Gå til innhold

Hvorfor er folk så opptatt av at alt skal være billig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og forhåpentligvis betaler man også litt for at de som sydde buksa skal ha levelige arbeidsforhold og en lønn til å leve av. 

Anonymkode: 5a15f...7e3

Det gjør man neppe med en bukse til 800 kr heller. 

Anonymkode: a845e...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler gladelig 1200,- for Levis-jeans, anser ikke det som en stor utgift. De jeansen har jeg i år etter år, har aldri klart å slite dem ut. Min mor derimot, kjøper heller fem lavkvalitetssbukser i året, som blir nuppete og stygg i passformen. Så går de på søpla eller til Fretex, og igjen er det ut og bruke penger på nye billigbukser. Nevner jeg at jeg kjøper ei bukse til 1200,-, så steiler hun. I hennes verden skal man helst ha så mye som mulig dritt for pengene sine🙄

Anonymkode: ce623...b76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er langt ifra snobb. Er temmelig normal og kjedelig.

Anonymkode: 5565c...951

Ok, men holdningene dine er iallfall til å spy av    🤮

Anonymkode: 63168...1ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke god råd og derfor kjøper jeg dyre bukser. Bruker gjerne en tusenlapp på en ny bukse, og da Levis eller Lee. Da har jeg buksen i ca 10 år.

Den eldste buksen jeg har for øyeblikket er 10 år og nå synger den på siste verset. Har 5 bukser totalt, så ikke veldig mange heller. 

Vasker dem på vrangen på 30 grader og prøver å vaske dem så sjelden som mulig. 

Har kjøpt billigbukser før, men fant fort ut at i et 10 års perspektiv, så blir det langt dyrere å kjøpe billig. Billige bukser varer knaptnok et år. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billig-folk er det verste jeg vet.

Anonymkode: 5565c...951

Snobber er det verste jeg vet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på om man kjøper bukse fordi:

a) man fryser

b) man vil se litt ok ut

De fleste her på KG vil nok påstå at de kun kjøper bukser for å isolere mot kulde, og at de helst ville gått i bastskjørt dersom været tillot det. Sannheten (tror jeg) er at de fleste kjøper seg en bukse innimellom SELV OM de ikke fryser, eller den gamle ikke er bare filler. Finner man en bukse man liker som ser ok ut så betaler man det det koster og klager ikke. Evt man kan velge å se ut som en potetsekk. Jeg kjenner folk i begge kategorier.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for. 

Jeg solgte nettopp en veske til langt under halv pris som ny og jeg gjorde kjøper oppmerksom på bruksslitasje. Likevel klagde hun på bruksslitasje på vesken, selv om den nevnte skaden ikke er synlig med mindre du ser den gjennom en forstørrelsesglass🙄

Anonymkode: b6c43...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Det er svindyrt" ogg jeg sitter her bare "eh nei??" 

Når man synes en bukse til 800 er dyrt liksom?? Det går jo på prioriteringer.... selvfølgelig blir det dyrt om du skal gå på shopping til hver jævla uke. Men hva er det folk gjør siden alt er så dyrt?

Anonymkode: 6059a...ca8

Nå har det seg slik at det er mye som bør prioriteres....   Jeg går IKKE på shopping hver uke, men likevel er ikke budsjettet uendelig.  800 er dyrt. Faktisk er det noen måneder siden sist jeg kjøpte noe til meg selv, men har litt helseplager så bruker vel ca 3000 på det pr mnd. Barna trenger ting. Bil må fikses, regninger betales, det koster å leve og det koster å bo +++. 

Syntes det var et hovmodig utsagn av deg som kun sier " jeg er skikkelig flink til å prioritere. Dere andre har bare dårlig råd fordi dere ikke er like flinke som meg." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt gjennomsnittlig jobb i Norge og tjener rundt det gjennomsnittlige.

Årsaken til at jeg er "opptatt av at ting skal være billig" er fordi en gjennomsnittslønning i Norge er ikke noe å leve fett på, og jeg ønsker å ha nok i reserve til å bruke på andre ting.

Når det er sagt så handler jeg ikke ting av dårlig kvalitet bare fordi det er billig, men jeg sørger for at det meste av det jeg kjøper er billig likevel. Da har jeg mer penger igjen til å bruke på andre ting. Vil vel også si at forskjellen på dyrt og billig er litt så som så: har kjøpt flere dyre Levis-bukser som har revnet etter 6 måneder, mens en billig jakke til 300kr har vart i flere år. Så pris har egentlig ikke så veldig mye å si for kvalitetens skyld opplever jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot å betale mer enn jeg må. De dyresye buksene jeg har kjøpt har for øvrig revnet etter kort tid, noe billigbuksene bruker flere år på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvorfor klærne er dyre. Det hender jeg kommenterer at klær er dyrt - det skal nevnes at jeg kjøper det aller meste utenom undertøy på bruktbutikker og loppemarkeder. Av og til så er ting priset til høyere enn markedspris, har for eksempel sett flere klær fra butikker som er relativt billige (hm, cubus, lindex etc) på Fretex, der Fretex har priset det høyere enn det klesplagget faktisk koster i butikken. Da er det dyrt. 

En bukse til 800,- av dårlig kvalitet er også relativt dyrt, selv om den er helt ny.

Eller ting som har gått vesentlig opp i pris på klesbutikker, og så er på "salg" til prisen den opprinnelig kosta. 

Jeg betaler heller ikke flere hundrelapper for klær som går istykker fort, f.eks strømpebukser og sokker.

Forøvrig har jeg ikke økonomi til å kjøpe dyre klær hver gang det går i stykker (noe det gjør), så loppemarkeder og bruktbutikker har blitt en god løsning. Mye billige klesplagg jeg tidligere har kjøpt nytt har gått i stykker etter veldig kort tid. Har plagget overlevd til et loppemarked virker det som om det er god sjanse for at det varer en stund til. 

Anonymkode: 8824e...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe som heter å spare seg til fant, mange som ser bare på prisen og synes noe er dyrt uansett hva det koster. Jeg ser etter kvalitet når jeg skal kjøpe noe og heller sparer litt hvis det koster ekstra, det blir ikke billig i lengden hvis man må kjøpe den samme tingen flere ganger på grunn av elendig kvalitet.

Ser ikke vitsen i å for eksempel kjøpe en kaffetrakter til 300,- som varer i 2 år når man får kaffetraktere til 2000,- som varer i 10-15 år. Ved å velge et alternativ som er dyrere men med bedre kvalitet så sparer man faktisk penger i det lange løp, forresten så smaker ofte kaffen fra billige traktere høgg og da må man sitte der med sur kaffesmak i kjeften fordi man bare skulle spare noen kroner.

Dette gjelder stort sett alt man kjøper om det mat, klær, elektronikk eller tjenester. Billig er som regel ikke bra og det blir dyrere i lengden enn om hadde valgt dyrt men bra i første omgang.

Anonymkode: 0e7ef...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som heter å spare seg til fant, mange som ser bare på prisen og synes noe er dyrt uansett hva det koster. Jeg ser etter kvalitet når jeg skal kjøpe noe og heller sparer litt hvis det koster ekstra, det blir ikke billig i lengden hvis man må kjøpe den samme tingen flere ganger på grunn av elendig kvalitet.

Ser ikke vitsen i å for eksempel kjøpe en kaffetrakter til 300,- som varer i 2 år når man får kaffetraktere til 2000,- som varer i 10-15 år. Ved å velge et alternativ som er dyrere men med bedre kvalitet så sparer man faktisk penger i det lange løp, forresten så smaker ofte kaffen fra billige traktere høgg og da må man sitte der med sur kaffesmak i kjeften fordi man bare skulle spare noen kroner.

Dette gjelder stort sett alt man kjøper om det mat, klær, elektronikk eller tjenester. Billig er som regel ikke bra og det blir dyrere i lengden enn om hadde valgt dyrt men bra i første omgang.

Anonymkode: 0e7ef...b9f


På akkurat klær så går det ofte på at endel ikke har en tusenlapp å bruke når de trenger nye bukser. Det er dyrt å være fattig.
Eller, sko. 
Dessuten er det ganske kjipt å ta sjansen på at noe dyrt fungerer, også går det i stykker fort.

Også er det selvsagt mange som er litt gjerrige på å kjøpe ting av god kvalitet, da. 

Anonymkode: 8824e...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, altflyter skrev:

Jeg har ikke god råd og derfor kjøper jeg dyre bukser. Bruker gjerne en tusenlapp på en ny bukse, og da Levis eller Lee. Da har jeg buksen i ca 10 år.

Den eldste buksen jeg har for øyeblikket er 10 år og nå synger den på siste verset. Har 5 bukser totalt, så ikke veldig mange heller. 

Vasker dem på vrangen på 30 grader og prøver å vaske dem så sjelden som mulig. 

Har kjøpt billigbukser før, men fant fort ut at i et 10 års perspektiv, så blir det langt dyrere å kjøpe billig. Billige bukser varer knaptnok et år. 

Jeg har hatt mine billigbukser lengre enn det.

Anonymkode: e6a88...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo helt ann på hvor mye % av lønnen din 800 kr er da. det er utrolig trangsynt. 

Anonymkode: 6271e...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde veldig god råd tidligere. Og min erfaring er at dyrt ikke alltid er bedre enn billig, dessverre. Man skulle jo tro det pga prisen og ofte et kjent merke, men det er ikke alltid sånn.

Nå har vi ikke så god råd og må prioritere. Jeg har ikke kjøpt meg klær på 3 år. Men barna må få klær, de vokser jo ut av dem før de blir slitt, så det er ihvertfall ikke noe vits i å betale mer enn nødvendig. Men nå må jeg kjøpe litt klær, da det trengs. Men jeg kommer ikke til å betale 800 kr for en bukse, det skjer ikke. 

Anonymkode: a66f0...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper et par nye jeans hvert 6-7 år omtrent. Da er de utslitt og jeg må ut og shoppe igjen. Prøver som regel gjenbruksbutikker først, finner jeg ikke noe passende der har jeg en plan  B som er et merke til 399 kr på Kapp Ahl. Klær betyr veldig lite for meg, jeg vil ikke bruke tid, energi eller særlig mye penger på dette. Misliker sterkt å shoppe også. Har ikke særlig mange klær, men nok. Nydelig med  mange tomme hyller i klesskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...