Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker said:

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/undersokelser/gamma-gt/

Den testen barnevernet/fastlegen krever for å se om du er rusfri eller om de bør ta barna fra deg, og ditto som du må ha ren for å få beholde barna, og førerkortet..

Anonymkode: 273df...b94

Jeg føler litt behov for å modifisere denne. Det er en blodprøve en tar når en har symptomer som kan tyde på at noe er galt med lever og galle. Det kan være mange årsaker, men om man først er under oppfølging for alkoholmisbruk og andre ting er utelukket, så  kan man bruke den for å kontrollere om en har vært avstående. Min lege har stilt spørsmål om alkoholbruk, jeg har vært åpen om at det har vært mye konsum i min lange sommerferie, og var avstående i dagene før oppfølgingsprøve. (har enda ikke fått svar på den, og jeg har en annen medisinsk tilstand i tillegg.) Hun er fantastisk, og det kan godt hende at jeg ville åpnet meg til henne og søkt hjelp. Men med den nye regelen om at fastlege kan sørge for at du mister lappen, så blir jeg og de fleste skapdrankere i norge stumme som østers. Lett å lage regler, tydelig vanskelig å se konsekvens. 

Anonymkode: 5c8e3...167

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg føler litt behov for å modifisere denne. Det er en blodprøve en tar når en har symptomer som kan tyde på at noe er galt med lever og galle. Det kan være mange årsaker, men om man først er under oppfølging for alkoholmisbruk og andre ting er utelukket, så  kan man bruke den for å kontrollere om en har vært avstående. Min lege har stilt spørsmål om alkoholbruk, jeg har vært åpen om at det har vært mye konsum i min lange sommerferie, og var avstående i dagene før oppfølgingsprøve. (har enda ikke fått svar på den, og jeg har en annen medisinsk tilstand i tillegg.) Hun er fantastisk, og det kan godt hende at jeg ville åpnet meg til henne og søkt hjelp. Men med den nye regelen om at fastlege kan sørge for at du mister lappen, så blir jeg og de fleste skapdrankere i norge stumme som østers. Lett å lage regler, tydelig vanskelig å se konsekvens. 

Og det var TJ :-)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er veldig synd med denne regelen. Jeg mistet lappen og har aldri vært i nærheten av bilen i påvirket tilstand. Synes det er urettferdig, men sånn er det nå bare. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var verdiene deres på de gt prøvene? Min lege mente jeg hadde sikkert litt fett lever og at det var årsaken. Men jeg vet jo hva som er den ekte årsaken. Vi drakk ca 3 glass vin hver kveld mere i helgene. For oss var liksom det kosen. Vi spiste ikke noe søtt og jeg elsker å sitte med ett glass vin i sofaen. Er faktisk noe av det beste jeg vet. Hos meg har det aldri godt ut over noe. Min samboer er også blitt mye flinkere med årene han drakk mye mer enn meg. 

Hilsen Trude

Anonymkode: ab763...d0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var verdiene deres på de gt prøvene? Min lege mente jeg hadde sikkert litt fett lever og at det var årsaken. Men jeg vet jo hva som er den ekte årsaken. Vi drakk ca 3 glass vin hver kveld mere i helgene. For oss var liksom det kosen. Vi spiste ikke noe søtt og jeg elsker å sitte med ett glass vin i sofaen. Er faktisk noe av det beste jeg vet. Hos meg har det aldri godt ut over noe. Min samboer er også blitt mye flinkere med årene han drakk mye mer enn meg. 

Hilsen Trude

Det vet jeg ikke. I journal til psykiateren stod det bare forhøyede leververdier. 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som drikker hver kveld.  Hva med kjøring på morgen?  Det anbefales at man venter 12 timer etter siste drink før man kjører.  Har dere ikke barn dere må kjøre på skole og til barnehage?   Slutter dere å drikke kl 20 hvis dere skal kjøre 08 om morgenen eller fyllekjører dere med barn?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som flere av dere andre. Fungerende, i god jobb, har barn, og samboer som også drikker.  Dette er første gang jeg sier noe av dette høyt 🙊 Er  også en vindrikker, gjerne 2 kartonger i uka.

Snakker dere andre med partner om dette?

Er veldig usikker på hvorfor jeg skriver her. Har ikke skrevet noe på KG på 8 år, har bare vært en kikker. Og egentlig vil jeg ikke slutte å drikke. Jeg bare følte at jeg ikke kunne la tråden passere.

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

Jeg endte opp med å måtte gjør det i fjor da ha fant meg dritings i eget piss flere ganger over en kortere periode ( jeg drakk helt enormt mye og tett den perioden, og spiste lite ) .Jeg innrømte delvis hvorfor jeg holdt på som jeg gjorde uten å fortelle han om absolutt alt.  Han tror den perioden er over siden han ikke har funnet meg slik igjen, men sannheten er at jeg har lært meg å skjule det bedre. Jag elsker ham og vil ikke såre han mer.

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg endte opp med å måtte gjør det i fjor da ha fant meg dritings i eget piss flere ganger over en kortere periode ( jeg drakk helt enormt mye og tett den perioden, og spiste lite ) .Jeg innrømte delvis hvorfor jeg holdt på som jeg gjorde uten å fortelle han om absolutt alt.  Han tror den perioden er over siden han ikke har funnet meg slik igjen, men sannheten er at jeg har lært meg å skjule det bedre. Jag elsker ham og vil ikke såre han mer.

-Vimsa forresten :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SupaWoman skrev:

Dere som drikker hver kveld.  Hva med kjøring på morgen?  Det anbefales at man venter 12 timer etter siste drink før man kjører.  Har dere ikke barn dere må kjøre på skole og til barnehage?   Slutter dere å drikke kl 20 hvis dere skal kjøre 08 om morgenen eller fyllekjører dere med barn?

De fleste inkludert oss har alkotestere hjemme trenger ikke å vente så lenge når du er vandt med å drikke. Er veldig stor forskjell på tre glass vin enn en flaske med sprit for å si det sånn.

trude

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som flere av dere andre. Fungerende, i god jobb, har barn, og samboer som også drikker.  Dette er første gang jeg sier noe av dette høyt 🙊 Er  også en vindrikker, gjerne 2 kartonger i uka.

Snakker dere andre med partner om dette?

Er veldig usikker på hvorfor jeg skriver her. Har ikke skrevet noe på KG på 8 år, har bare vært en kikker. Og egentlig vil jeg ikke slutte å drikke. Jeg bare følte at jeg ikke kunne la tråden passere.

-Siv-

Hei Siv! Du beskriver livet mitt. Jeg og mannen min snakker lite om det, det er sikkert der vi bør begynne. 

Så røft at du nå tør å si det høyt! Tenk nå har du gjort det😊

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SupaWoman said:

De dagene jeg må kjøre tidlig drikker jeg minimalt kvelden før, så er helt sikker på å aldri kjøre med promille, der er grensen, det skjer bare ikke..

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg skulle opprette en tråd der man kan finne trøst og støtte. Om vi kaller det alkoholiker, fungerende alkoholiker, forhøyet alkoholkonsum, i grenseland eller noe annet spiller ingen rolle. Fokuset er hjelp, støtte og trøst og over alt ingen dømming! Hvis du tenker å si noe negativt og dømmende, så gå en runde med deg selv og spør deg selv om det du sier hjelper andre.  

Regner med mange vil være anonyme, og da er det fint om dere finner på et navn man undertegner med slik at vi ikke går i surr med ABer. 

Jeg begynner med meg selv jeg er i 30årene har ett barn og ett på vei. Jeg har egentlig det perfekte a4 livet, med fint hus, biler, mann, barn, god utdannelse, god jobb etc. Jeg har heller ingen i familien som har alkoholproblemer, så ingen unnskyldninger her.

Det er vanskelig å si når den usunne drikkingen startet. På en måte startet det nok fra jeg begynte å drikke da jeg var 18 (ja jeg vet ikke spesielt tidlig). Jeg var alltid den av venninnene som ble fullest, den venninnene mine måtte passe på på byen, men jeg utmerket meg ikke på hyppighet. Etter at jeg ble ferdig utdannet og fikk bedre råd, så begynte drikkingen å ikke bare bli i helger. for noen år siden tenkte jeg at nå bør vi egentlig roe litt ned, men så ble det liksom ikke sånn. Så ble jeg gravid og sluttet med ene eneste gang. Det var egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Da var liksom valget tatt. Så kom ungen og det ble litt vanskelig igjen. Så eskalerte drikkingen. I de siste 1,5 årene har det nok fort gått 1,5-2 vinflasker hver kveld når barnet har lagt seg. Dette føles jo ikke greit, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle stoppe. Nå er jeg gravid igjen og har sluttet å drikke. Jeg er ikke redd for at jeg skal drikke under svangerskapet, for det vet jeg at jeg aldri ville gjort, men jeg føler jeg burde bruke denne tiden til å finne ut hvordan jeg ikke skal begynne på igjen når ungen er ute. 

-Andrea

Du bør få hjelp. Er det følelser som undertrykkes når du drikker om kveldene? Kanskje det kunne hjulpet å få støtte til å dykke litt ned i følelseslivet sitt, sammen med en profesjonell? Det andre du kan forsøke, når du er ferdig med graviditeten, er å erstatte avhengigheten med treningsavhengighet. Trening skaper mange hormoner i kroppen som bidrar til å gjøre deg avslappet. Det siste jeg vil anbefale, er rett og slett at du ikke oppbevarer alkohol hjemme. Jeg er selv veldig glad i alkohol. Liker roen det gir meg. Det som jeg gjør, er at jeg kjøper en øl, rett før kl 8. Da stenger ølsalget, og jeg får ikke tak i mer. Det har hjulpet for meg. Jeg har også en regel på at sprit og vinkartonger er bannlyst i mitt hus. For mange år siden, kastet jeg alle disse små glassene i gjenvinningen. De var sikkert antikke og veldig verdifulle. For meg var det lort. 3-liters dunker slipper aldri inn hit. De er livsfarlige. Om du kjøper deg en flaske vin, bør du ha noen å dele den med. Etter denne hyggestunden, skal man stoppe å drikke. Dersom vennene dine bidrar til at du fortsetter å drikke etter en flaske, hva slags venner er de? Det bør vel egentlig ikke være så vanskelig å ta en åpen prat med de man er glad i. Jeg har selv vært i noen gjenger hvor alkohol er en viktig del av det sosiale. Det som jeg oppdager, er at noen ganger blir det virkelig verdsatt, om man inviterer gamle svirebrødre til en edruelig aften sammen med barna, eller fruen. Man får en annen, og mye dypere kontakt med de andre, når man kan være edru sammen. Det sitter en skjønn dame der, som sikkert har vært til stede under oppvåkningen dagen etter gutta-på-byen-kvelden. Hun ruller med øynene, og sier ingenting, som en Mona Lisa. Man forstår hverandre. Selv har jeg følt på en begynnende avhengighet i mange år. Jeg forsøker å være åpen om dette med venner. Jeg er tydelig på at jeg ikke drikker fra kartonger. Jeg forklarer at jeg egentlig elsker å være full, og at jeg må være forsiktig med alkohol. Jeg føler at det er enkelt å få folk til å respektere dette. Unntaket er hun venninnen min som synes det er moro å skjenke meg. Da må jeg være ekstra streng og tydelig. Jeg snur glasset opp ned, og går og henter vann. Jeg begrenser kontakten med denne venninnen, og unngår å besøke henne, dersom jeg er trøtt eller i dårlig form. Dette er ikke lett, men med tusen slike triks, er det mulig å begrense drikkingen. Når vi blir gamle, tror jeg barna kommer til å sette pris på at vi forsøkte å trappe ned. Tenk på dette. Hvem vil du være for dine barn, når du snur deg og tenker tilbake på årene som gikk? Du kan endre dette nå. Når du er 70, er de voksne, og vil ha erinrdinger om deg da dere var yngre. Hva vil du at de skal huske?

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff! Dette hørtes sårt ut. Stor klem sendes din vei Vimsa.

Det har ikke utartet seg lengre enn til soving på sofaen her, og dessuten drikker vi begge to, så det må ikke skjules. Det var befriende den dagen jeg slutta å prøve å skjule det for ham, men samtidig så ser jeg jo at det er negativt. 

-Siv-

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Siv! Du beskriver livet mitt. Jeg og mannen min snakker lite om det, det er sikkert der vi bør begynne. 

Så røft at du nå tør å si det høyt! Tenk nå har du gjort det😊

-Andrea

😱 Ja, enn det

Jeg tenkte det samme da jeg leste trådstarten din, dette er livet mitt. Jeg var også den som alltid drakk for mye i sosiale sammenhenger, simpelthen fordi jeg elsker følelsen av å være beruset. Nå har jeg faktisk kontroll på dette, drikker meg egentlig aldri skikkelig full lengre, bare på en god snurr.

-Siv-

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Vil først få rette en takk til deg Andrea, som tok initiativet til denne tråden. Så fint at vi kan dele tanker og faktisk snakke helt åpent her. Takk for at dere letter på hjertet.

Jeg er en kvinne på 28 år. Jeg bor alene, har "noe på gang" med en veldig ok fyr. Jeg studerer og jobber litt ved siden. Ingen barn. Drikkemønsteret mitt er veldig uforutsigbart. Jeg blir så og si aldri drita full. Og det er den "toppen" av brisen-het jeg stadig jakter. Den følelsen der man føler seg så uovervinnelig, så flink, så pen, så morsom, så klok.. Der latteren sitter løst og der alt vil ordne seg. Bekymringer, problemer.. Det ordner vi. Det ordner seg. Det er det magiske med alkohol for meg. Men så kommer man så lett forbi der, til stadiet full. Stadiet "full med kontroll" kan jeg leve med. Noen ganger. I sommer har det blitt veldig mange ganger.

Jeg vil starte september på ny frisk, med å puste inn deilig, frisk høstluft. Men jeg vet av erfaring at på høsten og vinteren er det litt lettere for meg å redusere alkoholinntaket. Kanskje jeg rett og slett er en sesongdranker? Rødvin og peiskos er deilig det. Noe helt annet er det å sitte på strandbaren eller uteserveringen og kjenne iskald øl og hvitvinsrus boble i kroppen. 

Jeg begynte ikke å drikke før jeg var 23-24. Vokste selv opp med en forelder som var høytfungerende alkoholiker så jeg var lenge skeptisk selv. Jeg tror vi har en del likhetstrekk der, jeg og forelderen min. Vi tør først vise følelser når vi ikke er helt edru. Både kjærlighet, sårbarhet og sinne. Det er skikkelig trist at man er sånn skrudd sammen at det er skummelt å være sårbar uten vin.

Tilbake til drikkemønsteret mitt. Det er uforutsigbart men jeg har i det minste tatt lærdom av det nå. Det funker ikke å ha en kartong her i heimen. Stort sett har det gått med en halv til en hel flaske vin om dagen. Det betyr mange turer innom polet på en uke men jeg har ingen problemer med det. Jeg skal jo bare ha en flaske. Bare. Og det ligger tre ulike pol på strekningen studiested-hjem-arbeid, det er jo bare å rullere på besøkene. Ser jeg selv hva jeg skriver? Ja. Varsellampene bør lyse rødt. Jeg er utvilsomt i faresonen.

På søndag og i går drakk jeg faktisk ingenting og det gikk bra. Jeg tenkte lite på vin. I kveld har jeg planer om å lage meg en stor god kopp te. Jeg skal teste meg selv denne uken. Være alkoholfri frem til fredag. Da er jeg invitert ut. Kanskje jeg burde sette meg en grense på to enheter. Tanken om å være edru har slått meg. Jeg vet ikke helt.

-Live

Anonymkode: 60f50...d5f

• Liker 16
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkel litt alkohol for å komme meg i forelesning. Har mye traumer fra tidligere skolegang samt noen uheldige opplevelser med mennesker jeg var sammen med på universitetet de første årene. Hatt pause i 2 år nå, men livredd for å møte på noen av disse. Vet ikke hva jeg er redd for egentlig, men går helt ut av toleransevinduet mitt og blir livredd. Tar alkohol i en termokopp og drikker på vei til forelesning. Er heldigvis ikke avhengig utover det. Men jeg vet det absolutt ikke er bra, ei heller en god mestringgsstrategi. 

Anonymkode: 7892a...ce8

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff! Dette hørtes sårt ut. Stor klem sendes din vei Vimsa.

Det har ikke utartet seg lengre enn til soving på sofaen her, og dessuten drikker vi begge to, så det må ikke skjules. Det var befriende den dagen jeg slutta å prøve å skjule det for ham, men samtidig så ser jeg jo at det er negativt. 

-Siv-

Her er det kun jeg som drikker, men han vet at jeg gjør det. Han har prøvd å snakke med meg om det, men han har vel gitt litt opp. Jeg er veldig god til å «rasjonalisere» drikkingen min. Finnes liksom alltid en unnskyldning. Nå er eldste såpass stor at hun legger seg senere enn før. Håper det kan bidra til at det blir færre kvelder med drikking. 

En positiv ting; Var i byen i stad, og tenkte på å dra innom polet, har jo tross alt vært edru siden søndag... Men da tenkte jeg på denne tråden og gikk forbi😊 så får vi se om jeg klarer det, eller om det blir en polferd likevel i dag. Er jo noen timer til de stenger..

Anonymkode: d449d...8a1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her er det kun jeg som drikker, men han vet at jeg gjør det. Han har prøvd å snakke med meg om det, men han har vel gitt litt opp. Jeg er veldig god til å «rasjonalisere» drikkingen min. Finnes liksom alltid en unnskyldning. Nå er eldste såpass stor at hun legger seg senere enn før. Håper det kan bidra til at det blir færre kvelder med drikking. 

En positiv ting; Var i byen i stad, og tenkte på å dra innom polet, har jo tross alt vært edru siden søndag... Men da tenkte jeg på denne tråden og gikk forbi😊 så får vi se om jeg klarer det, eller om det blir en polferd likevel i dag. Er jo noen timer til de stenger..

Glemte å signere igjen🙈 Lisa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne tråden kommer til å bli uhyre viktig for de av oss som sliter med dette. Det er et sensitivt og tabubelagt emne, og de fleste kvier seg for å snakke med andre. Derfor er det godt å få satt ord på de vonde følelsene og skammen som ligger bak et sånt misbruk.

Selv er jeg i ferd med å komme meg ut av et svært skadelig forhold til alkohol. Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var liten og fikk diagnosen PTSD for noen år siden. Jeg har hatt en periode over flere år der jeg gjorde det jeg kunne for å ødelegge meg selv, der alkohol og selvskading var de alvorligste verktøyene mine. Gjennom målrettet terapi har jeg klart å komme meg på rett kjøl igjen, jeg har gått ut av et ekteskap som ikke var bra for meg og jeg har fått en ny kjæreste som har gjort livet mitt så utrolig mye rikere. 

Vi har blitt enige om at vi bare skal drikke alkohol i helgene (og når vi har barna (tenåringer) venter vi til etter at de har trukket seg tilbake). Jeg synes det er vanskelig, og kjenner på en trang til å dra på polet og kjøpe vin etterpå - for jeg sover så mye bedre med litt vin innabords. Men tanken på kjæresten holder meg tilbake, vil ikke skuffe vedkommende. 

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...