Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med stort kcal-underskudd og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var én hamburger, på 3 uker. Jeg spiste ellers 4 knekkebrød med kokt skinke den dagen, og var på 1,5 times fjelltur (600 moh) i forkant. La inn i regnskapet at hamburgeren var 1500 kcal, for å være helt sikker. Legg til knekkebrødene med skinke så er jeg på rundt 1900 kcal den dagen. 1,5 times fjelltur forbrant ifølge pulsklokka ca 1000 kalorier. Burde egentlig gå ned i vekt den dagen, selv om jeg spiste en burger. Eller tenker jeg feil?

Anonymkode: 7a3ce...712

Må bare nevne at dette høres veldig høyt ut med mindre dette er en ekstremt intens fjelltur. 

Anonymkode: c54d9...bd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1.5 timer fjelltur forbrenner ikke 1000 kalorer.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare nevne at dette høres veldig høyt ut med mindre dette er en ekstremt intens fjelltur. 

Anonymkode: c54d9...bd3

Intenst nok for meg i alle fall, bruker 50 minutter opp og har da pulsen liggende mellom 170 og 190 hele veien. Husk at jeg veier 105 kg da :) Forbrenner vel betydelig mer da enn om jeg veide 60 kg?

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Intenst nok for meg i alle fall, bruker 50 minutter opp og har da pulsen liggende mellom 170 og 190 hele veien. Husk at jeg veier 105 kg da :) Forbrenner vel betydelig mer da enn om jeg veide 60 kg?

Anonymkode: 7a3ce...712

Ikke så mye. Basalforrenningen vår er vel på ca 1500 om dagen, jeg tror din klokke regner med den også. Så man bør ikke bruke pulsklokke for å se hva man forbrenner. Man bør formå gå ned legge inn et kosthold på rundt 1500. Og være slavisk, skriv ned alt man dytter inn i munn, fra drikke til tyggis. Er først da man ser hva man egentlig spiser.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veier 105kg, da skal du i utgangspunktet få i deg 3150kcal bare for å holde vekten stabil... Så skal du ligge 1000kcal i underskudd gjennom mat hver dag, for å gå ned 1kg i uka (7000kcal i uka). Du ligger jo nesten dobbelt så mye under anbefalingen.. Det skjer noe med kroppens metabolisme da, den tror det er hungersnød og tviholder på alt for å overleve. 

Prøv å holde deg rundt 2000kcal, hvertfall prøv. 

 

Og du forbrenner ikke 1000kcal på en treningsøkt på 1,5t når du sier du er i dårlig form... Samme hva pulsklokka sier. 

Anonymkode: 86117...a56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du veier 105kg, da skal du i utgangspunktet få i deg 3150kcal bare for å holde vekten stabil... Så skal du ligge 1000kcal i underskudd gjennom mat hver dag, for å gå ned 1kg i uka (7000kcal i uka). Du ligger jo nesten dobbelt så mye under anbefalingen.. Det skjer noe med kroppens metabolisme da, den tror det er hungersnød og tviholder på alt for å overleve. 

Prøv å holde deg rundt 2000kcal, hvertfall prøv. 

 

Og du forbrenner ikke 1000kcal på en treningsøkt på 1,5t når du sier du er i dårlig form... Samme hva pulsklokka sier. 

Anonymkode: 86117...a56

Nei.mLes deg opp. Folk hadde vel ikke dødd av underernæring hvis dette er sant. Dette er noe folk som spiser mer enn de selv innser som har funnet på. Det er noen få sykdommer som gjør man kan gå saktere ned, men an går ned ved underskudd aav kalorier. Mer underskudd, hurtigere vektnedgang.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei.mLes deg opp. Folk hadde vel ikke dødd av underernæring hvis dette er sant. Dette er noe folk som spiser mer enn de selv innser som har funnet på. Det er noen få sykdommer som gjør man kan gå saktere ned, men an går ned ved underskudd aav kalorier. Mer underskudd, hurtigere vektnedgang.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

Er du like dum som du utgir deg for å være? Misforstår du med vilje? 😳😂 

 

Anonymkode: 86117...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som du i en kort periode skal ned så mye som mulig, dropp trening. Fokuser på å spise så lite som mulig.

Anonymkode: 943f2...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke drukket noe annet i tillegg til så mye vann :) har du spurt legen om du kan ta magnesium mot forstoppelsen?

Anonymkode: c54d9...bd3

jeg tar allerede 2-3 magnesium-piller hver kveld. har lest noe om at magnesium citrat er effektivt mot treg mage; men hva er forskjellen?

Anonymkode: 43864...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg tar allerede 2-3 magnesium-piller hver kveld. har lest noe om at magnesium citrat er effektivt mot treg mage; men hva er forskjellen?

Anonymkode: 43864...e6f

Det er nok det samme :) hvis du allerede tar dette får du snakke med legen din om sterkere skyts.

Anonymkode: c54d9...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Intenst nok for meg i alle fall, bruker 50 minutter opp og har da pulsen liggende mellom 170 og 190 hele veien. Husk at jeg veier 105 kg da :) Forbrenner vel betydelig mer da enn om jeg veide 60 kg?

Anonymkode: 7a3ce...712

Du forbrenner noe mer enn en tilsvarende utrent person på 60 kilo, men jeg ville uansett ikke stolt på pulsklokka. Når du er i en prosess med å redusere vekten er det lurt å ta det som pulsklokka sier med en stor klype salt. For eksempel kan det være lurt å halvere kaloriene den regner ut ved trening dersom du tenker å «spise tilbake» kaloriene. 

Anonymkode: c54d9...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inaktiv, normalvektig og legger på meg om jeg spiser 3 porsjoner med mat om dagen. Jeg må holde meg til 2 medium store porsjoner med det jeg vil spise, selv da kan jeg legge på meg om mye av det er fett og karbs, som er av mine guilty pleasures. 

En fjelltur forbrenner nok ikke 1000 kcal. Aktivitet forbrenner egentlig ganske lite kalorier. Det som fungerer er å bygge muskler, for da spiser musklene av kaloriene og begyner ta av kroppsfettet om du ikke spiser nok. Større muskler spiser mer kalorier. Det er derfor veldig store menn kan spise 4000 kalorier uten å bli feite, musklene deres bruker det

Anonymkode: 66eec...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg trenger desperat råd.

Jeg er en kvinne på 32 år. Jeg har høy BMI, jeg er 170 cm høy og veier 99 kg. Jeg skal gjøre et inngrep om 2 uker og fikk beskjed for 3 uker siden om å gå ned 4 kg først, altså på 5 uker. Jeg har nok å ta av så det burde være grei skuring. 

Jeg har brukt Lifesum og registrerer ALT jeg spiser! Jeg har trent hver eneste dag, fjelltur eller spinning. Spiser 1200 kcal for dag, forbrenner ca 1000 på trening ifølge pulsklokken. Noe som skal gi meg et heftig underskudd, mellom 1500 og 2000 kcal per dag i minus! Etter 2 uker sto vekten fortsatt BOM stille. Jeg var på restaurant og spiste burger den dagen, sørget for heftig trening i forkant og er rimelig sikker på at jeg fortsatt hadde 500 kcal i minus den dagen. Men hva skjedde? Jeg gikk opp 1 kg over natta! Til 100 kg. Og det syke er at nå, en uke senere, veier jeg fortsatt 100 kg! Selv om jeg har trent såpass mye at jeg har hatt 1500 kcal i underskudd hver dag hele denne uken også. 

Nå er jeg stressa, har nå altså 5 kg som skal av på 2 uker, det som skulle være overkommelige 4 kg på 5 uker. Men hva i alle dager kan jeg gjøre mer? Og hva i all verden er det som skjer??

Anonymkode: 7a3ce...712

- Saltinnhold i maten kan være noe å tenke på.. Spesielt dagen etter du har spist burger (m/pommes frites?) kan dette slå hardt ut. Dette er veldig undervurdert (likevel er det salt i nesten alt vi spiser), men prøv å spise lite saltholdig mat noen dager, så vil du se stort utslag på vekt.

- Ikke drikk alkohol. Av samme grunn som salt kødder det mye til for deg.

- Ikke overvurder kalorier forbrent på trening - som andre har nevnt.

- Få hjelp av noen til å gå over kaloriregnskapet ditt. Gjør du noe feil her, så er det fort gjort at du ikke ser det selv.

Personlig gikk jeg nettopp på en tre ukers nutrilett kur med tilsvarende kaloriunderskudd som du skisserer. Det resulterte i en vektnedgang på 8,3 kg. Det er derfor noe som sier meg at det må være noe du gjør feil eller ikke tenker over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...