Gå til innhold

Lei av veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan vi alle tenke litt godt gjennom dette med å være "veganer".

De fleste innenfor denne gruppen tror selv de er så sunne. Til middag spiser de mat som er en direkte replika av kjøtt. De spiser bønnepølser (formet som kjøttpølser) erteburger (formet som burger), det jeg tenker er rett og slett at skal du virkelig være veganer må du klare holde deg til det naturen naturlig skaper, det finnes ikke noe naturlig ved disse fabrikkerte ferdig produktene som er til salgs i butikkene nå. Har de egentlig sjekket hva maten de spiser inneholder? Det er jo bare svada!

Det er også helt uholdbart at veganere legger sin veganske livsstil over på oss kjøttetere. Jeg ønsker å spise kjøttet mitt i fred uten gnål fra disse. Jeg mener i tillegg det er på grensen til omsorgssvikt å tvinge på barna sine en slik livsstil som er kommet til på bakgrunn av foreldres dårlige livsvalg. Synes slike skal meldes til barnevernet.

Dere er langt fra sunne og jeg tipper dere blir syke av det på lang sikt.

Anonymkode: d5ca3...491

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så egentlig er du bare bekymret for helsen vår? Jeg spiser forøvrig ikke det du nevner, lager alt fra bunnen, da regner jeg med at jeg ikke går i kategorien irriterende?

Anonymkode: 8e7de...225

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan love deg at veganere er lei av sånne som deg og, som har meninger om noe du åpenbart kan lite om. Har det noen gang slått deg at veganere ikke nødvendigvis er veganere fordi de vil at alt skal være naturlig og sunt osv.? Men at det for mange handler om enten dyrevelferd, klima eller begge? 

Anonymkode: a1e32...588

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det latterligste jeg har lest i dag

Anonymkode: f49fa...8cd

Men, for at ikke ditt innlegg skal bli stående minst like latterlig, så er det fint å utdype hva du mener er latterlig. Så kan det i det minste bli en saklig diskusjon av det.

Ts har et poeng. Jeg syns også det er teit å kalle mat som i utgangspunktet er noe kjøttfritt for noe kjøttrelatert. Hva er poenget liksom? Det er jo så mye nydelig mat som er vegetarisk/vegansk, så hvorfor ikke bare lage et eget navn på det?

Også er det jo klart at mye vegansk ikke er sunt, på samme måte som mye mat generelt ikke er sunt. Så akkurat det gjelder jo uansett kosthosthold. Men da gjelder det å være bevisst forbruker og bevisst på hva man putter i kroppen sin. Enten man spiser kjøtt, dyreprodukter eller plantebasert. 
 

Eller er ts lei gnål om å ikke spise kjøtt. Her må ts lære seg å stenge ut «gnål» han/hun er lei av å høre. 

Og det kategoriserers ikke som omsorgssvikt å gi barn plantebasert mat, så lenge foreldrene gir barna alle næringsmidler barnet trenger. Et ensidig kosthold, som ikke gir barna nærmingsmidlene de trenger, ville vært grunn til bekymring, uavhengig av type kosthold.

Anonymkode: d0b7b...2f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingenting i mot veganere som ikke presser sin livsstil på andre. Syns derimot det er mange veganere som alltid skal hakke på kjøttetere og fortelle dem hvor det de spiser kommer fra, og det syns jeg man kan droppe. 

Dette kan gå begge veier da jeg har opplevd at veganere også kan bli hakket på fordi de ikke spiser sunt nok pågrunn av mangel på kjøtt. 

Man skal respektere alles valg. 

Ts dette med at folk velger det som ligner er fordi dem som oftest støtter dyrevelferd og lignende og derfor velger å bli veganere. Å da hjelper det å ha erstatninger som ligner på det man har pleid å spise å som man savner. Ikke alle veganere blir det fordi det er «sunt» men fordi man støtter en sak. 

Jeg er stort sett vegetarianer av andre grunner enn dyr, klima etc, men det er godt å vite at jeg bidrar. 

Spiser kjøtt sjeldent. Men jeg liker det ikke så for meg funker ikke kjøtterstatning da jeg rett å slett syns kjøtt er 🤮 så valg av matvarer kommer ofte helt an på hvorfor man er veganer/vegetarianer etc. Noen er det av helsemessige grunner også og da er disse erstatningene uaktuelle for mange. 

Endret av Sool
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri noen som spiser usunt vegansk kost som kaller seg selv sunne. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ts har et poeng. Jeg syns også det er teit å kalle mat som i utgangspunktet er noe kjøttfritt for noe kjøttrelatert. Hva er poenget liksom? Det er jo så mye nydelig mat som er vegetarisk/vegansk, så hvorfor ikke bare lage et eget navn på det?

Anonymkode: d0b7b...2f3

Hvorfor kalle en sjøløve for en sjøløve når den ikke ligner på en løve?

Det enkleste er ofte det beste. Hadde man begynt å dikte opp navn på veganske retter, så hadde folk kalt dem pretensiøse istedet. Folk blir aldri fornøyd når de ønsker å kritisere noe

Anonymkode: 212d6...bf0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, for at ikke ditt innlegg skal bli stående minst like latterlig, så er det fint å utdype hva du mener er latterlig. Så kan det i det minste bli en saklig diskusjon av det.

Ts har et poeng. Jeg syns også det er teit å kalle mat som i utgangspunktet er noe kjøttfritt for noe kjøttrelatert. Hva er poenget liksom? Det er jo så mye nydelig mat som er vegetarisk/vegansk, så hvorfor ikke bare lage et eget navn på det?

Også er det jo klart at mye vegansk ikke er sunt, på samme måte som mye mat generelt ikke er sunt. Så akkurat det gjelder jo uansett kosthosthold. Men da gjelder det å være bevisst forbruker og bevisst på hva man putter i kroppen sin. Enten man spiser kjøtt, dyreprodukter eller plantebasert. 
 

Eller er ts lei gnål om å ikke spise kjøtt. Her må ts lære seg å stenge ut «gnål» han/hun er lei av å høre. 

Og det kategoriserers ikke som omsorgssvikt å gi barn plantebasert mat, så lenge foreldrene gir barna alle næringsmidler barnet trenger. Et ensidig kosthold, som ikke gir barna nærmingsmidlene de trenger, ville vært grunn til bekymring, uavhengig av type kosthold.

Anonymkode: d0b7b...2f3

Strengt talt er det vel ikke veganere i gata som navngir ferdigproduktene, men produsentene. Og jeg vil tro at produsentene gjør dette for å gi en pekepinn på hva produktene kan brukes. 

Uansett så er dette dårlig argument synes jeg. Kjøttboller vs veggisboller feks. Boller sier jo bare noe om formen og bruksmåten til produktet. Også har vi kjøttburger, fiskeburger, veggisburger og vegansk burger.. hva skal vi kalle fiskeburger da? 

Anonymkode: a4ce5...882

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, er dette et ikke-problem. 

En av mine beste venninner er veganer, og selv spiser jeg kjøtt. Selv om jeg spiser kjøtt, er jeg veldig opptatt av dyrevelferd. Jeg spiser kjøtt/fisk maks 3 ganger i uka, og velger da alltid kjøtt/fisk fra småskalaprodusenter som jeg vet behandler dyra sine veldig bra og vilt som er skutt av jegere jeg kjenner. Jeg har ikke spist billigkjøtt på mange, mange år. 

Min venninne og jeg er ute sammen på restaurant minst 2-3 ganger pr. måned. Og vi inviterer hverandre på middager. Aldri har hun kritisert meg for å spise kjøtt/fisk. Og aldri har jeg kritisert henne for å være veganer. Vi kan sitte ganske tett innpå hverandre (tomannsbord) der jeg spiser kjøtt, og hun vegansk. Ikke noe problem. 

Dette handler om mennesketyper, og hvordan vi skal leve og fungere sammen i et samfunn. Og ikke om hva vi spiser/ikke spiser. 

Men selvfølgelig ser jeg at det sikkert kan oppstå problemer med folk som er ekstreme, enten de er kjøttetere eller veganere. 

Anonymkode: c41bd...10a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Kan vi alle tenke litt godt gjennom dette med å være "veganer".

De fleste innenfor denne gruppen tror selv de er så sunne. Til middag spiser de mat som er en direkte replika av kjøtt. De spiser bønnepølser (formet som kjøttpølser) erteburger (formet som burger), det jeg tenker er rett og slett at skal du virkelig være veganer må du klare holde deg til det naturen naturlig skaper, det finnes ikke noe naturlig ved disse fabrikkerte ferdig produktene som er til salgs i butikkene nå. Har de egentlig sjekket hva maten de spiser inneholder? Det er jo bare svada!

Det er også helt uholdbart at veganere legger sin veganske livsstil over på oss kjøttetere. Jeg ønsker å spise kjøttet mitt i fred uten gnål fra disse. Jeg mener i tillegg det er på grensen til omsorgssvikt å tvinge på barna sine en slik livsstil som er kommet til på bakgrunn av foreldres dårlige livsvalg. Synes slike skal meldes til barnevernet.

Dere er langt fra sunne og jeg tipper dere blir syke av det på lang sikt.

Anonymkode: d5ca3...491

Dette er nok et større problem motsatt vei. Jeg kan garantere deg at scroller du nedover et kommentarfelt hvor innlegget utelukkende handler om veganisme og veganske produkter vil du finne mist 30 kommentarer fra kjøtteter som skap fortelle om hva de har spist til middag,hva de skal spise,hån og latterliggjøring av veganer,bilder av bacon osv osv

Anonymkode: bce61...6a8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn skal ikke spise kjøtt, og jeg ser ikke at jeg "tvinger" på barnet noe annet enn det du gjør med dine barn.

Jeg spiser mine proteinburgere med GOD samvittighet :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig delt med tanke på veganere. Grandtanten min er en kul veganer. Hun er allergisk mot så og si alt animalsk, og får et helt forferdelig vondt utslett om hun spiser det. For å gjøre det mer praktisk for seg selv med tanke på å kontrollere allergener i diverse matvarer kuttet hun ut alt og ble veganer. Hun og mannen spiser akkurat det samme, hun bare steker et kjøttstykke (eller liknende) til han i tillegg til det hun spiser. Null stress i den gården.

Men en jente som var på fest her en gang kan ingen i gjengen fordra. Hun nektet å steke pizzaen sin på bakepapiret vårt da det hadde en liten flekk med stekt ost på seg. Bakepapiret kunne fint brukes om igjen, men det kastet hun bare og ba meg finne et nytt til henne. Hun ville ikke bruke samme fjøl og brødkniv som oss andre, for vi hadde nettopp skjært ikke-vegansk brød med det. Jeg respekterer at folk velger å være veganere, men å være så himla sær på det når det ikke er allergier inne i bildet blir for dumt. Da får du ta med deg eget bakepapir og egen fjøl og kniv når du skal overnatte hos noen.

Spis hva du vil, men ikke prakk det på meg. Jeg respekterer at du ikke vil utnytte dyrene til mat, og da må du respektere at jeg spiser animalsk. Enkelt og greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi det ett tiår eller to, så har de aller fleste skjønt at det er forferdelig dårlig for menneskehelsa å være veganer. Vi ser allerede at utrolig mange eks-veganere må gå helt motsatt retning for å prøve å redde helsa deres, altså til carnivore (kun kjøtt og vann). Gå på youtube og søk etter "ex-vegan sv3rige", så har du time på time med intervjuer av eks-veganere.

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi det ett tiår eller to, så har de aller fleste skjønt at det er forferdelig dårlig for menneskehelsa å være veganer. Vi ser allerede at utrolig mange eks-veganere må gå helt motsatt retning for å prøve å redde helsa deres, altså til carnivore (kun kjøtt og vann). Gå på youtube og søk etter "ex-vegan sv3rige", så har du time på time med intervjuer av eks-veganere.

Anonymkode: e2cd5...36a

Det er ikke noe nytt å være veganer, det er bare mer i media og mer poppis enn før. Jeg har vært veganer i 25 år, på den tiden var det mange andre veganere også. I andre land er det ikke uvanlig. Var på kokekurs for litt siden og læreren hadde vært veganer i 35 år. 

Anonymkode: 8e7de...225

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe nytt å være veganer, det er bare mer i media og mer poppis enn før. Jeg har vært veganer i 25 år, på den tiden var det mange andre veganere også. I andre land er det ikke uvanlig. Var på kokekurs for litt siden og læreren hadde vært veganer i 35 år. 

Anonymkode: 8e7de...225

Hvis det er så naturlig for oss så er det vel ikke noe problem for deg å vise meg en stamme som har vært veganere i generasjoner?

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke folk omgås du med, og hvordan kommuniserer du selv dine holdninger til dem? Jeg har aldri fått negative bemerkninger fra veganere, eller vegetarianere, om at jeg spiser kjøtt (selv om jeg gjør det mens jeg spiser med dem). Likeledes holder jeg meg også nøytral med tanke på hva jeg velger å snakke med dem om. Man behøver ikke å skape en krig. Kan snakke med dem om andre ting. :) 

Anonymkode: e0b10...03f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Gi det ett tiår eller to, så har de aller fleste skjønt at det er forferdelig dårlig for menneskehelsa å være veganer. Vi ser allerede at utrolig mange eks-veganere må gå helt motsatt retning for å prøve å redde helsa deres, altså til carnivore (kun kjøtt og vann). Gå på youtube og søk etter "ex-vegan sv3rige", så har du time på time med intervjuer av eks-veganere.

Anonymkode: e2cd5...36a

Det finnes ikke noe dyr på planeten som spiser kun (muskel)kjøtt og vann. Rovdyr spiser jo hele dyret, ferskt med blod o bein og alt, så det kan ikke sammenlignes med det man må spise om man skal være "rovdyr" som mennesket. Mennesket er heller ikke noe rent rovdyr, om noe, så ligger fysikken vår nærmest planteetere. 

Fordelen  med carnivore er at man kutter ut problematiske matvarer som egg, melkeprodukter, gluten, MSG, aspartam og alle andre slags tilsetningsstoffer. Man tar da bort en hel del inflammatorisk mat, så man kan føle seg bedre i begynnelsen. Men i lengden så belaster dette kroppen selvsagt. 

Anonymkode: ca028...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er så naturlig for oss så er det vel ikke noe problem for deg å vise meg en stamme som har vært veganere i generasjoner?

Anonymkode: e2cd5...36a

Dette er ganske nært med 2-3% animalsk, hundreåringene i Okinawa, Japan har spist slik i 100 år: Related image

Anonymkode: ca028...7c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke noe dyr på planeten som spiser kun (muskel)kjøtt og vann. Rovdyr spiser jo hele dyret, ferskt med blod o bein og alt, så det kan ikke sammenlignes med det man må spise om man skal være "rovdyr" som mennesket. Mennesket er heller ikke noe rent rovdyr, om noe, så ligger fysikken vår nærmest planteetere. 

Fordelen  med carnivore er at man kutter ut problematiske matvarer som egg, melkeprodukter, gluten, MSG, aspartam og alle andre slags tilsetningsstoffer. Man tar da bort en hel del inflammatorisk mat, så man kan føle seg bedre i begynnelsen. Men i lengden så belaster dette kroppen selvsagt. 

Anonymkode: ca028...7c6

Med "kjøtt" menes her hele dyrets kropp som er spiselig. Man spiser også organer, beinmarg, beinbuljong og dyrefett. Og mange på carnivore spiser kjøttet rått. Hvis det skal være så dårlig for helsa vår så bør det ikke være noe problem for deg å hoste opp noen eksempler på noen som har blitt syk på et kosthold med kun kjøtt, organer, beinmarg, beinbuljong og dyrefett?

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...