Gå til innhold

Hvorfor er kjøttetere så nedlatende?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg spiser selv kjøtt, men jeg er åpen for veganmat. Det viktige for meg er at maten smaker godt, og at kroppen får den næringen den trenger. NRK la ut en video på Facebook om bedrifter som utvikler mat som kan erstatte kjøtt, og mange av kommentarene er rett og slett ufyselige. Man skulle trodd at kjøttetere ble tvangsforet veganmat etter måten de kritiserer denne nye utviklingen. Veganere har et rykte på seg for å være sinte og pushe sine meninger på andre (fordi noen gjør det), men jeg mener at mange som spiser kjøtt er mye verre. Hvorfor er så mange kjøttetere så sinte og nedlatende i kommentarene sine? Hva gjør det deg om flere av oss er åpen for å prøve produkter som er plantebasert? 

Endret av Chiyo
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I disse moderne tider der alle sitter foran en skjerm og ikke møtes ansikt til ansikt, så er det veldig enkelt å tillegge mennesker verre holdninger og meninger enn de egentlig har. Det er også enklere å snakke dritt om andre uten at noen kan gjøre noe med det. For noen kan det føles deilig å gjøre folk sinte, de kan føle at de har makt i et liv der de ikke har særlig påvirkning eller relevans utenom nettet. 

Innlegget ditt er også litt av den typen som ser på holdninger i folk som verre enn de er. Du ser de som er sinte og skriker, du ser ikke folk som er mer balanserte og som unngår denne type "debatt". Det samme gjør de som spiser kjøtt. De ser bare veganere som de mener er dust. 

Så da får du holdninger og oppfatninger der "de andre" er aggressive og slemme. 

Jeg frykter litt for hvilken psykologisk påvirkning dette vil ha på mennesker over tid, om vi vil begynne bli enda mer kynisk og fiendtlige fordi vi forventer det verste i andre. Vi forventer at andre skal gjøre narr eller mislike oss for den vi er, at det ikke er takhøyde for å være ulike hverandre. 

Endret av tanke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er leit å sette "kjøttetere" og veganere opp mot hverandre hele tiden. Til syvende og sist så er alle mennesker og det er forskjellige folk innenfor begge kategorier. Vet om nedlatende kjøttetere og nedlatende veganere, og avslappede kjøttetere og avslappede veganere. Kommer helt an personen tenker jeg. Tror det handler mer om for lite kunnskap. Opplever at mange som er hardbanka anti-veganere egentlig ikke har nok kunnskap om vegansk livsstil eller kosthold til å egentlig kunne uttale seg, så de meningene de har er lette å overse. Men er dog enig i at det er kjøtteterene som pleier å være mye mer usaklige og frekke mot veganere, enn veganere er mot kjøttetere i diskusjoner. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, egentlig. :p 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ana0603

Jeg, en "kjøtteter" som du sier, ble shamet så mange ganger at jeg føler meg som en kriminell når jeg står og titter på kjøttproduktene i Meny 👀

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Ikke så rart at to grupper med så motstridende interesser går i tottene på hverandre. Syns begge sider kan være akkurat like ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor startet planteetere terrorist grupper som Animal Liberation Front Jo A.L.F er en terrorist gruppe.  Også har man Eco-terrorism som hovedsakelig er noe planteetere står bak.

Anonymkode: 14a7e...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor startet planteetere terrorist grupper som Animal Liberation Front Jo A.L.F er en terrorist gruppe.  Også har man Eco-terrorism som hovedsakelig er noe planteetere står bak.

Anonymkode: 14a7e...935

Ja fordi kjøttetere er aldri terrorister. Kun veganare........

Anonymkode: 21f4d...3f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnes tastaturkrigere som klager på alt. Ikke sammenligne de med de 99.9% andre som spiser kjøtt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du den gode grillduften når man griller? Den lukter vegetarissene når det er nyklipt gress!? 😆

Haha dagens! 

La de spise gresset sitt!!!! 

Anonymkode: c9f20...dd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker ikke veganere på plantenes ve og vel? Forstår de ikke at plantene går gjennom et helvete for å bli til mat for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja fordi kjøttetere er aldri terrorister. Kun veganare........

Anonymkode: 21f4d...3f0

Alle veganer er ikke terrorister, men alle terrorister er veganere 

Anonymkode: c9f20...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor startet planteetere terrorist grupper som Animal Liberation Front Jo A.L.F er en terrorist gruppe.  Også har man Eco-terrorism som hovedsakelig er noe planteetere står bak.

Anonymkode: 14a7e...935

Å redde dyr fra å være forsøkskaniner forstår jeg veldig godt. Se filmen plague dogs. 

Just now, AnonymBruker said:

Vet du den gode grillduften når man griller? Den lukter vegetarissene når det er nyklipt gress!? 😆

Haha dagens! 

La de spise gresset sitt!!!! 

Anonymkode: c9f20...dd1

Høres ut som du har vært litt bort i gress her, for å være ærlig. 

Just now, AnonymBruker said:

Alle veganer er ikke terrorister, men alle terrorister er veganere 

Anonymkode: c9f20...dd1

Ja, har hørt at Breivik er skikkelig veganerfanatisk, samme med Manshaus. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot veganere eller veganmat. Jeg spiser kjøtt, men kan fint spise noe uten også. 

Det folk kanskje reagerer på er veganere som snakker dritt om de som spiser kjøtt. De som spiser kjøtt er lei av å høre om det av veganere. 

Hvis de lot kjøttetere være i fred så hadde veganere også fått være i fred. 

Hva med å unngå å kommentere andres mat i det hele tatt?! 

Anonymkode: bc5e3...3b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser selv kjøtt, men jeg er åpen for veganmat. Det viktige for meg er at maten smaker godt, og at kroppen får den næringen den trenger. NRK la ut en video på Facebook om bedrifter som utvikler mat som kan erstatte kjøtt, og mange av kommentarene er rett og slett ufyselige. Man skulle trodd at kjøttetere ble tvangsforet veganmat etter måten de kritiserer denne nye utviklingen. Veganere har et rykte på seg for å være sinte og pushe sine meninger på andre (fordi noen gjør det), men jeg mener at mange som spiser kjøtt er mye verre. Hvorfor er så mange kjøttetere så sinte og nedlatende i kommentarene sine? Hva gjør det deg om flere av oss er åpen for å prøve produkter som er plantebasert? 

De som gidder å uttale seg i for-eller-imot saker er stort sett de med mest ekstreme holdninger. Men veganere kan skylde på seg selv, eller i hverfall de forskjellige "guruene" som det florerer av i den bevegelsen. En ting er å ta et personlig valg om å ikke spise kjøtt eller andre animalske produkter, en annen er å innta en militant aktivistrolle hvor målet er å rakke ned på alle andre som ikke er veganere. De mest ekstreme fôrer til og med kattene sine vegansk mat fordi de har tvangstanker om at alle animalske produkter = tortur og vold mot dyr. Slike holdninger vekker til dels sterke motreaksjoner. Jeg elsker kjøtt, sammen med grønnsaker. Jeg har ingen tro på at et vegansk kosthold er naturlig for mennesker. Hvis det ikke var meningen at vi skulle spise kjøtt, så hadde vi ikke tålt det, eller hatt lyst til å spise det. Har til gode å se kuer jakte på rådyr for å stille kjøttsulten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

De som gidder å uttale seg i for-eller-imot saker er stort sett de med mest ekstreme holdninger. Men veganere kan skylde på seg selv, eller i hverfall de forskjellige "guruene" som det florerer av i den bevegelsen. En ting er å ta et personlig valg om å ikke spise kjøtt eller andre animalske produkter, en annen er å innta en militant aktivistrolle hvor målet er å rakke ned på alle andre som ikke er veganere. De mest ekstreme fôrer til og med kattene sine vegansk mat fordi de har tvangstanker om at alle animalske produkter = tortur og vold mot dyr. Slike holdninger vekker til dels sterke motreaksjoner. Jeg elsker kjøtt, sammen med grønnsaker. Jeg har ingen tro på at et vegansk kosthold er naturlig for mennesker. Hvis det ikke var meningen at vi skulle spise kjøtt, så hadde vi ikke tålt det, eller hatt lyst til å spise det. Har til gode å se kuer jakte på rådyr for å stille kjøttsulten.

Tydeligvis flere som har vært bortpå gresset i dag 

Anonymkode: c9f20...dd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BangersBeans&Mash

Jeg er en kjøttelsker. Jeg har opplevd fra veganere å bli shamet, men her biter det ikke på. Jeg er kjempeglad for at flere og flere velger vegansk. Jeg tror helt og holdent at det er bedre for miljøet, men jeg har absolutt ingen tanke om å delta ned den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis flere som har vært bortpå gresset i dag 

Anonymkode: c9f20...dd1

Hæ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, dr_zhivago said:

De som gidder å uttale seg i for-eller-imot saker er stort sett de med mest ekstreme holdninger. Men veganere kan skylde på seg selv, eller i hverfall de forskjellige "guruene" som det florerer av i den bevegelsen. En ting er å ta et personlig valg om å ikke spise kjøtt eller andre animalske produkter, en annen er å innta en militant aktivistrolle hvor målet er å rakke ned på alle andre som ikke er veganere. De mest ekstreme fôrer til og med kattene sine vegansk mat fordi de har tvangstanker om at alle animalske produkter = tortur og vold mot dyr. Slike holdninger vekker til dels sterke motreaksjoner. Jeg elsker kjøtt, sammen med grønnsaker. Jeg har ingen tro på at et vegansk kosthold er naturlig for mennesker. Hvis det ikke var meningen at vi skulle spise kjøtt, så hadde vi ikke tålt det, eller hatt lyst til å spise det. Har til gode å se kuer jakte på rådyr for å stille kjøttsulten.

Litt fun fact her, men vanlig kattemat inneholder som regel syntetisk fremstilt taurin fordi kjøttet de bruker i foret ikke har nok av det. Og katter overlever. Så da er jo et naturlig spørsmål hvor mye syntetisk mat katter kan leve på og ha det ok. 

Skal sies at det er merkelig å si at "veganere kan skylde seg selv". Hvordan kan du klandre Geir som aldri snakker om å være veganer for at det finnes veganere der ute som er slemme? Skal enkeltindivider være skyllebøtter om noen som deler meningen deres er slemme? Trump spiser kjøtt, betyr det at vi burde forvente at alle som spiser kjøtt er som trump? Betyr det at vi burde behandle alle som spiser kjøtt som m de er trump?

Endret av tanke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Jeg er en kjøttelsker. Jeg har opplevd fra veganere å bli shamet, men her biter det ikke på. Jeg er kjempeglad for at flere og flere velger vegansk. Jeg tror helt og holdent at det er bedre for miljøet, men jeg har absolutt ingen tanke om å delta ned den veien.

Tja, hvor naturlig er egentlig vegansk mat? Alle disse kjøttetterligningene er jo bare prosessert mat. Og kjøttproduksjon og oppdrettsfisk holder trykket unna villdyra, for etterspørselen etter kjøtt og fisk vil alltid være der. Så jeg vet ikke helt om vegansk mat er så mye bedre for miljøet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tanke skrev:

Litt fun fact her, men vanlig kattemat inneholder som regel syntetisk fremstilt taurin fordi kjøttet de bruker i foret ikke har nok av det. Og katter overlever. Så da er jo et naturlig spørsmål hvor mye syntetisk mat katter kan leve på og ha det ok. 

Skal sies at det er merkelig å si at "veganere kan skylde seg selv". Hvordan kan du klandre Geir som aldri snakker om å være veganer for at det finnes veganere der ute som er slemme? Skal enkeltindivider være skyllebøtter om noen som deler meningen deres er slemme? Trump spiser kjøtt, betyr det at vi burde forvente at alle som spiser kjøtt er som trump? Betyr det at vi burde behandle alle som spiser kjøtt som m de er trump?

Vel, de som ikke prater om at de er veganere opplever vel sjelden hets, eller hva? Det er vel heller de som føler de må prakke sitt moralske syn på andre som tiltrekker seg oppmerksomhet. Og det er det folk ikke orker. Å diskutere med noen som projiserer menneskelige egenskaper over på dyr, og omtaler de som spiser animalske produkter som "mordere" osv. Har tilfeldigvis sett en del veganer filmer på youtube i det siste, fordi det er morro å se på irrasjonelle og illsinte folk i full utfoldelse. Og det er tydelig at disse folkene ser på det som sin oppgave å "konvertere" andre mennesker til sin livsstil. Folk flest liker ikke denslags mennesker, det er jo derfor man later som man ikke er hjemme når Jehovas vitner banker på døra for å fortelle at jordens undergang er nær...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...