Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med stort kcal-underskudd og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger desperat råd.

Jeg er en kvinne på 32 år. Jeg har høy BMI, jeg er 170 cm høy og veier 99 kg. Jeg skal gjøre et inngrep om 2 uker og fikk beskjed for 3 uker siden om å gå ned 4 kg først, altså på 5 uker. Jeg har nok å ta av så det burde være grei skuring. 

Jeg har brukt Lifesum og registrerer ALT jeg spiser! Jeg har trent hver eneste dag, fjelltur eller spinning. Spiser 1200 kcal for dag, forbrenner ca 1000 på trening ifølge pulsklokken. Noe som skal gi meg et heftig underskudd, mellom 1500 og 2000 kcal per dag i minus! Etter 2 uker sto vekten fortsatt BOM stille. Jeg var på restaurant og spiste burger den dagen, sørget for heftig trening i forkant og er rimelig sikker på at jeg fortsatt hadde 500 kcal i minus den dagen. Men hva skjedde? Jeg gikk opp 1 kg over natta! Til 100 kg. Og det syke er at nå, en uke senere, veier jeg fortsatt 100 kg! Selv om jeg har trent såpass mye at jeg har hatt 1500 kcal i underskudd hver dag hele denne uken også. 

Nå er jeg stressa, har nå altså 5 kg som skal av på 2 uker, det som skulle være overkommelige 4 kg på 5 uker. Men hva i alle dager kan jeg gjøre mer? Og hva i all verden er det som skjer??

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke trene for å gå ned i vekt. Spis 80% fett, 15% protein, 5%karb. Kutt sukker, hvitt mel og stivelser. Voila. Gikk ned 50 kg på 2år uten å trene. De første 4 månedene gikk jeg ned mest, 20kg også stabiliserte vekten seg mer etter hvert.

Anonymkode: 87015...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt idiotisk å si at man ikke trenger å trene. Såklart MÅ man ikke det men det er helt HULL I HODET hvis man vil ned i vekt pga helsa å IKKE TRENE?? Det er snakk om livsstilsendring! Lavkarbo, som det blir beskrevet over her, er ikke en quick fix! Det er noe man må holde seg til ellers legger man på seg mye med en gang! Gå inn på et hvert lavkarbo forum og du finner 1000 tråder om folk som har panikk for de har skeiet ut ei helg og har gått opp x-antall kg, noe som ikke en gang er fysisk mulig å legge på seg i fett, men vann!! Husk at et kilo fett er ca 7000 kcal, det vil si at du må spise ca 7 sjokoladeplater eller 1 kg rent smør. 

Til Ts: du stresser nok mye med det og spiser for lite derfor samler det seg mye vann og kroppen responderer ikke. Drikk masse vann, spis mer, pass på at du er i underskudd (helst ikke mer enn 500-700 kcal i uken, sånn som du holder på nå vil være å sulte deg, det vil nok ikke legene ha noe av). og ikke tren for mye!! 

Jeg er samme høyde som deg og veier 71 kg,  jeg har ei basalforbenning på 1600 ca, det vil si det kroppen forbrenner bare ved å holde kroppens funksjoner i gang, da sier det seg selv at å ligge på 1200 OG trene er som å rett og slett sulte seg selv!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men nå var saken at jeg måtte ned 4 kg på 5 uker for en operasjon, og selv med innsatsen min har jeg ikke gått ned, men heller opp. Prøver virkelig å forstå hva som skjer i kroppen. Etter mine beregninger skal jeg ha 12.000 kalorier i minus hver uke, så hvorfor i all verden skjer det ingenting? 

Jeg skrev et matinntak på 1200 kcal om dagen. Det var kanskje dumt med tanke på retningslinjene her, så la oss si 1500 kcal om dagen. Det er egentlig ikke det som er poenget, det jeg egentlig lurer på er: Hvorfor tviholder kroppen på vekten når jeg har hatt et ukentlig kaloriunderskudd på 12.000 kalorier? (Gjennom sunn mat og mye trening). Gange med 3 uker, som blir 36.000 kalorier totalt. Skulle bli 5 kg på disse 3 ukene det!? Jeg har i stedet gått opp 1 kg. Jeg forstår bare ikke hva som foregår! Kan kroppen holde på sååå mye vann?

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men nå var saken at jeg måtte ned 4 kg på 5 uker for en operasjon, og selv med innsatsen min har jeg ikke gått ned, men heller opp. Prøver virkelig å forstå hva som skjer i kroppen. Etter mine beregninger skal jeg ha 12.000 kalorier i minus hver uke, så hvorfor i all verden skjer det ingenting? 

Jeg skrev et matinntak på 1200 kcal om dagen. Det var kanskje dumt med tanke på retningslinjene her, så la oss si 1500 kcal om dagen. Det er egentlig ikke det som er poenget, det jeg egentlig lurer på er: Hvorfor tviholder kroppen på vekten når jeg har hatt et ukentlig kaloriunderskudd på 12.000 kalorier? (Gjennom sunn mat og mye trening). Gange med 3 uker, som blir 36.000 kalorier totalt. Skulle bli 5 kg på disse 3 ukene det!? Jeg har i stedet gått opp 1 kg. Jeg forstår bare ikke hva som foregår! Kan kroppen holde på sååå mye vann?

Anonymkode: 7a3ce...712

Du har ikke tenkt på at siden du plutselig har trent så mye at du har fått mer muskler? Musklene holder også på mer vann. Har du prøvd målebånd? Hvordan føler du at klærne sitter?? 

Selv vil jo min bmi være høy med min vekt, men jeg er bedre trent enn de fleste og har markerte muskler på kroppen. Går aldri ned noe som helst, kanskje et kilo plus minus. Men for å ta et eksempel, var syk i en periode på 2 mnd, trente ikke men gikk ned flere kg i vekt. Spiste nøyaktig det samme som før og så «tykkere» ut og pløsete ut. bmi er en helt idiotisk måte å regne ut noe som helst på. Det gir kun en pekepinn.

Uansett, du spiser for lite.

Endret av Anonym1332
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1332: Takk for svar. Jeg kan fint ligge på 1500 kalorier for dag fremover, tar sikte på det. Føler ikke at jeg er spesielt sulten, jeg kombinerer Nutrilett med kylling, fisk og grønnsaker, og er god og mett. Jeg trener 1,5 time om dagen ca, rundt 1000 kalorier forbrent hver dag. Da bør vekten gå rimelig fort ned, men den rikker seg altså ikke. Det er akkurat som om kroppen ikke responderer i det hele tatt. I stedet fyker vekten i været etter en dag med mer mat, selv om jeg fortsatt var i kaloriunderskudd den dagen. Når jeg regner på det tar jeg utgangspunkt i at jeg bruker 2000 kalorier for dag (uten treningen). Det kan i alle fall ikke være mindre med tanke på min vekt. 

Skjønner det bare ikke 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym1332 skrev:

Du har ikke tenkt på at siden du plutselig har trent så mye at du har fått mer muskler? Musklene holder også på mer vann. Har du prøvd målebånd? Hvordan føler du at klærne sitter?? 

Selv vil jo min bmi være høy med min vekt, men jeg er bedre trent enn de fleste og har markerte muskler på kroppen. Går aldri ned noe som helst, kanskje et kilo plus minus. Men for å ta et eksempel, var syk i en periode på 2 mnd, trente ikke men gikk ned flere kg i vekt. Spiste nøyaktig det samme som før og så «tykkere» ut og pløsete ut. bmi er en helt idiotisk måte å regne ut noe som helst på. Det gir kun en pekepinn

Det kan jo godt hende, spinningen og fjellturene mørner jo lår og rompe rimelig mye. Men når legen ba meg gå ned 4 kg så hjelper det vel ikke at jeg sier at «jeg har gått opp i muskler og ned i fett». Regner med han ikke kjøper den 🙈🤷🏻‍♀️ Det rare er at jeg føøøler meg slankere og lettere. Men iiikke ifølge vekten 😕

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anonym1332: Takk for svar. Jeg kan fint ligge på 1500 kalorier for dag fremover, tar sikte på det. Føler ikke at jeg er spesielt sulten, jeg kombinerer Nutrilett med kylling, fisk og grønnsaker, og er god og mett. Jeg trener 1,5 time om dagen ca, rundt 1000 kalorier forbrent hver dag. Da bør vekten gå rimelig fort ned, men den rikker seg altså ikke. Det er akkurat som om kroppen ikke responderer i det hele tatt. I stedet fyker vekten i været etter en dag med mer mat, selv om jeg fortsatt var i kaloriunderskudd den dagen. Når jeg regner på det tar jeg utgangspunkt i at jeg bruker 2000 kalorier for dag (uten treningen). Det kan i alle fall ikke være mindre med tanke på min vekt. 

Skjønner det bare ikke 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7a3ce...712

1500 er fremdeles for lite. Hvis du selv har for mye og ønsker å gå ned, hva med å gjøre det skikkelig? På en måte som er mulig å opprettholde. I det lange løp har du nok helt sikkert ikke tid til 10,5 timer trening i uken og klarer å holde deg til 1500 kcal hver dag, så hva med å få satt opp en mat og treningsplan som passer for deg? Som både gir rom for kos og ro? Jeg kan bare ta meg selv som eksempel, men har trent i 10 år og trener aldri mer enn 6 økter i uka, og jeg er viderekommen hvis man kan si det slik.

Tror ikke de nekter deg inngrep hvis du går ned 1 av 4 kg. Du veier 99, ikke 300 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo godt hende, spinningen og fjellturene mørner jo lår og rompe rimelig mye. Men når legen ba meg gå ned 4 kg så hjelper det vel ikke at jeg sier at «jeg har gått opp i muskler og ned i fett». Regner med han ikke kjøper den 🙈🤷🏻‍♀️ Det rare er at jeg føøøler meg slankere og lettere. Men iiikke ifølge vekten 😕

Anonymkode: 7a3ce...712

DETTE!!! Det har jo ingenting å si hva vekten sier, hvorfor skal du føle deg dårlig og mislykket når du føler deg slankere og bedre, Men et jævla tall skal ødelegge det??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir sur og misunnelig når man har gått ned masse i vekt på lavkarbo/keto/carnivore. Det er ikke en slankediett, det er en livsstil. Hvorfor ikke leve slik vi er ment å leve, istede for å stresse med å måtte telle kalorier og trening?

Anonymkode: 87015...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir sur og misunnelig når man har gått ned masse i vekt på lavkarbo/keto/carnivore. Det er ikke en slankediett, det er en livsstil. Hvorfor ikke leve slik vi er ment å leve, istede for å stresse med å måtte telle kalorier og trening?

Anonymkode: 87015...299

Ingen er sure, skrev jo over at lavkarbo ikke var en quick fix og var noe man måtte holde seg til, altså en livsstilsendring;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym1332 skrev:

DETTE!!! Det har jo ingenting å si hva vekten sier, hvorfor skal du føle deg dårlig og mislykket når du føler deg slankere og bedre, Men et jævla tall skal ødelegge det??

Jeg er helt enig, men nå fikk jeg jo denne beskjeden om å gå ned 4 kg. Blir nok ikke nektet operasjon, men kan tenke meg at legen blir oppgitt over at jeg ikke greide det. Det er bare så frustrerende at vekten ikke rikker seg når jeg vet med sikkerhet at jeg har hatt kaloriunderskudd nok. 

Hva er det som gjør at vekten ikke slipper? Er det tarminnhold og vann? Sååå mye? 

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for lite. 

Heftig kaloriunderskudd fører til at kroppen begynner å gå i sparemodus. Prøv å spis 200-300 kcal mer enn det du gjør i dag. 

 

Jeg forstår ikke hvorfor legen din ikke gir deg saxenda. Det funker for overvektige og funker ihvertfsll bra om du skal ned 4 kg før en operasjon.   

Anonymkode: c9d55...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir sur og misunnelig når man har gått ned masse i vekt på lavkarbo/keto/carnivore. Det er ikke en slankediett, det er en livsstil. Hvorfor ikke leve slik vi er ment å leve, istede for å stresse med å måtte telle kalorier og trening?

Anonymkode: 87015...299

Hva mener du med ment til å leve? Kroppen er ment til å få nok karbohydrater, spesielt om man er i fysisk aktivitet. Det er energi for kroppen. Jeg spiser faktisk ganske mye karbohydrater selv og karboloader før løp, og jeg er jo sylslank med masse muskler, og jeg må virkelig si jeg kjenner det når jeg spiser for lite karbohydrater, og hadde aldri i mitt liv greid å ha samme aktivitetsnivå uten at kroppen fikk drivstoffet sitt. 

Anonymkode: 556dd...6e1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forklaringen er at du spiser mer enn du tror. Du lurer bare deg selv. Det er helt normalt blant overvektige å underrapportere matinntak. Bare se på de i my 600 lb life; de forstår ikke hvorfor de ikke går ned i vekt, men når de kommer under kontrollerte omgivelser og får servert den kalorimengden de skal ha, så raser vekten. 

Anonymkode: 03521...a0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså... Trening er et dustete forslag. Ikke tren om du skal gå ned 4 kilo. Du må gå omtrent 12 timer for å gå ned én kilo, for din vekt. Kanskje mer. Fortsett å hold deg på lavt kaloriinntak, plutselig slipper det. Hvis ikke, så fast den siste uken. 

Anonymkode: 45e25...564

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym1332 said:

Helt idiotisk å si at man ikke trenger å trene. Såklart MÅ man ikke det men det er helt HULL I HODET hvis man vil ned i vekt pga helsa å IKKE TRENE?? Det er snakk om livsstilsendring! Lavkarbo, som det blir beskrevet over her, er ikke en quick fix! Det er noe man må holde seg til ellers legger man på seg mye med en gang! Gå inn på et hvert lavkarbo forum og du finner 1000 tråder om folk som har panikk for de har skeiet ut ei helg og har gått opp x-antall kg, noe som ikke en gang er fysisk mulig å legge på seg i fett, men vann!! Husk at et kilo fett er ca 7000 kcal, det vil si at du må spise ca 7 sjokoladeplater eller 1 kg rent smør. 

Til Ts: du stresser nok mye med det og spiser for lite derfor samler det seg mye vann og kroppen responderer ikke. Drikk masse vann, spis mer, pass på at du er i underskudd (helst ikke mer enn 500-700 kcal i uken, sånn som du holder på nå vil være å sulte deg, det vil nok ikke legene ha noe av). og ikke tren for mye!! 

Jeg er samme høyde som deg og veier 71 kg,  jeg har ei basalforbenning på 1600 ca, det vil si det kroppen forbrenner bare ved å holde kroppens funksjoner i gang, da sier det seg selv at å ligge på 1200 OG trene er som å rett og slett sulte seg selv!

Senter for sykelig overvekt (de er leger, kirurger, forskere, sykepleiere, ernæringsfysiologer osv) anbefaler bl.a. knekkebrød kuren 900kcal/dag før en operasjon.. Så i slike sammenhenger, og over en så kort periode er ikke 1200 for lite. Selv er jeg ikke spesielt overvektig (hadde bmi på 26), levde på 1200kcal i tre mnd, trente 3-5dager i uka og gikk ned 8kg med litt utskeielser her og der. Det var ikke før lite 

 

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonym1332: Takk for svar. Jeg kan fint ligge på 1500 kalorier for dag fremover, tar sikte på det. Føler ikke at jeg er spesielt sulten, jeg kombinerer Nutrilett med kylling, fisk og grønnsaker, og er god og mett. Jeg trener 1,5 time om dagen ca, rundt 1000 kalorier forbrent hver dag. Da bør vekten gå rimelig fort ned, men den rikker seg altså ikke. Det er akkurat som om kroppen ikke responderer i det hele tatt. I stedet fyker vekten i været etter en dag med mer mat, selv om jeg fortsatt var i kaloriunderskudd den dagen. Når jeg regner på det tar jeg utgangspunkt i at jeg bruker 2000 kalorier for dag (uten treningen). Det kan i alle fall ikke være mindre med tanke på min vekt. 

Skjønner det bare ikke 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7a3ce...712

For å forbrenne 850kcal, så må du løpe i 13km/t (noe som jeg synes er temmelig heftig) i en hel time! Du forbrenner nok mer enn en person på 75kg, så la oss si du nærmer deg 1000kcal på en time ved denne innsatsen. Er du så godt trent at du klarer å opprettholde så høyt og jevnt tempo på løping hver dag? Eller driver du med en annen form for trening? Jeg er litt usikker på om du tar for gitt at du forbrenner mer enn du egentlig gjør på en treningsøkt? Bare lurer

Anonymkode: 86117...a56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper kroppen holder på vann. 🙂 det kan skje når man trener hardt. Muskler bygges, fibrer slites og kroppen må restitueres. Kan også være hormonellt. Du kan ta det med ro. Bare fortsett slik du gjør. Før eller siden vil kiloene forsvinne! Det kan hjelpe å øke kalorimenden en periode og se om det hjelper på. Kanskje øk til 1600?

Er du ikke enormt sulten på bare 1200kcal forresten? Jeg forstår ikke hvordan du klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså... Trening er et dustete forslag. Ikke tren om du skal gå ned 4 kilo. Du må gå omtrent 12 timer for å gå ned én kilo, for din vekt. Kanskje mer. Fortsett å hold deg på lavt kaloriinntak, plutselig slipper det. Hvis ikke, så fast den siste uken. 

Anonymkode: 45e25...564

Hvorfor er trening et dustete forslag? Jeg regner med at de fleste forstår at man ikke kan trene vekk et dårlig kosthold, men i samspill med både trening og kosthold er jo det aller beste for kroppen. Vi er ment å være i bevegelse! Dessuten får man bedre helse generelt, muskler bidrar til sterkere skjelett og høyere forbrenning (sistnevnte er jo en fordel når man er ferdig med å gå ned i vekt). 

Til TS: Du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivå. Du må spise mye mer for at kroppen din slipper. Dessuten virker du ufattelig stressa, som igjen øker kortisol (stresshormon i kroppen), som igjen påvirker insulin (fettlagringshormon). Det er en ond sirkel. Etter jeg begynte med yoga merker jeg mye mindre stress, og gikk lettere ned i vekt. Du må ikke begynne med yoga, men du må stresse ned :) 

Husk også søvn, masse vann, inkluder alt av stekesmør og olje i maten, og SPIS NOK! Kroppen din tror ikke den får nok mat og vil gå inn i fettlagringsmodus for å overleve. Veldig mange påpeker at de ofte blir kvitt de siste kiloene når de øker matinntaket, som selvfølgelig er rart, men ikke så rart når man vet bakgrunnen for det :)

Lykke til! 

Anonymkode: 1e23e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...