Troika77 Skrevet 17. januar 2020 #241 Del Skrevet 17. januar 2020 Erfaringer med medhold i NAV Klageinstans. Jeg fikk avslag på uføretrygd i nav arbeid og ytelse pga inntekten min ifølge dem ikke var nedsatt nok. Jeg har søkt om 40 % uføretrygd. Dette vedtaket har nå blitt omgjort i Nav Klageinstans og inntektsevnen min er 40 % nedsatt. Men så kommer det jeg lurer på. Brevet fra Klageinstansen er nå sendt tilbake til Nav Arbeid og Ytelse som skal vurdere øvrige vilkår for uføretrygd å fatte nytt vedtak. Hva er det egentlig de skal vurdere på nytt når det kun var inntekten min jeg fikk avslaget på å som jeg nå har fått godkjent. Hvor mange ganger skal de sende saken frem å tilbake . Noen som har erfaring med dette og evt hvor lang tid det tok å få nytt vedtak når det ble sendt tilbake til NAV arbeid og ytelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 17. januar 2020 #242 Del Skrevet 17. januar 2020 Hei, dette er faktisk Nav i et nøtteskall. Nav Klageinstans skal jo i utgangspunktet være et uavhengig og nøytralt organ, men hva hjelper vel det så lenge Klageinstansen ikke omgjør og gir fullt medhold i hele klagesaken. Det ser for meg ut som at de alltid lar det være noe uavklart, og at de derfor sender saken tilbake til den etaten som utførte vedtaket i første instans, for å vurdere det som Klageinstansen har unnlatt å behandle, og deretter fatte nytt vedtak i saken. Man kan jo virkelig stille seg det spørsmålet om dette er en "bevisst" handling for å sikre at man da blir værende i den såkalt "klagekarussellen" i temmelig lang tid. Jeg stiller meg hverfall svært undrende til denne praksisen, spesielt siden dette jo er ting som Klageinstansen både skal ha kompetanse og plikt til å utføre. Jeg har personlig erfaring med denne problemstillingen, så jeg tror faktisk jeg vet hva jeg snakker om. Underetaten som får klagesaken tilbakesendt for ny vurdering og til å fatte nytt vedtak, opprettholder jo bare sitt tidligere "avslag" slik at du må klage på nytt. Personlig mener jeg at det Nav driver med her er det vi helt klart kan kalle for "utmattelsesteknikk", og er en bevisst handling og intern politikk. Dette for de jo vet at de har med svake og syke mennesker å gjøre, og svært få av disse er ressurssterke nok til å stå i en langvarig kamp mot dem. Nav sitter med all makt, og har tilnærmet ubegrensede midler til å dra sakene ut i årevis. De vet nemlig så utmerket godt at de aller fleste vil gi opp lenge før deres saker blir endelig avgjort. Dette er intet annet enn "maktmisbruk" Jeg fikk etter å ha gått på AAP i 5 år(etter en arbeidsulykke i november 2011) plutselig avslag på videre Arbeidsavklaringspenger f.o.m februar 2017, da min nye og syvende saksbehandler mente at jeg ikke lengre fylte vilkårene, ved at min arbeidsevne ikke var nedsatt med minst 50% til ethvert arbeid. Etter å ha fulgt klageveien og fått gjentatte avslag, fikk jeg i oktober 2018 medhold av Nav Klageinstans-sør i at jeg var syk nok da jeg søkte om forlengelse av perioden på AAP i 2017. Det gjensto midlertid å vurdere om jeg også fylte vilkårene til AAP utover 4-år, i henhold til den gamle Folketrygdlovens §11-10. Saken ble derfor sendt til mitt lokale Nav-kontor, som igjen skulle sørge for at Nav Arbeid og Ytelser gjorde denne vurderingen, og at det ble fattet et nytt vedtak i saken. Det som så skjedde var at min lokale Nav-kontor sendte sin "innstilling" til Nav Arbeid og Ytelser. Dette var en eneste setning: Vi mener at han ikke oppfyller vilkårene for AAP utover 4-år, etter den gamle Folketrygdloven §11-10. Dette førte til at det gikk under 36-timer fra dette var sendt, til Nav Arbeid og Ytelser hadde fattet et nytt vedtak med avslag. Da måtte jeg igjen skrive og sende inn nok en ny klage. Denne ble også avslått, og min femte klage sendt inn. I oktober 2019 fikk jeg brev om at min klagesak nå var oversendt til Nav Klageinstans i Oslo, og at de beregner ca 28-uker behandlingstid. Denne saken har nå versert i snart 3-år, og fremdeles ikke fått sin endelige avgjørelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 17. januar 2020 #243 Del Skrevet 17. januar 2020 (endret) Feil tråd... Endret 17. januar 2020 av Sylveon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troika77 Skrevet 18. januar 2020 #244 Del Skrevet 18. januar 2020 17 timer siden, Robo skrev: Hei, dette er faktisk Nav i et nøtteskall. Nav Klageinstans skal jo i utgangspunktet være et uavhengig og nøytralt organ, men hva hjelper vel det så lenge Klageinstansen ikke omgjør og gir fullt medhold i hele klagesaken. Det ser for meg ut som at de alltid lar det være noe uavklart, og at de derfor sender saken tilbake til den etaten som utførte vedtaket i første instans, for å vurdere det som Klageinstansen har unnlatt å behandle, og deretter fatte nytt vedtak i saken. Man kan jo virkelig stille seg det spørsmålet om dette er en "bevisst" handling for å sikre at man da blir værende i den såkalt "klagekarussellen" i temmelig lang tid. Jeg stiller meg hverfall svært undrende til denne praksisen, spesielt siden dette jo er ting som Klageinstansen både skal ha kompetanse og plikt til å utføre. Jeg har personlig erfaring med denne problemstillingen, så jeg tror faktisk jeg vet hva jeg snakker om. Underetaten som får klagesaken tilbakesendt for ny vurdering og til å fatte nytt vedtak, opprettholder jo bare sitt tidligere "avslag" slik at du må klage på nytt. Personlig mener jeg at det Nav driver med her er det vi helt klart kan kalle for "utmattelsesteknikk", og er en bevisst handling og intern politikk. Dette for de jo vet at de har med svake og syke mennesker å gjøre, og svært få av disse er ressurssterke nok til å stå i en langvarig kamp mot dem. Nav sitter med all makt, og har tilnærmet ubegrensede midler til å dra sakene ut i årevis. De vet nemlig så utmerket godt at de aller fleste vil gi opp lenge før deres saker blir endelig avgjort. Dette er intet annet enn "maktmisbruk" Jeg fikk etter å ha gått på AAP i 5 år(etter en arbeidsulykke i november 2011) plutselig avslag på videre Arbeidsavklaringspenger f.o.m februar 2017, da min nye og syvende saksbehandler mente at jeg ikke lengre fylte vilkårene, ved at min arbeidsevne ikke var nedsatt med minst 50% til ethvert arbeid. Etter å ha fulgt klageveien og fått gjentatte avslag, fikk jeg i oktober 2018 medhold av Nav Klageinstans-sør i at jeg var syk nok da jeg søkte om forlengelse av perioden på AAP i 2017. Det gjensto midlertid å vurdere om jeg også fylte vilkårene til AAP utover 4-år, i henhold til den gamle Folketrygdlovens §11-10. Saken ble derfor sendt til mitt lokale Nav-kontor, som igjen skulle sørge for at Nav Arbeid og Ytelser gjorde denne vurderingen, og at det ble fattet et nytt vedtak i saken. Det som så skjedde var at min lokale Nav-kontor sendte sin "innstilling" til Nav Arbeid og Ytelser. Dette var en eneste setning: Vi mener at han ikke oppfyller vilkårene for AAP utover 4-år, etter den gamle Folketrygdloven §11-10. Dette førte til at det gikk under 36-timer fra dette var sendt, til Nav Arbeid og Ytelser hadde fattet et nytt vedtak med avslag. Da måtte jeg igjen skrive og sende inn nok en ny klage. Denne ble også avslått, og min femte klage sendt inn. I oktober 2019 fikk jeg brev om at min klagesak nå var oversendt til Nav Klageinstans i Oslo, og at de beregner ca 28-uker behandlingstid. Denne saken har nå versert i snart 3-år, og fremdeles ikke fått sin endelige avgjørelse. Ja det er en helt utrolig til praksis på denne klage gangen, rene hersketekniken over mennesker som allerede er i en vanskelig situasjon. Det kan føles som nav systemet jobber mer i mot en enn er til hjelp . Men er uenig i noe du skriver her og det er at underetaten får tilbakesendt klagesaken for ny vurdering og vedtak opprettholder sitt eget avslag. Det er vel ikke helt rett , nå som jeg har fått medhold i klageinstansen på min klage angående inntektsevnen er vel det et endelig vedtak. I brevet fra klageinstansen står det at saken blir sendt tilbake til nav arbeid og ytelse for vurdering av de øvrige vilkårene og nytt vedtak . Ikke at jeg skjønner hvorfor det skal være nødvendig når nav arbeid og ytelse allerede har behandlet de spørsmålene tidligere og jeg ikke fikk noe bemerkning på det. Det vr kun punktet ang inntektsevnen som jeg nå har fått medhold i. Det er et høyst underlig system som folk risikerer å være en del av i årevis før en endelig avklaring foreligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 18. januar 2020 #245 Del Skrevet 18. januar 2020 Hei igjen, mulig jeg misforsto deg, du meg, eller en kombinasjon av begge. Jeg tar det for gitt at du i utangspunktet "klaget" på at du hadde fått avslag på din søknad om uføretrygd fordi din inntektsevne ikke ble vurdert til å være redusert med minimum 40%, ellers hadde vel ikke saken blitt behandlet av Nav klageinstans.Det er riktig som du skriver at et omgjøringsvedtak fra Klageinstansen som regel blir ansett for å være "endelig", og at man derfor i utgangspunktet ikke kan klage videre på dette. Min og din sak er jo i realiteten ganske lik spør du meg. Jeg klaget jo på at jeg fikk avslag på min søknad om AAP fordi min arbeidsevne ikke ble ansett å være redusert med minimum 50%. Klageinstansen kom da senere med et opphevingsvedtak, og ga meg medhold i at min arbeidsevne var tilstrekkelig nedsatt på søknadstidspunktet. Saken ble likevel sendt tilbake for til Nav arbeid og ytelser for vurdering av om jeg også oppfylte kravene til å kunne motta AAP utover 4-år, i henhold til det gamle regelverket i Folketrygdloven §11-10 (nye regler trådte i kraft 1.januar 2018), og deretter fatte nytt vedtak i saken. Dette fikk jeg jo da selvsagt avslag på, slik at jeg ble tvunget til å skrive nok en ny klage. Poenget mitt her var uansett at det ser ut som at Nav klageinstans svært sjelden gir fullt og helt medhold i en klagesak. Det virker som om de "bevisst", og nesten uten unntak lar det stå igjen et eller flere uavklarte spørsmål, som de overlater til underetaten å vurdere, samt fatte nytt vedtak i saken. Hvorfor tror du klageinstansen egentlig gjør dette? Dette er jo ting som klageinstansen både skal ha kompetanse og rett/plikt til å belyse/vurdere, men velger likevel å la være. Hvorfor? Min advokat har også bekreftet at jeg har helt rett, og at dette ser ut til å være en meget grundig innført praksis og ukultur hos klageinstansen. På denne måten sikrer de at alle saker drar lengst mulig ut i tid, og de vet så inderlig godt at de aller fleste ikke orker å stå kampen helt ut. De aller fleste gir opp lenge før de har fått sin sak endelig avgjort. Det er dette jeg mener med "maktmisbruk" og overkjøring av i utgangspuntet syke og svake mennesker. Jeg har nå sloss mot Nav i snart 10-år, og har tre klagesaker som kommer opp for domsstolene i år. Ser virkelig frem til å endelig få en rettferdig og korrekt behandling av all den urett som er blitt begått av flere titalls Nav-ansatte. For din del håper jeg jo selvsagt at du skal slippe å oppleve det som jeg har gjort. Ønsker deg derfor av hele mitt hjerte all mulig hell og lykke i din sak, og håper du vil oppleve å få en snarlig og lykkelig utgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troika77 Skrevet 18. januar 2020 #246 Del Skrevet 18. januar 2020 4 timer siden, Robo skrev: Hei igjen, mulig jeg misforsto deg, du meg, eller en kombinasjon av begge. Jeg tar det for gitt at du i utangspunktet "klaget" på at du hadde fått avslag på din søknad om uføretrygd fordi din inntektsevne ikke ble vurdert til å være redusert med minimum 40%, ellers hadde vel ikke saken blitt behandlet av Nav klageinstans.Det er riktig som du skriver at et omgjøringsvedtak fra Klageinstansen som regel blir ansett for å være "endelig", og at man derfor i utgangspunktet ikke kan klage videre på dette. Min og din sak er jo i realiteten ganske lik spør du meg. Jeg klaget jo på at jeg fikk avslag på min søknad om AAP fordi min arbeidsevne ikke ble ansett å være redusert med minimum 50%. Klageinstansen kom da senere med et opphevingsvedtak, og ga meg medhold i at min arbeidsevne var tilstrekkelig nedsatt på søknadstidspunktet. Saken ble likevel sendt tilbake for til Nav arbeid og ytelser for vurdering av om jeg også oppfylte kravene til å kunne motta AAP utover 4-år, i henhold til det gamle regelverket i Folketrygdloven §11-10 (nye regler trådte i kraft 1.januar 2018), og deretter fatte nytt vedtak i saken. Dette fikk jeg jo da selvsagt avslag på, slik at jeg ble tvunget til å skrive nok en ny klage. Poenget mitt her var uansett at det ser ut som at Nav klageinstans svært sjelden gir fullt og helt medhold i en klagesak. Det virker som om de "bevisst", og nesten uten unntak lar det stå igjen et eller flere uavklarte spørsmål, som de overlater til underetaten å vurdere, samt fatte nytt vedtak i saken. Hvorfor tror du klageinstansen egentlig gjør dette? Dette er jo ting som klageinstansen både skal ha kompetanse og rett/plikt til å belyse/vurdere, men velger likevel å la være. Hvorfor? Min advokat har også bekreftet at jeg har helt rett, og at dette ser ut til å være en meget grundig innført praksis og ukultur hos klageinstansen. På denne måten sikrer de at alle saker drar lengst mulig ut i tid, og de vet så inderlig godt at de aller fleste ikke orker å stå kampen helt ut. De aller fleste gir opp lenge før de har fått sin sak endelig avgjort. Det er dette jeg mener med "maktmisbruk" og overkjøring av i utgangspuntet syke og svake mennesker. Jeg har nå sloss mot Nav i snart 10-år, og har tre klagesaker som kommer opp for domsstolene i år. Ser virkelig frem til å endelig få en rettferdig og korrekt behandling av all den urett som er blitt begått av flere titalls Nav-ansatte. For din del håper jeg jo selvsagt at du skal slippe å oppleve det som jeg har gjort. Ønsker deg derfor av hele mitt hjerte all mulig hell og lykke i din sak, og håper du vil oppleve å få en snarlig og lykkelig utgang. Tusen takk for det, jeg håper også at jeg får en snarlig avklaring og innvilgelse av uføretrygd. 1,5 år siden jeg sendte inn søknaden. Helt utrolig at du har måttet kranglet med NAV i 10 år. Lykke til du også , håper at 2020 blir et bra år for oss begge ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2020 #247 Del Skrevet 19. januar 2020 Er det noe her som har erfaring med hva som skjer når dere har fått medhold på klagen om uføretrygd i NAV Klageinstans? Ble klagen deres sendt tilbake til Nav Arbeid og Ytelse eller fikk dere nytt vedtak i saken fra Klageinstansen og saken var dermed ferdig behandlet? Hvis den ble sendt tilbake til NAV AT hvor lenge måtte dere evt vente på nytt vedtak derfra ? Anonymkode: f9287...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 20. januar 2020 #248 Del Skrevet 20. januar 2020 Fikk nettopp avslag på min søknad om uføretrygd. Så da fikk jeg hvertfall dokumentert at uten ditt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjennelse og "velsignelse", så er man i realiteten sjanseløs. Da hjelper det overhodet ikke med all verdens medisinske dokumentasjon som måtte ha støttet din søknad. Dette beviser jo bare en forferdelig og uhørt praktisering av lovverket. Synes dette er utrolig merkelig. Jeg har sloss mot Nav i snart 10-år, og har et lokalt Nav-kontor med veiledere som "alltid" har motarbeidet meg, i stedet for å hjelpe. Jeg sendte inn søknad om uføretrygd 6.desember 2019, etter anbefaling fra min advokat og alle mine behandlere. Skaffet derfor på egenhånd i forkant av min søknad, både legerklæring fra min fastlege (som erklærte meg 100% arbeidsufør f.o.m november 2011, da jeg var utsatt for en arbeidulykke), og i tillegg brev med uttalelser fra samtlige av mine tre behandlere (som alle støttet min søknad om uføretrygd) Skrev i tillegg til alt dette et eget brev med forklaringer på hvorfor min søknad ble sendt inn uten mitt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjenning, nemlig at jeg hadde hatt et særdeles anstrengt og vanskelig forhold til de ansatte veilederne der, gjennom snart 10 år. Det eneste jeg manglet var altså denne "velsignelsen" fra dem, men det var altså mer enn nok til at jeg etter kun 4-uker fikk et "blankt avslag" Jeg hadde jo gjort absolutt alt Nav hadde bedt meg om tidligere, blant annet deltatt i tre forskjellige arbeidsrettede tiltak, hvor samtlige gikk fullstendig til h######. Ingenting av dette betyr altså noe som helst, så lenge ditt lokale Nav-kontor ikke mener at du er ferdig "avklart" opp mot arbeid. Utrolig, spør du meg. De overprøver jo da både fastleger og spesialistuttalelser fra Psykiatrihelsetjenesten uten engang å blunke. Har Nav lokalt virkelig "medisinsk kompetanse" til å drive med dette? Vel vel,får nå bare vente å høre hva min advokat mener, og hvordan vi evt skal ta dette videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #249 Del Skrevet 20. januar 2020 2 minutter siden, Robo skrev: Fikk nettopp avslag på min søknad om uføretrygd. Så da fikk jeg hvertfall dokumentert at uten ditt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjennelse og "velsignelse", så er man i realiteten sjanseløs. Da hjelper det overhodet ikke med all verdens medisinske dokumentasjon som måtte ha støttet din søknad. Dette beviser jo bare en forferdelig og uhørt praktisering av lovverket. Synes dette er utrolig merkelig. Jeg har sloss mot Nav i snart 10-år, og har et lokalt Nav-kontor med veiledere som "alltid" har motarbeidet meg, i stedet for å hjelpe. Jeg sendte inn søknad om uføretrygd 6.desember 2019, etter anbefaling fra min advokat og alle mine behandlere. Skaffet derfor på egenhånd i forkant av min søknad, både legerklæring fra min fastlege (som erklærte meg 100% arbeidsufør f.o.m november 2011, da jeg var utsatt for en arbeidulykke), og i tillegg brev med uttalelser fra samtlige av mine tre behandlere (som alle støttet min søknad om uføretrygd) Skrev i tillegg til alt dette et eget brev med forklaringer på hvorfor min søknad ble sendt inn uten mitt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjenning, nemlig at jeg hadde hatt et særdeles anstrengt og vanskelig forhold til de ansatte veilederne der, gjennom snart 10 år. Det eneste jeg manglet var altså denne "velsignelsen" fra dem, men det var altså mer enn nok til at jeg etter kun 4-uker fikk et "blankt avslag" Jeg hadde jo gjort absolutt alt Nav hadde bedt meg om tidligere, blant annet deltatt i tre forskjellige arbeidsrettede tiltak, hvor samtlige gikk fullstendig til h######. Ingenting av dette betyr altså noe som helst, så lenge ditt lokale Nav-kontor ikke mener at du er ferdig "avklart" opp mot arbeid. Utrolig, spør du meg. De overprøver jo da både fastleger og spesialistuttalelser fra Psykiatrihelsetjenesten uten engang å blunke. Har Nav lokalt virkelig "medisinsk kompetanse" til å drive med dette? Vel vel,får nå bare vente å høre hva min advokat mener, og hvordan vi evt skal ta dette videre. Det er praktisk talt umulig å få gjennom en søknad uten å være avklart med ditt lokale Nav dessverre Anonymkode: a2426...da6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #250 Del Skrevet 20. januar 2020 23 minutter siden, Robo skrev: Fikk nettopp avslag på min søknad om uføretrygd. Så da fikk jeg hvertfall dokumentert at uten ditt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjennelse og "velsignelse", så er man i realiteten sjanseløs. Da hjelper det overhodet ikke med all verdens medisinske dokumentasjon som måtte ha støttet din søknad. Dette beviser jo bare en forferdelig og uhørt praktisering av lovverket. Synes dette er utrolig merkelig. Jeg har sloss mot Nav i snart 10-år, og har et lokalt Nav-kontor med veiledere som "alltid" har motarbeidet meg, i stedet for å hjelpe. Jeg sendte inn søknad om uføretrygd 6.desember 2019, etter anbefaling fra min advokat og alle mine behandlere. Skaffet derfor på egenhånd i forkant av min søknad, både legerklæring fra min fastlege (som erklærte meg 100% arbeidsufør f.o.m november 2011, da jeg var utsatt for en arbeidulykke), og i tillegg brev med uttalelser fra samtlige av mine tre behandlere (som alle støttet min søknad om uføretrygd) Skrev i tillegg til alt dette et eget brev med forklaringer på hvorfor min søknad ble sendt inn uten mitt lokale Nav-kontors forhåndsgodkjenning, nemlig at jeg hadde hatt et særdeles anstrengt og vanskelig forhold til de ansatte veilederne der, gjennom snart 10 år. Det eneste jeg manglet var altså denne "velsignelsen" fra dem, men det var altså mer enn nok til at jeg etter kun 4-uker fikk et "blankt avslag" Jeg hadde jo gjort absolutt alt Nav hadde bedt meg om tidligere, blant annet deltatt i tre forskjellige arbeidsrettede tiltak, hvor samtlige gikk fullstendig til h######. Ingenting av dette betyr altså noe som helst, så lenge ditt lokale Nav-kontor ikke mener at du er ferdig "avklart" opp mot arbeid. Utrolig, spør du meg. De overprøver jo da både fastleger og spesialistuttalelser fra Psykiatrihelsetjenesten uten engang å blunke. Har Nav lokalt virkelig "medisinsk kompetanse" til å drive med dette? Vel vel,får nå bare vente å høre hva min advokat mener, og hvordan vi evt skal ta dette videre. Leit å høre at du har strevd med å bli trodd i så lang tid, og nå attpåtil fikk dette avslaget.. må være en fryktelig drenerende situasjon å stå i Hvilket fylke behandlet din søknad? Anonymkode: 3543f...ab2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #251 Del Skrevet 20. januar 2020 Noen som har erfaring med tilbakebetaling av uføretrygd ? Fikk avslag på søknad om uføretrygd i januar 2019, har nå nå fått medhold i klageinstansen. Saken er tilbake i Nav Arbeid og Ytelse om skal fatte nytt vedtak. Hvis jeg når får innvilget uføretrygd får jeg da tilbakebetalt fra januar i fjor da søknad ble avslått og jeg samtidig mistet AAP. Anonymkode: f9287...269 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 20. januar 2020 #252 Del Skrevet 20. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leit å høre at du har strevd med å bli trodd i så lang tid, og nå attpåtil fikk dette avslaget.. må være en fryktelig drenerende situasjon å stå i Hvilket fylke behandlet din søknad? Anonymkode: 3543f...ab2 Jeg hører til under Hordaland fylke, men det skal visstnok være Nav arbeid og ytelser i Molde som har behandlet min søknad og gitt meg avslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 20. januar 2020 #253 Del Skrevet 20. januar 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med tilbakebetaling av uføretrygd ? Fikk avslag på søknad om uføretrygd i januar 2019, har nå nå fått medhold i klageinstansen. Saken er tilbake i Nav Arbeid og Ytelse om skal fatte nytt vedtak. Hvis jeg når får innvilget uføretrygd får jeg da tilbakebetalt fra januar i fjor da søknad ble avslått og jeg samtidig mistet AAP. Anonymkode: f9287...269 Hei, Folketrygdloven §12-10 sier, sitat: Uføretrygd utbetales ikke for perioder hvor medlemmet har fått utbetalt arbeidsavklaringspenger. Slik jeg tolker det resterende i lovverket, og det jeg ellers har tilegnet meg av kunnskap, så virker det som om Nav svært sjelden praktiserer tilbakebetaling for en periode på lengre enn 3-mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #254 Del Skrevet 20. januar 2020 1 minutt siden, Robo skrev: Hei, Folketrygdloven §12-10 sier, sitat: Uføretrygd utbetales ikke for perioder hvor medlemmet har fått utbetalt arbeidsavklaringspenger. Slik jeg tolker det resterende i lovverket, og det jeg ellers har tilegnet meg av kunnskap, så virker det som om Nav svært sjelden praktiserer tilbakebetaling for en periode på lengre enn 3-mnd. Den du siterer sier at h*n mistet AAP. Anonymkode: 6a87a...f74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripshagen Skrevet 20. januar 2020 #255 Del Skrevet 20. januar 2020 For en sirkel-runk av en tråd😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 20. januar 2020 #256 Del Skrevet 20. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den du siterer sier at h*n mistet AAP. Anonymkode: 6a87a...f74 Ja så jo det, og svarte vel egentlig på det også. Erfaring fra tidligere og liknende saker tilsier at Nav svært sjelden opererer med tilbakebetalinger for en periode på lengre enn 3-mnd. Jeg sier jo ikke at dette nødvendigvis er "riktig", men jeg tror nok dessverre at det er slik at om du skal ha noen forhåpninger om å få tilbakebetalt for en lengre periode enn dette, så må nok saken opp for domsstolene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robo Skrevet 20. januar 2020 #257 Del Skrevet 20. januar 2020 7 minutter siden, Robo skrev: Ja så jo det, og svarte vel egentlig på det også. Erfaring fra tidligere og liknende saker tilsier at Nav svært sjelden opererer med tilbakebetalinger for en periode på lengre enn 3-mnd. Jeg sier jo ikke at dette nødvendigvis er "riktig", men jeg tror nok dessverre at det er slik at om du skal ha noen forhåpninger om å få tilbakebetalt for en lengre periode enn dette, så må nok saken opp for domsstolene. Hei igjen, fant dette i Folketrygdloven §22-12, sitat: Uføretrygd til en person som i en periode ikke har hatt utbetalingsrett etter § 12-10 tredje ledd, utbetales fra og med den måneden den pensjonsgivende inntekten blir redusert. Selv om denne setningen står i lovverket, så tilsier Navs praktisering av tilbakebetalinger dessverre noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #258 Del Skrevet 20. januar 2020 13 minutter siden, Robo skrev: Hei igjen, fant dette i Folketrygdloven §22-12, sitat: Uføretrygd til en person som i en periode ikke har hatt utbetalingsrett etter § 12-10 tredje ledd, utbetales fra og med den måneden den pensjonsgivende inntekten blir redusert. Selv om denne setningen står i lovverket, så tilsier Navs praktisering av tilbakebetalinger dessverre noe helt annet. Har du kilder på dette? Anonymkode: 6a87a...f74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2020 #259 Del Skrevet 20. januar 2020 Denne ventetiden er så kjip. Skulle ønske det skjedde noe! Anonymkode: 431b1...b71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jessicbj Skrevet 20. januar 2020 #260 Del Skrevet 20. januar 2020 Venter også på svar...står til attestering på nav siden.Tenker at jeg sikkert får avslag igjen så da kan jeg heller bli positivt overraska om jeg får innvilga.Er egentlig bare i hodet mitt at jeg regner med avslag,men man veit jo aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå