Gå til innhold

Konfirmasjon. Sønn ønsker kun familie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her bør sønnen få klar men hyggelig beskjed om normal folkeskikk. Det er helt uaktuelt og utelukke besteforeldre og nær familie når han faktisk skal skal konfirmeres.

At han ikke ønsker en "stor feiring" handler bare som dårlig selvtillitt, jobb heller for å atyrke den. 

Endret av Antoinette
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Antoinette skrev:

Her bør sønnen få klar men hyggelig beskjed om normal folkeskikk. Det er helt uaktuelt og utelukke besteforeldre og nær familie når han faktisk skal skal konfirmeres.

At han ikke ønsker en "stor feiring" handler bare som dårlig selvtillitt, jobb heller for å atyrke den. 

Hvorfor må akkurat konfirmasjonsdagen brukes til å lære ham normal folkeskikk?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med resten av folkene i denne tråden merker jeg. Ja man bør lytte til konfirmanten, men samtidig er en del av det å bli voksen at man lærer seg normal folkeskikk/skikk og bruk, og innser at man ikke alltid kan få det som man helst vil. At han ikke vil ha et selskap med faddere som jeg regner med er mye foreldrenes venner kan jeg forstå, men å utelate besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn som han ellers har kontakt med syns jeg faktisk ikke er greit. Det går fint an å invitere disse uten å lage mye styr. Dropp taler, sanger, alle skal ta bilde med konfirmanten og en bordsetting der alle stirrer på han det gjelder. La konfirmanten velge mat (taco, gryterett, tapas, koldbord, steik eller hva det måtte være), la de på samme alder sitte sammen og ha det som et koselig besøk uten masse fokus på den ene. Gi gjerne beskjed til andre voksne på forhånd at de skal droppe sånn "nå er du voksen", "da jeg ble konformert var det rett ut av huset", "har du valgt utdanning nå da gutt" o.l. Det handler også litt om hvordan dere som foreldre legger det opp. 

Anonymkode: ec364...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 10.35, AnonymBruker skrev:

Noen ting er skummelt og uvant når man er 14 år, og da bør man støttes gjennom det, heller enn å få viljen sin på alt. 

Anonymkode: 03967...ab8

Jeg er ikke enig. En del av symbolikken rundt konfirmasjon er økt ansvar for egne avgjørelser, og jeg synes det er mildt sagt respektløst å bruke akkurat den anledningen til å ta hensyn til alle andre enn hovedpersonen og trumfe gjennom sin vilje som forelder. 

Min konfirmasjon var en forespeilet familiebegivenhet lenge før jeg var gammel nok til å ta stilling til verken tro eller tradisjon. Jeg er nå godt oppe i førtiårene, og har levd meget godt med å aldri igjen måtte ha en feiring av den størrelsen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havbris skrev:

Så flott at dere lyttet til konfimanten, og det er han sikkert glad for. Da blir det nok en flott dag for dere alle. Tanten som ble sur kommer nok over det :)

Det ble en flott og minneverdig feiring. Tanten er langsint men det tar vi ikke så tungt :) 

Anonymkode: e73fb...ef8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Antoinette skrev:

Her bør sønnen få klar men hyggelig beskjed om normal folkeskikk. Det er helt uaktuelt og utelukke besteforeldre og nær familie når han faktisk skal skal konfirmeres.

At han ikke ønsker en "stor feiring" handler bare som dårlig selvtillitt, jobb heller for å atyrke den. 

For noe jævla tull!!

 

Anonymkode: eb780...2bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Antoinette skrev:

Her bør sønnen få klar men hyggelig beskjed om normal folkeskikk. Det er helt uaktuelt og utelukke besteforeldre og nær familie når han faktisk skal skal konfirmeres.

At han ikke ønsker en "stor feiring" handler bare som dårlig selvtillitt, jobb heller for å atyrke den. 

Aldeles ikke. God selvtillit handler jo om at man ikke skal la seg overkjøre men tenke selv og stå for egne valg. Det er ikke hva vi sier men hva vi i praksis gjør og hos oss er ikke fasade viktigst. Dessuten har vi familiemedlemmer som tar vel mye plass. Konfirmantens lettelse når han forsto at han fikk velge.

Anonymkode: e73fb...ef8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Antoinette skrev:

Her bør sønnen få klar men hyggelig beskjed om normal folkeskikk. Det er helt uaktuelt og utelukke besteforeldre og nær familie når han faktisk skal skal konfirmeres.

At han ikke ønsker en "stor feiring" handler bare som dårlig selvtillitt, jobb heller for å atyrke den. 

Hva? Det er da ingen regel om at besteforeldre og annen familie som onkel og søskenbarn må inkluderes bare fordi man konfirmeres. Dersom konfirmanten ønsker kun kjernefamilien, bør det respekteres av alle. Det hadde vært noe annet om han valgte kun be en av besteforeldrene eller en onkel, og utelatt andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hovedpersonen fikk bestemme. Kun konfirmanten søsken og vi foreldre ut og spise.. Tanten ble sur men det gjør ingen ting siden vi ikke er close med henne.

 

Anonymkode: e73fb...ef8

Close?

Anonymkode: e9889...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at konfirmanten skal bestemme. Men jeg hadde nok prøvd å overtale ham/henne til å invitere besteforeldrene også. Hvis det ikke er en gode grunner til at det ikke er bra.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det ble en flott og minneverdig feiring. Tanten er langsint men det tar vi ikke så tungt :) 

Anonymkode: e73fb...ef8

Sånne tanter trenger man ikke tenke så mye på. ;) Tanten min ble sur fordi hun ikke ble invitert i bryllupet mitt. Vi giftet oss på tinghuset med kun forlovere til stede. Har ikke noe kontakt med henne, så hvorfor hun følte hun hadde rett til å bli sur når ikke foreldrene våre ble invitert engang skjønner ikke jeg, men det får være hennes sak. 😛

Anonymkode: 75abc...4bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Hovedpersonen fikk bestemme. Kun konfirmanten søsken og vi foreldre ut og spise.. Tanten ble sur men det gjør ingen ting siden vi ikke er close med henne.

 

Anonymkode: e73fb...ef8

Er du ts? Ts har vel en annen anonymkode? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at konfirmanten i stor grad bør får være med å velge omfanget av gjestelisten. Samtidig bør foreldrene ha en finger med i spillet. Ikke bare fordi de skal betale for det, men pga at de ser mer helheten og konsekvenser av at enkelte blir utelatt.

Det viktigste tenker jeg, er konfirmantens foreldre og søsken, deretter konfirmantens besteforeldre, deretter fadderne (med mindre de knapt har hatt kontakt de siste 14 årene). Så kan en vurdere om konfirmanten ønsker å ha sine tanter og onkler der. Hjemmeboende barn av disse bør da også inkluderes. 

Anonymkode: 0e3cb...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Er du ts? Ts har vel en annen anonymkode? 

 

Hørtes nesten ut som at denne AB-brukeren allerede har hatt konfirmasjon. TS skal ikke feire før til våren.

Anonymkode: 0e3cb...80b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En kollega av meg fortalte at hun feiret konfirmasjonen sin kun med mor, far, søsken og en tante som insisterte på å komme tilstede. Hun angrer ikke ett sekund på at hun gjorde det slik. 

Anonymkode: 7af00...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått det og imøtekommet hans ønske om kun foreldre og søster. Ikke tvunget på han et selskap med tjue mennesker.

Anonymkode: e0bfa...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 9/19/2019 at 10:02 PM, Guidet Kvinne said:

Er du ts? Ts har vel en annen anonymkode? 

 

Jeg stusset også.

Anonymkode: bd350...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En komfirmasjons er barnets første vertskapsrolle, der det skal være mykt og takke, samtidig som det viser frem mot den voksne. Så nei: det får ikke velge selv hvem som kommer, det kan rådspørres ja, men ikke styre over....

Anonymkode: b53bb...efc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så her må dere være strenge,og sette krav til ungdommen,,,

Anonymkode: b53bb...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 11.48, Havbris skrev:

Jeg synes han skal respekteres - og vi som voksne kan jo være et forbilde mht å vise at vi ikke alltid kan få vår vilje igjennom.

Du er et veldig klokt menneske. 

Anonymkode: b9976...f95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...