Gå til innhold

Lei av veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig.

Veganisme handler om dyrenes rettigheter, og hovedessensen i det vegansk livssyn er å ikke benytte seg av animalske produkter, da dyr ikke kan gi tillatelse til å "la seg utnytte".

Ull og skinn er animalske produkter som er tatt fra dyret uten tillatelse, og er i følge den veganske lære utnytting av dyr.

Ved å bruke enkelte animalske produkter, men ikke andre går man i mot hovedlæren, som i kristendommen er troen på Gud og Jesus (og at Jesus døde på korset for våre synder), og som innenfor veganisme er at dyr ikke skal utnyttes på noen måte, hverken for mat, drikke eller klær. 

Jeg tror at det enten handler om status eller kunnskapsløshet.  Enten ser man på det som mer status å være veganer enn å ha et rent plantebasert kosthold,  eller så kaller disse seg veganere fordi de ikke vet at veganisme handler om mer enn kosthold. 

 

Anonymkode: f0ae8...13c

Takk det var en øyeåpner. Må melde meg ut av statskirken. Tror på Gud, men ikke at han Jesus på korset som stod opp fra hula.

Anonymkode: fa31a...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig.

Veganisme handler om dyrenes rettigheter, og hovedessensen i det vegansk livssyn er å ikke benytte seg av animalske produkter, da dyr ikke kan gi tillatelse til å "la seg utnytte".

Ull og skinn er animalske produkter som er tatt fra dyret uten tillatelse, og er i følge den veganske lære utnytting av dyr.

Ved å bruke enkelte animalske produkter, men ikke andre går man i mot hovedlæren, som i kristendommen er troen på Gud og Jesus (og at Jesus døde på korset for våre synder), og som innenfor veganisme er at dyr ikke skal utnyttes på noen måte, hverken for mat, drikke eller klær. 

Jeg tror at det enten handler om status eller kunnskapsløshet.  Enten ser man på det som mer status å være veganer enn å ha et rent plantebasert kosthold,  eller så kaller disse seg veganere fordi de ikke vet at veganisme handler om mer enn kosthold. 

 

Anonymkode: f0ae8...13c

Jeg vil legge til: grunnen til at jeg stusser på hvorfor de kaller seg veganere, men bruker ull var at jeg var i konfirmasjon for noen uker siden.

Vertskapet sa de hadde vært veganere i et par år, og misjonerte sterkt for sitt livssyn, men stilte likevel opp i splitter nye bunader.

 

Anonymkode: f0ae8...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk det var en øyeåpner. Må melde meg ut av statskirken. Tror på Gud, men ikke at han Jesus på korset som stod opp fra hula.

Anonymkode: fa31a...0f5

Da er du religiøs (tror på en høyere makt - Gud), men ikke kristen siden du ikke tror på Jesus og at han døde for våre synder, som er det essensielle innenfor kristendommen. 

Og det må da være bra nok?

Anonymkode: f0ae8...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo enig i at det er bra nok

Anonymkode: fa31a...0f5

:)

og på samme måte mener jeg det bør være bra nok for de som velger å bruke ull, silke og skinn, men ellers spiser utelukkende plantebasert, å si at de spiser utelukkende plantebasert, i stedet for å bekjenne seg til et livssyn (veganisme) hvor de ikke tror på hovedlæren.  :)

(dårlig formulert , men jeg håper der var forståelig likevel)

Anonymkode: f0ae8...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blitt så steile fronter mellom de som spiser plantebasert og altetere?

Til og med innenfor de plantebaserte grupperingene er det uro, fordi enkelte veganere mener at vegetarianere er "wannabes ", og ikke gjør nok, og enkelte vegetarianere mener at veganere er for fanatiske..

Det virker på meg som om det er en dobbeltmoral som sprer seg.  "Du kan mene hva du vil, men hvis du ikke mener som meg tar du feil, og er en idiot".

Friheten til å gjøre som man ønsker innenfor lovens rammer har aldri stått sterkere enn i dag, men samtidig har det aldri vært så mye fordømmelse som det er i dag heller.  Det har aldri vært så mye "politi" som det er nå. "Matpoliti", "mammapoliti", "motepoliti" - alt skal være så perfekt til enhver tid.  Alle skal gjøre "Det rette", mene "Det rette"... Det er ikke lenger rom for ulikhet. 

Det er nesten så jeg begynner å savne70- og 80-tallet. Det var langt flere tabuer da, men til tross for det viste de aller fleste  respekt for ulikhet, og tålte uenighet uten å ty til krangel og skjellsord.

Og når vi snakker om livssyn, hvorfor har det blitt så mange som sier at de tilhører et livssyn (veganere),

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det plutselig blitt så steile fronter mellom de som spiser plantebasert og altetere?

Til og med innenfor de plantebaserte grupperingene er det uro, fordi enkelte veganere mener at vegetarianere er "wannabes ", og ikke gjør nok, og enkelte vegetarianere mener at veganere er for fanatiske..

Det virker på meg som om det er en dobbeltmoral som sprer seg.  "Du kan mene hva du vil, men hvis du ikke mener som meg tar du feil, og er en idiot".

Friheten til å gjøre som man ønsker innenfor lovens rammer har aldri stått sterkere enn i dag, men samtidig har det aldri vært så mye fordømmelse som det er i dag heller.  Det har aldri vært så mye "politi" som det er nå. "Matpoliti", "mammapoliti", "motepoliti" - alt skal være så perfekt til enhver tid.  Alle skal gjøre "Det rette", mene "Det rette"... Det er ikke lenger rom for ulikhet. 

Det er nesten så jeg begynner å savne70- og 80-tallet. Det var langt flere tabuer da, men til tross for det viste de aller fleste  respekt for ulikhet, og tålte uenighet uten å ty til krangel og skjellsord.

Og når vi snakker om livssyn, hvorfor har det blitt så mange som sier at de tilhører et livssyn (veganere), men som ikke ønsker å følge den vegansk lære?  ("Jeg er veganer, men bruker ull og skinn")  Det er som å si: " Jeg er kristen, men tror ikke på Gud og Jesus".

 

Er den manglende toleransen for ulikhet på vei til å bli et samfunnsproblem? 

Anonymkode: f0ae8...13c

Da er man ikke veganer,men spiser plantebasert!

Anonymkode: f0ae8...13c

 

Anonymkode: bce61...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: bce61...6a8

Viktig å sitere to lange innlegg, uten å komme med så mye som et punktum selv. 🙄

Anonymkode: c8e62...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil legge til: grunnen til at jeg stusser på hvorfor de kaller seg veganere, men bruker ull var at jeg var i konfirmasjon for noen uker siden.

Vertskapet sa de hadde vært veganere i et par år, og misjonerte sterkt for sitt livssyn, men stilte likevel opp i splitter nye bunader.

 

Anonymkode: f0ae8...13c

Makan 😱

:ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å sitere to lange innlegg, uten å komme med så mye som et punktum selv. 🙄

Anonymkode: c8e62...604

Har kommentert noe. Men telefonen hang seg opp derfor litt knotete. Men ta på deg lesebrillene så ser du svaret. 

Og håper dagen til ble bedre av å være ufin,når du selv tok feil

Anonymkode: bce61...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, exictence skrev:

Makan 😱

:ironi:

Hvorfor kalle seg kristen hvis man ikke tror på Gud, Jesus og det kristne budskapet?

Hvorfor kalle seg vegetarianer når man spiser kylling?

Og hvorfor kalle seg veganer når man har et livssyn som innebærer at det er greit å bruke animalske produkter?

Det gjør meg ingenting, men det må gå an å lure på om det handler om status, eller kunnskapsløshet.  Spesielt når de samtidig  hevder å sitte på den hele og fulle sannhet (misjonerer for sitt livssyn, og rakker ned på andres)

Anonymkode: f0ae8...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kalle seg kristen hvis man ikke tror på Gud, Jesus og det kristne budskapet?

Hvorfor kalle seg vegetarianer når man spiser kylling?

Og hvorfor kalle seg veganer når man har et livssyn som innebærer at det er greit å bruke animalske produkter?

Det gjør meg ingenting, men det må gå an å lure på om det handler om status, eller kunnskapsløshet.  Spesielt når de samtidig  hevder å sitte på den hele og fulle sannhet (misjonerer for sitt livssyn, og rakker ned på andres)

Anonymkode: f0ae8...13c

Da er man ikke veganer,men dessverre er det alt for mange som tror at så for man kutter ut animalske produkter fra kostholdet så er man veganer. Men veganisme er et livssyn som handler om å ta avstand fra all bruk av dyr. Kostholdet er kun en liten del av det.

 

Anonymkode: bce61...6a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du fortjener jo det da

9B7D8C4E-DF3F-4A94-AF6C-F87ECAD8C228.jpeg

Anonymkode: b76bb...d9e

Det er vel ingen her som påstår at prosessert kjøtt er sunt? Prosesserte grønnsaker er heller ikke sunt. Eller mener du at det er sunt med pommes frites, chips, løkringer, vegansk hvetebakst, oreo?

 

I samme kategori som de har lagt rødt kjøtt i ligger også nitrater, som altså et stoff som finnes mye av i bladgrønnsaker (som f.eks. salater, spinat, ruccola) og flere andre planter som for eksempel selleri og beter. Sånn for å sette det i perspektiv. ;)

 

Men ser du notatet på bunnen av bildet ditt? For å lese mer om hva det betyr, kan du lese om det her.

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jeffe skrev:

Jeg spiser gjerne rå grønnsaker og plukker frukt rett fra treet jeg. Kan du si det samme om for eksempel rå ubehandlet gris og høne osv?

Jeg sier ikke at det ikke finnes vegansk mat som er spiselig ubehandlet. Men det finnes mange vanlige veganske råvarer som faktisk er uspiselige og i mange tilfeller giftige før de blir behandlet. Som AB054 kommenterte, nært sagt alt kjøtt og innmat er spiselig når det har blitt håndtert skikkelig (rent, ikke lagret for lenge, ikke sykt dyr, osv). 

Og ja, jeg har ikke hatt noe imot å spise ubehandlet gris og høne av god kvalitet, altså som var friske, hadde spist sunn mat for dem hele livet (altså ikke soya, korn etc) og kjøttet var håndtert skikkelig. Jeg har spist ubehandlet gris, men spiser veldig sjeldent kylling fordi jeg har ingen gode kylling-gårder blant mine bekjentskaper, så det har ikke blitt til at jeg har bestilt skikkelig kylling fra produsenter jeg ikke kjenner.

Men igjen, hadde du spist rå ubehandlet korn, soya, kidneybønner og cashewnøtter rett fra treet?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nåh. Skal vi ramse opp mat som går an å spise direkte som er vegansk, og så ramse opp matvarer som går an å spise direkte som er animalsk og se hva det blir mest av? :) 

Anonymkode: ca028...7c6

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke soya. Du skjønner at om jeg skal ramse opp alt man kan spise direkte som er vegansk så blir jeg ikke ferdig, mens du nesten ikke kan nevne noen ting?

Anonymkode: ca028...7c6

I Norge har vi 28417 påviste arter i dyreriket og 4458 arter i planteriket, og ca samme forhold totalt på denne planeten. Så ja, la oss liste opp 

Anonymkode: e2cd5...36a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/24/2019 at 10:53 AM, AnonymBruker said:

Om så veggisproduktene var formet som en gris.. 

Anonymkode: a4ce5...882

Det fins!

image.png.7b4fcda08a8cc48941303b6ae2e24a16.png   image.png.b761d906792748a905531ea27d8abc0d.png 

 

On 9/24/2019 at 10:55 AM, AnonymBruker said:

Pølse: En pølse er på en måte en omvendt gris. Man vrenger grisen med tarmen utenpå, flesket inni. Så det gir mening

Burger: Burger også, kvernet ku med skivet gris oppå, vegetarmat over og under. Gir også mening.

Anonymkode: fa31a...0f5

bestiller du slik, da: "Jeg vil gjerne ha en vrengt gris med sennep og stekt løk, han vil ha kvernet ku med skivet gris og vegetarmat rundt. Masse finmalte sursøte tomater."

At prosessert kjøtt er skadelig i store mengder er godt kjent. Men rent kjøtt av god kvalitet(vilt, økologisk) er ikke helt der altså, samme med kjøtt fra fugl. For ikke å snakke om fisk og sjømat! Det er virkelig ikke å sammenligne med prosessert, rødt kjøtt.

Så jeg hadde satt pris på hvis enkelte veganere kunne se at det går an å spise animalske matvarer uten å stappe i seg burgere og pølser dagen lang. Hører aldri at de sier noe om helsegevinstene ved å spise fisk, som er noe av det sunneste mennesker kan spise.

Quote

Spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruke fisk som pålegg. (...)

Hvis du spiser kjøtt, er det best å velge hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/

Anonymkode: dc482...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kalle seg kristen hvis man ikke tror på Gud, Jesus og det kristne budskapet?

Hvorfor kalle seg vegetarianer når man spiser kylling?

Og hvorfor kalle seg veganer når man har et livssyn som innebærer at det er greit å bruke animalske produkter?

Det gjør meg ingenting, men det må gå an å lure på om det handler om status, eller kunnskapsløshet.  Spesielt når de samtidig  hevder å sitte på den hele og fulle sannhet (misjonerer for sitt livssyn, og rakker ned på andres)

Anonymkode: f0ae8...13c

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fins!

image.png.7b4fcda08a8cc48941303b6ae2e24a16.png   image.png.b761d906792748a905531ea27d8abc0d.png 

 

bestiller du slik, da: "Jeg vil gjerne ha en vrengt gris med sennep og stekt løk, han vil ha kvernet ku med skivet gris og vegetarmat rundt. Masse finmalte sursøte tomater."

At prosessert kjøtt er skadelig i store mengder er godt kjent. Men rent kjøtt av god kvalitet(vilt, økologisk) er ikke helt der altså, samme med kjøtt fra fugl. For ikke å snakke om fisk og sjømat! Det er virkelig ikke å sammenligne med prosessert, rødt kjøtt.

Så jeg hadde satt pris på hvis enkelte veganere kunne se at det går an å spise animalske matvarer uten å stappe i seg burgere og pølser dagen lang. Hører aldri at de sier noe om helsegevinstene ved å spise fisk, som er noe av det sunneste mennesker kan spise.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/

Anonymkode: dc482...dfd

Nei jeg prøvde bare å beskrive hvorfor pølse var naturlig i naturen. Jeg pleier å bestille for eksempel slik: "to slappe i stappe" 

Var det ikke du som startet med å diskutere pølser? Eller er du ikke TS, hvor er TS? 

Anonymkode: fa31a...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei jeg prøvde bare å beskrive hvorfor pølse var naturlig i naturen. Jeg pleier å bestille for eksempel slik: "to slappe i stappe" 

Var det ikke du som startet med å diskutere pølser? Eller er du ikke TS, hvor er TS? 

Anonymkode: fa31a...0f5

Nei, jeg bare blandet meg inn her. Jeg er ikke TS, og vet ikke hvor h*n ble av.

Anonymkode: dc482...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ingen her som påstår at prosessert kjøtt er sunt? Prosesserte grønnsaker er heller ikke sunt. Eller mener du at det er sunt med pommes frites, chips, løkringer, vegansk hvetebakst, oreo?

I samme kategori som de har lagt rødt kjøtt i ligger også nitrater, som altså et stoff som finnes mye av i bladgrønnsaker (som f.eks. salater, spinat, ruccola) og flere andre planter som for eksempel selleri og beter. Sånn for å sette det i perspektiv. ;)

Men ser du notatet på bunnen av bildet ditt? For å lese mer om hva det betyr, kan du lese om det her.

Anonymkode: e2cd5...36a

Det finnes ingen studier som viser at bladgrønnsaker øker faren for kreft, alle studier viser at mer frukt og grønt minsker faren for kreft.

Anonymkode: ca028...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen studier som viser at bladgrønnsaker øker faren for kreft, alle studier viser at mer frukt og grønt minsker faren for kreft.

Anonymkode: ca028...7c6

Mer frukt og grønt er bra for mange. Men mer frukt og grønt  er overhodet ikke ekvivalent med at å bare spise frukt og grønt er sunt.

Anonymkode: 31ab2...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...