Gå til innhold

Smårydder HELE tiden...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 små barn. Rydder stue og kjøkken hver kveld og vasker av bord/overflater/gulv, tar meg 10-20 minutter. 

Setter på vaskemaskin når nødvendig, fortløpende gjennom uka, tar 5-10 minutter * 2 (må jo henges opp også).

Ellers er det bare å ta/rydde oppvasken på hverdager, og støvsuge/vaske andre rom max en gang i uka. Tar ikke så mye tid. Viktig med gode oppbevaringsløsninger.

Eldstebarnets rom ser ut som det er bombet til tider, men hun vil ha det sånn, så jeg rydder og vasker der et par ganger i måneden (redd for å få maur i huset...) og ellers får hun styre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere foreldre enn meg som er LEI av å smårydde hele tiden? Synes ikke jeg sitter nedpå et sekund, fordi det alltid er ett eller annet som må ryddes. Vi har et helt vanlig fint hjem, ikke «over-ryddig» og 100% shinet.

dropper jeg rydding en kveld, flyter det.

flere enn meg? 

 

Anonymkode: cc7b5...45b

Da har dere for mye ting

Anonymkode: 468af...126

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 50, har 4 barn (2 er voksne). Har ALDRI skjønt dette... 🙈😂

Har flere venninner som ryddet støtt, og nå de endelig fikk ungene til køys, så hadde de timesvis med arbeid foran seg..

Seriøst! Jeg skjønte det ikke da, og jeg skjønner det ikke nå! Vi har det rent, for det meste ryddig. Alt er organisert og praktisk! Har sittet på ræva hver eneste kveld siste 30 åra 😂😂😂

(Mulig jeg har pyntet kake el.l. kvelden før et selskap)

Anonymkode: 9dfb7...2a9

Samme her! Det ble da heller ikke så rotete eller skittent at en måtte bruke all fritid på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer dere å henge opp en klesvask på 5 minutter. Jeg bruker fort et kvarter...

Anonymkode: bd8c9...ef7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også å smårydder hele tiden, eller ordner ting, eller gjør noe med en klesvask, eller hjelper med lekser, eller planlegger logistikk, eller lager mat, eller ordner opp i krangler, eller... Men så godt som aldri etter unge nr. 2 er i seng. Kvelden skal brukes til andre ting om ikke det er noe spesielt. 

Anonymkode: bdf81...763

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å

Har litt vanskelig for å tro dette ja😂😂. 4 barn og sittet på ræva??

hvamed matpakker, merking av klær, impregnering av sko, etc etc? Var kanskje eeekstra lange morgener hos dere da, for med mindre du hat fått selektiv hukommelse med tiden, er det ikke logistikkmessig mulig å gjøre alt i stand for 4 barn uten å bruke kvelden. 

Med mindre du var 100% hjemmeværende da. I såfall kan det gi litt (ikke mye) mening.

Anonymkode: cc7b5...45b

At du ikke tror det, gjør det ikke mindre sant 😉

Og bare for å svare på eksemplene du selv kommer med;

Sko blir impregnert med det samme de er kjøpt. Det tar 1-2 minutter.

Klesplagg fikk navn på med det samme de kom hjem etter kjøp. 30 sekund, eller 1-2 minutter dersom det var mange.

Matpakker blir laget i en tv-reklame-pause.

Klesvask sortert i hauger på vaskerommet (masseproduksjon i helgen) Vask, trommel og legg sammen direkte fra trommelen til en kurv. 5-10 minutter (stort sett gjort i en reklamepause 😂)

100% jobb + masse kjøring; fotballtrening, fotballkamper, dansetimer, svømmekurs, etc.

Nope, har ikke brukt en eneste kveld til husarbeid!!

Og jeg kan ikke fatte hvorfor folk som deg ikke får tid til å sitte på ræva 😉😂

Anonymkode: 9dfb7...2a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det dine egne ting du rydder eller er det de andre i huset?

Først tenker jeg at du må slutte å smårydde konstant om det ikke er dine egne ting. La det ligge så den som rotet det kan rydde det opp.

Et annet tips er å ha oppsamlings-bokser i hvert rom med ting som skal til andre rom eller etasjer av huset. For ofte så har man noe som kanskje skal til et annet rom, men man orker ikke gå helt dit så man bare legger det på bordet. Så blir det til slutt rotete. Men da kan det heller samles i den boksen og når den har noen ting i seg eller man skal til det andre rommet så tar man den med seg.

Kanskje rydder du mye unødvendig også. Feks er det ikke vits å smårydde samme ting 5 ganger om dagen om den brukes mye. Bare ha den fremme og rydd den eventuelt på slutten av dagen. Eller vurder om noen av tingene du hele tiden rydder bort burde være lettere tilgjengelig så det ikke blir liggende ute fordi det er tidkrevende å finne frem.

Barna bør nok ha enkle system som gjør det lett for dem å rydde, feks kasser man kan samle mange ting i uten å måtte detaljsortere.

Det er jo også som andre her sier (som jeg selv er dårlig på å følge men som jeg vet er lurt) at man må legge ting der det skal med en gang. Feks søppel rett i søpla ikke først på bordet, oppvask rett i maskinen ikke sette på benken, skittentøy rett i korgen ikke på gulvet. Krever jo at hele familien klarer å følge dette da.

Anonymkode: 58daf...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke tror det, gjør det ikke mindre sant 😉

Og bare for å svare på eksemplene du selv kommer med;

Sko blir impregnert med det samme de er kjøpt. Det tar 1-2 minutter.

Klesplagg fikk navn på med det samme de kom hjem etter kjøp. 30 sekund, eller 1-2 minutter dersom det var mange.

Matpakker blir laget i en tv-reklame-pause.

Klesvask sortert i hauger på vaskerommet (masseproduksjon i helgen) Vask, trommel og legg sammen direkte fra trommelen til en kurv. 5-10 minutter (stort sett gjort i en reklamepause 😂)

100% jobb + masse kjøring; fotballtrening, fotballkamper, dansetimer, svømmekurs, etc.

Nope, har ikke brukt en eneste kveld til husarbeid!!

Og jeg kan ikke fatte hvorfor folk som deg ikke får tid til å sitte på ræva 😉😂

Anonymkode: 9dfb7...2a9

Nå er ikke jeg den du siterer. Men jeg har fire barn selv og kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse, så jeg synes ikke det er så rart at noen tviler. Min erfaring er at opprydding tar tid mens rotet lager seg selv, og problemet oppstår særlig når man har dårlig tid og ikke rekker å rydde opp eller ta unna ting der og da. I en familie med mange barn skal det godt gjøres at slike situasjoner aldri oppstår, særlig når barna skal forskjellige ting på ettermiddagen. Men det kan hende at dere er et uvanlig effektivt unntak. Det er i alle fall ganske fantastisk at du klarer å brette tøy til seks personer og ta ut mat, smøre fire-fem matpakker, rydde inn alt og tørke av benken i løpet av et par reklamepauser. Bøyer meg i støvet.

Anonymkode: 78859...aa0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Alle skriver om det DE gjør, men er alle alenemødre???

 

Nå kommer sikkert noen til å halshugge meg, men jeg har noen teorier.

Noen tror jeg har litt for høy standar, en skriver at hun vansker gulv, bord, benk hver kveld. Merke alle klær?? Smårydde hele tiden ellers flyer det over? 

- Senk standaren, behøver ikke være utstillingsvindu hele tiden. Støvsuging/feie golv burde rekke i uka, så storvask en gang i uka.

- Lær barna ha leker etc på sitt rom, leker de andre steder, lær de rydde etter seg.

- Merke klær, impregnering: gjør det når klær skaffes, hvor ofte kjører dere klær og sko liksom? Som i tillegg må merkes??

- matpakke: ta med barna på dette. (jeg er så heldig dg at skolen har mat der mine barn går)

- brette klær: la barna rydde egne klær selv inn i skapene. (her sorterer de voksne dette, men barna tar selv det inn i skapene). 

- se over antall aktiviteter. La ikke barna ha flere aktiviteter enn at familielivet går rundt. Barn ikke gå på 3-4 ting. (og har du skaffet flere barn, så er jo det ditt valg  og selvfølgelig mer jobb enn 1-2 barn)

 

 

Om dette er uhorvelig mye, se over innkjøpene...

Klart det samler seg opp til tide, men det er da ingen krise. Da er det bare at hver og en tar sine ting og rydde det vekk. Bruker kvelden til å lese, se film, slappe, snakke med mannen. Kanskje flyttes en vask inn i tørketrommel, eller bæres opp. Kjøkkenet tar den som ikke har laget maten. 1 hjelper til meg legging, en tar kjøkken, om det ikke er ferdig.

Støvsuge gjør jeg når jeg/vi kommer fra jobb, etter behov, tross to katter. Vask i fredag/helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er nok lista utrolig lav hos dere. For mer mindre du bruker all tid til gjøremål mens de er våkne, er det ikke mulig å gjære alt man må med fire barn. Med mindre du dropper impregnering, merking av klær, gode sunne matpakker, etc. For ikke å snakke om vaskemaskin med 4 barn. Nei, sorry, de rolige kveldene i 4-barns familien tror jeg ikke på gitt.

Anonymkode: cc7b5...45b

Det stemmer nok ikke, vi har et litt ryddigere hus enn normalen vil jeg si. Men vi har alltid vært flinke til å samarbeide, planlegge og her bidrar barna med rydding. Ingen av oss går i hælene på ungene og rydder etter dem. Mannen minner flink til å rydde og lar ikke meg ta all jobben. 

Du greier det ikke, ok, men vi er mange som faktisk får det til uten å slite oss ut og uten å ha lav standard:)

Jeg har til og med tid og energi til å trene flere ganger i uken. Slutt å syt. 

Anonymkode: 1035a...405

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer. Men jeg har fire barn selv og kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse, så jeg synes ikke det er så rart at noen tviler. Min erfaring er at opprydding tar tid mens rotet lager seg selv, og problemet oppstår særlig når man har dårlig tid og ikke rekker å rydde opp eller ta unna ting der og da. I en familie med mange barn skal det godt gjøres at slike situasjoner aldri oppstår, særlig når barna skal forskjellige ting på ettermiddagen. Men det kan hende at dere er et uvanlig effektivt unntak. Det er i alle fall ganske fantastisk at du klarer å brette tøy til seks personer og ta ut mat, smøre fire-fem matpakker, rydde inn alt og tørke av benken i løpet av et par reklamepauser. Bøyer meg i støvet.

Anonymkode: 78859...aa0

Synes det er litt rart at dere tydeligvis mener at selv om dere ikke klarer det, så kan ingen annen klare det heller... 

Jeg gjør dette uten problemer! Blir heller aldri stresset hverken til jul eller konfirmasjon eller barnedåp (selv om jeg stort sett ordner alt selv)! Er ferdig med julegavene ca midt i oktober. Er julegal, så huset blir fullt pyntet til 1.advent (unntatt juletreet, det kommer nissen og pynter natt til julaften 😁)

Ikke har jeg dårlig tid heller.. Skal jeg på foreldremøte torsdag kl.18, så vet jeg jo det lenge før... Det kan jo kræsje med f.x. kjøring/henting, men da avtaler jeg bare med noen andre.

Kjenner jo også folk som ikke har tid til så mye som en liten kafétur i desember, for "de har så mye å gjøre"... 

Planlegg bedre, sier jeg! 😂

Mulig jeg er supereffektiv..? Takk, får ta det som et kompliment! 🙈😂

Anonymkode: 9dfb7...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 2 barn. Her rydder vi alt i lekekasser, spiser vi kveldsmat, mens jeg også smør niste til dagen etterpå samtidig. Så rydder vi vekk maten fra bordet og tørker Over bordet, kanskje bruker koster ett hvis noe er sølt. så går barna i badekaret, mens jeg setter på maskinen med dagens klær. Så tar vi på pysj, og heller ut vannet og skyller badekaret mens de pusser tenner, så hjelper jeg til med tannpuss, og de legger seg. 

Da kan jeg, om jeg vil sitte på sofaen resten av kvelden. Merking av klær skjer jo ved hvert nytt innkjøp, og ikke hver eneste dag, heller ikke imprignering, det er jo en sjeldenhet. Det kan man også gjøre mens barna ser Barne-TV eller leker etter middagen. Eneste jeg må gjøre etter de har lagt seg, er å henge dagens tøy til tørk...

har dere for mye ting kanskje? Siden du må små rydde hele tiden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev jo i HI at jeg hadde et helt vanlig hjem, ikke et hjem der alt var mer enn vanlig strøkent. 

Magisk hus-tråden var ikke meg, sjekk akode.

TS

Anonymkode: cc7b5...45b

Til din opplysning, man har ikke lik ab kode i to ulike tråder. I samme tråd har man lik ab kode. 

Forsvarsposisjonen du inntar i tråden(e) bruker du den hjemme og? 

Anonymkode: b3b38...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere foreldre enn meg som er LEI av å smårydde hele tiden? Synes ikke jeg sitter nedpå et sekund, fordi det alltid er ett eller annet som må ryddes. Vi har et helt vanlig fint hjem, ikke «over-ryddig» og 100% shinet.

dropper jeg rydding en kveld, flyter det.

flere enn meg? 

 

Anonymkode: cc7b5...45b

Dette er noe de som er banrløse glemmer. De har et glansbilde av det å ha en familie. Selv er jeg oppvokst i hjem med 4 søsken. Mamma har vært mye sur fordi hun kommer hjem fra jobb til rot. Og hun er ikke den eneste. 

En annen ting er at dere sikkert har for mye ting, slik som de fleste har i dag. 

Ting arves av oldeforeldre, så besteforeldre, så har du alt du selv har kjøpt...til slutt må ting på lager/kjelleren/boden fordi ingen kjøper det. Eller det samler seg opp i hjemmet.

Anonymkode: 86801...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får forskjellig anonymkode i hver tråd..................

Anonymkode: 01124...251

OK, det visste jeg faktisk ikke

Anonymkode: cc7b5...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til din opplysning, man har ikke lik ab kode i to ulike tråder. I samme tråd har man lik ab kode. 

Forsvarsposisjonen du inntar i tråden(e) bruker du den hjemme og? 

Anonymkode: b3b38...76a

Nei.

utrolig hvor frekke folk får seg til å være gjemt bak en anonymkode gitt.

Anonymkode: cc7b5...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske rotete, dette bevisst slik at andre skal se hva som må gjøres. Hvis jeg rydder alt, så vil de aldri se hva som må ryddes. Noen trenger å se det, og derfor slapper jeg ganske av.

Anonymkode: 472f3...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Da er nok lista utrolig lav hos dere. For mer mindre du bruker all tid til gjøremål mens de er våkne, er det ikke mulig å gjære alt man må med fire barn. Med mindre du dropper impregnering, merking av klær, gode sunne matpakker, etc. For ikke å snakke om vaskemaskin med 4 barn. Nei, sorry, de rolige kveldene i 4-barns familien tror jeg ikke på gitt.

Anonymkode: cc7b5...45b

Det går an. Jeg eller mannen setter på vaskemaskinen med en gang vi kommer fra jobb. Etter middag kjører mannen 8 åringen på fotballtrening, 11 åringen sykler selv. Imens henger jeg opp klær og setter på ny maskin med en gang. Så hjelper jeg med lekser og div. Ungene rydder etter seg selv før legging, har egne ryddekasser. Etter legging pleier vi sette på et kortprogram på vaskemaskinen. Så 3 vaskemaskiner pr dag er standard. Vi har resten av kvelden fri før vi bruker max 30 min før vi legger oss til støvsuging, oppvaskmaskinen (rydder alltid ut så den er klar til frokosten) og bretting av klær. En kveld i uken drar en av oss rett før stengetid på butikken, da er det lite kø og mathandel går raskt. Den andre handledagen i uken gjøres lørdag morgen, lite folk på butikken i 9 tiden. Den av oss som drar da setter på vaskemaskinen. Vaskemaskinen går egentlig kontinuerlig hele helgen. 

Matpakker lager far på morgen mens vi andre spiser (han starter senere på jobb). 13 åringer smører egen matpakke. Vi har liksom en regel på at når man fyller 12 år er man stor nok til å lage sin egen. Selvstendighet er viktig. 

Merking av klær og impregnering gjør jeg i helgene mens ungene leker, er hos venner eller på aktivitet med mannen. 

Alt handler om struktur og effektivitet, men det avhenger av at begge samarbeider godt!

Anonymkode: bb29d...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg den du siterer. Men jeg har fire barn selv og kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse, så jeg synes ikke det er så rart at noen tviler. Min erfaring er at opprydding tar tid mens rotet lager seg selv, og problemet oppstår særlig når man har dårlig tid og ikke rekker å rydde opp eller ta unna ting der og da. I en familie med mange barn skal det godt gjøres at slike situasjoner aldri oppstår, særlig når barna skal forskjellige ting på ettermiddagen. Men det kan hende at dere er et uvanlig effektivt unntak. Det er i alle fall ganske fantastisk at du klarer å brette tøy til seks personer og ta ut mat, smøre fire-fem matpakker, rydde inn alt og tørke av benken i løpet av et par reklamepauser. Bøyer meg i støvet.

Anonymkode: 78859...aa0

Med to voksne er det ikke vanskelig å gjøre dette i tv-pauser. Den ene henger opp og bretter tøy og den andre smører mat. Man greier dette fint med to reklamepauser og to voksne!

Anonymkode: bb29d...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...