Gå til innhold

100 milliarder i året til uføre fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så din uførhet skyldes fordi du føler det i hodet ditt, og er så syyyyk så syyyyk ?

Eller mener du at det er kun DU som faktisk er syk i dette landet? 

Anonymkode: 1b898...4c2

Jeg sa jeg var med på galskapskarusellen.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker du at den psykiske sykdommen din står i veien for å jobbe dersom valget er å sulte i hjel på gata?

Anonymkode: 3c7b0...424

Ikke meg du siterte, men jeg har sultet meg flere ganger grunnet angst. Det høres idiotisk ut, men jeg var så redd for å gå ut fra rommet mitt at jeg ble kraftig underernært. Jeg tror du ubdervurderer hvor sterkt psyke kan spille inn.

Anonymkode: 33e19...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

før het det nød lærer naken kvinne å spinne, nå har vi NAV. Det er veldig komfortabelt i Norge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at den psykiske sykdommen din står i veien for å jobbe dersom valget er å sulte i hjel på gata?

Anonymkode: 3c7b0...424

Nå bor vi i Norge og har økonomiske ordninger for de som er syke. Ingen skal behøve å jobbe seg til døde for å unngå og sulte hjel. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke selv ufør, men har flere uføre i nær krets.

I utgangspunktet synes jeg at de som har fått innvilget ufør, skal få være det, uten å skjemmes. Jeg kan ikke påstå at noen av de kjenner, har "lurt" til seg en uførgrad. MEN jeg tenker at samtlige av de kunne jobbet LITT. Og der kommer neste utfordring, for hvem vil vel ansatte noen som bare kan jobbe litt?

Jeg tror at mange som har en restarbeidsevne på 20-40% lett faller utenfor, og blir 100% ufør, fordi det mangler alternativer.

Anonymkode: d5339...d4d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke selv ufør, men har flere uføre i nær krets.

I utgangspunktet synes jeg at de som har fått innvilget ufør, skal få være det, uten å skjemmes. Jeg kan ikke påstå at noen av de kjenner, har "lurt" til seg en uførgrad. MEN jeg tenker at samtlige av de kunne jobbet LITT. Og der kommer neste utfordring, for hvem vil vel ansatte noen som bare kan jobbe litt?

Jeg tror at mange som har en restarbeidsevne på 20-40% lett faller utenfor, og blir 100% ufør, fordi det mangler alternativer.

Anonymkode: d5339...d4d

Spot on. Uføre (personer med redusert arbeidsevne og fraværende inntektsevne) er ikke velkommen i arbeidslivet. Der ligger hovedgrunnen til uføretallene. 

Anonymkode: 1b898...4c2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spot on. Uføre (personer med redusert arbeidsevne og fraværende inntektsevne) er ikke velkommen i arbeidslivet. Der ligger hovedgrunnen til uføretallene. 

Anonymkode: 1b898...4c2

Men alle er jo så syke, så syke.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa jeg var med på galskapskarusellen.

Anonymkode: fa730...fca

Og alle er selvsagt som deg. Blir heltoverrasket over at mennesker ikke forstår at andre mennesker ikke er kopier av dem selv, men har egne opplevelser og liv. At du er sånn eller slik betyr selvsagt ikke at alle andre er det. Noe du skulle lært i barneskolen, men håper det går inn nå

Anonymkode: 60f58...914

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og alle er selvsagt som deg. Blir heltoverrasket over at mennesker ikke forstår at andre mennesker ikke er kopier av dem selv, men har egne opplevelser og liv. At du er sånn eller slik betyr selvsagt ikke at alle andre er det. Noe du skulle lært i barneskolen, men håper det går inn nå

Anonymkode: 60f58...914

Pengebruken er nådd sinnssyke høyder når det kommer til uføre. At alle er som meg har jeg aldri hevdet.

Håper det går inn nå.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør det kanskje bli lettere å få hjelp og god behandling i Norge og forebygge. Koster shorta å få ordentlig hjelp i Norge. 

Anonymkode: ced2b...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer med slike diskusjoner er at de er alt for generaliserende.

Helt unødvendig at folk helt uten filter angriper alle. Som han som er ufør etter årelang kreftbehandling, eller hun som har alvorlig hjertefeil. Det er ikke verdig at et velferdssamfunn skal kritisere at mennesker med åpenbare og store helseutfordringer skal få uførepensjon.

Mener sterkt at dersom man har behov for å kritisere antall uføre eller pengene som går til de, så bør man være konkret og nyansert i det man skriver.

Anonymkode: 16698...a15

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør. Jeg har utbetalt 16 000 kr i mnd. Er jeg taknemmelig for at jeg slipper sitte syk på gaten å tigge? JA. Kunne jeg klart meg på mindre penger NEI. Har jeg råd til alt nødvendig på det: NEI. Jeg har f.eks ikke råd til nødvendig tannpleie fordi tannlege er knalldyrt, nødvendige medisiner lopper meg også for penger (det er kun én av de jeg tar som regnes som livsnødvendig, de andre betaler jeg full pris for), mat blir bare dyrere og dyrere og jeg må til stadighet høre absurditeter fra idioter som jobber i helsevesenet som "ta en TAXI til legen""Du kan alltids gå privat"++ som jeg da tydeligvis forventes å ha råd til..:kari:

Anonymkode: ca10c...593

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Pengebruken er nådd sinnssyke høyder når det kommer til uføre. At alle er som meg har jeg aldri hevdet.

Håper det går inn nå.

Anonymkode: fa730...fca

Så du er en som får ufør uten å være reelt syk? Også klager du på at det er for mange av akkurat din type snylting? 

Det første du bør gjøre er jo å si nei da i tilfellet, "nei jeg er ikke syk og nå har jeg fått utbetalt på falsk grunnlag i flere år, nå føles det feil, og jeg vil jobbe istedet." Gå i morgen du allerede, og skriv gjerne så vi får høre oppdatering

 

Anonymkode: 05757...e84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så du er en som får ufør uten å være reelt syk? Også klager du på at det er for mange av akkurat din type snylting? 

Det første du bør gjøre er jo å si nei da i tilfellet, "nei jeg er ikke syk og nå har jeg fått utbetalt på falsk grunnlag i flere år, nå føles det feil, og jeg vil jobbe istedet." Gå i morgen du allerede, og skriv gjerne så vi får høre oppdatering

 

Anonymkode: 05757...e84

Hvor har du fått det fra at jeg ikke er reelt syk?

Hersketeknikkene kjenner ingen grenser.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg sammen. Jeg er 100% ufør selv. Er med på galskapskarusellen.

Anonymkode: fa730...fca

Det tror jeg ikke ett sekund på at du er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Det tror jeg ikke ett sekund på at du er.

Helt opp til deg:-)

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verdens beste land? Basert på hva? Er faktisk et utrulig tøft klima i dette landet her, i forhold til de fleste andre land. Her har vi de lengste vintrene, og de lengste avstandene. 

Anonymkode: 18f5a...ee4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som er ufør selv, pga flere kroniske sykdommer. Jeg har til tider ikke nok overskudd til det jeg absolutt MÅ i løpet av en dag engang. Men systemet er forferdelig tungrodd og vanskelig, og regjeringen har selv skyld i at såpass mange nye har blitt uføre mens de har sittet. Da de strammet inn aap ordningen, sendte de mange over på uføretrygd, som kanskje kunne kommet seg i jobb om de fikk et år eller to til på aap. Navsystemet er en katastrofe i seg selv. Mange som innehar arbeidsevne blir skjøvet over i uføretrygd, for noe rettelegging kan man se langt etter. Du kommer inn med en fysisk plage, og kommer ut igjen med store psykiske problemer etter Navs herjinger med deg. Noe som igjen da gjerne fører til at den fysiske sykdommen har blitt verre også. Før hadde du også langt mer gradering av uføretrygd enn du har i dag. Du kunne få 25% ufør, eller mer. I dag må du ha minst 50% uføregrad, og de krangler og styrer om du skal ha 60% i stedet feks. Noe som igjen fører til at mange velger å gå i 100% uføretrygd fordi de ikke ser et annet alternativ om de skal overleve. Så kan du se på samfunnet. Veldig mange som er ufør, har noe restarbeidsevne igjen. Men det er ingen som tar i dem med en ildtang engang i arbeidsmarkedet. Ingen arbeidsgiver vil ha noen som kanskje kommer på jobb, tre timer en dag i uka hvis formen holder. Under min vei til uføretrygd, skulle jeg søke meg inn i en liten stilling for å se om jeg kunne fungere i en vanlig jobb. Jeg søkte over 1000 småjobber, alt fra vaskehjelp til butikk, og fikk ikke så mye som et eneste jobbintervju på det året jeg holdt på. Avslagsbrevene kunne jeg telle på en hånd. I det øyeblikket de ser gapet i cv eller leser ordet ufør, så kaster de søknaden din. Hele systemet må endres, fra start til slutt, om det skal ha noe effekt. Det hjelper ikke å sitte på nett og skrike over hvor forferdelig det er at så mange er uføre.

Anonymkode: 3c1cc...831

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Pengebruken er nådd sinnssyke høyder når det kommer til uføre. At alle er som meg har jeg aldri hevdet.

Håper det går inn nå.

Anonymkode: fa730...fca

Nei, det har ikke nådd "sinnsyke høyder". Herregud, så drama queen du er, da. Ro deg ned

Anonymkode: 60f58...914

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som er ufør selv, pga flere kroniske sykdommer. Jeg har til tider ikke nok overskudd til det jeg absolutt MÅ i løpet av en dag engang. Men systemet er forferdelig tungrodd og vanskelig, og regjeringen har selv skyld i at såpass mange nye har blitt uføre mens de har sittet. Da de strammet inn aap ordningen, sendte de mange over på uføretrygd, som kanskje kunne kommet seg i jobb om de fikk et år eller to til på aap. Navsystemet er en katastrofe i seg selv. Mange som innehar arbeidsevne blir skjøvet over i uføretrygd, for noe rettelegging kan man se langt etter. Du kommer inn med en fysisk plage, og kommer ut igjen med store psykiske problemer etter Navs herjinger med deg. Noe som igjen da gjerne fører til at den fysiske sykdommen har blitt verre også. Før hadde du også langt mer gradering av uføretrygd enn du har i dag. Du kunne få 25% ufør, eller mer. I dag må du ha minst 50% uføregrad, og de krangler og styrer om du skal ha 60% i stedet feks. Noe som igjen fører til at mange velger å gå i 100% uføretrygd fordi de ikke ser et annet alternativ om de skal overleve. Så kan du se på samfunnet. Veldig mange som er ufør, har noe restarbeidsevne igjen. Men det er ingen som tar i dem med en ildtang engang i arbeidsmarkedet. Ingen arbeidsgiver vil ha noen som kanskje kommer på jobb, tre timer en dag i uka hvis formen holder. Under min vei til uføretrygd, skulle jeg søke meg inn i en liten stilling for å se om jeg kunne fungere i en vanlig jobb. Jeg søkte over 1000 småjobber, alt fra vaskehjelp til butikk, og fikk ikke så mye som et eneste jobbintervju på det året jeg holdt på. Avslagsbrevene kunne jeg telle på en hånd. I det øyeblikket de ser gapet i cv eller leser ordet ufør, så kaster de søknaden din. Hele systemet må endres, fra start til slutt, om det skal ha noe effekt. Det hjelper ikke å sitte på nett og skrike over hvor forferdelig det er at så mange er uføre.

Anonymkode: 3c1cc...831

Fortell gjerne mer om hvordan folk kan velge dette?

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...