Gå til innhold

Hva er de værste skrivefeilene dere blir irritert over!


Gjest Ishm

Anbefalte innlegg

En bekjent skulle leie ut hybel leilighet med sove sofa og stue bord. Jeg hadde ikke svart på den annonsen. 

Sånn hun/henne, hvem og hvilkenblanding grøsser jeg av: Hvem farge har du på bilen, henne har en fin kjole. 

De som selger pikkdekk ler jeg av. 

Anonymkode: f1cca...f0d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hater når folk ikke klarer å bruke spørreordene korrekt. "Hvem kjole skal jeg ha på meg?"🙄 Jeg får fnatt!

Endret av altflyter
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hun/henne, hvem og hvilkenblanding grøsser jeg av: Hvem farge har du på bilen, henne har en fin kjole. 

Anonymkode: f1cca...f0d

Men det er vel ingen som skriver dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangel på tegnsetting... 😬 har ei venninne som aldri bruker komma eller punktum, hun skriver alt uten noen form for pause...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Jan Bøhler mener østkant-dialekta bør sidestilles med andre dialekter i Norge istedenfor å avfeies som en «arbeiderklasse»-sosiolekt. Derfor handler den første singelen på hans nye plate om akkurat det. ... :tommelopp:

https://groruddalen.no/kultur/synger-om-groruddals-spraket/19.25516 :sjarmor:

a.

Vel, dette har jo ingenting med skriftspråk å gjøre. Enten skriver man bokmål eller nynorsk, man skal ikke skrive dialekt/sosiolekt. Hilsen en groruddøling.

Endret av WCKD
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.9.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Hvordan skrives det? 

Anonymkode: 939ae...609

Det er et oppfunnet ord. Det er ingenting i norske ordbøker som heter "forhåndregler". Det heter forholdsregler.

Men jeg er enig i at det i mange tilfeller HØRES mer logisk ut med "forhånd" i stedet for "forhold". Det er liksom regler man tar på forhånd, før man gjør noe. Høres jo logisk ut da, ikke sant? Men det er altså et oppfunnet, ugyldig ord.

Ellers må jeg si at jeg får litt reiste hår i nakken når jeg ser folk som mener å skrive "jeg skal for så vidt ikke det", men i stedet skriver "jeg skal forsovet ikke det"...... Forsovet er å sove for lenge etter at alarmklokka har ringt!

Også har vi den klassiske "i fjord". En FJORD er en arm av sjøen som går inn i landskapet langs kysten! I fjor uten d, heter det når man snakker om f.eks. noe som skjedde forrige året.

Endret av Million
rettet orddelingsfeil....
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Thyra skrev:

Men det er vel ingen som skriver dette? 

Det er det mange som gjør her på forumet. Ser det nesten daglig. Når folk skal spørre om hva man liker best av noe, for eksempel. "Hvem bil bør jeg velge?" 😣

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Ellers må jeg si at jeg får litt reiste hår i nakken når jeg ser folk som mener å skrive "jeg skal forsåvidt ikke det", men i stedet skriver "jeg skal forsovet ikke det"...... Forsovet er å sove for lenge etter at alarmklokka har ringt!

Nå er ikke "forsåvidt" et ord heller da...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Det er et oppfunnet ord. Det er ingenting i norske ordbøker som heter "forhåndregler". Det heter forholdsregler.

Men jeg er enig i at det i mange tilfeller HØRES mer logisk ut med "forhånd" i stedet for "forhold". Det er liksom regler man tar på forhånd, før man gjør noe. Høres jo logisk ut da, ikke sant? Men det er altså et oppfunnet, ugyldig ord.

Ellers må jeg si at jeg får litt reiste hår i nakken når jeg ser folk som mener å skrive "jeg skal forsåvidt ikke det", men i stedet skriver "jeg skal forsovet ikke det"...... Forsovet er å sove for lenge etter at alarmklokka har ringt!

Også har vi den klassiske "i fjord". En FJORD er en arm av sjøen som går inn i landskapet langs kysten! I fjor uten d, heter det når man snakker om f.eks. noe som skjedde forrige året.

Forsovet, det er vel en autocorrect? 

Anonymkode: 939ae...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The når man ønsker å skrive te. Som ikke heter the på engelsk heller men tea. 

Det er forbausende mange serveringssteder som har denne skrivefeilen på menyen. 

Og evig irriterende fjord når man snakker om året før. 

 

Anonymkode: 3540b...094

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

The når man ønsker å skrive te. Som ikke heter the på engelsk heller men tea. 

Det er forbausende mange serveringssteder som har denne skrivefeilen på menyen. 

Dette var gøy. Serveringsstedene har nok ikke forsøkt å skrive det på engelsk, de har derimot forsøkt å skrive det på fransk. Te skrives "thé" på fransk.🙈

Endret av WCKD
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WCKD skrev:

Dette var gøy. Serveringsstedene har nok ikke forsøkt å skrive det på engelsk, de har derimot forsøkt å skrive det på fransk. Te skrives "thé" på fransk.🙈

Hvorfor de skulle forsøke å skrive fransk på en norsk meny er for meg en gåte. 

Det skyldes nok helst at man ikke gidder å sjekke hvordan det skrives hvis man er usikker. 

Spesielt når det er skrevet THE på både den norske og den engelske menyen. Da er det ingen tvil. 

Anonymkode: 3540b...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Lill3My skrev:

Feil bruk av *i forhold til" går med såpass på nervene at jeg oppriktig kjenner at humøret synker. Nesten alle bruker det feil HELE TIDEN! 

Uttrykket har fått en ny betydning, da er det ikke lenger feil :)

I framtiden vil det bli offisielt godkjent å bruke utrykket slik mange bruker det i dag. Sånn er det med så mye, det er blant annet slik språket utvikler seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som konsekvent skriver ett, også når det skal være et.

Anonymkode: 66aae...ccb

Dette 😑

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Million skrev:

Det er det mange som gjør her på forumet. Ser det nesten daglig. Når folk skal spørre om hva man liker best av noe, for eksempel. "Hvem bil bør jeg velge?" 😣

Daglig? Eksempler fra de siste sju dagene? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent skulle leie ut hybel leilighet med sove sofa og stue bord. Jeg hadde ikke svart på den annonsen. 

Anonymkode: f1cca...f0d

Er det farlig å leie leilighet av en person med skrivevansker? I så fall hvorfor? :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...