Gå til innhold

Jeg vil flytte ut av bykjernen, mannen vil ikke. Han mener jeg overkjører han.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan har dere egentlig fått lov å låne 6 mill? Er dette noe du er helt sikker på, eller tar du utgangspunktet i 5x inntekt? Jeg tenker at hvis banken har godkjent dette, så har de ikke tatt en klok avgjørelse. 

Jeg og mannen har samlet årslønn på 900 000 (høres ikke ut som om dere kan ha noe særlig mer, med tanke på utdannelsen din/den manglende utdannelsen til mannen din?) og vi hadde 2 mill i EK til sammen. Banken vår ville bare låne oss 3 mill. Det var litt over inntekt x3. Banken mente at årslønnen vår var så lav at løpende utgifter ville spise opp mye av inntekten, så de syns ikke vi burde ha høyere lån. Vi var i slutten av 20-årene, gjeldsfrie og barnløse da vi tok opp lån. Barn og gjeld (også studiegjeld) er jo som kjent noe som drar lånesummen ned. De mente de var galskap å låne inntekt x5.

Anonymkode: 4194b...968

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har dere egentlig fått lov å låne 6 mill? Er dette noe du er helt sikker på, eller tar du utgangspunktet i 5x inntekt? Jeg tenker at hvis banken har godkjent dette, så har de ikke tatt en klok avgjørelse. 

Jeg og mannen har samlet årslønn på 900 000 (høres ikke ut som om dere kan ha noe særlig mer, med tanke på utdannelsen din/den manglende utdannelsen til mannen din?) og vi hadde 2 mill i EK til sammen. Banken vår ville bare låne oss 3 mill. Det var litt over inntekt x3. Banken mente at årslønnen vår var så lav at løpende utgifter ville spise opp mye av inntekten, så de syns ikke vi burde ha høyere lån. Vi var i slutten av 20-årene, gjeldsfrie og barnløse da vi tok opp lån. Barn og gjeld (også studiegjeld) er jo som kjent noe som drar lånesummen ned. De mente de var galskap å låne inntekt x5.

Anonymkode: 4194b...968

TS mente nok at de kan kjøpe for 6 mill totalt :)

Anonymkode: 6488d...fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS mente nok at de kan kjøpe for 6 mill totalt :)

Anonymkode: 6488d...fb4

Det kan godt være, men det er jo fortsatt mye hvis de ikke har 3 mill i EK, med det jeg antar er maksimum 1 mill i samlet årslønn. De har jo også to barn.

Anonymkode: 4194b...968

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jon Are said:

Dette er jeg enig i. Klart kone og barn skal komme først. Det er naturlig , og de fleste menn vil det. Når det er sagt,.er der noe spesielt med å bo i byen. Det pulserende livet 24 timer i døgnet. Lyden av biler og folk rundt en . Å springe ned  i crocsene for å kjøpe en brus for du hadde glemt det. Bare kjøpe med en kaffe før du drar hjem..uslåelig. det har sin sjarm. Mulig mannen din vil direkte mistrives i en søvnig  forstad.  Men her er det du som burde bestemme mener jeg pga barn. Dere kam flytte tilbake til byen igjen når barna begynner å vokse til. Kunne det vært et kompromiss?

Hvordan da? Han har sagt ja til flytte.

Anonymkode: d6eeb...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS! Skulle tro det er mitt liv du skriver om, bare at jeg bor i en storby i utlandet. Jeg har så og si akkurat samme problem som deg.. jeg vil flytte Ut av bykjernen til et sted hvor vi har mer plass, mindre trafikk og helst en egen hage hvor ungene (som er like gamle som dine) kan leke fritt, mens mannen vil være i byen for å ha konserter, cafeer og kino rett utenfor døra. Senest i går holdt jeg på å rive ut håret mitt i frustrasjon over plass mangel, støy og leker som bokstaveligtalt lå strødd i hele stuen og ut til gangen.  Jeg har forresten også Marie condoet hele leilighet, og fortsatt har vi for liten plass etter min mening. Også er det støy nivået da... Vi bor rett ved en hovedgate hvor det kjører biler kontinuerlig, og åpne vinduer for å lufte gjør meg rett og slett stresset. Stress er vel stikkordet hos meg. Jeg blir stresset av plassmangel, stresset av støy fra trafikken, stresset av å gå ut døra og ha tusenvis av ulike lyder og inntrykk å forholde meg til. Føler stresset og storbyen spiser meg opp. 

Mannen derimot ELSKER storbyen, og ja, jeg kan forstå det... men ikke i den fasen av livet som vi er i nå. Nå står mer plass, hage og mer ro høyere på lista enn kino, konserter og kafé. Det er skikkelig vanskelig og kjipt å være i den situasjonen med å ikke bli enige om hvor vi skal bo. Jeg føler på en måte at jeg gir opp mitt liv og min drøm for ham.. men hvis vi flytter så gjør vel han det for meg.. Føler nesten det er umulig å bli enige. Jeg har nesten gitt opp, men kanskje din mann ikke er like sta som min? Selv om han igrunn høres like sta ut.. 😅 

Forresten, jeg sa akkurat det samme som deg før vi fikk barn.. Å bo i byen er helt fint det. Men, så fikk vi unger og prioriteringer og livet endret seg. Nå vil jeg noe annet.. 

Og før noen kommenterer, ja jeg vet at man kan leve helt supert i byen med barn. De fleste av våre venner gjør det. Det er bare ikke det JEG vil. 

 

 

Anonymkode: a19ba...525

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være, men det er jo fortsatt mye hvis de ikke har 3 mill i EK, med det jeg antar er maksimum 1 mill i samlet årslønn. De har jo også to barn.

Anonymkode: 4194b...968

Det kan se jo lett ha, ved å ha eid en 60 kvm. I sentrale Oslo i flere år. 

Anonymkode: 48107...b27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår mannen her og. Det er noko heilt spesielt å bu midt i sentrum. Dere kan ikkje bu der dere bur nå, men om dere går opp ein 10-20 kvaderat, får ein bod og innreder smart.Klaffebord, hyller oppunder taket, høg seng til barnet med pult under ol.Bakgård. Då får dere begge bestemt og begge blir fornøgd😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Han har sagt ja til flytte.

Anonymkode: d6eeb...a4c

Det var bra for din del. Ja , det er jo en grunn til at bykjernen er så populær. Det er spesielt og en helt annen stemning ved å bo midt i byen. Selv om det bare et 10 min med buss til byen, merker man dørstokk milen. I det her tilfellet blir det veldig bra for dere med større plass. Savnet etter byen vil vel kanskje alltid være der før du  mann,.Men det må han lære å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og 2-3 ganger så mye fra der du bor i Lillestrøm til  togstasjonen + ventetid + enda mer ventetid om helgene og kveldene 

+  enda mer på nattbuss 

+ overnatt om du forlater ikke Oslo før 01:00

Og om du har barnevakt hvordan skulle han/hun dra hjem senkveld i sånne steder? 

Just sayin....

 

Anonymkode: 3f53a...242

Jeg bor ikke i Lillestrøm så ikke mitt problem. 

Det går nattbusser til Lillestrøm frem til kl 3.30.. Just sayin....

Anonymkode: 9f0a0...3fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om dere bytter soverom, så eldste får det lille rommet for seg selv og dere deler med minstemann? Det kan gjøre søvnen litt bedre fram til dere flytter hvertfall. 

Jeg skal ikke påberope meg å være fryktelig godt kjent i Oslo, men ifølge kartet er det ikke veldig langt fra de områdene du foreslår og til sentrum. Det er ikke akkurat snakk om å flytte ut på landet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har dere egentlig fått lov å låne 6 mill? Er dette noe du er helt sikker på, eller tar du utgangspunktet i 5x inntekt? Jeg tenker at hvis banken har godkjent dette, så har de ikke tatt en klok avgjørelse. 

Jeg og mannen har samlet årslønn på 900 000 (høres ikke ut som om dere kan ha noe særlig mer, med tanke på utdannelsen din/den manglende utdannelsen til mannen din?) og vi hadde 2 mill i EK til sammen. Banken vår ville bare låne oss 3 mill. Det var litt over inntekt x3. Banken mente at årslønnen vår var så lav at løpende utgifter ville spise opp mye av inntekten, så de syns ikke vi burde ha høyere lån. Vi var i slutten av 20-årene, gjeldsfrie og barnløse da vi tok opp lån. Barn og gjeld (også studiegjeld) er jo som kjent noe som drar lånesummen ned. De mente de var galskap å låne inntekt x5.

Anonymkode: 4194b...968

Ikke låne 6 mill, men at vi kan få 6mill totalt med EK+ inntekt x5. 

Vi tjener omtrent det samme som dere, og jeg har ikke sjekket om vi faktisk får det lånet. Jeg bare antar, men det kan jo stemme at vi ikke får den summen engang. Mannen har i tillegg ca 350 000 i studielån. 

Anonymkode: 3ce2b...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jon Are skrev:

Det var bra for din del. Ja , det er jo en grunn til at bykjernen er så populær. Det er spesielt og en helt annen stemning ved å bo midt i byen. Selv om det bare et 10 min med buss til byen, merker man dørstokk milen. I det her tilfellet blir det veldig bra for dere med større plass. Savnet etter byen vil vel kanskje alltid være der før du  mann,.Men det må han lære å leve med.

Du svarer ikke, hvordan er mannen egoistisk? Hadde han tviholdt på leiligheten hadde jeg vært enig, men han også vil flytte til større og bedre leilighet med parker,barnehage og bakgård? Så hvordan mener du at han er egoistisk. Sofienberg har alt dette her koster det 3,5 mill for 52 kvadratmeter innafor. Og en mill ekstra for 70 kvadratmeter. Barneskolen og barnehage 2 min unna,2 lekeparken i nærheten, 4 parker i nærheten hvor man kan sykle. Stille området.

Anonymkode: 75fea...6c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke låne 6 mill, men at vi kan få 6mill totalt med EK+ inntekt x5. 

Vi tjener omtrent det samme som dere, og jeg har ikke sjekket om vi faktisk får det lånet. Jeg bare antar, men det kan jo stemme at vi ikke får den summen engang. Mannen har i tillegg ca 350 000 i studielån. 

Anonymkode: 3ce2b...937

Skjønner, da tviler jeg faktisk på at dere kan kjøpe til 6 mill. De 350 000 mannen din har i studielån blir også trukket fra makssummen dere kan få. All gjeld blir trukket fra. Det betyr f.eks at hvis man maksimalt, utfra inntekt og EK, kan få 2 mill og har 500 000 i gjeld/lån, får man bare 1,5 mill. Banken liker ikke å makse til 5x inntekt, det er noe de bare gjør i sjeldne tilfeller. Barn trekker som tidligere nevnt også lånesummen ned, siden barn fører til høyere utgifter. 

Anonymkode: 4194b...968

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor ikke i Lillestrøm så ikke mitt problem. 

Det går nattbusser til Lillestrøm frem til kl 3.30.. Just sayin....

Anonymkode: 9f0a0...3fc

Okay.. det gjør det til Stovner  i Oslo, 50 min.

Anonymkode: d6eeb...a4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo stille ultimatum. 

Si at du er snart i grøfta å familien lider under dette. Så må du bare si at du vil starte å se på leiligheter og at du virkelig håper han blir med, men at du og ungene uansett må nødt å vekk fra den leiligheten og få avstand til byen. Det er ikke noe alternativ lenger. 

Anonymkode: 9c010...b1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 20.9.2019 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Vi har bodd i en leilighet på rett i underkant av 60 kvadratmeter siden studiene, midt i Oslo. Den var flott for oss som studenter/unge voksne uten barn, med kort vei til buss, uteliv, parker osv, samtidig som det var god plass til oss to, god plass til å ha gjester/fester osv. Den gangen sa mannen at han "aldri ville flytte ut av byen" - noe jeg, dum som jeg var, sa at det var helt ok, hvis det var viktig for han.

Spol fremover rundt 10 år, og jeg føler ikke det samme lenger. Vi bor i samme leiligheten på ca 60 kvm, nå med to små barn under skolealder. Vi bor i annen etasje uten heis, og jeg haler og drar vogna opp disse 28 trappetrinnene og inn i leiligheten hver eneste dag. Vogna sperrer hele gangen, og gangen flyter over av jakker, sko, gummistøvler, parkdresser, skjerf, paraplyer og hva som enn måtte være. 

For å slippe å flytte riktig enda flyttet vi kjøkkenet ut i stua, og lagde soverom av kjøkkenet. Ungene deler det største soverommet, og vi klatrer over hverandre for å komme opp i sengen om kvelden. Klesskap er det ikke plass til, og vi sperrer døren inn når vi åpner kommoden vi har der inne. Vårt andre klesskap er inne hos barna. Minste burde egentlig sovet inne hos oss, men det er ikke plass, så de må dele. Eldste sover lett, og yngste vekker eldste støtt og stadig, de heiser hverandre opp osvosv. Ganske ulidelig, for å være ærlig. 

Stua er forsåvidt grei, sånn foruten at det nå er et helt kjøkken der i tillegg. Det fungerte fint før når det bare var sofa+tv+spisebord+en hylle, men nå begynner det å bli ganske trangt. Jeg prøver å holde lekene på barnerommet, men det flyter ut i stua hele tiden, og det er ingen plass å gjemme bort noe som helst. 

Vi har en liten luftebalkong som er komplett ubrukelig til noe som helst. I tillegg er den ut av barnas rom, og jeg er livredd for at de skal falle ut. Dermed brukes den aldri, og er bare låst. 

Leiligheten ligger ut til en av Oslos mest traffikerte veier, og siden leiligheten er bygd i nitten pil-og-bue er det lite til ingen ventilasjon her, slik at vinduer må stå oppe hele tiden. Det blir masse trafikkstøv her inne hver eneste dag, som gjør at jeg føler det aldri blir rent. Fra en dag til en annen er det et tykt lag med støv i vinduskarmen. Ikke at jeg er hysterisk, men det er lite deilig med to barn i hus som slikker på gulvet og det som verre er. Vi har heller ingen tørketrommel, så tørkestativet står fremme 24/7 - med stadig rullering av klær.

Badet er slik at når du står i midten kan du ta på alle fire vegger. Det er så vidt plass til meg og et barn der inne. Vi har bare en liten dusj, og det er så trangt. Vanskelig å få skiftet på minste, så det skjer for det meste på stuebordet eller en kommode.

Borettslaget har heller ingen uteareal, og inngangsdøra vender ut til denne store trafikerte veien. Skal vi leke må jeg enten dytte vogna opp en bratt bakke, eller traske 5 minutter til en stor park. Ikke at det er lange biten, men når vi må snu og traske hjemover og pakke med alt rusk og rask hver gang jeg eller eldste barnet må tisse. Ungene er urolig og vil ut og leke, og jeg må alltid bli med og alltid se på, hele tiden.

Vi "kan" kjøpe en smelldyr leilighet, og låne oss opp til max, og sikkert få det litt bedre rent plassmessig og utearealsmessig. Mannen syntes det er beste løsning (og forbli i byen) - men jeg orker ikke tanken på det. Trang økonomi med lite pusterom til å gjøre lystbetonte ting, antageligvis ingen hageenhet og slippe barna ut i likevel, må antageligvis fortsatt hale vogna opp og ned.

Levering i barnehagen for eldste er noe dritt, barnehagen åpner sent og det kommer ikke til å fungere når jeg begynner i jobb igjen. Jeg jobber turnus og må være på plass på jobb kl 07:30 ferdig skiftet: det går ikke når de fleste barnehager i området åpner tidligst 07:00 (men stenger da tilsvarende tidlig, som gjør at mannen ikke hadde rukket å hente barna i bhg hvis jeg jobber kveld).

Jeg foreslår at vi kjøper ny leilighet litt i utkanten av Oslo, men finner en plass med god kollektivforbindelse slik at det er lett å ta seg til byen, enkel forbindelse til jobb, ikke låner til max, og faktisk kan reise på ferie, gå ut å spise o.l. Kanskje finne en plass med en liten hageflekk (trenger absolutt ikke være stor) og en barnehage i nærheten.

Men mannen vil ikke det, og sier at jeg lovet at vi skulle bo i byen, og at "det løser seg alltid". Men det løser seg ikke, og jeg føler vi bor i en tvangstrøye som stadig blir trangere. Får inntrykk av at han ikke opplever dette like ille som meg, men samtidig så er det jo jeg som har mesteparten av ansvaret her hjemme nå som jeg er i permisjon. Han har mye energi (alltid hatt), og jeg føler jeg synger på siste verset.

Har seriøst bare lyst til å ta med meg ungene og flytte før jeg svimer av. Skjønner ikke at hva jeg lovet da jeg var litt over 20 år gammel kan gjelde nå som vi har to barn og bor i en pappeske som ikke fungerer for oss i det hele tatt.

Anonymkode: 3ce2b...937

1. Det er en menneskerett å ombestemme seg. 

2. Det gjelder både bosted og ektefelle for den saks skyld. 

3. Se på livsstilen deres. Eier dere mange ting? Er det mulig å "rydde opp i livet"/leve på en litt enklere måte for å få mer ro når omgivelsene oppleves som trange? Gjør det til et felles prosjekt å rydde om alle eiendeler. Sjekk ut minimalisme.

4. Dere bør jobbe med å finne en felles løsning. Start med å snakke sammen og se på muligheter. Ofte løser det seg på en måte ingen av dere hadde tenkt. 

5. Skulle likt å ha lest tilsvarende brev fra din mann. Lurer på hva hans syn på tingene er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okay.. det gjør det til Stovner  i Oslo, 50 min.

Anonymkode: d6eeb...a4c

Det overlever man vis man har barn. Sjeldent man holder på ute til langt på natt. Bør være helt andre grunner til at man bor i byen. Ikke fordi man vil ha kort vei hjem etter en bytur.

Tar heldigvis ikke 50 min med nattbussen til Lillestrøm. Stopper veldig få plasser. 

Anonymkode: 9f0a0...3fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det overlever man vis man har barn. Sjeldent man holder på ute til langt på natt. Bør være helt andre grunner til at man bor i byen. Ikke fordi man vil ha kort vei hjem etter en bytur.

Tar heldigvis ikke 50 min med nattbussen til Lillestrøm. Stopper veldig få plasser. 

Anonymkode: 9f0a0...3fc

Skjerp deg. Virkelig. Du nevnte nattbuss først som argumentasjon får å flytte til Lillestrøm. 

Anonymkode: d6eeb...a4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har han 350 000 i studiegjeld, hvis han ikke har noen utdanning? 

Anonymkode: af523...b38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...