Gå til innhold

Hva er de værste skrivefeilene dere blir irritert over!


Gjest Ishm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

«Sinnsykt» i stedet for «sinnssykt». Irriterer meg ikke så enormt over denne feilen siden det er såpass mange som begår den. Jeg skrev det også med bare en s i lang tid før jeg tilfeldigvis oppdaget at det skal være to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan det ikke. Dette er en diskusjon om norsk rettskriving. The (uten apostrof) er ikke korrekt norsk rettskriving. Ikke engelsk og ikke fransk.    

Når en skriver the i stedet for te på en norsk meny i Norge så er det en klar skrivefeil. Krystallklar. 

Hvis en ønsker å diskutere om det er en skrivefeil eller ikke så er det å kverulere. 

https://www.naob.no/ordbok/kverulere

Anonymkode: 3540b...094

Takk for at du vet bedre hva jeg mener enn meg selv.

Skal jeg lime inn definisjonen av en tankeleser?

Slutt å gjemme deg bak AB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WCKD skrev:

Takk for at du vet bedre hva jeg mener enn meg selv.

Skal jeg lime inn definisjonen av en tankeleser?

Slutt å gjemme deg bak AB.

Jeg opplyser deg om hva denne tråden handler om. Og at norsk rettskriving enten er rett eller feil. Det er ikke rom for personlige oppfatninger om hvordan et ord skal skrives. Hvis du har gått på skole så vet du det. 

Ja gjerne. Så lærer du noe nytt i dag også. 

Samme til deg. Post under ditt hele og fulle navn. Ellers er du akkurat like anonym som meg. 

Anonymkode: 3540b...094

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Jeg fikk ordnet neglene forrige uke og den dag i dag er de like fine» 

Kjapt og dårlig eksempel men - «og de er fremdeles like fine» eller «og de er like fine i dag.

Anonymkode: 7e415...1f0

Men, er ikke det bare en annen måte og skrive det samme på? 

Anonymkode: 939ae...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig eksempel men setningen blir brukt feil av flere bloggere. De kan henvise noe som skjedde i går og bruke setningen om det gjentar seg i dag. Rekker ikke forklare meg bedre akkurat nå, ingen andre voksne som ser det? 😞

Anonymkode: 7e415...1f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme til deg. Post under ditt hele og fulle navn. Ellers er du akkurat like anonym som meg. 

Ehm, nei. Du kan se alt jeg har skrevet på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 13.26, WCKD skrev:

Hvordan skriver man "den dag i dag" feil?

For meg handler det om forholdet mellom nåtid og noe som har skjedd for lenge siden.

For eksempel: "Jeg ble påkjørt av en lastebil da jeg var fire år, og den dag i dag har jeg flere store arr etter ulykken" eller "Den dag i dag kan vi fortsatt se spor etter gårder og bosetninger fra vikingetiden"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Feil bruk av semikolon topper min liste, gitt. Rart at du ikke vet hvordan semikolon skal brukes hvis du jobber med korrektur. Jeg regner forresten også med at du mener særskrivingsfeil når du skriver orddelingsfeil. Orddelingsfeil forekommer ganske sjeldent digitalt. 

Anonymkode: 28956...0d0

Nå er jeg innmari spent på hvordan du mener at semikolon skal brukes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WCKD skrev:

Ehm, nei. Du kan se alt jeg har skrevet på dette forumet.

Som anonym ja. 

Anonymkode: 3540b...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok sikkert flere skrivefeil selv, så kanskje derfor det ikke irriterer meg mye. Eller, hver og ver er litt irriterende. Har ei venninne som alltid skriver f.eks «jeg sovner av ver eneste dag». Litt moro, og litt irriterende. 

Meeen, dialekt er verre. Jeg er trønder, og jeg kan garantere deg at det er verre å lese trøndersk, enn å lese skrivefeil. 

Æ tru faan itj folk shønne korr jævla trasi det kan vårra å læs trøndersk, shøl om man faktisk e trønder shøl. Det e myttji som e værre ennj å læssa littj feil ord. Neddover fjæsboka mi e over halvparten skrevvi på det herre vise. Æ slit nå grasalt me å forstå. 

Anonymkode: faadb...1dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Når folk bruker dem og ikke de. Det høres så dumt ut! 
 Apropos skrivefeil i utleie annonser. Så en som leide ut en hybel med varme kabler på baderomsgulvet....

Anonymkode: 55e90...9bf

Æsj da😁

Anonymkode: 90911...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 13.13, Hedersbrukeren skrev:

Er det farlig å leie leilighet av en person med skrivevansker? I så fall hvorfor? :)

Om det er en huseier eller en håndverker som ikke gidder å lese korrektur før de annonserer, gidder de da ta grep dersom det er noe feil på leiligheten, og hvor nøye er de på arbeidet sitt? 

Anonymkode: f1cca...f0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser en del skriver "litta" når de mener "lita", jeg synes det er en merkelig feil. Hvorfor legge til en ekstra bokstav? Jeg antar det har med at de uttaler ordet som "litta jente" på sin dialekt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en huseier eller en håndverker som ikke gidder å lese korrektur før de annonserer, gidder de da ta grep dersom det er noe feil på leiligheten, og hvor nøye er de på arbeidet sitt? 

Anonymkode: f1cca...f0d

Haha, du mener utleiere som ikke har skrivefeil er flinkere til å ta grep om det skulle oppstå feil. Nå måtte jeg le litt her :)

Noen personer har skrivevansker, uten at det gjør dem til dårlige utleiere eller dårlige mennesker av den grunn, de kan være langt flinkere enn for eksempel det du er til mye annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Frida skrev:

Jeg ser en del skriver "litta" når de mener "lita", jeg synes det er en merkelig feil. Hvorfor legge til en ekstra bokstav? Jeg antar det har med at de uttaler ordet som "litta jente" på sin dialekt?

Det siste du skriver er riktig, som Nora i Skam, som tydelig sier «litta». De som har skrivevansker og uttaler det slik, kan komme i skade for å skrive det slik også. Personer med skrivevansker som ikke sier «litta» vil naturligvis heller neppe skrive det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Det siste du skriver er riktig, som Nora i Skam, som tydelig sier «litta». De som har skrivevansker og uttaler det slik, kan komme i skade for å skrive det slik også. Personer med skrivevansker som ikke sier «litta» vil naturligvis heller neppe skrive det :)

"Ei litta"har jo blitt en greie å si. Ei litta pølse eller ei litta tur på butikken, er eksempler jeg har hørt. Den siste der er jo så feil du får det. 

Anonymkode: 939ae...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en huseier eller en håndverker som ikke gidder å lese korrektur før de annonserer, gidder de da ta grep dersom det er noe feil på leiligheten, og hvor nøye er de på arbeidet sitt? 

Anonymkode: f1cca...f0d

Det kan hende de prioriterer ting litt annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 22.11, AnonymBruker skrev:

Feil bruk av semikolon topper min liste, gitt. Rart at du ikke vet hvordan semikolon skal brukes hvis du jobber med korrektur. Jeg regner forresten også med at du mener særskrivingsfeil når du skriver orddelingsfeil. Orddelingsfeil forekommer ganske sjeldent digitalt. 

Anonymkode: 28956...0d0

Innlegget du siterte, har helt korrekt bruk av semikolon.

Anonymkode: d8a9e...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...