Gå til innhold

Hvorfor er kjøttetere så nedlatende?


Chiyo

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Chiyo skrev:

Man skulle trodd at kjøttetere ble tvangsforet veganmat 

Nå er det vel det som er forslaget fra MDG i forhold til skolematen i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, dr_zhivago said:

Hva skjer når en valp blir voksen hund? Jo, den kan formere seg, spiser litt mer mat, og den synes det er like morsomt å hente en pinne 1000 ganger på rad. En baby blir til sammenligning svært fort mye mer bevisst på verden rundt seg, og etter bare noen få år er den et barn med ufattelig mye mer innsikt enn et dyr har. Et vilt dyr er gammelt når det er rundt 10 år, og den har ikke gjort noe annet enn å spise, sove, formere seg. Det som pleier å skje med folk som tillegger ville dyr menneskelige egenskaper, spesielt rovdyr, er at de en dag lærer på den harde måten at de slett ikke er noen kosebamser. Dyr er lojale så lenge de får mat og stell. Hvis instinktene trigges på et eller annet vis forsvinner denne lojaliteten rett ned i dass. De tenker ikke konsekvenser, de har ikke samvittighet. Hvis dyr var så bevisste og lik mennesker, så må vel rovdyr ansees som kliniske psykopater som burde bures inne...

 

Unge barn kan syntes candy crush er morsomt, og syntes det er morsomt i voksen alder. Betyr det at de er enkle mennesker? Mange voksne mennesker føler glede av enkle aktiviteter. Noen spiller tennis i mange timer, noen jogger osv. Det finnes mange enkle aktiviteter voksne mennesker syntes er givende. 

Dyr har selvsagt begrenset med aktiviteter de kan gjøre, så hvordan skal de utforske? Om du setter et menneske på en øde øy, hvordan skal den utforske komplekse aktiviteter?

Hvordan vet du at vi tillegger dyr mennesklige egenskaper? Hvordan vet du at dyr ikke deler mer med mennesker enn det du tror? Du sier arrogant at alle som stiller spørsmål og observerer er gærne mennesker. Men hva om det er mer til felles enn du ønsker eller er i stand til å se? Hva om dyr deler mye med unge menneskebarn? Hva om de har utviklet mange av de samme lagene av bevissthet som mennesker? Hva om måten hjernen i pattedyr fungerer på en måte der en viss grad av bevissthet må eksistere for å styre hjernen? Hva om det er umulig å eksistere som pattedyr uten at der er en form for bevissthet som styrer, som er kontrollen? Bevisstheten kan være annerledes fra dyr til menneske, og selv bevissthet mellom mennesker er ulike. Du tenker og føler ikke på samme måte som naboen din. Hvorfor antar du at dyr er "instinkter"? Hva får deg til å mene at det er kliss umulig at noen form for bevissthet kan eksistere i dyr?

Du sier ville dyr burde sidestilles med psykopater. Her tar du feil. Å ikke forstå at andre lider betyr ikke at du er psykopat. Mennesker dreper dyr i hopetall uten å forstå at de lider, ikke grunnet psykopati, men grunnet ignoranse. Vi kan ikke forvente at dyr isolert uten språk skal være smartere enn mennesker som kan kommunisere via språk. 

 

Endret av tanke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tanke skrev:

Unge barn kan syntes candy crush er morsomt, og syntes det er morsomt i voksen alder. Betyr det at de er enkle mennesker? Mange voksne mennesker føler glede av enkle aktiviteter. Noen spiller tennis i mange timer, noen jogger osv. Det finnes mange enkle aktiviteter voksne mennesker syntes er givende. 

Dyr har selvsagt begrenset med aktiviteter de kan gjøre, så hvordan skal de utforske? Om du setter et menneske på en øde øy, hvordan skal den utforske komplekse aktiviteter? 

Hvordan vet du at vi tillegger dyr mennesklige egenskaper? Hvordan vet du at dyr ikke deler mer med mennesker enn det du tror? Du sier arrogant at alle som stiller spørsmål og observerer er gærne mennesker. Men hva om det er mer til felles enn du ønsker eller er i stand til å se? Hva om dyr deler mye med unge menneskebarn? Hva om de har utviklet mange av de samme lagene av bevissthet som mennesker? Hva om måten hjernen i pattedyr fungerer på en måte der en viss grad av bevissthet må eksistere for å styre hjernen? Hva om det er umulig å eksistere som pattedyr uten at der er en form for bevissthet som styrer, som er kontrollen? Bevisstheten kan være annerledes fra dyr til menneske, og selv bevissthet mellom mennesker er ulike. Du tenker og føler ikke på samme måte som naboen din. Hvorfor antar du at dyr er "instinkter"? Hva får deg til å mene at det er kliss umulig at noen form for bevissthet kan eksistere i dyr?

Du sier ville dyr burde sidestilles med psykopater. Her tar du feil. Å ikke forstå at andre lider betyr ikke at du er psykopat. Mennesker dreper dyr i hopetall uten å forstå at de lider, ikke grunnet psykopati, men grunnet ignoranse. Vi kan ikke forvente at dyr isolert uten språk skal være smartere enn mennesker som kan kommunisere via språk. 

 

Hvor er det du vil hen, egentlig? Argumenterer du for at man ikke skal spise kjøtt, eller bare kverulerer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dr_zhivago said:

Hvor er det du vil hen, egentlig? Argumenterer du for at man ikke skal spise kjøtt, eller bare kverulerer du?

Jeg stiller spørsmål ved vår oppfatning av virkeligheten. Hadde glemt at tråden handlet om veganisme osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tanke said:

Hva er forskjellen på en baby og en hund?

Babyer blir jo av og til drept når det ligger i magen til mor - så det er kanskje ikke så stor forskjell, ifølge dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brannslangen said:

Babyer blir jo av og til drept når det ligger i magen til mor - så det er kanskje ikke så stor forskjell, ifølge dere?

Tror du blander meg med en annen. Jeg har ikke dissosiativ identitetslidelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, tanke said:

Tror du blander meg med en annen.

Nei, jeg siterte deg, så jeg mente opplagt deg.

Babyer har liten verdi, hunder har liten verdi. Hvis man kan enkelt drepe forsvarsløse babyer så må det være minst en like smal sak å gjøre det mot hunder óg... ? Eller mener du at hunder er mer verdt enn babyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Brannslangen said:

Nei, jeg siterte deg, så jeg mente opplagt deg.

Babyer har liten verdi, hunder har liten verdi. Hvis man kan enkelt drepe forsvarsløse babyer så må det være minst en like smal sak å gjøre det mot hunder óg... ? Eller mener du at hunder er mer verdt enn babyer?

Du sa dere. Sist jeg sjekket var jeg 1 person. Så du mener babyer og hunder har liten verdi? Er verdi basert på hvor enkelt man kan drepe de, mener du? Må si at når jeg tenker verdi, så er ikke min første tanke hvor enkelt jeg kan drepe de. Er gamlemor Olga enklere å drepe enn min nabo Stein Gunnar? Sikkert. Betyr det at Stein Gunnar har mer verdi mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tanke said:

Du sa dere. Sist jeg sjekket var jeg 1 person.

Du og dine meningsfeller, da, søta.

 

10 minutter siden, tanke said:

Så du mener babyer og hunder har liten verdi?

Det jeg spør deg om er hvorfor man ikke kan drepe hunder når man kan drepe babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Brannslangen said:

Du og dine meningsfeller, da, søta.

 

Det jeg spør deg om er hvorfor man ikke kan drepe hunder når man kan drepe babyer.

Har faktisk ikke møtt noen som mener det samme som meg. 

Man kan ikke drepe babyer, det er ulvolig. Men faktisk mener jeg at å drepe babyer burde vurderes om babyen blir født med alvorlig sykdom uten sjanse for forbedring. Tror ikke du finner noen som er enig i det, for øvrig. De aller fleste ville vært sterkt imot å drepe babyer, om de var født med 2 armer eller 15. De fleste mener at selv om en baby er dømt til å lide noe for jævlig de neste 10 årene for så å dø, så skal han eksistere, det er fortsatt forbudt å drepe den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Brannslangen skrev:

Du og dine meningsfeller, da, søta.

 

Det jeg spør deg om er hvorfor man ikke kan drepe hunder når man kan drepe babyer.

Hva i all verden 

Anonymkode: c9f20...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Nå er det vel det som er forslaget fra MDG i forhold til skolematen i Norge. 

Det gjelder vegetarisk mat og det er høyst frivillig. Trodde man burde ha et minimum av kunnskap før man lirte av seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, FantasDick skrev:

Det gjelder vegetarisk mat og det er høyst frivillig. Trodde man burde ha et minimum av kunnskap før man lirte av seg. 

Ja, greit med litt kunnskap. MDG ønsker felles mat for alle. Dvs ikke noe frivillig. Du har rett i at det er vegetarisk og ikke vegansk som er ønsket. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg-vil-ha-vegetarisk-skolemat/71633598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ja, greit med litt kunnskap. MDG ønsker felles mat for alle. Dvs ikke noe frivillig. Du har rett i at det er vegetarisk og ikke vegansk som er ønsket. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg-vil-ha-vegetarisk-skolemat/71633598

Det er frivillig, ingen blir tvangsfôret i skolen, men de understreker at det er viktig for dem at alle kan spise den samme maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegansk mat er gift og betennelsesskapende for kroppen vår. Lykke til med kreft, diabetes og hjerteproblemer.

Å ha dyr ute i det fri er bra for naturen og miljøet.

Anonymkode: 45487...3aa

Har du en kilde for dette? Eller bare drar du påstander ut av løse lufta?

Anonymkode: 273db...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Illuminatum skrev:

Nå er det vel det som er forslaget fra MDG i forhold til skolematen i Norge. 

Det har jeg ikke fått med meg. Hvis det er tilfelle, så vet jeg ikke om MDG har så mye makt at de får det igjennom. Dessuten, så kan barn ha med kjøtt selv, eller spise kjøtt hjemme. Det er ikke unormalt at barn ikke har kjøtt på brødskiva de har med seg på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.10.2019 den 17.21, dr_zhivago skrev:

De som gidder å uttale seg i for-eller-imot saker er stort sett de med mest ekstreme holdninger. Men veganere kan skylde på seg selv, eller i hverfall de forskjellige "guruene" som det florerer av i den bevegelsen. En ting er å ta et personlig valg om å ikke spise kjøtt eller andre animalske produkter, en annen er å innta en militant aktivistrolle hvor målet er å rakke ned på alle andre som ikke er veganere. De mest ekstreme fôrer til og med kattene sine vegansk mat fordi de har tvangstanker om at alle animalske produkter = tortur og vold mot dyr. Slike holdninger vekker til dels sterke motreaksjoner. Jeg elsker kjøtt, sammen med grønnsaker. Jeg har ingen tro på at et vegansk kosthold er naturlig for mennesker. Hvis det ikke var meningen at vi skulle spise kjøtt, så hadde vi ikke tålt det, eller hatt lyst til å spise det. Har til gode å se kuer jakte på rådyr for å stille kjøttsulten.

Enig i veldig mye. Jeg er det jeg liker å kalle semi-pescetarianer (de som spiser fisk). Spiser omtrent aldri kjøtt hjemme hos meg selv, bortsett fra fisk. Hos andre spiser jeg kjøtt av og til. Så ingen strikt holdning her. Jeg merker stor forskjell på holdningene til veganere kontra vegetarianere/pescetarianere. Veganere har en tendens til å være utrolig firkantet mens vegetarianere er mer laidback ifh å respektere andres valg. 

Anonymkode: d81bc...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i veldig mye. Jeg er det jeg liker å kalle semi-pescetarianer (de som spiser fisk). Spiser omtrent aldri kjøtt hjemme hos meg selv, bortsett fra fisk. Hos andre spiser jeg kjøtt av og til. Så ingen strikt holdning her. Jeg merker stor forskjell på holdningene til veganere kontra vegetarianere/pescetarianere. Veganere har en tendens til å være utrolig firkantet mens vegetarianere er mer laidback ifh å respektere andres valg. 

Anonymkode: d81bc...f70

Det er fordi veganere har en religiøs overbevisning om at all menneskelig kontakt med dyr er feil, og at dyr har samme tankesett som mennesker. De tenker ikke rasjonelt. En veganer uten tilgang på supermarked og det moderne samfunn hadde dødd av sult i løpet av kort tid, likevel hevder de at de er så opptatt av dyr og villmarken. Det er vittig å se de i psykotisk utfoldelse, så lenge de ikke plager meg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"NEI jeg vil ikke spise kjøtt! Men jeg vil ha kjøtt-smak!"

Slik er vegetarianerne...       

Anonymkode: 5916d...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...