Gå til innhold

Er det oppskrytt at håret blir bedre av å la det være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min frisør kan håret bli veldig stivt av kurer og produkter som tilfører protein. Har du prøvd å bytte produkter? 

Anonymkode: 10994...7bd

Jeg bytter ofte for å teste ut forskjellige kurer. Bruker opp en kur også prøver jeg en ny. Er ikke stivt, men det brekker av, floker seg og er tørt, som det alltid har vært siden før jeg begynte å ta vare på det. Er mykt og fint den dagen jeg har vasket og kuret det også tørker det ut dagen etter det igjen selvom jeg pøser på med hårolje eller ikke. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vasker håret 2-3 ganger i uken, varmebehandler håret nesten hver dag og farger/klipper håret hvert halvår hos frisøren. Jeg bruker ikke produkter i håret utenom shampo og balsam når jeg vasker det. Jeg er opptatt av at håret mitt ser bra ut, men samtidig er det bare hår som vokser ut igjen, så jeg er ikke så opptatt av om det blir slitt. Jeg merker uansett ikke at håret blir slitt av varmebehandlingen. Jeg går tross alt til dyktige frisører hvert halvår, og de sier alltid at håret mitt er lite slitt og at vi kan klippe så lite så mulig av tuppene om det er ønskelig. Nå vokser håret mitt veldig fort, så det ender jo alltid opp med å klippe vekk en god del uansett. 

Det er nok ganske genetisk betinget. Jeg får veldig mange positive kommentarer på håret mitt og om jeg nettopp har vært hos frisøren når det er et halvt år siden. 

Anonymkode: e661b...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, wintergirl skrev:

Håret ser pent ut ja og fargen er helt nydelig ❤️ Koster ikke så mye tror jeg, for slike behandlinger. Men nå vil de se på helheten, ikke bare håret. Det kan være sånn at hårsekkene ikke mottar nok næring. De har spesielle utstyr for å sjekke sånt.

Men jeg også syns du har pent hår. Ser ikke ihjelbleket ut. Ihjelbleket hår er som regel ødelagt og brekt over alt. Syns det er trist at helt lyst hår får slike kommentarer da det er en kjempe nydelig hårfarge. 

Jeg skal skjekke det ut. For det er litt rart at det underste håret og det øverste håret bak er så kort hele tiden. Jeg ser på etterveksten at det vokser like fort som alt det andre håret, men blir bare ikke lenger og det har alltid vært sånn. Jeg bruker aldri strikk annet enn når jeg trener og det er sånn skånsom strikk, og det håret bak er jo ikke det som blir slitt av strikken uansett da det på en måte havner midt i hestehalen. Så kan liksom ikke være det heller. På de områdene så er hårstråene veldig tjukke og ruglete, så kan det hende at akkurat de områdene ikke får den næringen det trenger ? Er jo tørt og sånt alt det andre håret å, men det vokser ihvertfall og er ikke ruglete og tjukt. 

Anonymkode: 025ba...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her av to bilder av litt av det håret som aldri vokser seg lenger. 

Screenshot_20191005-081853_Snapchat.jpg

Screenshot_20191005-081913_Gallery.jpg

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene så ser det ut til at du regelmessig bleker/striper håret ditt?

Det er nok synderen til at håret er porøst og slitt til tross for at du behandler håret kjempebra med gode produkter og null varmebehandling. Kjemikalier som blir brukt for å lysne hår er knallsterkt for håret til tross for at frisøren bruker de mildeste blekeproduktene på markedet og ikke lar deg sitte lenge med behandlingen i håret. 

Anonymkode: a0485...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra bildene så ser det ut til at du regelmessig bleker/striper håret ditt?

Det er nok synderen til at håret er porøst og slitt til tross for at du behandler håret kjempebra med gode produkter og null varmebehandling. Kjemikalier som blir brukt for å lysne hår er knallsterkt for håret til tross for at frisøren bruker de mildeste blekeproduktene på markedet og ikke lar deg sitte lenge med behandlingen i håret. 

Anonymkode: a0485...d0f

Som jeg skrev så har jeg akkurat bleket håret mitt, det har ikke gjort det noe værre. Håret mitt har alltid vært sånn tross ingen farge eller bleking i håret. 

Anonymkode: 025ba...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vil nok bare si at jeg bør være fornøyd med håret mitt. Jeg får jo en del komplimanger for det, men de ser ikke på avstand hvordan det egentlig er. Helt porøst og drar jeg i håret så knekker tuppene av og har områder som er knekt tvers av så det er halvparten så langt som resten, alltid vært sånn og de områdene vokser seg ikke langt. Jeg har langt hår og ja det kan SE fint ut, men er jo ikke det. Er akkurat sånn det var før jeg begynte å ta vare på det. Men kan jo prøve om ikke det er sykt dyrt. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Protein kan gjøre vondt verre. Kanskje du bruker shampoo og/eller balsam som inneholder det? Kutt det ut å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Protein kan gjøre vondt verre. Kanskje du bruker shampoo og/eller balsam som inneholder det? Kutt det ut å se

Bruker for tiden lillashampo som ikke er så utørrende på håret, fuktighetskur, proteinkur (blitt anbefalt av frisør) akkurat nå bruker jeg redken extreme lenght primer som er en 2 minutters kur. Og hårolje i håndkletørt hår og hver dag ellers i tørt hår. Bruker også kids natusan balsamspray, syns det er den beste av alle jeg har prøvd. Gir ikke pleie men håret blir veldig lett å gre sånn at det ikke knekker mer enn nødvendig. Har også redken extreme lenght sealer som man skal bruke som en leave in, bruker den noen ganger. Og fuktighets balsam etter protein kuren. 

Mener du at jeg kun skal bruke fuktighets kur? 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at håret ditt kunne hatt godt av en god fuktighetskur. Hyppige proteinkurer er ikke bare bra for håret, bruker du det for mye så kan det bli litt seigt og tyggisaktig. 

Frisøren min anbefaler å veksle mellom fuktighetskur og proteinkur

Den beste jeg har brukt (og bruker) er Joico K-Pak  https://www.blush.no/product/793868/haarpleie/haarkur/joico-k-pak-intense-hydrator?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw29vsBRAuEiwA9s-0BwjycS81BUt8uwDqjit6oHmvcAXwP5G_2WHrySBVH0huCLopp7yeDhoCaTIQAvD_BwE 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, skruf skrev:

Ser ut som at håret ditt kunne hatt godt av en god fuktighetskur. Hyppige proteinkurer er ikke bare bra for håret, bruker du det for mye så kan det bli litt seigt og tyggisaktig. 

Frisøren min anbefaler å veksle mellom fuktighetskur og proteinkur

Den beste jeg har brukt (og bruker) er Joico K-Pak  https://www.blush.no/product/793868/haarpleie/haarkur/joico-k-pak-intense-hydrator?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw29vsBRAuEiwA9s-0BwjycS81BUt8uwDqjit6oHmvcAXwP5G_2WHrySBVH0huCLopp7yeDhoCaTIQAvD_BwE 

 

Takk for tips, men som skrevet så veksler jeg mellom protein og fuktighet annen hver gang. + ekstra fukt med hårolje. Joico K pak har jeg prøvd en del, men vet ikke helt hva jeg syns om den. Har også brukt joico intense hydrator, men syns wella og redken sine produkter er bedre på mitt hår. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, men som skrevet så veksler jeg mellom protein og fuktighet annen hver gang. + ekstra fukt med hårolje. Joico K pak har jeg prøvd en del, men vet ikke helt hva jeg syns om den. Har også brukt joico intense hydrator, men syns wella og redken sine produkter er bedre på mitt hår. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Hva med å ta en kur i frisørsalong? Koster litt, men verdt det synes jeg. 

Har du prøvd olaplex-serien? Alle tre produktene, shampo+kur+balsam, er noe av det beste jeg har prøvd. Berget håret mitt da jeg plutselig fikk full hårkrise til tross for alle gode tiltak. 

Jeg tror at når man har langt hår (hatt langt hår selv i mange år som jeg striper i salong) som man regelmessig utsetter for kjemisk behandling så vil deler av håret være sånn som det du viser frem på bildene, selv om man har god hårkvalitet og er flink til å ta vare på håret. Hår er jo dødt, og det utsettes daglig for slitasje. Sånn som f.eks i nakken, der gnisser håret mot jakkekanten og f.eks mot skjerf om vinteren. Ubehandlet hår slites også, men ikke på samme måte siden det ikke er like porøst og sårbart som hår som utsettes for kjemikalier. 

Kan også anbefale å sove med håret i ei løs flette, så unngår du så mye slitasje mot hodeputen. Silkehodepute skal være det beste for håret, men har ikke prøvd selv. 

Du kan også styrke håret innenfra ved å ta b-vitaminer. Suplex-B f.eks har jeg god erfaring med. B-vitaminer er gunstig for hud, hår og negler. I tillegg er det et vannløselig vitamin, så overskudd skylles ut med urinen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, skruf skrev:

Hva med å ta en kur i frisørsalong? Koster litt, men verdt det synes jeg. 

Har du prøvd olaplex-serien? Alle tre produktene, shampo+kur+balsam, er noe av det beste jeg har prøvd. Berget håret mitt da jeg plutselig fikk full hårkrise til tross for alle gode tiltak. 

Jeg tror at når man har langt hår (hatt langt hår selv i mange år som jeg striper i salong) som man regelmessig utsetter for kjemisk behandling så vil deler av håret være sånn som det du viser frem på bildene, selv om man har god hårkvalitet og er flink til å ta vare på håret. Hår er jo dødt, og det utsettes daglig for slitasje. Sånn som f.eks i nakken, der gnisser håret mot jakkekanten og f.eks mot skjerf om vinteren. Ubehandlet hår slites også, men ikke på samme måte siden det ikke er like porøst og sårbart som hår som utsettes for kjemikalier. 

Kan også anbefale å sove med håret i ei løs flette, så unngår du så mye slitasje mot hodeputen. Silkehodepute skal være det beste for håret, men har ikke prøvd selv. 

Du kan også styrke håret innenfra ved å ta b-vitaminer. Suplex-B f.eks har jeg god erfaring med. B-vitaminer er gunstig for hud, hår og negler. I tillegg er det et vannløselig vitamin, så overskudd skylles ut med urinen. 

Det er bare det som jeg sier til alle her at håret mitt har alltid vært sånn, selv før jeg begynte med kjemisk behandling (bleking). Det har ikke blitt værre etter blekingen. Håret mitt har vært avkuttet under og over sidrn jeg sikkert var 15 år. Nå er jeg 25. Har alltid lurt på hvorfor det er sånn og aldri vokser uansett hva jeg gjør. Så i dette tilfellet så er det ikke noe med blekingen å gjøre. 

Jeg brukte click on extentions da jeg var 15 til 16 og jeg tror det var da det begynte å bli sånn og lurer på om det kanskje er det som har ødlagt hårkvaliteten permanent eller noe. Har hørt at hun sophie elise fikk permanent ødlagt hårkvalitet pga det. Vet ikke hvordan, men. 

Har prøvd olaplex behandlig hos frisør ja. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever heller ikke stor forskjell på håret samme hva jeg har prøvd å gjøre.

Prøvde i en periode å ikke farge håret, men opplevde ikke noe forskjell. Opplever en forskjell mellom produkter kjøpt i matbutikk og hos frisør, men det er store variasjoner på produktene som selges hos frisøren også. Ikke alt som er laget til den hårtypen man har fungerer eller er bra for håret.

Jeg tror også at det er genetisk betinget. Mitt hår er tykt og tåler ganske mye for eksempel, men det har egentlig alltid vært av den tørre og frizzy typen. Så jeg kan for eksempel ikke vaske håret hver dag.

Jeg har ikke noe tips egentlig. Alt jeg ville anbefalt gjør du så vet ikke. Mulig det har noe med extensions å gjøre. Kanskje det tar lang tid før håret bedre seg? Vet ikke.

Anonymkode: e26e8...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare det som jeg sier til alle her at håret mitt har alltid vært sånn, selv før jeg begynte med kjemisk behandling (bleking). Det har ikke blitt værre etter blekingen. Håret mitt har vært avkuttet under og over sidrn jeg sikkert var 15 år. Nå er jeg 25. Har alltid lurt på hvorfor det er sånn og aldri vokser uansett hva jeg gjør. Så i dette tilfellet så er det ikke noe med blekingen å gjøre. 

Jeg brukte click on extentions da jeg var 15 til 16 og jeg tror det var da det begynte å bli sånn og lurer på om det kanskje er det som har ødlagt hårkvaliteten permanent eller noe. Har hørt at hun sophie elise fikk permanent ødlagt hårkvalitet pga det. Vet ikke hvordan, men. 

Har prøvd olaplex behandlig hos frisør ja. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Jeg tenkte olaplex som i å kjøpe produktene og bruke de når du vasker håret 

https://www.blivakker.no/product/3124563/bundle-deal-olaplex

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du kutter ut farging, bleking og varmebehandling, hvor tålmodig er du? Du skrev at det var noe som "bare funket på håret som vokser ut". Det sier seg jo selv da at du må kutte ut alt, i flere år, slik at alt håret som er behandlet til slutt blir klippet av. Kun da kan du virkelig se hvordan ditt naturlige hår er, og hvilke produkter som funker. De samme produktene funker ikke på behandlet og ikke-behandlet hår samtidig. Bleking er verst her, det gjør at håret sliter med å ta til seg noe som helst.

Hvis du virkelig vil gjøre noe med det så la håret være i flere år, imens du kurer og tar vare på det. Klipp av masse, gjerne alt til den lengden som de korte partiene er. Fortsett å stuss håret videre så alt av bleking blir klippet av, og så kan du spare igjen.

Når du er til frisøren, klipper de også de korteste partiene? Hvis disse er slitt så spiser de seg oppover, så de må også klippes. Hvis du har naturlig lyst hår så er det ofte mye tynnere og svakere enn om du hadde hatt mørkere hår. De slitte partiene kommer garantert av luer/skjerf/jakker/hodepute. Du fikk et tips om å ha håret i flette, det kan hjelpe. 

Vet ikke om noen lenger opp har foreslått det, men keratinbehandling i salong gjør håret glatt og fint. Tror det heter Kerasilk eller noe lignende. Jeg gjorde det en gang og det ble så glatt at det datt ut av strikket 😅

Men som sagt så er det beste at du lar det være i flere år. Jeg har halvparten av din lengde og brukte 3 år på å gro ut alt etter årevis med farging, bleking osv. Det tar lang tid for de fleste av oss. 

Anonymkode: 84852...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når du kutter ut farging, bleking og varmebehandling, hvor tålmodig er du? Du skrev at det var noe som "bare funket på håret som vokser ut". Det sier seg jo selv da at du må kutte ut alt, i flere år, slik at alt håret som er behandlet til slutt blir klippet av. Kun da kan du virkelig se hvordan ditt naturlige hår er, og hvilke produkter som funker. De samme produktene funker ikke på behandlet og ikke-behandlet hår samtidig. Bleking er verst her, det gjør at håret sliter med å ta til seg noe som helst.

Hvis du virkelig vil gjøre noe med det så la håret være i flere år, imens du kurer og tar vare på det. Klipp av masse, gjerne alt til den lengden som de korte partiene er. Fortsett å stuss håret videre så alt av bleking blir klippet av, og så kan du spare igjen.

Når du er til frisøren, klipper de også de korteste partiene? Hvis disse er slitt så spiser de seg oppover, så de må også klippes. Hvis du har naturlig lyst hår så er det ofte mye tynnere og svakere enn om du hadde hatt mørkere hår. De slitte partiene kommer garantert av luer/skjerf/jakker/hodepute. Du fikk et tips om å ha håret i flette, det kan hjelpe. 

Vet ikke om noen lenger opp har foreslått det, men keratinbehandling i salong gjør håret glatt og fint. Tror det heter Kerasilk eller noe lignende. Jeg gjorde det en gang og det ble så glatt at det datt ut av strikket 😅

Men som sagt så er det beste at du lar det være i flere år. Jeg har halvparten av din lengde og brukte 3 år på å gro ut alt etter årevis med farging, bleking osv. Det tar lang tid for de fleste av oss. 

Anonymkode: 84852...39f

Jeg kan ikke klippe bort alt håret mitt... det er ikke så viktig for meg å ha helt friskt hår at jeg velger å gå rundt som et fugleskremsel i flere år! Jeg bare lurte på om det var oppskrytt at det hjelper å la håret være, siden jeg har prøvd det over lang tid uten at det har blitt bedre. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vasker håret flere ganger i uka, bleker det, bruker ikke kur, bruker ikke varmeapparater bortsett fra føner. Bruker bare lillasjampo og en vanlig sjampo fra matrix. Holder seg svært godt, tykt, skinnende og fuktig. Vil begynne med saltvannspray så det blir mer rufsete. For mitt har alltid vært naturlig slick. Når jeg brukte rettetang hver dag og dyre produkter så knakk det. 

Anonymkode: a9d44...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker håret flere ganger i uka, bleker det, bruker ikke kur, bruker ikke varmeapparater bortsett fra føner. Bruker bare lillasjampo og en vanlig sjampo fra matrix. Holder seg svært godt, tykt, skinnende og fuktig. Vil begynne med saltvannspray så det blir mer rufsete. For mitt har alltid vært naturlig slick. Når jeg brukte rettetang hver dag og dyre produkter så knakk det. 

Anonymkode: a9d44...ba4

Glemte å legge til at det er viktig å stusse tuppene regelmessig om så det bare er noen mm.

Anonymkode: a9d44...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vasket + krøllet/rettet jeg håret hver dag, farget det og brukte aldri noen form for varmebeskyttende.

Nå farger jeg det ikke, bruker varme ca 2-4 ganger i mnd, og vasker det sjeldent (ok, hver 3 dag ca).

håret er helt likt omtrent. Kanskje 5% bedre nå

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge til at det er viktig å stusse tuppene regelmessig om så det bare er noen mm.

Anonymkode: a9d44...ba4

Stusser håret ganske ofte. Tar et par-tre cm hver 3 mnd ca og klipper av splittede tupper selv når jeg kjeder meg, sånn at jeg lar litt og litt av håret rulle over en finger og klipper av det som spretter opp. Men allikevel.. 

Anonymkode: 025ba...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...