Gå til innhold

Konfirmasjon. Sønn ønsker kun familie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min konfirmeres neste vår. For noen dager siden sa han at han egentlig ikke ville. Det kom fram at han gjerne ville gå kurs og ha middag bare far, jeg og søster, men at ett stort selskap ikke var noe han ønsket. Vi hadde egentlig leid en restaurant og tenkt å invitere rundt 30 personer. Vi har nå blitt enige om at vi har det litt mere low key, har middagen hjemme, og inviterer kun nærmeste familie, ca 20 stykk. Vi dropper da faddere og venner av familien. Syns dere det er ok? Må nevne at han er en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr. Synspunkter? Hadde du som fadder forstått dette?

Anonymkode: c0029...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min konfirmeres neste vår. For noen dager siden sa han at han egentlig ikke ville. Det kom fram at han gjerne ville gå kurs og ha middag bare far, jeg og søster, men at ett stort selskap ikke var noe han ønsket. Vi hadde egentlig leid en restaurant og tenkt å invitere rundt 30 personer. Vi har nå blitt enige om at vi har det litt mere low key, har middagen hjemme, og inviterer kun nærmeste familie, ca 20 stykk. Vi dropper da faddere og venner av familien. Syns dere det er ok? Må nevne at han er en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr. Synspunkter? Hadde du som fadder forstått dette?

Anonymkode: c0029...ee8

Venner av familien skjønner jeg, men faddere hører jo på en måte med så de ville jeg ha invitert. Ellers er det andre greit med kun nærmeste familie. Var i konfirmasjon forrige helg og vi var ca30, kun nærmeste familie og to venner av moren siden de var faddere til konfirmanten . Venner av familien er greit å droppe

Anonymkode: 5b894...c59

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener konfirmasjon handler om konfirmanten. Jeg ønsket selv kun nærmeste familie i min konfirmasjon. Vi ble omtrent 20 stykker og hadde selskapet på et hotell med buffet. Det var mer enn nok for meg.

Når jeg 14 år senere skulle gifte meg ønsket jeg (og mannen) fremdeles minst mulig styr, og inviterte kun de aller nærmeste, så vi ble kun 15 stykker. 

Dersom dere velger å invitere flere enn konfirmanten ønsker er det lurt å ta hensyn til at konfirmanten kanskje syns det er veldig ille å måtte høre på mange taler, eller å måtte si mye selv og bli «stirret på» hele dagen.

Anonymkode: 852fb...495

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hørt på ham. Unn dere en GOD middag ute, bare dere i nær familie, eller gjør noe annet koselig sammen for å feire konfirmasjonen.

 

Anonymkode: 51940...cb2

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 mennesker er mye når han kun ønsker dere tre.  Jeg ville respektert ønske hans. 

Anonymkode: 7d007...491

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min konfirmeres neste vår. For noen dager siden sa han at han egentlig ikke ville. Det kom fram at han gjerne ville gå kurs og ha middag bare far, jeg og søster, men at ett stort selskap ikke var noe han ønsket. Vi hadde egentlig leid en restaurant og tenkt å invitere rundt 30 personer. Vi har nå blitt enige om at vi har det litt mere low key, har middagen hjemme, og inviterer kun nærmeste familie, ca 20 stykk. Vi dropper da faddere og venner av familien. Syns dere det er ok? Må nevne at han er en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr. Synspunkter? Hadde du som fadder forstått dette?

Anonymkode: c0029...ee8

Hvem skal konfirmeres, du eller sønnen din?

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på konfirmanten og nei det er ikke noe problem å droppe fadderne, men ta kontakt og gi en forklaring på hvorfor de ikke er invitert. For de fleste faddere synes å mene at man er automatisk invitert til konfirmasjonen idet man sier ja til fadderoppgaven.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden min konfirmasjon, men det var oss fire hjemme, to besteforeldre og to faddere.

Da min datter var i konfirmasjonsalder så ville hun ikke konfirmeres. Hun kunne gjerne følge undervisningen, men ville ikke ha selskapet eller stille opp i rådhuset her vi bor.
Gud trodde hun ikke på og så syntes hun at alle bare snakket om hvor mye penger de fikk til konfirmasjonen. Vi droppet konfirmasjonen. Hennes ønske, ikke min konfirmasjon. Hun var den eneste som ikke konfirmerte seg. Stor respekt når unge tar et valg synes jeg.

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del av forberedelsene til voksenlivet å klare å stå i oppmerksomhet. Jeg mener ikke at ungdom skal tvinges, men at det heller blir en dialog og samarbeid. Dere har jo alt nedskalert, men hva synes sønnen din? 

Sånn personlig synes jeg det erstatt å droppe faddere, men kommer jo helt ann på hva slags forhold sønnen og dere har til dem.

Anonymkode: c2634...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil slippe å konfirmere seg. La han slippe. Jeg har angret i mange år. 

Anonymkode: 2f427...601

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor å droppe faddere og venner av familien, det skjønner de nok hvis de er normale mennesker. Synes som andre at 20 er mange når han egentlig ikke ønsker, hvem inkluderer dette?

Anonymkode: 9c4a6...e5c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, deedee_ skrev:

20 personer når han vil kun ha deg, far og søster? Hadde blitt litt irritert om jeg var han. Hvorfor må det komme så mange?

Tanter og onkler og fettere og kusiner. Close med alle dem. Pluss, besteforeldre.

Anonymkode: c0029...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil slippe å konfirmere seg. La han slippe. Jeg har angret i mange år. 

Anonymkode: 2f427...601

Hvordan angrer man på at man konfirmerte seg? Ble du brennmerket i panna eller noe slikt? 😂

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min sønn hadde hatt et ønske om bare en familiemiddag, ville jeg funnet den fineste restauranten/den han liker best, og ikke holdt tilbake på noe. Flere drikker, 3 retter etc etc, og bare gjort skikkelig stas på han!

Regner med du uansett ville brukt en god del penger på middag i et festlokale til 30 stk+....

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til sønnen din selv om han er 14 år og langt fra voksen. Kanskje ville han tenkt annerledes om han var 30 år, men det er han jo ikke. Det er lov å ikke like slik oppmerksomhet, og det er heller ikke noe han absolutt trenger å like mer med årene. Dere får heller svelge noen kameler og være fornøyd med at dere lyttet til gutten.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil slippe å konfirmere seg. La han slippe. Jeg har angret i mange år. 

Anonymkode: 2f427...601

Enig med deg, ønkser ikke barnet konfirmasjon så skal ikke foreldrene tvinge gjennom det. Min yngste droppet konfirmajson , ønsket det ikke , hverken i kirken eller borgerlig så da droppet vi. Hun var den eneste på sitt klassetrinn som ikke ønsket , men skulle bare mangle at vi ikke respekterte ønsket

Anonymkode: 5b894...c59

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...