Gå til innhold

Smårydder HELE tiden...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere foreldre enn meg som er LEI av å smårydde hele tiden? Synes ikke jeg sitter nedpå et sekund, fordi det alltid er ett eller annet som må ryddes. Vi har et helt vanlig fint hjem, ikke «over-ryddig» og 100% shinet.

dropper jeg rydding en kveld, flyter det.

flere enn meg? 

 

Anonymkode: cc7b5...45b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få barna til å hjelpe deg. Her ryddes ALT før ungen legger seg, sånn at det ikke er noe igjen til leggetid. Har kun en, så han rekker ikke rote så mye. Mannen er det verre med, for han må mases på😖😂

Anonymkode: b4486...85a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Men jeg gjør ikke noe av det. Tenker at det er bedre å holde kontrollen på rotet, enn at plutselig alt flyter. 

Og jeg får ungene til å være med på ryddingen. De må legge på plass egne ting, klær og sko. Må minnes på, kjefte litt og av og til belønne de.. 😅

Anonymkode: 39f0b...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Her rydder både jeg og mannen etter oss sånn at det blir minst mulig småplukk. Lekene til ungen ryddes kjapt i lekekasser på kvelden før legging. Gidder ikke å gå å smårydde det konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alle rydder opp etter seg, skal det ikke være nødvendig med kontinuerlig smårydding. Mannen kan fint ta opp etter seg selv også. 

Jeg rydda hele tiden før. Nå rydder ungen etter seg selv, og jeg etter meg så snart man er ferdig med en ting. Antall ting er også drastisk redusert! Ufattelig mye man egentlig ikke trenger. 

Anonymkode: 20c6a...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 50, har 4 barn (2 er voksne). Har ALDRI skjønt dette... 🙈😂

Har flere venninner som ryddet støtt, og nå de endelig fikk ungene til køys, så hadde de timesvis med arbeid foran seg..

Seriøst! Jeg skjønte det ikke da, og jeg skjønner det ikke nå! Vi har det rent, for det meste ryddig. Alt er organisert og praktisk! Har sittet på ræva hver eneste kveld siste 30 åra 😂😂😂

(Mulig jeg har pyntet kake el.l. kvelden før et selskap)

Anonymkode: 9dfb7...2a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene!

I teorien er det en smal sak at alle rydder etter seg. Men med fire halvstore barn som ofte er på farten og har dårlig tid, en distré mann og en ofte stressa mor, blir det mye smårydding likevel.

En vakker dag er det forbi :)

Anonymkode: 78859...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er snart 50, har 4 barn (2 er voksne). Har ALDRI skjønt dette... 🙈😂

Har flere venninner som ryddet støtt, og nå de endelig fikk ungene til køys, så hadde de timesvis med arbeid foran seg..

Seriøst! Jeg skjønte det ikke da, og jeg skjønner det ikke nå! Vi har det rent, for det meste ryddig. Alt er organisert og praktisk! Har sittet på ræva hver eneste kveld siste 30 åra 😂😂😂

(Mulig jeg har pyntet kake el.l. kvelden før et selskap)

Anonymkode: 9dfb7...2a9

Har litt vanskelig for å tro dette ja😂😂. 4 barn og sittet på ræva??

hvamed matpakker, merking av klær, impregnering av sko, etc etc? Var kanskje eeekstra lange morgener hos dere da, for med mindre du hat fått selektiv hukommelse med tiden, er det ikke logistikkmessig mulig å gjøre alt i stand for 4 barn uten å bruke kvelden. 

Med mindre du var 100% hjemmeværende da. I såfall kan det gi litt (ikke mye) mening.

Anonymkode: cc7b5...45b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukker med meg ting hele tiden når jeg går ja 😅 her gjør ungene mye selv, men de må minnes på hele tida da. Tar oppvaskmaskin, rydder ut av sekk og tar treningstøy, legger skittentøyet i skittentøyskurv, rydder rom osv. Likevel er det stadig ting som må ryddes, tørkes og vaskes😅 men har mange timer på sofaen hver kveld altså. Men er stort sett på farten før de legger seg da 

Anonymkode: 59698...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å

Har litt vanskelig for å tro dette ja😂😂. 4 barn og sittet på ræva??

hvamed matpakker, merking av klær, impregnering av sko, etc etc? Var kanskje eeekstra lange morgener hos dere da, for med mindre du hat fått selektiv hukommelse med tiden, er det ikke logistikkmessig mulig å gjøre alt i stand for 4 barn uten å bruke kvelden. 

Med mindre du var 100% hjemmeværende da. I såfall kan det gi litt (ikke mye) mening.

Anonymkode: cc7b5...45b

Øøh, nei alt du nevner er fullt mulig å gjøre uten å slite seg ut utover kveldene. Pluss enda litt til, selv i 100% jobb. Vi har alltid hatt voksentid om kveldene:) 

Anonymkode: 1035a...405

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øøh, nei alt du nevner er fullt mulig å gjøre uten å slite seg ut utover kveldene. Pluss enda litt til, selv i 100% jobb. Vi har alltid hatt voksentid om kveldene:) 

Anonymkode: 1035a...405

Da er nok lista utrolig lav hos dere. For mer mindre du bruker all tid til gjøremål mens de er våkne, er det ikke mulig å gjære alt man må med fire barn. Med mindre du dropper impregnering, merking av klær, gode sunne matpakker, etc. For ikke å snakke om vaskemaskin med 4 barn. Nei, sorry, de rolige kveldene i 4-barns familien tror jeg ikke på gitt.

Anonymkode: cc7b5...45b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn. Vi rydder ti minutter hver morgen og kveld (sammen). Barna legges. Så lager jeg matpakker og ordner kjøkkenet i ti minutter mens mannen gjør noe annet forefallende (sy et hull i en bukse, merke klær, sette på en vask). Så kan vi foreldre gjøre hva vi vil i et par timer, før vi bruker ti minutter før vår egen leggetid på å henge opp klesvask, rydde kjøkkenet hvis vi har rotet litt der, eller andre småting. Alle ting har sin plass hos oss og vi føler ikke dette er noe stress.  

Anonymkode: b113a...742

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke bruke kveldene til rydding og vasking (annet enn muligens å sette på en maskin med klær), så mye som mulig gjøres mens barna er våkne og de får delta i det.

Vi unngår å rydde «hele tiden» med at barna ikke har overflod med leker. De får heller ikke dra ut alle lekene sine gjennom dagen uten å rydde noe annet på plass først. Vil de bytte fra lego til togbane eller leire, så må det de allerede har tatt frem legges på plass. De har hver sin reol på rommene sine (type Kallax fra IKEA med kasser) og det som ikke får plass i den må de velge bort. Kan godt rullere på lekene, men det er aldri mer enn de fire kassene med leker tilgjengelig på rommene deres. 

Spill, leire, tegnesaker og andre kreative greier har en egen boks i en kommode på stua.

Rydder inn i oppvaskmaskinen fortløpende, noe barna fint kan gjøre selv fra tidlig alder. De legger selv klærne i skittentøyskurven når de stelles for kvelden. Smører matpakker mens ungene spiser kveldsmat, setter på klesvasken mens de er i dusjen, så alt jeg egentlig må gjøre på kvelden er å flytte klær over i tørketrommelen eller henge de opp. Merking av klær kan gjøres mens de brettes etter vask. 

Mye forefallende, som f.eks klesmerking, merking av sko osv kan gjøres i helgene. Det er helt greit å rydde gjennom skapene til barna, merke tøy, impregnere sko, bake brød ++ mens barna leker for seg selv. Man må ikke sitte med dem -hele tiden-.

Man gjør det så vanskelig som man vil for seg selv, det er latterlig enkelt å holde orden uten å bruke hele kvelden på det om man bare vil. 

Anonymkode: 5ac2f...2c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere foreldre enn meg som er LEI av å smårydde hele tiden? Synes ikke jeg sitter nedpå et sekund, fordi det alltid er ett eller annet som må ryddes. Vi har et helt vanlig fint hjem, ikke «over-ryddig» og 100% shinet.

dropper jeg rydding en kveld, flyter det.

flere enn meg? 

 

Anonymkode: cc7b5...45b

Hva er det med enkelte kvinner? Tåler dere ikke å se at et støvkorn ligger opp ned på gulvet utrn å måtte snu støvkornet rett vei? 

Eller er det deg med magisk hus som har begynt på ny (provokasjons) tråd?  

Hva er viktigst, å ha et utstillingsvindu av ett hjem eller ett hjem der alle trives og kan slappe av i hverandres selskap? 

Anonymkode: b3b38...76a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har to barn. Vi rydder ti minutter hver morgen og kveld (sammen). Barna legges. Så lager jeg matpakker og ordner kjøkkenet i ti minutter mens mannen gjør noe annet forefallende (sy et hull i en bukse, merke klær, sette på en vask). Så kan vi foreldre gjøre hva vi vil i et par timer, før vi bruker ti minutter før vår egen leggetid på å henge opp klesvask, rydde kjøkkenet hvis vi har rotet litt der, eller andre småting. Alle ting har sin plass hos oss og vi føler ikke dette er noe stress.  

Anonymkode: b113a...742

Veldig likt hos oss, 
Fokus på å ikke ha så mye greier og fast sted å oppbevare det.
Barna på 1 og 3 hjelper til av og på. Men selv de kveldene vi må prioritere å få de i seng til rett tid heller enn prosessen med rydding, så tar det liksom 10 minutter å rydde opp etter de har lagt seg. Men den andre lager matpakkene og rydder etter kveldsmaten. Småting som merking, klesvask etc tar vi gjerne innimellom i helgene. Merking klarer største fin selv bare jeg sier hvor lappene skal. Klesvask klarer største å sette på (bruker vaskeegg som bare skal i maskinen) bare jeg har sortert det riktig. Tørketrommelen fikser hun også. Og å hjelpe å henge opp. Så hun er ofte med på de tingene. Skjer stadig vekk at hun kan hjelpe med noe fornuftig mens jeg fikser småting hun ikke kan fikse enda. Og hun er bare 3, så dette har stort potensiale, haha! Dermed har vi for det meste fri når ungene er i seng, etter en kjapp opprydding om nødvendig, og matpakkene. Da er det å sløve i sofaen og se serier, eller strikke, mannen kan  spille fifa om han vil innimellom. Tja, rett og slett fritid. Mye mer nyttig for ungene å få være med på voksenoppgavene tidligere på dagen, for dette er kunnskap de uansett må tilegne seg. 

MEN - når ungene er hjemme syke feks, da flyter alt. Da smårydder jeg for å ikke sitte igjen med alt tilslutt. Da er det litt unntakstilstand rett og slett, og da blir det plukking her og der. Noen ganger i helgene også, men ikke så ille som når de er hjemme syke...

Anonymkode: f961a...edd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn og kan ikke akkurat si at jeg sliter meg ut i det hele tatt.  Det tar en halv time å rydde og det gjør vi sammen før jeg legger barna.  Finner frem klær til neste dag når barna legger seg i sengene sine. Synger noen sanger og barna legger seg.  

Merking av klær gjøres så fort vi får nytt. Det tar noen sekunder. Vaske klær gjøres på kvelden og henges opp. Tar 5 minutter å henge opp tøy. Husarbeid gjøres på fridagen min som er onsdag. Tar vel en time så er huset strøkent. Bretter også tøy da.

Jeg jobber fra 7 til 15. Har en vanlig travel hverdag, men at jeg er overarbeidet pga husarbeid skjer ikke. Jeg små rydder ikke når barna er hjemme fordi det er kun barnas rot som uansett blir et rot med en gang.

Kanskje dere som små rydder hele tiden må få bedre rutiner på hverdagen, la barna bidra mer og få mannen i arbeid. Å rydde flere timer på kvelden sier meg at noe er veldig feil med rutinene.

Anonymkode: 4547b...342

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har to barn og kan ikke akkurat si at jeg sliter meg ut i det hele tatt.  Det tar en halv time å rydde og det gjør vi sammen før jeg legger barna.  Finner frem klær til neste dag når barna legger seg i sengene sine. Synger noen sanger og barna legger seg.  

Merking av klær gjøres så fort vi får nytt. Det tar noen sekunder. Vaske klær gjøres på kvelden og henges opp. Tar 5 minutter å henge opp tøy. Husarbeid gjøres på fridagen min som er onsdag. Tar vel en time så er huset strøkent. Bretter også tøy da.

Jeg jobber fra 7 til 15. Har en vanlig travel hverdag, men at jeg er overarbeidet pga husarbeid skjer ikke. Jeg små rydder ikke når barna er hjemme fordi det er kun barnas rot som uansett blir et rot med en gang.

Kanskje dere som små rydder hele tiden må få bedre rutiner på hverdagen, la barna bidra mer og få mannen i arbeid. Å rydde flere timer på kvelden sier meg at noe er veldig feil med rutinene.

Anonymkode: 4547b...342

Rydder ikke hele kvelden. Jeg skrev «smårydder hele tiden». 

Ts

Anonymkode: cc7b5...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med enkelte kvinner? Tåler dere ikke å se at et støvkorn ligger opp ned på gulvet utrn å måtte snu støvkornet rett vei? 

Eller er det deg med magisk hus som har begynt på ny (provokasjons) tråd?  

Hva er viktigst, å ha et utstillingsvindu av ett hjem eller ett hjem der alle trives og kan slappe av i hverandres selskap? 

Anonymkode: b3b38...76a

Skrev jo i HI at jeg hadde et helt vanlig hjem, ikke et hjem der alt var mer enn vanlig strøkent. 

Magisk hus-tråden var ikke meg, sjekk akode.

TS

Anonymkode: cc7b5...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skrev jo i HI at jeg hadde et helt vanlig hjem, ikke et hjem der alt var mer enn vanlig strøkent. 

Magisk hus-tråden var ikke meg, sjekk akode.

TS

Anonymkode: cc7b5...45b

Man får forskjellig anonymkode i hver tråd..................

Anonymkode: 01124...251

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man selv eller ungene avslutter en aktivitet = rydde etter seg.

Blir selvfølgelig noe rot utover det, men man beholder det ganske ryddig med at alle aktiviteter avsluttes med å rydde etter seg.

Anonymkode: 22fc3...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...