Gå til innhold

Lei av veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen studier som viser at bladgrønnsaker øker faren for kreft, alle studier viser at mer frukt og grønt minsker faren for kreft.

Anonymkode: ca028...7c6

Du tok ikke poenget, ser jeg. ;) Tror du virkelig at studier viser at rent rødt kjøtt er helseskadelig? ;) 

Og nei, alle studier viser ikke at frukt og grønnsaker senker faren for kreft. Men de aller fleste viser at mennesker som spiser mer frukt og grønt har lavere forekomst av kreft. Ser du forskjellen? Forskjellen ligger hovedsaklig i noe som kalles "healthy user bias". Folk som bryr seg om helsa gjør mer ting de tror er sunt for helsa. Og siden folk flest tror at det er sunt å spise mye frukt og grønt og spise lite kjøtt, så vil du se denne trenden hos helsebevisste folk som prøver å spise sunt, røyker mindre, drikker mindre alkohol, trener mer, sover mer, stresser mindre og så videre.

Et godt eksempel er østrogen. For en tid tilbake trodde man at det var sunt for kvinner å få i seg mye østrogen. Helsebevisste kvinner hadde fått med seg denne teorien og tok tilskudd av østrogen. I studier fant man da en klar sammenheng mellom østrogen og sunnhet. Så kjørte de en skikkelig studie der noen fikk placebo og noen fikk østrogen, og den viste tydelig at østrogentilskudd var helseskadelig. Hvordan kunne vi da ha sett en sammenheng tidligere? Fordi de helsebevisste som tok østrogentilskudd gjorde andre ting som veide opp for østrogentilskuddet.

Observasjonsstudier kan ikke bevise noe som helst. De kan bare antyde sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte studier.

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Kan vi alle tenke litt godt gjennom dette med å være "veganer".

De fleste innenfor denne gruppen tror selv de er så sunne. Til middag spiser de mat som er en direkte replika av kjøtt. De spiser bønnepølser (formet som kjøttpølser) erteburger (formet som burger), det jeg tenker er rett og slett at skal du virkelig være veganer må du klare holde deg til det naturen naturlig skaper, det finnes ikke noe naturlig ved disse fabrikkerte ferdig produktene som er til salgs i butikkene nå. Har de egentlig sjekket hva maten de spiser inneholder? Det er jo bare svada!

Det er også helt uholdbart at veganere legger sin veganske livsstil over på oss kjøttetere. Jeg ønsker å spise kjøttet mitt i fred uten gnål fra disse. Jeg mener i tillegg det er på grensen til omsorgssvikt å tvinge på barna sine en slik livsstil som er kommet til på bakgrunn av foreldres dårlige livsvalg. Synes slike skal meldes til barnevernet.

Dere er langt fra sunne og jeg tipper dere blir syke av det på lang sikt.

Anonymkode: d5ca3...491

Det finnes de veganere som spiser svadaen som ligner på pølser og burgere fra butikken, og det finnes de veganere som lager sunn og god mat hjemme som ikke ligner verken på pølser eller hamburgere, men smaker himmelsk og inneholder ikke en rekke dritt slik som ferdig greiene på butikken. 

Bortsett fra det vil jeg nevne at mye av disse veganske pølsene og burgerne på butikken er faktisk der ikke for at veganere skal kjøpe dem, men for at kjøttspisere heller skal spise mere produkter uten kjøtt. Vet om flere kjøtt spisere som kjøper denne såkalte "svadaen" du snakker om. De fleste veganere lager faktisk maten hjemme, fra bunnen av.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...