Gå til innhold

Konfirmasjon. Sønn ønsker kun familie.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hør på konfirmanten. Jeg tror også alle vil forstå om dere gir beskjed om at det er konfirmanten selv som ønsker det sånn. Det er da helt gtreit om de velger å ikke konfimere seg også? Har konfirmant selv til våren, og han får bestemme hvordan han vil ha det. Han har selv bestemt at han vil konfirmeres, hvordan han vil det, og at han vil ha selskap. Det er så langt vi har kommet. Eller har holdt av lokale til selskap også. Antar at vi kjører selskap med nærmeste familie + at han får invitere noen venner om han vil, men må uansett ta den praten med han. Det viktige er at HAN skal få bestemme (innen rimlighetens grenser i forhold til økonomi m.m.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Han vil slippe å konfirmere seg. La han slippe. Jeg har angret i mange år. 

Anonymkode: 2f427...601

35 minutter siden, Daria said:

At han ikke vil ha selskap trenger ikke bety at han ikke vil konfirmere seg. En tenåring i min nære familie ønsket ikke selskap, men selve konfirmasjonshandlingen var viktig for henne.

Han vil gå kurs, skriver TS, og ha nærmeste familie på middag. Det trenger ikke være høytidelig, men tilsvarende julaften eller en juledag rundt bordet, eller en vanlig "søndagsmiddag hos bestemor og bestefar". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er temmelig rart for besteforeldre å ikke bli invitert i konfirmasjon. Hva er poenget med det? Har de gjort han noe?

Anonymkode: fe609...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det er temmelig rart for besteforeldre å ikke bli invitert i konfirmasjon. Hva er poenget med det? Har de gjort han noe?

Anonymkode: fe609...64f

Kan han gå med på sine søsken og dere, foreldrene pluss besteforeldre på middag? Det føles som en naturlig nedskalering!

jeg synes det er helt feil å invitere 20 stk når konfirmanten selv ønsker kun dere. Jeg er fremdeles bitter på mine foreldre for at jeg ikke fikk bestemme noe om min egen konfirmasjon, jeg ønsker ikke oppmerksomheten og det var en helt jævlig dag.. 

Anonymkode: 7a5dc...a00

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tanter og onkler og fettere og kusiner. Close med alle dem. Pluss, besteforeldre.

Anonymkode: c0029...ee8

Både i denne tråden (random sitert innlegg) og i en del tilsvarende vedrørende hvem som bør inviteres til dåp og bryllup, synes det å være mange som mener at familie må inviteres, mens venner kan utelates.

I dåp, konfirmasjon og bryllup inviterer man de man vil dele dagen med. For min families del, har vi vesentlig mer og bedre kontakt med våre næreste venner enn deler av familien (selv om vi ikke har dårlig kontakt med familien heller). Hvorfor skal man invitere familie man ikke har særlig kontakt med eller annet felles enn at man er i familie, fremfor gode venner man reiser på ferie sammen med, er ofte på besøk hos og ikke minst har det hyggelig med?

Når det gjelder TS konkrete spørsmål om jeg som fadder ville blitt fornærmet om jeg ikke ble invitert, er svaret ubetinget nei. Det er begrenset hvor artig det er å tilbringe en dag med venners familie. Mye hyggeligere om de sier at konfirmanten ikke ønsker stort selskap, men at de inviterer oss på middag en uke eller tre i etterkant. Da kan man feire konfirmanten litt da og gi gave.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fulgt sønnens ønske. Bestilt bord på en flott restaurant og eventuelt hørt om han vil invitere med et par venner også.

Anonymkode: b54f2...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal tanter, onkler, fettere og kusiner inviteres når konfirmanten kun ønsker de nærmeste der? Jeg vil ikke tro noen av de har problemer med dette, så lenge samtlige av de blir utelatt. Og strengt tatt, hvor stas er det egentlig med konfirmasjon for de fleste?

Som du forstår, så synes jeg det er godt innafor å droppe langt flere enn faddere 😉

Og mtp faddere så er det svært forskjellig hvor delaktige de er opp igjennom barnas liv. Så det er vanskelig å svare på hva som er riktig og feil her, bare ut i fra fadderbenevnelsen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han slippe dersom han ikke ønsker konfirmeres. Alternativt la han ha det lille selskapet han ønsker. 20 personer er mye, det er nesten det jeg hadde i bryllupet mitt! Dårlig kompromiss for en som egentlig kun ønsker 3.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha konfirmasjonsfest, men gikk med på det. Mamma pressa gjennom. Jeg var intenst sjenert. Fikk ikke velge hovedretten selv, husker jeg satt på stolen min og tygde intenst på kalvesteken mens (det føltes som) alle så på meg. Smakte helt forferdelig. Alle som skulle ta bilde, snakke om bunaden, kommentere at jeg var voksen, snakke om utdannelse. Ting. Jeg. Ikke. Visste. Hva. Jeg. Skulle. Svare. På. Gikk rundt og stotra og rødma hele dagen. Kunne ikke få avslutta dagen raskt nok.

Ikke like sjenert som voksen, men konfirmasjonen er hovedgrunnen til at jeg valgte å ikke ha bryllupsfest (vi giftet oss på tinghuset og spiste middag på restaurant etterpå). Tanken på å skulle pynte meg og bli tatt bilder av hele dagen, smalltalke med tanter og fettere man omtrent aldri ser, sminke som må justeres, alles øye på meg mens jeg spiser, taler og sanger.... mitt verste mareritt!

mamma har faktisk sagt unnskyld for at hun pressa meg gjennom «min» konfirmasjon (det føltes som hennes fest på alle måter..), hun skjønte ikke hvor grusomt det var for meg der og da men har skjønt det etter jeg ble voksen. 

Har heller ikke feiret store dager/jubileum noen gang (reiste bort da jeg ble 20 og 30 år, kommer til å gjøre det samme når jeg blir 40), men drar gjerne i gang en liten bursdagsfest med ujevne mellomrom ;) 

Anonymkode: 29219...8e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det er temmelig rart for besteforeldre å ikke bli invitert i konfirmasjon. Hva er poenget med det? Har de gjort han noe?

Anonymkode: fe609...64f

Jeg hadde lyttet til gutten. Han er ærlig og sier at dette blir for mye for han- respekter han. Dere 3, besteforeldre og evt noen kompiser han selv velger gir han nok en fin dag. De fleste forstår dette og hvis de ikke gjør det er det deres eget problem.

Anonymkode: cba8d...f71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan man sette seg ned og prate med gutten om hvorfor han ønsker dette, og presentere deres syn på en redelig måte, helt uten å presse ham.

Sånn i stedet for å fly på KG eller bestemme for ham. Helt utrolig at folk ikke evner å tenke selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Brunello said:

I dåp, konfirmasjon og bryllup inviterer man de man vil dele dagen med. For min families del, har vi vesentlig mer og bedre kontakt med våre næreste venner enn deler av familien (selv om vi ikke har dårlig kontakt med familien heller). Hvorfor skal man invitere familie man ikke har særlig kontakt med eller annet felles enn at man er i familie, fremfor gode venner man reiser på ferie sammen med, er ofte på besøk hos og ikke minst har det hyggelig med?

Det handler om å vise normal høflighet, enkelt og greit! Hvis man har så lite kontakt med flere i familien er det vel stor sannsynlighet for at de vil melde avbud likevel. Jeg har fire søskenbarn, to av dem har jeg heller lite kontakt med. Jeg inviterte likevel, naturlig nok, også disse to til min konfirmasjon i tillegg til den enes ektemake. Selvfølgelig gjorde jeg det, og ble ikke det minste overrasket over at de meldte avbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Millimani skrev:

Det handler om å vise normal høflighet, enkelt og greit! Hvis man har så lite kontakt med flere i familien er det vel stor sannsynlighet for at de vil melde avbud likevel. Jeg har fire søskenbarn, to av dem har jeg heller lite kontakt med. Jeg inviterte likevel, naturlig nok, også disse to til min konfirmasjon i tillegg til den enes ektemake. Selvfølgelig gjorde jeg det, og ble ikke det minste overrasket over at de meldte avbud. 

Voksne fettere og kusiner faller utenfor de som må inviteres av høflighetshensyn.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min konfirmeres neste vår. For noen dager siden sa han at han egentlig ikke ville. Det kom fram at han gjerne ville gå kurs og ha middag bare far, jeg og søster, men at ett stort selskap ikke var noe han ønsket. Vi hadde egentlig leid en restaurant og tenkt å invitere rundt 30 personer. Vi har nå blitt enige om at vi har det litt mere low key, har middagen hjemme, og inviterer kun nærmeste familie, ca 20 stykk. Vi dropper da faddere og venner av familien. Syns dere det er ok? Må nevne at han er en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr. Synspunkter? Hadde du som fadder forstått dette?

Anonymkode: c0029...ee8

Faddere er da de eneste som virkelig burde møte i konfirmasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Det kom fram at han gjerne ville gå kurs og ha middag bare far, jeg og søster, men at ett stort selskap ikke var noe han ønsketMå nevne at han er en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr." 

Anonymkode: c0029...ee8

Det står klart og tydelig skrevet i teksten hva sønnen din ønsker for sin dag. Han er i tillegg en gutt som ikke liker oppmerksomhet og for mye styr. Hør på sønnen din og be han skrive ned de han ønsker å invitere på sin dag. Send et fint kort til alle sammen i ettertid, selv de som ikke er invitert. De som ikke et invitert kan jo få et fint konfirmasjonsbilde av han, med personlig og fin tekst. De fleste oppegående forstår at ikke alle liker oppmerksomhet. Sånn er det bare.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hovedpersonen fikk bestemme. Kun konfirmanten søsken og vi foreldre ut og spise.. Tanten ble sur men det gjør ingen ting siden vi ikke er close med henne.

 

Anonymkode: e73fb...ef8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hovedpersonen fikk bestemme. Kun konfirmanten søsken og vi foreldre ut og spise.. Tanten ble sur men det gjør ingen ting siden vi ikke er close med henne.

 

Anonymkode: e73fb...ef8

Så flott at dere lyttet til konfimanten, og det er han sikkert glad for. Da blir det nok en flott dag for dere alle. Tanten som ble sur kommer nok over det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm dette handler da ikke om deg og dine ønsker.

Det er HANS dag, ikke din.

Ønsker han kun dere 4, så er det jo det han skal få.

Noe annet bør jo ikke være tema en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...