Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Er snakk om bare et glass for å kjenne rusen litt, ikke for å bli litt brisen engang

- Veila

Anonymkode: f3cac...35e

Hvis du drikker mens du er på besøk, så vil hun kunne sjekke alkohol av ånden din.

Anonymkode: 18f0a...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere!

Jeg skjønner at dette er et forum for de som strever med alkoholinntaket, noe jeg ikke gjøre. Men jeg har en mor som gjør det, uten at hun er helt enig i det selv, og lurte på om jeg kunne få litt råd og kanskje få høre om noen av dere har det som mamma. Jeg må snakke med henne om det (igjen), og jeg gruer meg for reaksjonen hennes og for å såre følelsene hennes. 

Si gjerne ifra om dette er feil sted og jeg ikke er "velkommen" som pårørende, så søker jeg råd en annen plass :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min var 1.10:

Konsentrasjonen er meget høy og kan være forenlig med et skadelig høyt konsum

Anonymkode: b0430...b6c

Vil du si det samme om min 0,47?

Hvor mye drakk du mnd før dette resultatet? Og hadde du forhøyet leverprøver?

Har du fortsatt lappen?

Angrer på at jeg tok det opp i det hele tatt med legen. 
-Lisa

Anonymkode: a7925...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil du si det samme om min 0,47?

Hvor mye drakk du mnd før dette resultatet? Og hadde du forhøyet leverprøver?

Har du fortsatt lappen?

Angrer på at jeg tok det opp i det hele tatt med legen. 
-Lisa

Anonymkode: a7925...aa2

Ifølge Google viser alt over 0,30 overforbruk. 

Anonymkode: 20be1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (35 minutter siden):

Hei dere!

Jeg skjønner at dette er et forum for de som strever med alkoholinntaket, noe jeg ikke gjøre. Men jeg har en mor som gjør det, uten at hun er helt enig i det selv, og lurte på om jeg kunne få litt råd og kanskje få høre om noen av dere har det som mamma. Jeg må snakke med henne om det (igjen), og jeg gruer meg for reaksjonen hennes og for å såre følelsene hennes. 

Si gjerne ifra om dette er feil sted og jeg ikke er "velkommen" som pårørende, så søker jeg råd en annen plass :) 

Jeg tok nylig kontakt med pårørende-gruppe i nærheten. Det er en veldig god opplevelse så langt. Det er taushetsbelagt og jeg opplevde de ukjente der som vi allerede kjente hverandre godt og ikke minst- jeg følte meg trygg. Som i AA skal ingen dømme eller komme direkte med formanende råd. 
Jeg heier på både oss pårørende, men også de som sliter med rus. 
Anbefaler på det varmeste er slik gruppe med fysisk oppmøte for både de som sliter med rus og oss pårørende ❤️ 

Jeg skal på et møte i dag og kjenner allerede jeg gleder meg hver tirsdag. Etter dagen er omme er jeg kjempe sliten. Det er mentalt krevende, men verdt det!

Anonymkode: 05486...120

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tok nylig kontakt med pårørende-gruppe i nærheten. Det er en veldig god opplevelse så langt. Det er taushetsbelagt og jeg opplevde de ukjente der som vi allerede kjente hverandre godt og ikke minst- jeg følte meg trygg. Som i AA skal ingen dømme eller komme direkte med formanende råd. 
Jeg heier på både oss pårørende, men også de som sliter med rus. 
Anbefaler på det varmeste er slik gruppe med fysisk oppmøte for både de som sliter med rus og oss pårørende ❤️ 

Jeg skal på et møte i dag og kjenner allerede jeg gleder meg hver tirsdag. Etter dagen er omme er jeg kjempe sliten. Det er mentalt krevende, men verdt det!

Anonymkode: 05486...120

Takk for tips. Problemet er vel at jeg har vært litt redd jeg ikke er pårørende nok, om jeg kan si det sånt. At det jeg opplever er ingenting sammenlignet med andre.

Om hun kan defineres som alkoholiker er hun i såfall høytfungerende. Hun er verdens beste mamma og bestemor, men hun er glad i vin, og i familiesammenhenger merker hun ikke selv at inntaket blir for høyt og at hun blir full. Sperren er der liksom ikke. Hun er ikke utagerende eller ufin, men det er ikke noe gøy for oss rundt som har klart oss med et glass eller to. Spesielt ikke nå som vi har barn. En ting er om det skjer en gang i blant, men i jul/påske/sommerferier kan det skje hver kveld. 

Jeg er ikke redd for at hun skal drikke når hun er alene med barnet vårt per nå, men jeg er likevel redd for at dette kan bli et større problem om hun ikke tar tak i det. 
Jeg har snakket med henne om det før, da tok hun det på alvor selv om hun ikke kjente seg igjen i det jeg hadde opplevd. Men selv om vi merket en bedring, var hun raskt tilbake i gammelt mønster. Jeg har prøvd å snakke med pappa om det som forteller at det plager han også, men om han tar det opp blir hun bare sur.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du si det samme om min 0,47?

Hvor mye drakk du mnd før dette resultatet? Og hadde du forhøyet leverprøver?

Har du fortsatt lappen?

Angrer på at jeg tok det opp i det hele tatt med legen. 
-Lisa

Anonymkode: a7925...aa2

Jeg drakk helt enorme mengder. En leverprøve var litt forhøyet. Alle er normale nå, utrolig nok.

Har ikke lappen så der vet jeg ikke 

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, EmKay said:

Takk for tips. Problemet er vel at jeg har vært litt redd jeg ikke er pårørende nok, om jeg kan si det sånt. At det jeg opplever er ingenting sammenlignet med andre.

Om hun kan defineres som alkoholiker er hun i såfall høytfungerende. Hun er verdens beste mamma og bestemor, men hun er glad i vin, og i familiesammenhenger merker hun ikke selv at inntaket blir for høyt og at hun blir full. Sperren er der liksom ikke. Hun er ikke utagerende eller ufin, men det er ikke noe gøy for oss rundt som har klart oss med et glass eller to. Spesielt ikke nå som vi har barn. En ting er om det skjer en gang i blant, men i jul/påske/sommerferier kan det skje hver kveld. 

Jeg er ikke redd for at hun skal drikke når hun er alene med barnet vårt per nå, men jeg er likevel redd for at dette kan bli et større problem om hun ikke tar tak i det. 
Jeg har snakket med henne om det før, da tok hun det på alvor selv om hun ikke kjente seg igjen i det jeg hadde opplevd. Men selv om vi merket en bedring, var hun raskt tilbake i gammelt mønster. Jeg har prøvd å snakke med pappa om det som forteller at det plager han også, men om han tar det opp blir hun bare sur.. 

Jeg vet hvordan du har det, har selv en mor som er en fyllik ut av en annen verden, akkuratt nå, så sitter hun hjemme og drikker på 5 dagen, mens livet glir sakte forbi. 

Hun bryr seg absolutt ikke om hun sårer de som er nærmest, så lenge hun får rusen sin, hun lever i samme fornektelse som de andre fyllikene i denne tråden, som overhodet ikke virker og ville gjøre noe med tilværelsen sin bortsett fra og sitte og sulle, og skrive ned masse piss som ikke betyr noe.

Det beste du kan gjøre er og komme deg vekk, det har jeg gjort.

Anonymkode: 5c4a0...650

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du status som rettighetspasient. Det må legen søke om. Vet om et sted der de behandler både rus og psykiske problemer, er på østlandet, men husker ikke hva stedet heter. 

Vil det serveres alkohol der? Hvis ikke er faren stor for at det vil lukte alkohol av deg.

Anonymkode: 1d646...bca

Hva mener du med rettighetspasient? 

Jeg bor nord i landet, og ønsker ikke å rese vekk fra byen min. Det har jeg gjort i annen behandling og det er nok av å reise vekk nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på alle her. Jeg la flaska på hylla 2021, etter knust ankel med operasjoner og gudene vet hva. Kom meg over kneika, og levde sunt livstil. Kunne til slutt leve vanlig liv, med normalt forbruk faktisk av alkohol. Elsker jo et glass rødvin! Men aldri hatt sprekk! Aldri! Har alltid sagt til alle innenfor rusomsorg, at planen er æ kunne leve med normalt alkohol forbruk som normale folk. Aldri kutte helt. Ble gravid så ble med tanken. Levde godt liv med alkohol fri øl, og kjente totalt på avholdenhet. Nydelig... helt kurant å våkne edru! Men så opplevde vi verdens største krise, i svangerskapet. Rett inn i termin så døde jenta vår. Brått, uventa og. Brutalt.  Og å måtte gjennomgå en fødsel av dødt, fullbårent barn, nei vettu hva. Det var helt jævlig... sleit med mareritt. Kunne risikert å strøket med selv pga jeg ble og veldig syk. Har sett min avdøde lillesøster som nyfødt, men aldri før opplevd dette å se mitt eget nydøfse døde , sårt elskede jente og prinsesse 😪😪😪😪😪... heldigvis hadde jeg ungene og mannen gjennom hele prosessen.  Glemmer aldri følelsene jeg hadde da jeg fikk henne opp på meg, på brystet.  Tårene triller nå. Bare jævlig. Begravelsen husker jeg ikke hvordan jeg kom meg igjennom. Hadde min sønn der, og alle barna til mannen og min mor og og eks konen hans. Hun hjalp oss med alt, takk gud. Ekteskapet handlet en lang stund, men vi begynte med fredags vi , tok en kveld borte sammen ene og alene. Det hjalp oss igjennom før skilsmissen hadde banka på døra på riktig. Begynte med fredags vin ca to måneder etter, når resten hadde lagt seg. Og skulle planlegge å prøve på nytt. Lovte ungene, og prinsessa vår å aldri drikke i sorg, eller sprekke. Men å ta et glass vin i pausen av sorgen for glede og nyte, Og det har jeg holdt. Er på nytt i svangerskap. Over halveis. Og har aldri hatt problemer med alkoholen i det hele tatt. Ikke hatt lyst på ei dråpa. Kaster opp av lukta hvis noen andre tar seg ei pils, men overlever:)! Alle mine traumer fra barndom og oppvekst og alkoholisme er bagatell i forhold til det jeg var igjennom med dødfødsel. Så prøver å glede meg litt, men også å jobbe meg igjennom dette og alt annet på nye måter. Sykler flere mil om dagen. Spiser sunt, og lever egentlig ganske greit. Makter ikke grava så mye. Er for vondt og sårt. Er der sjeldent. Men savnet er så enormt at det er hjerteknusende.  Poenget mitt, klarer jeg.... klarer dere ❤️❤️❤️.. 

Anonymkode: d13d8...084

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet hvordan du har det, har selv en mor som er en fyllik ut av en annen verden, akkuratt nå, så sitter hun hjemme og drikker på 5 dagen, mens livet glir sakte forbi. 

Hun bryr seg absolutt ikke om hun sårer de som er nærmest, så lenge hun får rusen sin, hun lever i samme fornektelse som de andre fyllikene i denne tråden, som overhodet ikke virker og ville gjøre noe med tilværelsen sin bortsett fra og sitte og sulle, og skrive ned masse piss som ikke betyr noe.

Det beste du kan gjøre er og komme deg vekk, det har jeg gjort.

Anonymkode: 5c4a0...650

Trist å høre hvordan du har hatt det, men vi er heldigvis ikke helt i samme båt.
Min mor er et fantastisk menneske, som har et gryende problem jeg ønsker hun skal ta tak i før det går over styr. 95% av tiden er hun fullstendig oppegående, men de siste 5% er trist å bevitne. 
Så vekk skal jeg ikke, vi har et kjempegodt forhold, og jeg vil hjelpe henne slik at vi kan fortsette å ha det ❤️ 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (20 minutter siden):

Åja. Takk. 

Jeg aner ikke om jeg er det. Jeg har helt klart behov for behandling. Livet mitt går snart i grus. Men det er det med at jeg også er ustabil som kan gjøre at de nekter meg behandling. Men det er jo når jeg ruser meg jeg blir ustabil. Så jeg må få hjelp til å få vekk rusen. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 11.16):

Hvordan går det med folk her?

1år og 5 mnd på meg. 

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

587 dager eller 1 år 7 måneder og 10 dager her. Det går greit men jeg merker også at jeg er nok ikke den rusmisbruker som noensinne kommer til å si "det frister ikke mer", for det frister. Men jeg er klar over "luretanker" som kommer snikende og klarer å holde fast på rutiner og heller bite meg fast i selvdisiplin. Jeg har vært på et par AA møter, men det er nok ikke helt min greie. Jeg fikk tilbud om reinnlegelse fra rusbehandlingen jeg var innlagt i for et års tid siden, i april men valgte å avstå da fordi jeg er stabil rusfri, men har fått tilbud å bli innlagt i desember, det tenker jeg å takke ja til, siden julen er tung for meg. Jeg får også poliklinisk psykolog hos denne institusjonen ca hver 14. dag. Hun jeg går til er kjempe dyktig og vi har god kjemi. Jeg har også tatt opp igjen to fag ifra allmen påbygg i år og har klart å få gode karakterer og har søkt meg på høyere utdanning til høsten. 

Det går bra, men det er innimellom veldig tungt, men da vet jeg at det går i det minste over 

Hilsen "I am sober" appen

Anonymkode: ebb82...5dc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så selvdestruktiv når jeg drikker. Har vært styggfull på utesteder og sånt. Ikke hørt på politiet. Ikke vært en bra person. Jeg må nok sone for det. Jeg er helt desperat etter rusbehandling. Jeg trenger det. Ingen svar i dag. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Åja. Takk. 

Jeg aner ikke om jeg er det. Jeg har helt klart behov for behandling. Livet mitt går snart i grus. Men det er det med at jeg også er ustabil som kan gjøre at de nekter meg behandling. Men det er jo når jeg ruser meg jeg blir ustabil. Så jeg må få hjelp til å få vekk rusen. 

Hjelp til deg med rusproblemer - Helsenorge

Vet det finnes steder som behandler begge deler. Men husker ikke hva de heter...

Purple_Pixiedust skrev (45 minutter siden):

Jeg blir så selvdestruktiv når jeg drikker. Har vært styggfull på utesteder og sånt. Ikke hørt på politiet. Ikke vært en bra person. Jeg må nok sone for det. Jeg er helt desperat etter rusbehandling. Jeg trenger det. Ingen svar i dag. 

Du kan velge behandling fremfor soning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple_Pixiedust skrev (53 minutter siden):

Jeg blir så selvdestruktiv når jeg drikker. Har vært styggfull på utesteder og sånt. Ikke hørt på politiet. Ikke vært en bra person. Jeg må nok sone for det. Jeg er helt desperat etter rusbehandling. Jeg trenger det. Ingen svar i dag. 

Huff. Hva ville Jesus sagt til dette? 😊

(til alle andre her, jeg kjenner henne og dette er bare intern humor om at Jesus er vår rus) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (8 minutter siden):

Huff. Hva ville Jesus sagt til dette? 😊

(til alle andre her, jeg kjenner henne og dette er bare intern humor om at Jesus er vår rus) 

Han ville sagt jeg drar til helvte. 😅 Men det er virkelig ikke bra!

I need Jesus!

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Han ville sagt jeg drar til helvte. 😅 Men det er virkelig ikke bra!

I need Jesus!

Jesus tilgir dine synder, bare du vender deg og ditt hjerte til Ham. 

Men nå er det litt mye. Har du mulighet til å begrense dette så godt du kan? Ikke kjøp inn mye øl, og kanskje gjør avtaler med utestedene når du er edru om å ikke slippe deg inn bortsett fra evt i helgene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isw skrev (1 minutt siden):

Jesus tilgir dine synder, bare du vender deg og ditt hjerte til Ham. 

Men nå er det litt mye. Har du mulighet til å begrense dette så godt du kan? Ikke kjøp inn mye øl, og kanskje gjør avtaler med utestedene når du er edru om å ikke slippe deg inn bortsett fra evt i helgene? 

Jeg blir allerede nektet flere steder. 

Og ellers drikker jeg så mye at jeg ikke forstår hvordan man varmer en skål med grøt. Våkner til at jeg spiste den kald uten kanel og sukker. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...