Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med stort kcal-underskudd og trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du trener for mye, og spiser for lite. Prøv heller å ligge på ca 500 kcal i underskudd hver dag, det blir totalt 3500 kcal på en uke. 12.000 i underskudd er jo bare helt sykt, kroppen din tviholder jo på alt den får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pulsklokker etc har en tendens til å angi et betydelig høyere antall forbrente kalorier enn det som er tilfelle. Du må trene hardt og lenge for å forbrenne 1000 kalorier. Når du er såpass tung og utrent tipper jeg du forbrenner mindre enn det du kalkulerer med.

Anonymkode: 00f6f...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny

Kan det være at kroppen din bare reagerer litt sent? De gangene jeg aktivt går inn for å miste noen kilo, så står vekten alltid bom stille, kanskje i over en uke, før den plutselig slipper 2 kg over natta. Aldri forstått hvorfor, men sånn er det i alle fall alltid med meg. Kanskje det er litt det som skjer med deg også? Noen som vet litt om dette som kan forklare det bedre enn meg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at du stresser for mye sånn at kortisolproduksjonen din øker? Høyt kortisolnivå kan faktisk hindre vekttap. Ellers tenker jeg at når du skal ned 4 kg på relativt kort tid, så har det liten hensikt å trene. Det tar tid før musklene blir vant til trening, og kroppen vil holde på vann, som @Tvist skriver.

På lang sikt bør man jo være i fysisk aktivitet for helsen sin del, og det kan hjelpe til med å holde vekten når man først har gått ned, men betydningen av trening er ofte overvurdert i forhold til vektreduksjon isolert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du forbrenner mindre på trening og spiser mer enn du tror. 

Sjekker du hva som står på på matvarene om kcal? Veier du maten? Sjekker du at det lifesumberegner  stemmer overens med det som står på pakningene? 

 

Anonymkode: bc8d5...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er noen alternativer her. Enten spiser du mye mer enn du tror, feks at du ikke veier oljen du steker maten i eller glemmer å logge noe. Eller så holder kroppen din på mye vann pga treningen, og du er forstoppet. Dersom du plutselig har begynt å trene er det sannsynlig at du har mye vannansamling i musklene. Det tar lang tid å bygge muskler, så det er ikke muskelvekst. Du kan forsøke å spise 1500, drikke 3-4 liter vann jevnt over hele dagen hver dag, og ta et par dagers pause fra trening. Mange opplever en «whoosh» av vannvekt på denne måten. Kom deg også på do slik at du vet det ikke er forstoppelse som gjør det.

Anonymkode: c54d9...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du måler feil. Du sier ingenting om at du er konstant slapp og sulten, noe du ville vært om du spiser så lite.

12000 calorier underskudd ville definitivt ført til vekttap. De jeg kjenner som har vært på lange turer uten mye mat har gått kraftig ned i vekt.

Anonymkode: 80957...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er noen alternativer her. Enten spiser du mye mer enn du tror, feks at du ikke veier oljen du steker maten i eller glemmer å logge noe. Eller så holder kroppen din på mye vann pga treningen, og du er forstoppet. Dersom du plutselig har begynt å trene er det sannsynlig at du har mye vannansamling i musklene. Det tar lang tid å bygge muskler, så det er ikke muskelvekst. Du kan forsøke å spise 1500, drikke 3-4 liter vann jevnt over hele dagen hver dag, og ta et par dagers pause fra trening. Mange opplever en «whoosh» av vannvekt på denne måten. Kom deg også på do slik at du vet det ikke er forstoppelse som gjør det.

Anonymkode: c54d9...bd3

er ikke 3-4 L vann mye, hvis en også drikker kaffi og kakao?

jeg er en dame som spiser litt lite(pga kvalme og forstoppelse). kroppen tviholder på vekten; jeg skal ikke ned i vekt, bare registrerer det. har fått råd fra ernær.fys om å drikke 1,5 L vann. men er like forstoppet og uvel ennå😟

Anonymkode: 43864...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Jeg er 100% sikker på at jeg har kontroll på kaloriene. Jeg veier absolutt alt, og spiser bare ting som det er enkelt å holde kontroll på. Ikke gryteretter med mange forskjellige produkter i for eksempel. Enkle, rene ting. Steker alt i ovn, så det går ingen olje eller smør med til steking.

Er ikke i veldig god form, og har som sagt trent 1,5 time hver dag. Synes det er interessant det dere skriver om vann. Men kan kroppen holde på så enormt med vann? Altså flere kilo, som jeg mener jeg burde ha gått ned?

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke 3-4 L vann mye, hvis en også drikker kaffi og kakao?

jeg er en dame som spiser litt lite(pga kvalme og forstoppelse). kroppen tviholder på vekten; jeg skal ikke ned i vekt, bare registrerer det. har fått råd fra ernær.fys om å drikke 1,5 L vann. men er like forstoppet og uvel ennå😟

Anonymkode: 43864...e6f

Ville ikke drukket noe annet i tillegg til så mye vann :) har du spurt legen om du kan ta magnesium mot forstoppelsen?

Anonymkode: c54d9...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar.

Jeg er 100% sikker på at jeg har kontroll på kaloriene. Jeg veier absolutt alt, og spiser bare ting som det er enkelt å holde kontroll på. Ikke gryteretter med mange forskjellige produkter i for eksempel. Enkle, rene ting. Steker alt i ovn, så det går ingen olje eller smør med til steking.

Er ikke i veldig god form, og har som sagt trent 1,5 time hver dag. Synes det er interessant det dere skriver om vann. Men kan kroppen holde på så enormt med vann? Altså flere kilo, som jeg mener jeg burde ha gått ned?

Anonymkode: 7a3ce...712

Ja, det er fullt mulig at du med din vekt på 100 kilo kan holde på 2 kilo ekstra vannvekt (i glykogenlagrene i musklene) pga «plutselig» mye trening. Er du kvinne kan din menssyklus også påvirke vannvekt. Jeg veier selv alt fra 56-59 kilo i løpet av en uke, avhengig av mengde og type trening, stølhetsgrad, om jeg har drukket og spist mye eller lite, og om jeg har spist mye salt mat. 

Tar du to dagers pause fra trening samtidig med at du drikker mye vann og holder deg unna mye salt, bør den ekstra vannvekten flushes ut. 

Husk at kroppen består av 60-70% vann i utgangspunktet, så det er ikke snakk om enorme endringer i væskebalanse for kroppens del om du holder på et par kilo ekstra. 

Anonymkode: c54d9...bd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang er aldri så skjematisk og forutsigbart som vi skulle ønske. Dersom du virkelig spiser 1200 kcal og trener i tillegg så kan jeg garantere at du vil gå ned. Du har holdt på i noen få uke. Kanskje kroppen av ulike grunner har holdt på vann i denne tiden.

Fortsett med det du gjør og vekten vil gå ned. Det er ikke noe magisk med din kropp som gjør at den "ikke lar seg slanke". Mest sannsynlig vil du få en "Swoosh effekt" hvor du plutselig går ned mye raskt.

Anonymkode: ec3a1...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen kan holde på flere kg som er ren vannvekt. Unngå mye salt i kosten og drikk nok vann (et godt vanninntak gjør at kroppen slipper vannvekt). 

Du kan også kjøpe et produkt på helsekost som heter Aqua-min, det virker lett vanndrivende og er veldig effektivt (bruker det selv når jeg har endel vann i kroppen ifm mens)

Husk at vekten din også vil variere etter hvor i syklusen du er. Mange veier noen kilo ekstra rett før og under menstruasjon, dette er vannvekt som forsvinner av seg selv. 

Jeg skjønner at du er fortvilet over at vekten ikke slipper når du virkelig gir gass med både trening og kosthold, og har en deadline å forholde deg til der du må et bestemt antall kilo ned innen en bestemt dato. Begynn i allefall å bruke målebånd så vil du se at kroppen krymper og blir fastere. Du vil helt sikkert merke det på klærne dine, at de blir løsere. Det hjelper jo ikke på de kiloene du må ned, men det vil nok hjelpe på motivasjonen din. 

Og ang trening; husk at kroppen trenger litt hvile også. Og prøv å ikke stress, stress er ikke bra for vektnedgang. Nok søvn er også viktig. 

Jeg er sikker på at kroppen etterhvert slipper kiloene, med det underskuddet du går i så vil den jo det tilslutt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men nå var saken at jeg måtte ned 4 kg på 5 uker for en operasjon, og selv med innsatsen min har jeg ikke gått ned, men heller opp. Prøver virkelig å forstå hva som skjer i kroppen. Etter mine beregninger skal jeg ha 12.000 kalorier i minus hver uke, så hvorfor i all verden skjer det ingenting? 

Jeg skrev et matinntak på 1200 kcal om dagen. Det var kanskje dumt med tanke på retningslinjene her, så la oss si 1500 kcal om dagen. Det er egentlig ikke det som er poenget, det jeg egentlig lurer på er: Hvorfor tviholder kroppen på vekten når jeg har hatt et ukentlig kaloriunderskudd på 12.000 kalorier? (Gjennom sunn mat og mye trening). Gange med 3 uker, som blir 36.000 kalorier totalt. Skulle bli 5 kg på disse 3 ukene det!? Jeg har i stedet gått opp 1 kg. Jeg forstår bare ikke hva som foregår! Kan kroppen holde på sååå mye vann?

Anonymkode: 7a3ce...712

Du regner nok kraftig feil. Det er eneste sannsynlighet. Med din vekt skulle du rast ned med det du mener du inntar.

Selv med mye lavere bmi enn deg gikk jeg ned 10kg på 8 uker med 1200kcal for dagen. 

Og hamburger? ??? Den har jo enormt med kcal. 

 

Anonymkode: 628a4...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du regner nok kraftig feil. Det er eneste sannsynlighet. Med din vekt skulle du rast ned med det du mener du inntar.

Selv med mye lavere bmi enn deg gikk jeg ned 10kg på 8 uker med 1200kcal for dagen. 

Og hamburger? ??? Den har jo enormt med kcal. 

 

Anonymkode: 628a4...c00

Det var én hamburger, på 3 uker. Jeg spiste ellers 4 knekkebrød med kokt skinke den dagen, og var på 1,5 times fjelltur (600 moh) i forkant. La inn i regnskapet at hamburgeren var 1500 kcal, for å være helt sikker. Legg til knekkebrødene med skinke så er jeg på rundt 1900 kcal den dagen. 1,5 times fjelltur forbrant ifølge pulsklokka ca 1000 kalorier. Burde egentlig gå ned i vekt den dagen, selv om jeg spiste en burger. Eller tenker jeg feil?

Anonymkode: 7a3ce...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig mener du spiser 1500 kalorier pr dag og ikke går ned, helt uten at de trener, så burde du kontakte legen. Da det faktisk er umulig å ikke gå ned ved kaloriunderskudd. Da er du et medisinsk mirakel, de gjerne vil forske på.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var én hamburger, på 3 uker. Jeg spiste ellers 4 knekkebrød med kokt skinke den dagen, og var på 1,5 times fjelltur (600 moh) i forkant. La inn i regnskapet at hamburgeren var 1500 kcal, for å være helt sikker. Legg til knekkebrødene med skinke så er jeg på rundt 1900 kcal den dagen. 1,5 times fjelltur forbrant ifølge pulsklokka ca 1000 kalorier. Burde egentlig gå ned i vekt den dagen, selv om jeg spiste en burger. Eller tenker jeg feil?

Anonymkode: 7a3ce...712

1.5 timer fjelltur forbrenner ikke 1000 kalorer.

Anonymkode: 8d3cf...2e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...