Gå til innhold

Lei av veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/19/2019 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Til middag spiser de mat som er en direkte replika av kjøtt. De spiser bønnepølser (formet som kjøttpølser) erteburger (formet som burger), det jeg tenker er rett og slett at skal du virkelig være veganer må du klare holde deg til det naturen naturlig skaper, det finnes ikke noe naturlig ved disse fabrikkerte ferdig produktene som er til salgs i butikkene nå. Har de egentlig sjekket hva maten de spiser inneholder? Det er jo bare svada!

Anonymkode: d5ca3...491

Pølser og burgere vokser ikke i naturen, enten de er veganske eller ikke, for å sette det litt på spissen.

Hva med ikke-veganere? Burde ikke de også sjekke hva maten de spiser inneholder? Burde man spise så mange kjemikalier, antibiotika osv, bare for at det er tilsatt dyret før det ble slaktet?

Jeg forstår heller ikke greia med å lage en vegansk matvare, for så å kalle det noe som gir assosiasjoner til kjøtt, men det er det produsentene som bestemmer, ikke forbrukerne.

On 9/19/2019 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg mener i tillegg det er på grensen til omsorgssvikt å tvinge på barna sine en slik livsstil som er kommet til på bakgrunn av foreldres dårlige livsvalg. Synes slike skal meldes til barnevernet.

Anonymkode: d5ca3...491

Hva om disse barna får i seg alt de behøver av næringsstoffer, mineraler, vitaminer osv, er det fortsatt omsorgssvikt?

Hvem definerer hva som er dårlige livsvalg? Finnes det noen dokumentasjon som viser at en vegansk livsstil er "feil"? Eller er det bare slutninger som man drar, og bruker når det passer seg, og når man ikke forstår eller er uenig?

On 9/19/2019 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Dere er langt fra sunne og jeg tipper dere blir syke av det på lang sikt.

Anonymkode: d5ca3...491

Kan det dokumenteres at det er sunnere/bedre (hva nå enn det betyr) å spise kjøtt, kontra å være veganer? Kreftforeningen sier at man vet nok til å si at bearbeidet kjøtt kan føre til kreft. Hvorfor spiser man da kjøtt? Hvorfor røyker man? Hvorfor drikker man alkohol? Hvorfor trener man ikke mere? 

Det enkleste hadde vært om mennesker respekterte hverandre i større grad enn man gjør i dag. Da hadde man fått forståelse og aksept, og man hadde ikke behøvd å gå i forsvarsposisjon for å argumentere for sine egne synspunkter og overbevisninger.

Nei, jeg er ikke veganer.

Anonymkode: c8e62...604

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ganske nært med 2-3% animalsk, hundreåringene i Okinawa, Japan har spist slik i 100 år: Related image

Anonymkode: ca028...7c6

På Okinawa spiste de hovedsaklig svin. Dette kostholdet du skisserer var bare et krisekosthold rett etter andre verdenskrig. Det var ikke slik de hadde spist resten av livet. 

"The islands are composed predominantly of basalt and limestone with numerous caves. Due to poor soil fertility and water scarcity, a limited number of grains (mainly barley, foxtail millet, and soybeans) and sweet potatoes are cultivated and used for food."

"In terms of food culture, both islands are known for their ‘dung-eating pigs’ and pork food dishes."

"With an increase in the cultivation of sweet potatoes (used for pig feed in the 19th and early-20th centuries), it was rare to find households on Okinawa that did not breed pigs (Munetaka, 2005)."

Kilde: https://www.islandstudies.ca/sites/default/files/ISJLeeHyunPorkSustainabilityOkinawaJeju.pdf

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med "kjøtt" menes her hele dyrets kropp som er spiselig. Man spiser også organer, beinmarg, beinbuljong og dyrefett. Og mange på carnivore spiser kjøttet rått. Hvis det skal være så dårlig for helsa vår så bør det ikke være noe problem for deg å hoste opp noen eksempler på noen som har blitt syk på et kosthold med kun kjøtt, organer, beinmarg, beinbuljong og dyrefett?

Anonymkode: e2cd5...36a

Nå er jeg ikke den personen du siterte men: Kugalskap er noe man kan få om man spiser benmarg, hjerne og tarm fra dyr som har sykdommen 😅 Bare for å ha informert om at man kan bli syk av å spise «hele» dyret 😬 disse delene skal aldri brukes i matproduksjonen :) 

Men koser meg med kjøttkaker, taco, kylling alfredo, lammefrikase ol. hele tiden 🙌🏻 

Anonymkode: c8825...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kugalskap er noe man kan få om man spiser benmarg, hjerne og tarm fra dyr som har sykdommen 😅 Bare for å ha informert om at man kan bli syk av å spise «hele» dyret 😬 disse delene skal aldri brukes i matproduksjonen :) 

Anonymkode: c8825...bbd

Link?

Anonymkode: c8e62...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kugalskap er noe man kan få om man spiser benmarg, hjerne og tarm fra dyr som har sykdommen 😅 Bare for å ha informert om at man kan bli syk av å spise «hele» dyret 😬 disse delene skal aldri brukes i matproduksjonen :) 

Anonymkode: c8825...bbd

Kugalskap? Det er ikke noe man trenger å være bekymret for i Norge i 2019. Dyrene blir testet. Og slakt og pakking foregår i hygieniske forhold. Jeg er mer bekymret for alle sykdommene man kan få av grønnsaker med jord og bæsj på. Nesten alle tilfeller av e.coli-smitte har kommet fra bladgrønnsaker...

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke den personen du siterte men: Kugalskap er noe man kan få om man spiser benmarg, hjerne og tarm fra dyr som har sykdommen 😅 Bare for å ha informert om at man kan bli syk av å spise «hele» dyret 😬 disse delene skal aldri brukes i matproduksjonen :) 

Men koser meg med kjøttkaker, taco, kylling alfredo, lammefrikase ol. hele tiden 🙌🏻 

Anonymkode: c8825...bbd

Selvfølgelig kan de delene brukes i matproduksjonen - og blir det ofte også. 

Vi lever i 2019, ikke 1819... 

Anonymkode: 3adf6...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Link?

Anonymkode: c8e62...604

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kugalskap? Det er ikke noe man trenger å være bekymret for i Norge i 2019. Dyrene blir testet. Og slakt og pakking foregår i hygieniske forhold. Jeg er mer bekymret for alle sykdommene man kan få av grønnsaker med jord og bæsj på. Nesten alle tilfeller av e.coli-smitte har kommet fra bladgrønnsaker...

Anonymkode: e2cd5...36a

I 2015 fant de det i en ku. Jeg sier ikke at dette skjer hver dag. Jeg ønsker ikke å skremme, som de skriver her et kjøttet fra dyret helt trygt å spise, men de delene, benmarg, tarm og hjerne blir fjernet og ikke brukt. 

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan de delene brukes i matproduksjonen - og blir det ofte også. 

Vi lever i 2019, ikke 1819... 

Anonymkode: 3adf6...054

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

 

Jeg er veldig for å spise kjøtt. Men jeg liker å holde meg unna de delene som man kan bli syke av. Enn om vi ikke har salmonella i norge, spiser jeg ikke medium-rare kylling. Japan liker det, men jeg steker alltid kyllingen til den er «well done». Bare for å bære litt på den sikte siden :) 

Anonymkode: c8825...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

I 2015 fant de det i en ku. Jeg sier ikke at dette skjer hver dag. Jeg ønsker ikke å skremme, som de skriver her et kjøttet fra dyret helt trygt å spise, men de delene, benmarg, tarm og hjerne blir fjernet og ikke brukt. 

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

https://www.fosna-folket.no/nyheter/article10591041.ece

 

Jeg er veldig for å spise kjøtt. Men jeg liker å holde meg unna de delene som man kan bli syke av. Enn om vi ikke har salmonella i norge, spiser jeg ikke medium-rare kylling. Japan liker det, men jeg steker alltid kyllingen til den er «well done». Bare for å bære litt på den sikte siden :) 

Anonymkode: c8825...bbd

Du holder deg også unna alt av grønnsaker da, bare for å være på den sikre siden? 

Anonymkode: 3adf6...054

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Kan vi alle tenke litt godt gjennom dette med å være "veganer".

De fleste innenfor denne gruppen tror selv de er så sunne. Til middag spiser de mat som er en direkte replika av kjøtt. De spiser bønnepølser (formet som kjøttpølser) erteburger (formet som burger), det jeg tenker er rett og slett at skal du virkelig være veganer må du klare holde deg til det naturen naturlig skaper, det finnes ikke noe naturlig ved disse fabrikkerte ferdig produktene som er til salgs i butikkene nå. Har de egentlig sjekket hva maten de spiser inneholder? Det er jo bare svada!

Det er også helt uholdbart at veganere legger sin veganske livsstil over på oss kjøttetere. Jeg ønsker å spise kjøttet mitt i fred uten gnål fra disse. Jeg mener i tillegg det er på grensen til omsorgssvikt å tvinge på barna sine en slik livsstil som er kommet til på bakgrunn av foreldres dårlige livsvalg. Synes slike skal meldes til barnevernet.

Dere er langt fra sunne og jeg tipper dere blir syke av det på lang sikt.

Anonymkode: d5ca3...491

Hvor mange burgere og pølser har du sett i naturen i det siste? 

Anonymkode: fa31a...0f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
 
 
 
 
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om disse barna får i seg alt de behøver av næringsstoffer, mineraler, vitaminer osv, er det fortsatt omsorgssvikt?

Hvem definerer hva som er dårlige livsvalg? Finnes det noen dokumentasjon som viser at en vegansk livsstil er "feil"? Eller er det bare slutninger som man drar, og bruker når det passer seg, og når man ikke forstår eller er uenig?

Kan det dokumenteres at det er sunnere/bedre (hva nå enn det betyr) å spise kjøtt, kontra å være veganer? Kreftforeningen sier at man vet nok til å si at bearbeidet kjøtt kan føre til kreft. Hvorfor spiser man da kjøtt? Hvorfor røyker man? Hvorfor drikker man alkohol? Hvorfor trener man ikke mere? 
 

Anonymkode: c8e62...604

Men greia er jo nettopp det at veganere faktisk ikke får i seg alle vitaminene og mineralene de trenger. Vitamin A for eksempel. De aller fleste klarer faktisk ikke å dekke dagsbehovet av vitamin A med planter. Planter inneholder ikke vitamin A, kun pro-vitamin A (altså forstadier til vitamin A som må konverteres til vitamin A). Og jo mer av dette pro-vitamin A'et du spiser, jo mindre prosent tar du opp

Her er noen gode råd til veganere hvis de likevel vil risikere helsa si og spise vegansk: https://deniseminger.com/for-vegans/

 

Det finnes masse dokumentasjon faktisk. Vi blir hjernevasket til å tro at det er sunt å kutte ut kjøtt fordi den gjennomsnittlige vestlige veganeren er sunnere enn den gjennomsnittlige vestlige vegetarianeren, og den gjennomsnittlige vestlige vegetarianeren er sunnere enn den gjennomsnittlige vestlige alt-eteren. Dette har med andre livsstilsvalg å gjøre, som tobakk, alkohol, trening, stress, søvn.

Man får et annet resultat når man sammenligner østlige vegetarianere med østlige alt-etere eller sammenligner helsebevisste vestlige vegetarianere med helsebevisste vestlige altetere (1, 2). Alt-eterne er altså sunnere når sammenligningsgrunnlaget er litt jevnere. ;) 

 

Og visste du at rapporten som påstår at et vegansk kosthold er sunt for alle stadier av livet er skrevet av veganere og vegetarianere? Hadde det nå bare vært sant at det er et sunt kosthold for alle, så hadde det vært vel og bra, men når de ignorerer fakta eller lyver, så er det absolutt ikke det.

 

Og ja, bearbeidet kjøtt har en negativ effekt på helsa. Rent kjøtt har ikke en negativ effekt på helsa (med mindre du brenner den, tilsetter røykessens etc). Det kan også ha noe med å gjøre at bearbeidet kjøtt ofte er stekt i ødelagt vegetabilsk olje (vi kan takke vegetarianerne og dyreforkjemperne for det) og servert med pommes frites, hvitt brød og brus.

;) 

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Og visste du at rapporten som påstår at et vegansk kosthold er sunt for alle stadier av livet er skrevet av veganere og vegetarianere?

Anonymkode: e2cd5...36a

De som mener vegansk livsstil ike fungerer er jo selvsagt mennesker som spiser kjøtt, så denne blir ganske tåpelig. Kjøttindustrien er også ofte med å støtter studier, på samme måte som hudkremprodusenter støtter studier som viser at kremen deres virker. 

Har spist rent vegansk i 15 år og aldri hatt a vitaminmangel, så det sier seg selv at det er noe merkelig med en studie som sier noe annet. 

Anonymkode: 212d6...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

På Okinawa spiste de hovedsaklig svin. Dette kostholdet du skisserer var bare et krisekosthold rett etter andre verdenskrig. Det var ikke slik de hadde spist resten av livet. 

"The islands are composed predominantly of basalt and limestone with numerous caves. Due to poor soil fertility and water scarcity, a limited number of grains (mainly barley, foxtail millet, and soybeans) and sweet potatoes are cultivated and used for food."

"In terms of food culture, both islands are known for their ‘dung-eating pigs’ and pork food dishes."

"With an increase in the cultivation of sweet potatoes (used for pig feed in the 19th and early-20th centuries), it was rare to find households on Okinawa that did not breed pigs (Munetaka, 2005)."

Kilde: https://www.islandstudies.ca/sites/default/files/ISJLeeHyunPorkSustainabilityOkinawaJeju.pdf

Anonymkode: e2cd5...36a

Jeg kan ikke se noen undersøkelse på hva folk faktisk har spist gjennom livet der? 

Nå er det 100-åringene Blue Zones prosjektet har fokusert på, og ifølge det prosjektet så har de ikke spist mye gris: 
"While centenarian Okinawans do eat some pork, it is traditionally reserved only for infrequent ceremonial occasions and taken only in small amounts."
https://www.bluezones.com/exploration/okinawa-japan/

Det står også mye om gris i forhold til seremonier i det du linker til, men altså ikke ett ord om daglig kosthold, og iallefall ikke daglig kosthold til 100-åringer.

Anonymkode: ca028...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så naturlig for oss så er det vel ikke noe problem for deg å vise meg en stamme som har vært veganere i generasjoner?

Anonymkode: e2cd5...36a

Hvorfor er det relevant? Det er fullt mulig å ernære seg både sunt og usunt med en vegansk ernæring. På samme måte som man kan ernære seg sunt og usunt med en omnivor ernæring. 

Anonymkode: 8e7de...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se noen undersøkelse på hva folk faktisk har spist gjennom livet der? 

Nå er det 100-åringene Blue Zones prosjektet har fokusert på, og ifølge det prosjektet så har de ikke spist mye gris: 
"While centenarian Okinawans do eat some pork, it is traditionally reserved only for infrequent ceremonial occasions and taken only in small amounts."
https://www.bluezones.com/exploration/okinawa-japan/

Det står også mye om gris i forhold til seremonier i det du linker til, men altså ikke ett ord om daglig kosthold, og iallefall ikke daglig kosthold til 100-åringer.

Anonymkode: ca028...7c6

Mer informasjon her med kildehenvisninger: http://nourishingtraditions.com/true-blue-zones-okinawa/

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det relevant? Det er fullt mulig å ernære seg både sunt og usunt med en vegansk ernæring. På samme måte som man kan ernære seg sunt og usunt med en omnivor ernæring. 

Anonymkode: 8e7de...225

Det er absolutt relevant. Nettopp fordi det er unaturlig for oss, og ikke sunt. Det er sikkert noen som har prøvd, men det varte ikke fordi det er ikke et kosthold for "alle faser av livet" slik veganerne påstår. Derimot har vi mange eksempler på stammer som har levd på tilnærmet 100% animalskt, og de var friskere enn den gjennomsnittlige nordmannen så lenge de holdt seg til det kostholdet.

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt relevant. Nettopp fordi det er unaturlig for oss, og ikke sunt. Det er sikkert noen som har prøvd, men det varte ikke fordi det er ikke et kosthold for "alle faser av livet" slik veganerne påstår. Derimot har vi mange eksempler på stammer som har levd på tilnærmet 100% animalskt, og de var friskere enn den gjennomsnittlige nordmannen så lenge de holdt seg til det kostholdet.

Anonymkode: e2cd5...36a

Så burger, chips, godteri, pizza og brus er naturlig... uansett. Samme hva som er såkalt naturlig. Det tror jeg ingen egentlig diskuterer. 

Anonymkode: a4ce5...882

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva folk spiser er virkelig opp til hver enkelt. 

Anonymkode: b1f6b...16a

Er det virkelig det når jorden går under som følge av det?

Anonymkode: a3094...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...