Gå til innhold

100 milliarder i året til uføre fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verdens beste land? Basert på hva? Er faktisk et utrulig tøft klima i dette landet her, i forhold til de fleste andre land. Her har vi de lengste vintrene, og de lengste avstandene. 

Anonymkode: 18f5a...ee4

Ja, det stemmer at folk har mer utfordringer i veldig nordlige klimaer, som f.eks Norge, Russland osv.

 

Etter hva mine besteforeldre har fortalt meg om å leve her da de var yngre så har det vært beintøft. Vi snakker om å måtte gå lange avstender  i bitrende vinterkulde hver dag for å bare komme seg til skolen.

Anonymkode: bcc7f...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har ikke nådd "sinnsyke høyder". Herregud, så drama queen du er, da. Ro deg ned

Anonymkode: 60f58...914

Jo, det har det. Du vil sannsynligvis bruke enda mer.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, det har det. Du vil sannsynligvis bruke enda mer.

Anonymkode: fa730...fca

Det eneste som er sinnsykt er klaginga til personer som deg. 

Anonymkode: 60f58...914

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som er sinnsykt er klaginga til personer som deg. 

Anonymkode: 60f58...914

Ja, la oss øke pengebruken på de uføre. Det høres bærekraftig ut.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, la oss øke pengebruken på de uføre. Det høres bærekraftig ut.

Anonymkode: fa730...fca

Nei, hva foreslår du? Assistert selvmord til alle? ?

 

Det er jo sånn dere tenker om uføre egentlig. Dere vil ikke ha uføre i samfunnet i det hele tatt

Anonymkode: bcc7f...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, hva foreslår du? Assistert selvmord til alle? ?

 

Det er jo sånn dere tenker om uføre egentlig. Dere vil ikke ha uføre i samfunnet i det hele tatt

Anonymkode: bcc7f...e62

Jeg er jo ufør selv, har jeg sagt.

Anonymkode: fa730...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo ufør selv, har jeg sagt.

Anonymkode: fa730...fca

Så hva mener du da? Jeg forstår ikke helt... Hvordan kan en bedømme at disse ikke trenger pengene?

Anonymkode: bcc7f...e62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som er ufør selv, pga flere kroniske sykdommer. Jeg har til tider ikke nok overskudd til det jeg absolutt MÅ i løpet av en dag engang. Men systemet er forferdelig tungrodd og vanskelig, og regjeringen har selv skyld i at såpass mange nye har blitt uføre mens de har sittet. Da de strammet inn aap ordningen, sendte de mange over på uføretrygd, som kanskje kunne kommet seg i jobb om de fikk et år eller to til på aap. Navsystemet er en katastrofe i seg selv. Mange som innehar arbeidsevne blir skjøvet over i uføretrygd, for noe rettelegging kan man se langt etter. Du kommer inn med en fysisk plage, og kommer ut igjen med store psykiske problemer etter Navs herjinger med deg. Noe som igjen da gjerne fører til at den fysiske sykdommen har blitt verre også. Før hadde du også langt mer gradering av uføretrygd enn du har i dag. Du kunne få 25% ufør, eller mer. I dag må du ha minst 50% uføregrad, og de krangler og styrer om du skal ha 60% i stedet feks. Noe som igjen fører til at mange velger å gå i 100% uføretrygd fordi de ikke ser et annet alternativ om de skal overleve. Så kan du se på samfunnet. Veldig mange som er ufør, har noe restarbeidsevne igjen. Men det er ingen som tar i dem med en ildtang engang i arbeidsmarkedet. Ingen arbeidsgiver vil ha noen som kanskje kommer på jobb, tre timer en dag i uka hvis formen holder. Under min vei til uføretrygd, skulle jeg søke meg inn i en liten stilling for å se om jeg kunne fungere i en vanlig jobb. Jeg søkte over 1000 småjobber, alt fra vaskehjelp til butikk, og fikk ikke så mye som et eneste jobbintervju på det året jeg holdt på. Avslagsbrevene kunne jeg telle på en hånd. I det øyeblikket de ser gapet i cv eller leser ordet ufør, så kaster de søknaden din. Hele systemet må endres, fra start til slutt, om det skal ha noe effekt. Det hjelper ikke å sitte på nett og skrike over hvor forferdelig det er at så mange er uføre.

Anonymkode: 3c1cc...831

Dette er realiteten. Og dessverre er det lite håp om at samfunnet tilrettelegges slik at folk med nedsatt arbeidsevne kommer seg i jobb. Man ser jo hvordan avskyen, mistroen og småligheten råder i disse trådene. 

Jeg blir helt matt når jeg ser dette intense engasjementet fra folk om "ta" uføretrygdede. Men skattesnyltere, veldferdsprofitører (som er MED på gjøre dette systemet dyrt), og folk som bare pushere penger på børsen for å sette formuen i et annet land. De er det tydeligvis på langt nær så provoserende som den trygdede naboen som unner seg ei bolle på den lokale caféen.

Det henger nok sammen med en inngrodd følelse av at mange arbeidstakere anser seg som de syke og vanføres overformyndere og deretter skal legge retningslinjer for hva de skal tillates å gjøre. De innser ikke selv at de selv er mottagere av enormt mange goder som også går ut av felleskassa. ALLE tjener på at vi har et velferdssamfunn som ivaretar folks behov i alle livets faser og situasjoner. 

Anonymkode: 21d66...6ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er jo ufør selv, har jeg sagt.

Anonymkode: fa730...fca

Da foreslår jeg at du frasier deg uføretrygden og lever på gata slik at andre som bryr seg kan få pengene istedet.

Anonymkode: 60f58...914

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da foreslår jeg at du frasier deg uføretrygden og lever på gata slik at andre som bryr seg kan få pengene istedet.

Anonymkode: 60f58...914

Neida. jeg må jo overleve. Men pengebruken er astronomisk.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Neida. jeg må jo overleve. Men pengebruken er astronomisk.

Anonymkode: fa730...fca

Hvorfor skal du få trygd? Hvorfor er det viktig at du skal overleve?

Anonymkode: 60f58...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart mange uføre som faktisk ikke kan jobbe og heller aldri vil kunne klare å jobbe. Men vi har jo også de som ville kunne klare å jobbe med riktig hjelp. Der svikter systemet de. 

For min del så ble det etter vurdering av psykologer og psykiatere samt lege at jeg kom til å være minimum 50% uføre resten av livet. Aldri i verden om jeg kunne klare en 100% jobb. Jeg har slitt med depresjoner, selvmord, angst, ptsd osv store deler av livet å gått igjennom traumer og vond oppvekst. 

Likevel så har aldri det å være uføre vært et alternativ for min del. Jeg fullførte vgs med noen år ekstra. Fullførte en bachelor med noen ekstra år. Nå jobber jeg fulltid og studerer ved siden av. Det har vært en kamp og er en kamp, men hele tiden har jeg hatt fokus på å nå målet mitt. Jeg har høyt sykefravær, men bruker feriedager eller permisjon uten lønn når jeg går over sykedagene. Gjør alltid jobben min. 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg har klart det, men jeg har aldri fått noe støtte eller hjelp når jeg har hatt det tøft. Jeg har bare blitt fortalt og forstått at jeg ikke har så mye valg. 

Med det så mener jeg ikke at alle de som sliter psykisk vil klare det og mange sliter langt mer enn meg. Men med riktig hjelp tror jeg flere vil klare å komme tilbake til arbeidslivet. 

 

Anonymkode: ced2b...751

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida. jeg må jo overleve. Men pengebruken er astronomisk.

Anonymkode: fa730...fca

Er den det? Hva med samfunnsøkonomisk gevinst?

Hvis du kutter i kjøpekrafta til en så stor gruppe, så vil bedrifter gå konkurs, arbeidsmarkedet presset til det ytterste, flere på arbeidsledighet og enda flere med dårlig kjøpekraft. Med andre ord: de innsparinger som skjer taper staten på i det lange løp. Også folk som er i jobb! Lønnsveksten går ned, inflasjonen blir minimal. 

Det er sykt store ringvirkninger med å kutte i en slik gruppe!

Anonymkode: 1b898...4c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du få trygd? Hvorfor er det viktig at du skal overleve?

Anonymkode: 60f58...914

Jeg får trygd fordi jeg er så syk, så syk. For meg er det et poeng å overleve, da jeg ikke har noe dødsønske enda.

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er den det? Hva med samfunnsøkonomisk gevinst?

Hvis du kutter i kjøpekrafta til en så stor gruppe, så vil bedrifter gå konkurs, arbeidsmarkedet presset til det ytterste, flere på arbeidsledighet og enda flere med dårlig kjøpekraft. Med andre ord: de innsparinger som skjer taper staten på i det lange løp. Også folk som er i jobb! Lønnsveksten går ned, inflasjonen blir minimal. 

Det er sykt store ringvirkninger med å kutte i en slik gruppe!

Anonymkode: 1b898...4c2

Mulig uføretrygden må få uføretrygd?

Anonymkode: fa730...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 80% ufør og kan bare takke min arbeidsgiver at jeg fikk redusere min stilling fra 100% til 20%. Hadde aldri fått en jobb ellers. Merkelig nok er det flere kolleger som klager (bak min rygg) hvorfor jeg "på død og liv må jobbe her". Er rimelig sikker at det er samme folk som samtidig klager at alle kan jobbe litt. Bare ikke sammen med dem.

Både privat og offentlig sektor krever 100% fungerende arbeidstakere. Det finnes ingenting imellom.

Anonymkode: 0d7a2...431

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi sender mer penger enn det til utlandet, så ser ikke problemet. 100 milliarder virker kanskje mye for de som har en inntekt på 350 000, men det er ikke mye penger når vi snakker om statsbudsjett. 

Anonymkode: 60f58...914

Det er feil, veldig feil. 100 milliarder sendes ikke ut, og over 100 mrd er faktisk mye for statsbudsjettet.

Anonymkode: 68558...a7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig på KG er det mange såre tær ute og går straks det blir snakk om uføretrygd... Det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig:

1: Det finnes folk som ikke kan jobbe og som bør ha uføretrygd.

2: Det finnes folk som er i stand til å jobbe, som ikke bør få uføretrygd.

Det ene utelukker ikke det andre. Å mene at Norge bruker for mye penger på uføretrygd betyr ikke at man automatisk mener alle uføre skal sulte ihjel. Hvorfor er det så vanskelig å forstå for enkelte??:sprettoy: 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse diskusjonene hjelper ikke. Det blir bare skittkasting hit og dit, lidelseshistorier, utidige påstander og kritikk og offermentalitet.

Det man ikke trenger å tvile på er at én av ti i Norge er uføretrygdet, og at antallet unge uføre har økt mye de siste årene. Det er bekymringsverdig, både på grunn av de menneskelige skjebnene og den økonomiske belastninga på velferdsstaten. Over 100 mrd kroner er mye, og når man slenger på sykelønnsordninger, pensjon og andre ordninger er vi på 1/3 av statsbudsjettet.

Spørsmålet nå som olja er på nedtur er hvordan vi skal klare dette i fortsettelsen. Jeg tror ikke det er bærekraftig, og at de kuttene vi har sett - blant annet ifm statsbudsjettet - bare er begynnelsen.

Anonymkode: 9bc4b...ba5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...