisen seg lykkelig for at man er frisk nok til å jobbe.  Jeg håper derimot at staten kunne jobbet for at de som har noe arbeidsevne skal kunne kombinere jobb og uføretrygd på en god måte, for jobb er uten tvil en viktig del av vår identitet, for samhold og selvbilde. Jeg får vondt av meg hva denne regjeringen gjør i å skape enda mer skam og usikkerhet for mennesker i sårbar situasjoner. Og håper de heller kan jobbe med tiltak som vil gjøre at flere kan være noe i jobb dersom tilstanden tillater det. 

 

Anonymkode: 557a4...9ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle vært artig å høre hvor mange du anså som "VELDIG mange"?

Anonymkode: fa730...fca

Finnes det noen statistikk på dette? 50% av de jeg kjenner som er uføre jobber. Et par slet med å få lov til å jobbe (VTA). Noen av dem jobber faktisk fulltid i tilrettelagte jobber.

Anonymkode: 1ae74...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen statistikk på dette? 50% av de jeg kjenner som er uføre jobber. Et par slet med å få lov til å jobbe (VTA). Noen av dem jobber faktisk fulltid i tilrettelagte jobber.

Anonymkode: 1ae74...be3

Statistikken sier at ca 25% er i en eller annen form for jobb.

Anonymkode: fa730...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At posten i statsbudsjettet er høyt, betyr ikke at de individuelle utbetalingene er høye. Gjennomsnittet er under 200 000 brutto.

Mange av dere vil tenke at dette er høyt. Men det er det ikke, når man regner om til netto. Og deretter legger til boutgifter. Det er ikke unormalt at en som er ufør i dag ikke har mer enn 2-3000 i disponibel inntekt. Noen av dere er kanskje smarte nok til å tenke "krev supplerende livsopphold da", men det går ikke. Fordi NAV vil da kreve at man enten selger bolig eller sier opp leiligheten, og får seg noe billigere. Men siden grensene for boligutgifter på "sosialen" ikke blir markedsprisjustert, så vil man måtte finne seg bolig til priser som er fullstendig urealistiske.

Og disse 2-3000 skal dekke alt, inkludert mat, drikke, klær, sko, transport, medisiner, og underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretall - spesielt de som er 100% uføre - kunne nok lett vært justert ned-  ved en:

-Totalendring i Nav og helsesystemet

Det er jo et system som overhodet ikke fungerer. Man blir sykemeldt p.g.a f.eks psykiske plager, så tar det 14 måneder (12 mnd. sykemelding og 2 mnd. inn på AAP) før man får sin første time hos psykolog. Man behøver ikke være et geni for å forstå at det er svært uheldig for helsen til den aktuelle personen og at det også er uheldig å få et opphold på CVn på halvannet år, før man i det hele tatt  er i gang med et forsøk på å kjempe seg frisk. 

Det florerer av andre grove systemfeil hvis man leser litt om systemet/hører på brukerne sine erfaringer - hvis man kjenner noen av de. 

 

- Holdningsendring blant private og offentlige arbeidsgivere når det gjelder ansettelse av folk med hull på CVn. Flere muligheter til redusert stilling/fleksibel arbeidstid osv.

Folk som er svært kritisk til uføre/ folk med hull i CVn /arbeidsledige kan jo spørre seg selv:

- Hvordan er det på min arbeidsplass?    Ansetter vi folk med hull på CVn?  Gir vi uføre mulighet til å komme tilbake i arbeidslivet via en lavere stillingsprosent? Ringer vi til Nav når vi har forefallent arbeid eller f.eks. bruk for 2 personer i en enkel jobb i en måned eller to? Det kunne f.eks. vært kjempeflott for en person som har behov for å tette igjen et hull på Cvn.

( Å da snakker jeg om normalt lønnet arbeid - ikke pakk som utnytter folk på tiltak og betaler 0 kr i lønn). 

Svarene er ofte Nei, nei, nei og nei. Jeg tipper de fleste heller sitter i lunsjen og er meget forarget over alle disse idiotene og snylterene som ikke gidder å jobbe.

Mennesker flest er i langt større grad kritiske, egoistiske og motbydelige, enn rause og hjelpsomme. Jeg husker selv hvordan det føltes å være arbeidsledig og få avslag, på avslag ,på avslag og måtte stå med lua i hånda - se hullet på CVn vokse og vokse, for så å bli avvist nettopp på grunn av hullet. Heldigvis et tilbakelagt kapittel for min del, men all sympati og medfølelse til de som står utenfor - til de arrogante rundt lunsjbordet så kan de gjerne brenne i helvete for min del. 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Uføretall - spesielt de som er 100% uføre - kunne nok lett vært justert ned-  ved en:

-Totalendring i Nav og helsesystemet

Det er jo et system som overhodet ikke fungerer. Man blir sykemeldt p.g.a f.eks psykiske plager, så tar det 14 måneder (12 mnd. sykemelding og 2 mnd. inn på AAP) før man får sin første time hos psykolog. Man behøver ikke være et geni for å forstå at det er svært uheldig for helsen til den aktuelle personen og at det også er uheldig å få et opphold på CVn på halvannet år, før man i det hele tatt  er i gang med et forsøk på å kjempe seg frisk. 

Det florerer av andre grove systemfeil hvis man leser litt om systemet/hører på brukerne sine erfaringer - hvis man kjenner noen av de. 

 

- Holdningsendring blant private og offentlige arbeidsgivere når det gjelder ansettelse av folk med hull på CVn. Flere muligheter til redusert stilling/fleksibel arbeidstid osv.

Folk som er svært kritisk til uføre/ folk med hull i CVn /arbeidsledige kan jo spørre seg selv:

- Hvordan er det på min arbeidsplass?    Ansetter vi folk med hull på CVn?  Gir vi uføre mulighet til å komme tilbake i arbeidslivet via en lavere stillingsprosent? Ringer vi til Nav når vi har forefallent arbeid eller f.eks. bruk for 2 personer i en enkel jobb i en måned eller to? Det kunne f.eks. vært kjempeflott for en person som har behov for å tette igjen et hull på Cvn.

( Å da snakker jeg om normalt lønnet arbeid - ikke pakk som utnytter folk på tiltak og betaler 0 kr i lønn). 

Svarene er ofte Nei, nei, nei og nei. Jeg tipper de fleste heller sitter i lunsjen og er meget forarget over alle disse idiotene og snylterene som ikke gidder å jobbe.

Mennesker flest er i langt større grad kritiske, egoistiske og motbydelige, enn rause og hjelpsomme. Jeg husker selv hvordan det føltes å være arbeidsledig og få avslag, på avslag ,på avslag og måtte stå med lua i hånda - se hullet på CVn vokse og vokse, for så å bli avvist nettopp på grunn av hullet. Heldigvis et tilbakelagt kapittel for min del, men all sympati og medfølelse til de som står utenfor - til de arrogante rundt lunsjbordet så kan de gjerne brenne i helvete for min del. 

 

 

Takk for ett godt innlegg. Slik som det er uthevet her er holdningene til flere i min nærmeste familie. De sitter og klager over alle som er uføre eller på AAP men vil helst ikke ha dem på sin egen arbeidsplass hvis de ikke kan yte 100% og stille opp på dagen hvis det skulle trenges ett par ekstra hender på kontoret. Med mindre de får dem til å jobbe gratis da selvsagt, da er det ofte greit. Dette er noe som er flittig brukt blant særlig en eldre slektning av meg. Han ansetter aldri de han har der på nav fast uansett hvor flittige de er, men får heller inn en ny en som kan jobbe gratis når praksis til den andre utløper. Å tilrettelegge for de med spesielle behov slik at de kunne jobbet en dag i uka eller to er det heller ikke snakk om, for det lønner seg ikke sier de. Da er det jo ikke så rart at folk blir 100% uføre selv om vi kunne jobbet litt etter evne, for vi får jo ikke lov å slippe til.

Jeg blir så jævlig kvalm av slike mennesker som skjeller ut de som er syke og jubler over kutt i sosiale stønader samtidig som de ikke engang vil gi oss en sjanse i arbeidslivet. Fy faen.

Anonymkode: 0078f...920

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2019 at 12:58 PM, AnonymBruker said:

Problemer med slike diskusjoner er at de er alt for generaliserende.

Helt unødvendig at folk helt uten filter angriper alle. Som han som er ufør etter årelang kreftbehandling, eller hun som har alvorlig hjertefeil. Det er ikke verdig at et velferdssamfunn skal kritisere at mennesker med åpenbare og store helseutfordringer skal få uførepensjon.

 

Anonymkode: 16698...a15

Det er de som faktisk er alvorlig syke slik du nevner, og de fortjener hver krone.
Men, ikke kom her å si at 360.000 i dette landet er så syke at de ikke klarer å jobbe normalt. Det er mye selvmedlidenhet i dette landet, og jo mer aksept for at vi skal være så inkluderende og åpne, jo verre blir det virker det som. De siste årene har det eksplodert med folk som er for "syke" til å klare å jobbe pga. nærmest selvdiagnosiert depresjon, angst, PSTD (gjerne for å ha blitt ertet/mobbet fra 4-7 klasse, eller litt trøblete barndom), ME, etc... Som merkelig nok er friske nok til å klare så mye annet, men å jobbe og faktisk ta ansvar for sitt eget liv slik alle andre må? Nope! Ikke rart at Norge er i verdenstoppen på dette feltet. Vi må være en fordømt svak nasjon med veldig frynsete og dårlige gener om det er slik at så mange er relle uføre. Et sted må disse fordommene komme fra.

Det er så utrolig synd at det er så mange som ødelegger for de som faktisk fysisk ikke er i stand å jobbe, og de som virkelig trenger støtte og hjelp roper ikke akkurat høyest heller.

Anonymkode: 664b4...977

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Vi sender mer penger enn det til utlandet, så ser ikke problemet. 100 milliarder virker kanskje mye for de som har en inntekt på 350 000, men det er ikke mye penger når vi snakker om statsbudsjett. 

Anonymkode: 60f58...914

100 milliarder er sinnsykt mye også når man snakker om statsbudsjettet. Det er nesten halvparten av det vi får inn i oljeinntekter.

Hvis du fordeler det på antall sysselsatte (2.7 mill) så får du 37 tusen kroner. (Så mye av skatten din går hvert år til å betale uføretrygd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Tenker du at den psykiske sykdommen din står i veien for å jobbe dersom valget er å sulte i hjel på gata?

Anonymkode: 3c7b0...424

Jeg hadde ikke sultet i hjel på gata,jeg hadde tatt mitt eget liv

Anonymkode: 7f85d...bb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallene er høye, men med unntak av økningen da regjeringen gikk til angrep på AAP har det knapt vært noen økning de senere år i forhold til de som er i arbeid.

Synes fokuset til mange har er feil. Det at vi har dette systemet med at man , i utgangspunktet, skal ha mulighet til et verdig liv trass sykdom, er jo en styrke, det er jo noe å være stolt av; i dette landet tar vi oss faktisk av de svakeste.

Men så må man selvfølgelig, og dette er en prosess man alltid bør kjøre parallelt, undersøke å forsøke i størst mulig grad å få flest mulig ut i arbeid. Endel som blir uføre i ung alder, f.eks, jeg misunner dem ikke, og det kan da ikke være noen løsning hverken for dem eller samfunnet at de legges i en skuff som "arbeidsudyktige" i ung alder.

Anonymkode: c98b1...d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tallene er høye, men med unntak av økningen da regjeringen gikk til angrep på AAP har det knapt vært noen økning de senere år i forhold til de som er i arbeid.

Synes fokuset til mange har er feil. Det at vi har dette systemet med at man , i utgangspunktet, skal ha mulighet til et verdig liv trass sykdom, er jo en styrke, det er jo noe å være stolt av; i dette landet tar vi oss faktisk av de svakeste.

Men så må man selvfølgelig, og dette er en prosess man alltid bør kjøre parallelt, undersøke å forsøke i størst mulig grad å få flest mulig ut i arbeid. Endel som blir uføre i ung alder, f.eks, jeg misunner dem ikke, og det kan da ikke være noen løsning hverken for dem eller samfunnet at de legges i en skuff som "arbeidsudyktige" i ung alder.

Anonymkode: c98b1...d53

 

  2015 2016 2017 2018
Hele landet 1.6 1.7 1.9 2.1
Østfold 2.7 2.9 3.2 3.7
Vestfold 2.2 2.5 2.9 3.3
Telemark 2.4 2.5 2.7 3
Aust-Agder 2.3 2.6 2.8 3
Hedmark 2.3 2.5 2.7 2.8
Vest-Agder 1.8 2.1 2.1 2.6
Nordland 1.8 1.9 2.2 2.6
Oppland 1.9 2 2.2 2.5
Buskerud 1.7 1.8 2.1 2.5
Rogaland 1.5 1.7 1.9 2.3
Trøndelag 1.7 1.8 2.0 2.3
Hordaland 1.4 1.5 1.7 1.9
Møre og Romsdal 1.5 1.6 1.7 1.9
Finnmark - Finnmárku 1.3 1.4 1.6 1.9
Akershus 1.3 1.5 1.6 1.8
Sogn og Fjordane 1.4 1.5 1.6 1.7
Troms - Romsa 1.4 1.4 1.6 1.7
Oslo 0.7 0.7 0.8 0.9

Å hevde at det "knapt har vært noen økning", viser hvor naive nordmenn er til dette. Det viser en tendens som ikke er i nærheten av verken å stanse opp eller snu. Forstår ikke folk at dette må gjøres noe med?

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å hevde at det "knapt har vært noen økning", viser hvor naive nordmenn er til dette. Det viser en tendens som ikke er i nærheten av verken å stanse opp eller snu. Forstår ikke folk at dette må gjøres noe med?

Svaret ditt viser vel heller hvor lite du kan om dette temaet.. Du tar tabeller for en kort periode og krisemaksimerer. Tabloid, overfladisk og grenseløst fordummende.

https://www.kommuneprofilen.no/Profil/Helse/DinRegion/helse_ufore_region.aspx

Det var en større del av befolkningen som var uføre for 14 år siden enn i dag. Og tallene viser at det først er da regjeringen gikk til angrep på AAP det skjedde en markant økning, opp mot tallene fra ca 15 år siden

Anonymkode: c98b1...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ditt viser vel heller hvor lite du kan om dette temaet.. Du tar tabeller for en kort periode og krisemaksimerer. Tabloid, overfladisk og grenseløst fordummende.

https://www.kommuneprofilen.no/Profil/Helse/DinRegion/helse_ufore_region.aspx

Det var en større del av befolkningen som var uføre for 14 år siden enn i dag. Og tallene viser at det først er da regjeringen gikk til angrep på AAP det skjedde en markant økning, opp mot tallene fra ca 15 år siden

Anonymkode: c98b1...d53

Og tallene vil fortsette å øke. Som var mitt poeng, noe du overfladisk og grenseløst fordummende bare overså.

Anonymkode: fa730...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som var mitt poeng, noe du overfladisk og grenseløst fordummende bare overså.

Ditt "poeng" var å jukse med statistikk slik at det så ut som du hadde et poeng. Å være uærlig, i tillegg til overfladisk, sier litt om ditt forhold til fakta. Ikke en eneste gang har du vært i stand til å reflektere over hvorfor det er en økning akkurat nå, så at du av alle hevder at andre er overfladiske og fordummende faller på sin egen urimelighet.

Mitt poeng var at inntil de blåblå begynte å kutte i AAP stod antallet uføre mer eller mindre stille, økningen var ihvertfall sterkt begrenset, hvis man ser det i forhold til befolkningen. Dette er typisk de blåblå, først kutter de i hjelpetiltak, og når så flere trenger mer omfattende hjelp roper de "se på denne økningen, det er helt horribelt, nå må vi kutte i uføreytelsene!" (for da blir visst mennesker friske.) Fordummende, tabloid og overfladisk.

 

Anonymkode: c98b1...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt "poeng" var å jukse med statistikk slik at det så ut som du hadde et poeng. Å være uærlig, i tillegg til overfladisk, sier litt om ditt forhold til fakta. Ikke en eneste gang har du vært i stand til å reflektere over hvorfor det er en økning akkurat nå, så at du av alle hevder at andre er overfladiske og fordummende faller på sin egen urimelighet.

Mitt poeng var at inntil de blåblå begynte å kutte i AAP stod antallet uføre mer eller mindre stille, økningen var ihvertfall sterkt begrenset, hvis man ser det i forhold til befolkningen. Dette er typisk de blåblå, først kutter de i hjelpetiltak, og når så flere trenger mer omfattende hjelp roper de "se på denne økningen, det er helt horribelt, nå må vi kutte i uføreytelsene!" (for da blir visst mennesker friske.) Fordummende, tabloid og overfladisk.

 

Anonymkode: c98b1...d53

Jeg har ikke jukset med statistikk. Den er direkte kopiert fra SSB og viser økningen vi har hatt og kommer til å få fremover. Det er også nevnt i aviser og stortingsmeldinger om hvordan andelen uføre kommer til å øke i årene fremover.

Hva som skjedde for 10+ år siden er uinteressant.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verre vil det bare bli dessverre, når oljeinntektene stuper kommer den virkelige krisa. Tusenvis av arbeidsledige, tapte skatteinntekter og i tilegg vil antallet pensjonister stige betraktelig.

Velferdsstaten er ikke bærekraftig, gir det 10-15 år. Jeg skal ihvertfall spare til min egen pensjon, å stole på at staten vil ta hånd om deg er ikke det smarteste.

Anonymkode: c5363...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...