waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #61 Skrevet 19. mai 2005 -OG' date=' du vet alle de som vil at du ikke skal ruse deg!? Tror du ingen av de vet hva de prater om?[/quote'] At jeg liker å ruse meg er ikke det samme som at jeg liker å ruse meg hele tiden. Sånn som nå f eks, - er jeg ikke rusa, og jeg lurer fremdeles på hvorfor dere ønsker å straffe mennesker som ruser seg?
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #62 Skrevet 19. mai 2005 Synes det er flott når mennesker som gjest4 forteller en ting og to om hvordan livet kan utarte seg. Ninakanin, ja dette var spennende lesning. Det virker som om mennesker boikotter mennesker som gjest4 som har erfart ting selv, - det er som om mennesker er livredde for at deres egne illusjoner skal knuses, - de ønsker jo så gjerne at straff hjelper!
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #63 Skrevet 19. mai 2005 Jøje meg. Skal si dette tar av. Til de som sitter der og opphøyer seg selv til de eneste rettmenende sjeler, ledet til den oppklarede innsikt ved hjelp av rus er det ikke mye man kan si, men jeg observerer at de skal ha en del sympati selv for å være "bare et menneske som kan gjøre feil" og at de blir "kvalme" av den "rusmisbruken" som foregår på julebordene er verre osv osv... Vel, hvis jeg skal følge den tankegangen der en bitteliten stund for ekseperimentets skyld, kan jeg altså informere om at "systemet" faktisk består av "bare mennekser" de også. Systemet som da blir beskyldt for å være korrupte, arrogante, følelsesløse osv osv - vel, de går vel på sin side og ser en gjeng "bare mennesker" systematisk ødelegge sine egne liv, gjøre destruktive ting gang på gang enda de vet at det er farlig, snylte på andre, ødelegge for andre, ødelegge for seg selv og la andre betale, forsøpling, forsimpling, vold, kriminalitet, ødelagte familier og andre relasjoner, ta opp sykehusplasser, suse rundt og være ubrukelige i et helt liv... seriøst, hva skal man kunne forlange av disse menneskene, jeg synes ikke det er det granne rart at en og annen sosionom blir dritt lei, og at politiet blir avstumpet og overlegne av å vasse i den dritten de gjør. Bare sånn for å prøve å se det fra en annen vinkel, altså, hvis vi går ut fra at det er ofre på begge sider, ikke bare på skyggesiden, der martyrdøden er det høyeste av det høye, og hvor det er allment akseptert, nei APPLAUDERT, at man fritar seg selv for ansvar for sitt eget liv og lemper det over på alle andre og "systemet". Narkotikamisbruk er tydeligvis et forsøk på å sette kommunisme i system.
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #64 Skrevet 19. mai 2005 Hvilken straff vil du gi til mennesker som er uenige med deg Fiona, (?) jeg får glattceller og bøter pga min overbevisning, - at alle andre mener at jeg tar feil-holdningen som gjennomsyrer samfunnet. Dersom du har rett Fiona, trenger man DA straffe mennesker?
Gjest Gjesta Skrevet 19. mai 2005 #65 Skrevet 19. mai 2005 De gjør noe ulovelig og setter andre folk i fare. De bør derfor straffes..
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #66 Skrevet 19. mai 2005 Foxy, loven har alltid rett da ifølge Foxy.... jaja det var jammen godt å vite..
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #67 Skrevet 19. mai 2005 Er det ikke på en måte ganske frekt av deg å forutsette at jeg er en fare for deg? Haha, sånne likegyldïge mennesker som deg holder jeg meg langt unna, - mennesker som ønsker å straffe andre for å vise at en selv har rett.....
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #68 Skrevet 19. mai 2005 Man trenger til en viss grad å regulere samfunnet med sanksjoner, ja. Og så lenge narkotikamisbrukere fortsatt er i mindretall (med mindre det er skjedd noe i det siste jeg ikke har fått med meg), så går jeg ut fra at det fortsatt er vinningskriminalitet og rusproblemer som er det som bør sanksjoneres og ikke normal samfunnstilpasning - for all del, korriger meg hvis jeg tar feil... Hvordan dette skjer og med hvilke midler, er en annen historie. Hvis ditt spørsmål er på generelt grunnlag om folk som har problemer bør straffes, er ikke svaret svart hvitt, ja eller nei, uansett.
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #69 Skrevet 19. mai 2005 Jeg mener bare at så lenge det er snakk om legemidler, og det er jo narkotika, - så er dette et problem for helsevesenet og legestanden, og ikke politiet og rettstaten! Man går jo i studier i syv år for å utdanne seg til lege, hvorfor skal en som misbruker preperater bli møtt av arrestforvaltere, glattcelle og politiet, men ikke sykestue?
Gjest Ninakanin Skrevet 19. mai 2005 #70 Skrevet 19. mai 2005 Jeg mener bare at så lenge det er snakk om legemidler, og det er jo narkotika, - så er dette et problem for helsevesenet og legestanden, og ikke politiet og rettstaten! Man går jo i studier i syv år for å utdanne seg til lege, hvorfor skal en som misbruker preperater bli møtt av arrestforvaltere, glattcelle og politiet, men ikke sykestue? Der, der la du frem poenget flott, konsist og enkelt og greit! Det var iallefall slik *jeg* har forstått deg helt fra begynnelsen av...
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #71 Skrevet 19. mai 2005 Tusen takk Nina, - jeg trengte bare en som forsto meg... =)
Gjest Ninakanin Skrevet 19. mai 2005 #72 Skrevet 19. mai 2005 Jeg er litt sinna på helsenorge selv, skjønner du. Fatter ikke hva slags land vi lever i som sier "nei det er fullt" til folk som kommer til krisemottaket på psykiatrien, slik at de går ut og hogger folk med øks for å få frem at de MÅ ha hjelp. Om de som trenger hjelp er rusa eller ikke har da for svarte søren ingenting med saken å gjøre. Er horribelt å hive dem på glattcelle fremfor å tilby en klem.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2005 #73 Skrevet 19. mai 2005 Jeg mener bare at så lenge det er snakk om legemidler, og det er jo narkotika, - så er dette et problem for helsevesenet og legestanden, og ikke politiet og rettstaten! Man går jo i studier i syv år for å utdanne seg til lege, hvorfor skal en som misbruker preperater bli møtt av arrestforvaltere, glattcelle og politiet, men ikke sykestue? Bra sagt, absolutt ikke enig i alt du har sagt, men dette poenget var veldig godt og jeg skriver under her! Klem fra Rosin
waco Skrevet 19. mai 2005 Forfatter #74 Skrevet 19. mai 2005 Er horribelt å hive dem på glattcelle fremfor å tilby en klem. Mennesker har nok forakt for mennesker som er annerledes enn dem selv. Alle samfunn har til alle tider hatt en pariakaste man kan slenge dritt på, som omtrent er lovløse i samfunnet. Man tror legemidler skaper uhyrer og ikke samfunnets reaksjoner, man eskalerer en problemstilling i stedet for å prøve å hjelpe, - ALT jeg har fått bortsett fra deg nina og gjest4 er bare uforståelighet, og misvilje, uønskedhet, og negativiteter, - jeg ønsker jo bare at syke mennesker skal taes hånd om av sykehus og ikke fengsel,.... Løsgjengerloven av begynnelsen av 1900tallet har blitt erstattet med legemiddelloven, - forakten og hatet er det samme, man blir sett på som en forbyter, unnasluntrer og kriminell. Fengselet fremhever alle de idealer vi motsetter oss i samfunnet forøvrig, - at fengselet skal være lederstjernen, - Stella Polaris for folket, - i stedetfor frihet og omtanke og forståelse for andre mennesker.... - ja da skjønner jeg hvorfor jens bjørneboe hang seg i kjelleren i sitt hjem i 1976
Gjest Porselen Skrevet 20. mai 2005 #75 Skrevet 20. mai 2005 Ja, dette er et "problem" helsevesenet i større grad bør ta seg av, flere "avrusningsteder", flere alternative behandlingsmåter. Jeg har i grunnen lenge tenkt tanken på at de hardeste narkomane som går på de hardeste stoffene burde fått utdelt stoffet, enten via apotek eller lignende. For å få dem bort fra prostitusjon og kriminalitet, for må du stjele eller prostituere deg for å få penger til stoff så må du ha stoff for å glemme at du stjeler og prostituerer deg for å få penger til stoff..... en evig spiral. Hadde de derimot sluppet dette så hadde deres egen følelse av å være verd noe som menneske også steget. Men jeg vet ikke helt hvordan dette skal løses praktisk, for det vil nok eksistere et illegalt stoffmarked på utsiden av det legale, for de som ikke kommer inn under det legale systemet. Jeg skjønner ikke den "plata"-politikken eller "ute av øye - ute av sinn" politikken. Blir de narkomane stoff-frie av å bli jaget hit eller dit, tror politikere at de narkomane vil si "nei, jeg gidder ikke å bli jaget mere så nå slutter jeg med stoff"? Men jeg har litt blandede følelser når det gjelder stoff og misbrukere, må jeg også innrømme. For både alkoholikere og stoffmisbrukere er veldig flinke til å finne på unnskyldninger og forklaringer på hvorfor de bruker rusmidler. Det handler om å ta ansvar for sitt eget liv og gripe de muligheter som kommer i din vei. At det er noen pga. vond familiebakgrunn som havner uti uføret kan jeg forstå, men det er ikke flertallet lenger. Noen havner uti pga. spenning, utforskertrang, trangen til å være en del av en vennegjeng, og evnen den enkelte har når det gjelder å takle motgang og andre skuffelser i livet. Jeg drikker sjelden alkohol selv, men jeg liker vin og øl. Jeg har aldri vært borti stoff, og kjenner ikke så mange som har brukt det heller. Jeg liker å ha kontrollen over meg selv, og så kan man diskutere om det er godt eller dårlig i det lange løp å ha fullstendig kontroll.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 20. mai 2005 #76 Skrevet 20. mai 2005 Hvilken straff vil du gi til mennesker som er uenige med deg Fiona, (?) jeg får glattceller og bøter pga min overbevisning, - at alle andre mener at jeg tar feil-holdningen som gjennomsyrer samfunnet. Dersom du har rett Fiona, trenger man DA straffe mennesker? Du og du. Ja, du mener at du ikke påvirker/skader/ödlegger andre med din livstil? Poenget er å ta konsekvenser for sine egne handlinger, eller ta jeg feil igjen? Jeg er sikker på at om du satt alene i en skog og ruset deg, uten hverken venner eller familie som trengte deg - SÅ hadde ingen brydd seg, eller straffet deg. Du er behövd og elsket, derfor skader du de som bryr seg. Du er ikke alene da du ödlegger deg selv - du ödlegger også andre. Er det så vanskelig å forstå? Og ja - Hjernen din er skadet for alltid. Selv om du ikke er påvirket NÅ, vil alle dine syke vrangforestilinger väre innprentet i hodet ditt. For ALLTID.
Gjest *Fiona* Skrevet 20. mai 2005 #77 Skrevet 20. mai 2005 Tror du er inne på noe her ja - straffen kommer på grunn av konsekvensene, ikke av en tilfeldig rettet innebygd hevngjerrighet. Sanksjoner er ment for å regulere og veilede, og de som gjør negative ting får negative konsekvenser. Selvsagt forstår ikke skakkjørte mennesker dette - de mener alle andre bør godta det de eventuelt blir utsatt for, uten å mukke. Jeg har ingen grunn til eller ønske om å straffe noe menneske som oppfører seg på en slik måte at jeg ikke bli skadet eller umyndiggjort. Jeg tar ansvar for meg selv og forventer at andre gjør det samme. Driter jeg meg ut, tar jeg støyten SELV. Hvorfor oppfattes det som straff i det hele tatt? En straff er et svar på en handling - altså er det handlingen som utløser straffen. Det er omtrent like latterlig som når noen er utro, og mener det er helt legitimt fordi "det er partneren min som ikke er bra nok". Øh, neivel, liksom. Som om du ikke velger partner selv?? Årsak virkning er fine greier. DU driter deg ut, DU må ta konsekvensen...
Gjest Gjesta Skrevet 20. mai 2005 #78 Skrevet 20. mai 2005 Er det ikke på en måte ganske frekt av deg å forutsette at jeg er en fare for deg? Haha, sånne likegyldïge mennesker som deg holder jeg meg langt unna, - mennesker som ønsker å straffe andre for å vise at en selv har rett..... Det er ikke frekt , bare realistisk. Folk som bruker amfetamin blir ukritiske, kjører bil og er ganske så aggresive. Klart de er en fare for oss andre på den ene eller andre måten. jeg er ikke likegyldig , har bare ikke tro på å gi dem en klem og et opphold på et rehabiliteringssenter hvor vi alle vet at de kommer ut like rusa som de kom inn. De gjør faktisk en ulovelig handling , og bør få straff deretter.
Gjest *Fiona* Skrevet 20. mai 2005 #79 Skrevet 20. mai 2005 I know, var ikke den kommentaren herlig naiv og sånn passe Forrest Gump? Gi dem en klem. Det får dem ut av psykosen fortere enn svint.
Gjest Gjest4 Skrevet 20. mai 2005 #80 Skrevet 20. mai 2005 Denne tråden begynner å bli mer og mer kjedelig. Noen her driver rene hetsen, uten at jeg bryr meg om det for min egen del, og uten å fordømme dere for man skal vel ikke fordømme noen for deres uvitenhet. Jeg tenker heller på de som er unge og leser her og kan se ved selvsyn hva de vil støte på om de er åpen om sin rusbruk... Selv ruser jeg meg av og til, men er ikke noen fare for andre. Ikke kjører jeg i fylla heller. Jeg fikk også en bot for hasjrøyking en gang. Det var derfor mine foreldre ble kontaktet, men ikke før ni måneder etterpå, to dager før jeg ble atten og myndig. Mange ganger har jeg hatt lyst til å anmelde politiet for at de drev det jeg vil kalle terror av en umyndig tenåring som aldri ble tatt med noe ulovlig, og uten å kontakte foreldrene. (de sier det jo selv, at de gjør det for å skremme vekk unge rusbrukere og kaller seg vel uropatruljen i dag? Stort dummere går det nesten ikke an å bli. Et menneske som blir uroet for mye, utvikler gjerne angst og depresjoner og da er selvmedisering lett å ty til). Men å anmelde dem har jeg liten tro på. Til og med Sefo er jo inhabile, og det er i drapsaker. Var jeg selv en mor eller far, ville jeg blitt kontaktet, selv om jeg ikke kunne gjort stort, så ville jeg forsøkt å prate om måtehold i alle fall. Var jeg ikke blitt kontaktet, ville jeg selv gått til søksmål mot etaten. Mine foreldre vet selvsagt at jeg røyker litt av og til, men de har akseptert dette så lenge jeg ikke overdriver. Må nevne at noen i miljøet døde unge mens andre i dag driver det bra, selv om det hender de røyker eller snorter litt i blant... Jeg ble ikke tatt på fersken, men en på samme alder sprakk under avhør (vi var kun 17 hvis det kan fortelle noe som helst til de av dere som fordømmer uten å ville vite), og det var bedre for meg å vedta en bot, for alternativet var å sitte på glattcella i enda flere timer eller dager. Narkosnuten prøvde fiske etter opplysninger om andre i miljøet. Men den eneste jeg tystet på var meg selv, for å unngå flere timer i en celle der doen var sølt ned av menn (slike dere damer møter på byen på fredagskvelden men ved en annen anledning, eller som dere er gifte med...?) og som var for fulle til å ta vare på seg selv. Siden politiet satt på en mengde opplysninger, oppgitt av andre, måtte jeg gi dem noe og jeg innrømte at jeg hadde røyka ved en anledning. Jeg måtte også lyge at jeg var for full til å huske alle som var hjemme hos meg og hvem som røyka eller ikke. De var selvsagt rasende på meg og banket i bordet og kom faretruende nær, men jeg slapp bli banket av våte håndklær som andre ble (våte håndklær etterlater ingen blåmerker, men gjør ikke mindre vondt...). Varmen på gulvet i en glattcelle blir vekselsvis skrudd opp og ned slik at man enten fryser eller motsatt. Slik blir det umulig å sove selv på et betongulv. Dette kaller jeg tortur, i tillegg til at man stadig blir kalt inn til nye avhør, fratatt klokke og uten å vite når og hvor lenge til neste avhør og til man omsider slapp ut og kunne gå hjem. Jeg var alltid nykter når jeg ble tauet inn, bortsett fra par ganger da jeg hadde røyket litt, men jeg var aldri full eller hadde drukket, så det var ingen abstinenser for min del. Det var altså ikke derfor jeg frøs slik på betonggulvet med vekselvarmen de brukte. Den dagen jeg endelig flyttet fra byen der alt skjedde, opplevde jeg lammende angst bare jeg så en politibil på lang avstand. Dette var ensbetydende for meg, å bli lagt i jern og kjørt inn på glattcella. Men jeg kunne slappe av. Jeg var anonym. Har også fått enda en bot, da politiet knuste verandadøra på et nachpiel for få år siden, og jeg tilfeldigvis satt med pipa i hånda. Det var så tilfeldig at jeg ikke røyka selv men bare skulle overlevere den til sidemannen min. (Det er ikke alltid jeg røyker, selv på fest) Men bot fikk jeg, og igjen en natt på glattcella. Virker som om noen her tror at man straks går inn i en offerrolle og synes synd på seg selv fordi man har ruset seg eller ruser seg. Men det er ikke slik det fungerer. Hjelpeapparatet svikter gjerne fordi hele nasjonen (nesten alle) har et svært ambivalent forhold til rus. De ruser seg selv og skal samtidig hjelpe andre til å slutte med det de gjør selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå