Gå til innhold

Hvorfor er kjøttetere så nedlatende?


Chiyo

Anbefalte innlegg

Vegansk mat er gift og betennelsesskapende for kroppen vår. Lykke til med kreft, diabetes og hjerteproblemer.

Å ha dyr ute i det fri er bra for naturen og miljøet.

Anonymkode: 45487...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, dr_zhivago said:

Vel, de som ikke prater om at de er veganere opplever vel sjelden hets, eller hva? Det er vel heller de som føler de må prakke sitt moralske syn på andre som tiltrekker seg oppmerksomhet. Og det er det folk ikke orker. Å diskutere med noen som projiserer menneskelige egenskaper over på dyr, og omtaler de som spiser animalske produkter som "mordere" osv. Har tilfeldigvis sett en del veganer filmer på youtube i det siste, fordi det er morro å se på irrasjonelle og illsinte folk i full utfoldelse. Og det er tydelig at disse folkene ser på det som sin oppgave å "konvertere" andre mennesker til sin livsstil. Folk flest liker ikke denslags mennesker, det er jo derfor man later som man ikke er hjemme når Jehovas vitner banker på døra for å fortelle at jordens undergang er nær...

Tror du det? Det finnes mye hets mot grupper av mennesker som går stille i dørene. 

Ellers så ser jeg ikke at mennesker som ønsker diskutere filosofiske eller biologiske begreper skal møte så mye hat. Hva om en veganer ønsker diskutere hva bevissthet er, hva som gjør menneske til menneske og hva menneske verdsetter. Å ta det personlig er å stagnere vekst, det er å unngå stille spøsmål man ikke er enig i. 

Å oppsøke veganer videoer for å bli provosert er jo tåpelig når du sliter med å dømme mennesker basert på få indivier. Jeg kan oppsøke ekstreme kristne som ønsker kvinner tilbake på kjøkkenet, men de fleste kristne er jo ikke slik. Det er selvskading å oppsøke den slags og la det påvirke meg. Det er også anti- intellektuelt, og anti-rasjonelt å oppsøke eksteme ubalanserte meninger for å forsterke egne meninger og syn på ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttetere? Finnes det virkelig folk som bare spiser kjøtt? Selv vil jeg ikke kalle meg kjøtteter, siden jeg spiser kjøtt, fisk, frukt,  bær, kornprodukt og grønnsaker.

Anonymkode: 7d1a8...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjøttetere? Finnes det virkelig folk som bare spiser kjøtt? Selv vil jeg ikke kalle meg kjøtteter, siden jeg spiser kjøtt, fisk, frukt,  bær, kornprodukt og grønnsaker.

Anonymkode: 7d1a8...202

Carnivore, kalles det når man kun spiser fra dyreriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Tja, hvor naturlig er egentlig vegansk mat? Alle disse kjøttetterligningene er jo bare prosessert mat. Og kjøttproduksjon og oppdrettsfisk holder trykket unna villdyra, for etterspørselen etter kjøtt og fisk vil alltid være der. Så jeg vet ikke helt om vegansk mat er så mye bedre for miljøet?

Prøver du å konvertere veganere til å kjøttetere? 

Anonymkode: c9f20...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå holder det med alle disse "hvorfor er kjøttetere/veganere så...(fyll inn et negativt ord)". Folk vil ha matro!

Anonymkode: 04e1f...ff2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tanke skrev:

Tror du det? Det finnes mye hets mot grupper av mennesker som går stille i dørene. 

Ellers så ser jeg ikke at mennesker som ønsker diskutere filosofiske eller biologiske begreper skal møte så mye hat. Hva om en veganer ønsker diskutere hva bevissthet er, hva som gjør menneske til menneske og hva menneske verdsetter. Å ta det personlig er å stagnere vekst, det er å unngå stille spøsmål man ikke er enig i. 

Å oppsøke veganer videoer for å bli provosert er jo tåpelig når du sliter med å dømme mennesker basert på få indivier. Jeg kan oppsøke ekstreme kristne som ønsker kvinner tilbake på kjøkkenet, men de fleste kristne er jo ikke slik. Det er selvskading å oppsøke den slags og la det påvirke meg. Det er også anti- intellektuelt, og anti-rasjonelt å oppsøke eksteme ubalanserte meninger for å forsterke egne meninger og syn på ting

Det finnes nok mange som har fredlige, fornuftige samtaler om filosofi og biologi. Poenget mitt er at det er de som skriker høyest som blir lagt merke til, og da får de som oftest tilsvarende sterke svar tilbake.

Personlig har jeg filosofert en god del om dette med å spise kjøtt, ta liv av dyr osv. Og jeg har også tatt liv av dyr (jakt, fiske, matproduksjon), og har forsonet meg med at jeg synes det er greit og rettferdiggjort. Det som er viktig er at dyrene lever gode liv frem til den dagen de blir mat, og da bør avlivingen skje på en slik måte at de ikke opplever frykt eller vet hva som skjer før de blir drept. Så jeg endrer ikke syn på den saken, selv om jeg naturligvis er imot ren dyreplageri (som veganere ofte prøver å få all jakt og kjøttproduksjon til å handle om). Dyr er fundamentalt annerledes enn mennesker. Om en kalv blir drept av rovdyr rett etter fødselen, så stikker mora av og fortsetter å ete gress så fort hun er i trygghet. De har ikke samme konsept om liv og død som mennesker har, men instinkter som styrer hvordan de lever. Det er bl.a. derfor det er relativt lett å jakte på de ved å lære seg en arts automatiske tankemønster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å konvertere veganere til å kjøttetere? 

Anonymkode: c9f20...dd1

Nei, men det var et svar til noen som mente vegansk mat var bedre for miljøet. Og det tror jeg ikke nødvendigvis det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er ikke mennesker. Det er blitt så gale at dyr skal likestilles mennesker. Og dette har ingenting med at vi ikke skal ta godt vare på dyrene, dette har med galskapen og umoralen i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dr_zhivago said:

Det finnes nok mange som har fredlige, fornuftige samtaler om filosofi og biologi. Poenget mitt er at det er de som skriker høyest som blir lagt merke til, og da får de som oftest tilsvarende sterke svar tilbake.

Personlig har jeg filosofert en god del om dette med å spise kjøtt, ta liv av dyr osv. Og jeg har også tatt liv av dyr (jakt, fiske, matproduksjon), og har forsonet meg med at jeg synes det er greit og rettferdiggjort. Det som er viktig er at dyrene lever gode liv frem til den dagen de blir mat, og da bør avlivingen skje på en slik måte at de ikke opplever frykt eller vet hva som skjer før de blir drept. Så jeg endrer ikke syn på den saken, selv om jeg naturligvis er imot ren dyreplageri (som veganere ofte prøver å få all jakt og kjøttproduksjon til å handle om). Dyr er fundamentalt annerledes enn mennesker. Om en kalv blir drept av rovdyr rett etter fødselen, så stikker mora av og fortsetter å ete gress så fort hun er i trygghet. De har ikke samme konsept om liv og død som mennesker har, men instinkter som styrer hvordan de lever. Det er bl.a. derfor det er relativt lett å jakte på de ved å lære seg en arts automatiske tankemønster.

Babyer er også fundamentalt annerledes enn voksne mennesker. Babyer har ikke samme konsept om død og liv som voksne har. De styres mer av enkle tanker og instinkter. 

Hva er forskjellen på en baby og en hund? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden hadde vært så mye finere hvis vi forstod og respekterte at vi er alle er ulik. Alle er veldig forskjellige, tiltross for fellesnevnere.

Det er jo litt det samme som å spørre "Hvorfor liker alle som heter Truls After Eight?"

Mennesker generelt føler trygghet i rutine, og forandring er skummelt. Det kan godt være noe som spiller inn.

Endret av Anwa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
1 time siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser selv kjøtt, men jeg er åpen for veganmat. Det viktige for meg er at maten smaker godt, og at kroppen får den næringen den trenger. NRK la ut en video på Facebook om bedrifter som utvikler mat som kan erstatte kjøtt, og mange av kommentarene er rett og slett ufyselige. Man skulle trodd at kjøttetere ble tvangsforet veganmat etter måten de kritiserer denne nye utviklingen. Veganere har et rykte på seg for å være sinte og pushe sine meninger på andre (fordi noen gjør det), men jeg mener at mange som spiser kjøtt er mye verre. Hvorfor er så mange kjøttetere så sinte og nedlatende i kommentarene sine? Hva gjør det deg om flere av oss er åpen for å prøve produkter som er plantebasert? 

Hvor mange kommentarer var det? 

Hvor mange kjøtetere er det i Norge? 

Hvor sannsynlig er det at kjøtetere som gruppe egentlig er sinte og nedlatende ovenfor mennesker som velger å kutte kjøtt? 

Tror ikke du har noe særlig hold i dine antagelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit at noen er veganere, men jeg kommer ikke til å bli det. Jeg kan si at jeg føler en viss sympati med veganere av og til siden jeg har noen interesser/ preferanser som folk flest ikke har. Føler det blir litt vel hyklersk av meg latterliggjøre veganere.  Viktig at vi aksepterer at noen velger annerledes. 

Men kutt ut misjoneringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tanke skrev:

Babyer er også fundamentalt annerledes enn voksne mennesker. Babyer har ikke samme konsept om død og liv som voksne har. De styres mer av enkle tanker og instinkter. 

Hva er forskjellen på en baby og en hund? 

Det der er et godt eksempel på den fraværende logiske tankegangen hos veganere. En baby er et menneske. Det tar ikke lang tid før de langt overgår et dyr i tankevirksomhet. Eller kanskje bikkja di lærte seg å prate da den var et år gammel? Eller går du tur med babyen din i halsbånd? Når man bruker slik fjollete retorikk så blir man ikke tatt seriøst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dr_zhivago said:

Det der er et godt eksempel på den fraværende logiske tankegangen hos veganere. En baby er et menneske. Det tar ikke lang tid før de langt overgår et dyr i tankevirksomhet. Eller kanskje bikkja di lærte seg å prate da den var et år gammel? Eller går du tur med babyen din i halsbånd? Når man bruker slik fjollete retorikk så blir man ikke tatt seriøst.

Men hva med babyen før den lærer å prate? Er den et dyr frem til det?  Er språk tegn på intelligens? Er våre medfødte stemmebånd og evne til å forme en rekke ulike lyder om til et språk tegn på intelligens? 

En hund har ikke stemmebånd som menneske og kunne aldri brukt språk som menneske selv med intelligens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg spiser selv kjøtt, men jeg er åpen for veganmat. Det viktige for meg er at maten smaker godt, og at kroppen får den næringen den trenger. NRK la ut en video på Facebook om bedrifter som utvikler mat som kan erstatte kjøtt, og mange av kommentarene er rett og slett ufyselige. Man skulle trodd at kjøttetere ble tvangsforet veganmat etter måten de kritiserer denne nye utviklingen. Veganere har et rykte på seg for å være sinte og pushe sine meninger på andre (fordi noen gjør det), men jeg mener at mange som spiser kjøtt er mye verre. Hvorfor er så mange kjøttetere så sinte og nedlatende i kommentarene sine? Hva gjør det deg om flere av oss er åpen for å prøve produkter som er plantebasert? 

Jeg tror mange (av en eller annen grunn) tar oppfordringer til å spise sunnereog/eller mer miljøvennlig som et personangrep. I tillegg hjelper det nok ikke når enkeltpersoner som er veganere velger en ganske nedlatende måte å misjonere på. Så det går nok litt begge veier.

Selv erjeg ikke vegetarianer, men spiser gjerne vegetarisk i blant. Hvis vi ser bort fra vegansk mat, spiser nok de aller fleste av oss flere vegetariske måltider i løpet av uka, helt uten å tenke over det. Det er en ganske barnslig innstilling å ha i alle fall, at mat ikke kan spises, om det ikke er kjøtt i den. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tanke skrev:

Men hva med babyen før den lærer å prate? Er den et dyr frem til det?  Er språk tegn på intelligens? Er våre medfødte stemmebånd og evne til å forme en rekke ulike lyder om til et språk tegn på intelligens? 

En hund har ikke stemmebånd som menneske og kunne aldri brukt språk som menneske selv med intelligens. 

Dette blir for dumt, for jeg skjønner at du ikke er ute etter et ekte svar. Men jeg prøver likevel. Nei, babyen er ikke et dyr til den blir eldre. Dette skjønner du. Dyr gjør det arten dens gjør, mennesker gjør uendelig mye forskjellig utover grunnbehovene våre. En hund har ingen drømmer om å reise til månen eller ambisjoner om å finne en kur for kreft. Den lever i nuet, og gjør som alle andre hunder. De kan ha forskjellig personlighet, men er 100% bundet av sine instinkter til syvende og sist.

Det er den måten du nå stiller idiotiske "spørsmål" på som går folk på nervene. Det er som å prøve å diskutere med et lydklipp som bare gjentar samme frase om og om igjen. Poengløst. Og det hjelper i hvertfall ikke med å få folk til å slutte å spise kjøtt, fordi du fremstår som en rømling fra et mentalsykehus som man ikke skal ta seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, dr_zhivago said:

Dette blir for dumt, for jeg skjønner at du ikke er ute etter et ekte svar. Men jeg prøver likevel. Nei, babyen er ikke et dyr til den blir eldre. Dette skjønner du. Dyr gjør det arten dens gjør, mennesker gjør uendelig mye forskjellig utover grunnbehovene våre. En hund har ingen drømmer om å reise til månen eller ambisjoner om å finne en kur for kreft. Den lever i nuet, og gjør som alle andre hunder. De kan ha forskjellig personlighet, men er 100% bundet av sine instinkter til syvende og sist.

Det er den måten du nå stiller idiotiske "spørsmål" på som går folk på nervene. Det er som å prøve å diskutere med et lydklipp som bare gjentar samme frase om og om igjen. Poengløst. Og det hjelper i hvertfall ikke med å få folk til å slutte å spise kjøtt, fordi du fremstår som en rømling fra et mentalsykehus som man ikke skal ta seriøst.

Hvorfor går denne type spørsmål deg på nervene? En baby er en hjelpesløs klump uten innsikt, kunnskap eller intelligens. Så hvorfor er det så ille å spørre hvordan den er annerledes enn dyr?

Er ganske sikker på at filosofer ikke blir irritert, tvert imot er dette type spørsmål de stiller seg selv. 

Det handler ikke om å slutte spise kjøtt, det handler om vår forståelse av hva bevissthet er, hva det vil si å være menneske, hva som gjør at vi er annerledes. Ganske naturlige spørsmål å stille seg selv. 

Hvordan er mennesket ikke bundet til vår natur? Noen handlinger gjør at vi føler glede eller avsky, vi kan ikke rømme fra det, like lite som en hund. Hunden føler at den må gjøre visse ting. Det samme gjør menneske. Vi føler vi må si hei når vi ser noen vi kjenner. Vi er også fanget av vår natur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tanke skrev:

Hvorfor går denne type spørsmål deg på nervene? En baby er en hjelpesløs klump uten innsikt, kunnskap eller intelligens. Så hvorfor er det så ille å spørre hvordan den er annerledes enn dyr?

Er ganske sikker på at filosofer ikke blir irritert, tvert imot er dette type spørsmål de stiller seg selv. 

Det handler ikke om å slutte spise kjøtt, det handler om vår forståelse av hva bevissthet er, hva det vil si å være menneske, hva som gjør at vi er annerledes. Ganske naturlige spørsmål å stille seg selv. 

Hvordan er mennesket ikke bundet til vår natur? Noen handlinger gjør at vi føler glede eller avsky, vi kan ikke rømme fra det, like lite som en hund. Hunden føler at den må gjøre visse ting. Det samme gjør menneske. Vi føler vi må si hei når vi ser noen vi kjenner. Vi er også fanget av vår natur

Hva skjer når en valp blir voksen hund? Jo, den kan formere seg, spiser litt mer mat, og den synes det er like morsomt å hente en pinne 1000 ganger på rad. En baby blir til sammenligning svært fort mye mer bevisst på verden rundt seg, og etter bare noen få år er den et barn med ufattelig mye mer innsikt enn et dyr har. Et vilt dyr er gammelt når det er rundt 10 år, og den har ikke gjort noe annet enn å spise, sove, formere seg. Det som pleier å skje med folk som tillegger ville dyr menneskelige egenskaper, spesielt rovdyr, er at de en dag lærer på den harde måten at de slett ikke er noen kosebamser. Dyr er lojale så lenge de får mat og stell. Hvis instinktene trigges på et eller annet vis forsvinner denne lojaliteten rett ned i dass. De tenker ikke konsekvenser, de har ikke samvittighet. Hvis dyr var så bevisste og lik mennesker, så må vel rovdyr ansees som kliniske psykopater som burde bures inne...

Men altså, gjør hva du vil, spis hva du vil. Jeg har aldri brydd meg om at noen kjøper grønnsaker og ikke kjøtt. Selv om jeg eter kjøtt eter jeg også mye annet. Det eneste som irriterer meg i denne saken er tullete argumenter, og spesielt dersom de brukes av folk for å oppnå kontroll over andre mennesker, f.eks. ved å prøve å forby alle former for jakt og fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...