AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #121 Skrevet 18. september 2019 Den mest egoistiske moren jeg kjenner til fikk barn da hun var 14 år. Fordi hun var for syk til å få barn senere, det var 14 eller aldri. Hun døde da barnet var 6 år. Barnet vokste opp hos besteforeldrene. Sånn mens vi er inne på å dø fra barna sine, og egoismen i det. Pensjonsalderen i Norge skal nok snart opp til 70+ år, så en 46-åring er ikke "nesten pensjonist". Og: mine foreldre som fikk meg da de var 20, hadde fremdeles så mye lån selv da jeg ble myndig, at pengestøtte til studietiden og senere boligkjøp kunne jeg bare drømme om... Anonymkode: 68625...239 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #122 Skrevet 18. september 2019 29 minutter siden, Thyra said: Du synes det er kvalmt gjort mot barnet at jeg ikke tar abort? Tror du barnet når hn blir voksen kommer til å ha det så jævlig at hn vil ønske hn aldri ble født? Kun pga min alder? 43 minutter siden, NBA said: Det er kvalmt gjort mot barnet. Du er 61 når barnet ditt blir myndig. Ja, jeg mener det. Du utsetter også barnet ditt for stor fare ved å føde det i så høy alder. Hvorfor ingen i helsevesenet sier det? Fordi de er livredde for å ha meninger. De er mer opptatte av å pushe medisinske grenser. @NBADet er forskjell mellom å anbefale å ha barn i høy alder (noe som veldig få gjør) og det å si at det er kvalmt til en som har fått det. Dine holdninger vitner om lav moral og lite medmenneskelighet. Ikke akkurat noe å ønske i en mor! Det ser ut til at alder gir fordeler her, ja! Anonymkode: d6236...643 11
Eneri Skrevet 18. september 2019 #123 Skrevet 18. september 2019 Er akkurat 46 år selv og hadde fått panikk om jeg ble gravid nå 😬😬😬Er sååå ferdig med babytida og styret med alt det, er glad mitt yngste barn nå er 15. Men HADDE jeg uplanlagt blitt gravid, så hadde jeg jo klart å gi ungen en god og omsorgsfull oppvekst. Så jeg tenker ikke noe negativt for ANDRE som VELGER dette i en såpass høy alder, bare tenker 'åh, takk for at det ikke er meg!!!'. 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #124 Skrevet 18. september 2019 7 minutter siden, RoH skrev: Er vi? Jeg tror vi liker vi og lulle oss inn i denne tanken fordi vi ikke liker alderen vi er i? Vi lever generelt sett sunnere, vi har mye mindre slitsomme liv med mindre kroppslige slitasje, og har ergo bedre helse enn de hadde tidligere. Min far på 75 er også yngre til sinns (og kropp) enn sine foreldre igjen. Fant en gang et bilde av mine oldeforeldre, og jeg tenkte de var i 70-åra da bildet var tatt. Det viste seg at de var ca 50. Så jeg vil påstå at vi er yngre i dag enn før. Anonymkode: a5282...f5d 7
Diamant20 Skrevet 18. september 2019 #125 Skrevet 18. september 2019 Hvis man får barn som 46 åring er man 66 år når ungen flytter ut. Litt over 84 år er gjennomsnittlig levealder for kvinner i dag, samtidig som den hele tiden blir høyere. Det er jo ikke akkurat veldig vanlig å dø i 60-årene i dag. Med snittalderen i dag er ungen neste 40 hvis mor dør når ho er 84. Fordelen med eldre besteforeldre er at de ikke jobber og dermed gjerne kan passe ungen på planleggingsdager eller hvis foreldrene må hente seg inn. Ettersom alderen bare stiger og stiger er det jo større sjanse for at foreldre lever lengre. 3
Rotehodet Skrevet 18. september 2019 #126 Skrevet 18. september 2019 Så lenge helsa er god, og andre ting er på stell, hvorfor ikke. 4
Thyra Skrevet 18. september 2019 #127 Skrevet 18. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir et helt meningsløst spørsmål å stille, for om jeg aldri hadde vært født hadde jeg jo ikke visst om det. Jeg er på mange måter glad jeg finnes, men samtidig har det vært utrolig tungt å miste foreldrene mine mens jeg ennå var så ung, og det at jeg nå er fremdeles ung og barna mine er uten besteforeldre, jeg er uten foreldre, det er veldig tungt. Jeg har et godt liv med høy utdannelse, en superkul mann, et godt ekteskap og fantastiske barn. Men likevel, hadde jeg aldri blitt født hadde jeg jo ikke visst det. Anonymkode: fb7ea...95e Men det er jo det som er alternativene. Å bli født av gamle foreldre og ha det livet du har i dag, eller å ikke ha blitt født i det hele tatt. Det er ikke noe alternativ at du hadde blitt født mens foreldrene dine var yngre. For hadde de fått barn på et annet tidspunkt, hadde jo ikke det blitt deg. Nei, det er ikke ideelt at foreldrene er gamle. Men det er mye som ikke er ideellt, og ingen har noen garantier for hvordan livet blir. Alle får sine sorger i livet. Om du har et godt liv i dag, synes jeg du skal være takknemlig for at du ble født. Ikke bitter på foreldrene dine fordi de fikk varn sent. Min onkel var over 40 da min yngste kusine ble født. Betød det at hun ble foreldreløs tidlig? Onkel var litt over 60 og fortsatt sprek da han fulgte henne til graven. 7
Thyra Skrevet 18. september 2019 #128 Skrevet 18. september 2019 4 timer siden, OnFire skrev: Kjempeforskjell på menn og kvinner. Menn går ikke gjennom et svangerskap og skal føde en frisk (!) unge. Nettopp derfor setter jo også naturen stopp for hvor lenge kvinner kan få barn mye tidligere enn menn. 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #129 Skrevet 18. september 2019 11 minutter siden, Thyra skrev: Min onkel var over 40 da min yngste kusine ble født. Betød det at hun ble foreldreløs tidlig? Onkel var litt over 60 og fortsatt sprek da han fulgte henne til graven. Dette blir som å si "det som naturlig ville skjedd og som ville vært fælt for henne skjedde ikke, fordi det skjedde noe ENDA verre". Det er jo et helt vanvittig argument. Hadde hun ikke selv dødd, hadde hun blitt foreldreløs tidlig. Å være i 30-40 årene er fremdeles VELDIG tidlig å miste foreldrene sine. Og jeg er ikke bitter på foreldrene mine. Men jeg mener fremdeles de ikke burde fått meg. Ja, jeg har et godt liv. Et godt liv etter forholdene. Jeg bærer på en enorm sorg, som er der FORDI foreldrene mine tenkte det var en god idé å AKTIVT gå inn for å lage et barn som kom til å være veldig ung da de døde. Anonymkode: fb7ea...95e 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #130 Skrevet 18. september 2019 53 minutter siden, Diamant20 skrev: Hvis man får barn som 46 åring er man 66 år når ungen flytter ut. Litt over 84 år er gjennomsnittlig levealder for kvinner i dag, samtidig som den hele tiden blir høyere. Det er jo ikke akkurat veldig vanlig å dø i 60-årene i dag. Med snittalderen i dag er ungen neste 40 hvis mor dør når ho er 84. Fordelen med eldre besteforeldre er at de ikke jobber og dermed gjerne kan passe ungen på planleggingsdager eller hvis foreldrene må hente seg inn. Ettersom alderen bare stiger og stiger er det jo større sjanse for at foreldre lever lengre. Selv om gjennomsnittsalderen er blitt høyere, vil den nok ikke øke stort mer nå, såfremst vi ikke tukler med gener. De eldre i dag lever lengre pga medisinef, det betyr ikke de har det ok og har god helse. De fleste har aldersrelaterte sykdommer og dertil lite egnet til å hjelpe stort til med eventuelle barnebarn. Og ja, det finnes 80 åringer som er friske å raske, men det er ikke normen. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og er fåtall av eldre vi ikke har kontakt med. Anonymkode: e00bd...ba7 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #131 Skrevet 18. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fant en gang et bilde av mine oldeforeldre, og jeg tenkte de var i 70-åra da bildet var tatt. Det viste seg at de var ca 50. Så jeg vil påstå at vi er yngre i dag enn før. Anonymkode: a5282...f5d At folk kledde seg annerledes og sminker seg mer i dag er ikke det samme som at vi er yngre. Se på bilder av konfirmanter fra 1984, de ser jo også ekstremt mye eldre ut enn dagens konfirmanter. Det betyr ikke at dagens 14-åringer egentlig er som 6-åringer. Anonymkode: fb7ea...95e 1
Thyra Skrevet 18. september 2019 #132 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette blir som å si "det som naturlig ville skjedd og som ville vært fælt for henne skjedde ikke, fordi det skjedde noe ENDA verre". Det er jo et helt vanvittig argument. Hadde hun ikke selv dødd, hadde hun blitt foreldreløs tidlig. Å være i 30-40 årene er fremdeles VELDIG tidlig å miste foreldrene sine. Og jeg er ikke bitter på foreldrene mine. Men jeg mener fremdeles de ikke burde fått meg. Ja, jeg har et godt liv. Et godt liv etter forholdene. Jeg bærer på en enorm sorg, som er der FORDI foreldrene mine tenkte det var en god idé å AKTIVT gå inn for å lage et barn som kom til å være veldig ung da de døde. Anonymkode: fb7ea...95e Vwt du at de faktisk aktivt gikk inn for det? Kanskje trodde de din mor var for gammel til å få barn, og plutselig var hun gravid likevel? Ingen vet hvor lenge de får leve og beholde helsen. Noen er spreke til de er over 100, andre dør tidlig pga sykdom eller ulykker. I snitt lever folk mye lenger i dag enn for noen tiår siden. 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #133 Skrevet 18. september 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Vwt du at de faktisk aktivt gikk inn for det? Kanskje trodde de din mor var for gammel til å få barn, og plutselig var hun gravid likevel? Har skrevet i et annet innlegg i denne tråden at de gikk aktivt inn for å få barn, ja. De hadde prøvd i 14 år da de fikk meg. Og hadde de blitt plutselig gravide, hadde faktisk abort vært en mulighet på 80-tallet også. Og det er det de burde gjort. Anonymkode: fb7ea...95e
Thyra Skrevet 18. september 2019 #134 Skrevet 18. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om gjennomsnittsalderen er blitt høyere, vil den nok ikke øke stort mer nå, såfremst vi ikke tukler med gener. De eldre i dag lever lengre pga medisinef, det betyr ikke de har det ok og har god helse. De fleste har aldersrelaterte sykdommer og dertil lite egnet til å hjelpe stort til med eventuelle barnebarn. Og ja, det finnes 80 åringer som er friske å raske, men det er ikke normen. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og er fåtall av eldre vi ikke har kontakt med. Anonymkode: e00bd...ba7 Det er faktisk mange 80-åringer som er friske og raske. Men selvsagt, man kan ikke vente at det skal vare så veldig mange år framover. Livet kan arte seg forskjellig. Ingen vet hvor lenge de får beholde liv og helse. At besteforeldrene er unge og spreke betyr ikke alltid at man får så mye hjelp med barna. De kan bo langt unna, og være opptatt med sitt. Mange besteforeldre er i full jobb. Mange pensjonister bor i syden store deler av året. Ikke lenge siden det var en tråd her hvor noen klagde over at de ikke følte seg klare til å være besteforeldre, at de var ferdige med barn og ville leve livet. Tenker du også at unge og friske mennesker som har mistet sine foreldre tidlig i en ulykke f.eks ikke bør få barn fordi de ikke har besteforeldre til dem? 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #135 Skrevet 18. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har skrevet i et annet innlegg i denne tråden at de gikk aktivt inn for å få barn, ja. De hadde prøvd i 14 år da de fikk meg. Og hadde de blitt plutselig gravide, hadde faktisk abort vært en mulighet på 80-tallet også. Og det er det de burde gjort. Anonymkode: fb7ea...95e Naturlig å tenke at om de begynte å prøve for 14 år siden hadde de for lengst gitt opp, og at du kom som en overraskelse. Det er ikke alle som klarer tanken på å ta abort, noen ser på det som drap, andre klarer ikke tanken på å fjerne den eneste sjansen til å få et etterlengtet barn. Abort er heller ikke et alternativ om de oppdager graviditeten for sent. Mulig du synes du hadde hatt det bedre om du ikke ble født, men alle barn av gamle foreldre tenjer ikke slik. Har en venninne som nylig fikk sitt første barn i 40-årene. Hun har selv gamle foreldre og er enebarn. Hadde hun syntes det var så forferdelig, hadde hun vel ikke fått barn så sent selv. Anonymkode: cf372...617 2
Thyra Skrevet 18. september 2019 #136 Skrevet 18. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: At folk kledde seg annerledes og sminker seg mer i dag er ikke det samme som at vi er yngre. Se på bilder av konfirmanter fra 1984, de ser jo også ekstremt mye eldre ut enn dagens konfirmanter. Det betyr ikke at dagens 14-åringer egentlig er som 6-åringer. Anonymkode: fb7ea...95e Det handler ikke bare om klær og sminke. Mange jobbet helsen av seg i gamle dager. De led av sykdommer som i dag kunne blitt behandlet. De var gamle og utslitte før tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #137 Skrevet 18. september 2019 31 minutter siden, Thyra skrev: Det er faktisk mange 80-åringer som er friske og raske. Men selvsagt, man kan ikke vente at det skal vare så veldig mange år framover. Livet kan arte seg forskjellig. Ingen vet hvor lenge de får beholde liv og helse. At besteforeldrene er unge og spreke betyr ikke alltid at man får så mye hjelp med barna. De kan bo langt unna, og være opptatt med sitt. Mange besteforeldre er i full jobb. Mange pensjonister bor i syden store deler av året. Ikke lenge siden det var en tråd her hvor noen klagde over at de ikke følte seg klare til å være besteforeldre, at de var ferdige med barn og ville leve livet. Tenker du også at unge og friske mennesker som har mistet sine foreldre tidlig i en ulykke f.eks ikke bør få barn fordi de ikke har besteforeldre til dem? Folk må få de barna de vil, når de vil. Jeg påpeker kun faka. Så får du velge selv hvordan du vil forholde deg til dwt. Anonymkode: e00bd...ba7 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2019 #138 Skrevet 18. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk må få de barna de vil, når de vil. Jeg påpeker kun faka. Så får du velge selv hvordan du vil forholde deg til dwt. Anonymkode: e00bd...ba7 fakta. Anonymkode: e00bd...ba7
Fru Uperfekt Skrevet 18. september 2019 #139 Skrevet 18. september 2019 6 timer siden, O.G. skrev: Du tror 21åringen hadde våget å si til deg det at den siste ungen kunne du spart deg for? Med de konsekvensene det antageligvis hadde fått? Han digger å leke med de og tar de med på besøk til kompiser m.m når han er hjemme Og ja han hadde turd å gi beskjed 4
Fru Uperfekt Skrevet 18. september 2019 #140 Skrevet 18. september 2019 6 timer siden, O.G. skrev: Ellers da, som jeg ser av mine venner som har både voksne barn og småunger eller veldig mye yngre søsken, så er at når de blir besteforeldre, så er det lite av dem igjen til barnebarna. Både av tid og økonomiske ressurser, rett og slett fordi de har noen der som skummer fløten allerede. Et eksempel. Ei jeg vokste opp med. Hun og søstrene er alle født i midten og slutten av syttitallet, foreldrene var begge tenåringer. Hun og søstrene vokste opp i typisk åttitallshus og ferien var lagt til Sverige. Da lillesøsteren ble konfimert ble det annonsert ny graviditet og tvillinger kom til verden (to døttre til). Dette var i desember i 1994. Nå hadde foreldrene godt med penger, turene gikk til utenlands og tvillingene ble gjort mye stas på. Min venninne giftet seg i 1995 og hennes eldste datter kom til verden året etterpå. Hvor hen var moren hennes som kunne vært en støttespiller under svangerskap og første året med ny baby? Hun var opptatt med eiga småbarnsmorslykke og hadde ikke tid til barnebarnet eller de to som kom etter. Ei heller til de andre eldste døttrenes bryllup og unger. Hun var jo mor, ikke bestemor, det ble hun ikke før tvillingene fikk barn. Da hadde hun tid til å være mormor. Alle de eldste fikk avslag da de stilte spørsmål om økonomisk hjelp til bryllup og hus. Nå vår ble det kjent at foreldrene hadde hjulpet tvillingene på boligmarkedet, i det hele tatt har tvillingene skummet fløten hele tiden. Den her venninna mi kom kjørende til meg på Steinkjer i ens ærend for å fortelle om det. Jeg sa som jeg mente at kanskje skal du vurdere å kutte ut foreldrene dine nå, for det er klart at mora di mye godt kun tar kontakt når hun vil ha hjelp fra deg og ungene det blir gjort stas på er de fra kull nr to (de har samme pappa). Nå er denne historien ekstrem, men jeg ser at der ungene kommer i "puljer", så er dette ganske tydelig adferd fra foreldrene. Slik er det ikke her Har barnebarna hos meg ganske ofte, de går i samme barnehage som mine barn så jeg henter og leverer de minst 2 ganger i uken. Tar og med barnebarna på ferier innlands og utenlands. Ja økonomisk er vi sterkere nå, og vi har hjulpet til med bolig m.m, men det gjør jo bare at barnebarna får oppleve mer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå