Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

998 dager

W

Anonymkode: b0430...b6c

Bra jobbet, W! Jeg hoppet litt av i sommer, men er tilbake igjen nå. Snart 2 måneder her.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

30 dager uten her. 
Det har gått veldig bra. Suget har vært der, men var verst den første uken og da spesielt den første helgen. 
Var fra torsdag til søndag som var mine verste drikkedager. 
Litt mer moderat de andre dagene, men kunne drikke en flaske vin da også. 

Merker det allerede godt på formen. Der har det allerede vært en merkbar endring. 
I tillegg er det så godt å våkne uthvilt og ikke i dårlig form. Deilig å våkne uten fylleangst også. 

Jeg har alltid drukket til jeg sovnet på sofaen. Alltid vært fullest når jeg har vært ute med venner eller kollegaer. 
Og det orker jeg ikke lenger. 

-H- mann 50

Anonymkode: 3c0d1...2ec

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

30 dager uten her. 
Det har gått veldig bra. Suget har vært der, men var verst den første uken og da spesielt den første helgen. 

Merker det allerede godt på formen. Der har det allerede vært en merkbar endring. 
I tillegg er det så godt å våkne uthvilt og ikke i dårlig form. Deilig å våkne uten fylleangst også. 

Jeg har alltid drukket til jeg sovnet på sofaen. Alltid vært fullest når jeg har vært ute med venner eller kollegaer. 

-H- mann 50

For min del foregår drikkingen fra ca åtte på kvelden og rundt tre timer etter det. Blir en halv flaske vodka eller litt under hver kveld. Drikker aldri ellers på døgnet. Var opprinnelig for å døyve angst og røykesug.

Anonymkode: 426ab...a0f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra jobbet, W! Jeg hoppet litt av i sommer, men er tilbake igjen nå. Snart 2 måneder her.

-Irene

Tusen takk!

Så bra du er i gang igjen, 2 måneder er supert! Hva skjedde som gjorde at du falt av i sommer?

W

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

30 dager uten her. 

-H- mann 50

Bra jobba- 🙌 🤩

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

O.K. Veldig viktig å få vite litt om dette for meg så jeg vet hva som kreves når jeg gjør et forsøk. Antar at det har litt å si hva slags drikkekultur man har og hvor stort konsumet er også?

Anonymkode: 426ab...a0f

Helt sikkert ja, jeg drakk ikke ofte eller veldig mye, men drakk for å komme gjennom ting og døyve følelser, så ja ikke sunt. 

Anonymkode: 0876b...c26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk!

Så bra du er i gang igjen, 2 måneder er supert! Hva skjedde som gjorde at du falt av i sommer?

W

Tja, sannelig ikke sikker. Ga litt blaffen kanskje og tok ikke avhengigheten min seriøst nok. Jeg vet jo at jeg er maktesløs over den dritten :( Glad for at jeg er tilbake i hvert fall :) 

-Irene

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen år siden tenkte jeg også at jeg hadde et problem med alkohol. Hvis jeg var på fest, kunne jeg drikke meg til blackout omtrent hver gang, med mindre jeg fokuserte veldig hardt på å ikke gjøre det (jobbmiddag på restaurant feks). Kunne også dele en flaske vin med samboeren mange ganger i uka. 

Så ble jeg gravid, syntes det var utrolig tøft å holde seg unna, drakk litervis med alkoholfri øl og syntes jeg nesten merket en buzz... Nå er barnet 2 år, og det har endret seg. Jeg har ikke råd til å sove dårlig med et barn som fortsatt våkner om natta, og 1000 ting som må gjøres mens barnet sover ellers. Så nå klarer jeg å holde meg til ett glass til middag om vi har gjester, feks. Men jeg vet innerst inne at jeg må være veldig veldig forsiktig med alkohol i all fremtid. Og jeg håper at barnet mitt ikke har arvet dette avhengighets-genet.

Anonymkode: 79790...d3f

• Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville bare si at jeg heier på alle dere her inne som strever med alkohol ❤️ Jeg drakk i mange år. Det startet med fest og moro, men utviklet seg til å bli en ond sirkel og det gikk verst utover økonomi og jobb. 

Jeg dro i behandling og selv om jeg ikke følte selve behandlingen gjorde så mye, så hjalp det veldig å komme seg litt bort, treffe folk i samme situasjon og rett og slett bli litt "passet på" og ha gode rutiner. 

Det gikk nesten et år før jeg drakk noe igjen og nå føler jeg at jeg klarer å et kontrollert forbruk. Jeg må fortsatt ta blodprøver i to år til, men det skal jeg klare.

Det er så deilig å kunne kjøpe tre øl uten å ha panikk for at jeg ikke har tolv stk til dagen etter. 

Anonymkode: 6e2cd...80d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker ikke anonyme navnet mitt her, men straks et halvt år uten ❤️ det har blitt en ny hverdag for meg og som jeg trives mye bedre med ❤️ Har det også bra psykisk!

Anonymkode: 1b7c4...35d

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sju måneder uten, men hatt tre måneder på nå. Jeg vil ikke ha det sånn, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er på randen av en depresjon og vet så inderlig godt at dette ikke er bra, men jeg makter bare ikke å gjøre  det jeg må.

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil bare si at selv om det er veldig oppløftende å høre om dere som har vært avhengige, hatt et lengre opphold og nå kan drikke kontrollert, så kan det være en farlig vei for mange. Man kjenner best seg selv, men for mange som først har fått et skikkelig vanskelig forhold til alkohol så er det umulig å resette seg helt.

Et forsøk på å drikke moderat kan fungere for noen, for all del, men for andre er det bare et spørsmål om tid før man er tilbake der man var... eller verre. Så er spørsmålet om man vil ta den sjansen. 

Anonymkode: 5920d...98c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil bare si at selv om det er veldig oppløftende å høre om dere som har vært avhengige, hatt et lengre opphold og nå kan drikke kontrollert, så kan det være en farlig vei for mange. Man kjenner best seg selv, men for mange som først har fått et skikkelig vanskelig forhold til alkohol så er det umulig å resette seg helt.

Et forsøk på å drikke moderat kan fungere for noen, for all del, men for andre er det bare et spørsmål om tid før man er tilbake der man var... eller verre. Så er spørsmålet om man vil ta den sjansen. 

Jeg har hatt veldig god hjelp av Naltrexon der. Anbefaler det veldig! Hvis man finner en fastlege som er villig til det kan langvarig bruk av Naltrexon gjøre det mye enklere å drikke kontrollert. 

Anonymkode: b8a8e...bb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.9.2019 den 14.23):

Enig! Vi vet det selv, og jeg tror ALLE som strever med alkoholkonsumet føler seg ganske shitty fra før av. Vi trenger ingen til å gni det inn. Det koster masse å være «åpen» og for meg, og kanskje andre også. Det et lite steg i alle fall. Jeg har aldri sagt dette høyt til noen før.

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Det er fint at du innser at du har et problem. Og jeg er enig - du trenger ikke ytterligere påføring av skyld og skam, nedlatende kommentarer e.l. Men det er likevel viktig at du tar inn over deg hvor stort problemet ditt faktisk er, og oppsøker riktig hjelp. Å drikke 1-2 flasker vin hver kveld er mer enn et usunt overforbruk, vi snakker alvorlig alkoholproblem. Kvinneguiden kan ikke hjelpe deg med dette. Du bør oppsøke ordentlig hjelp, ikke minst av hensyn til barna.

Anonymkode: 11ddc...579

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er fint at du innser at du har et problem. Og jeg er enig - du trenger ikke ytterligere påføring av skyld og skam, nedlatende kommentarer e.l. Men det er likevel viktig at du tar inn over deg hvor stort problemet ditt faktisk er, og oppsøker riktig hjelp. Å drikke 1-2 flasker vin hver kveld er mer enn et usunt overforbruk, vi snakker alvorlig alkoholproblem. Kvinneguiden kan ikke hjelpe deg med dette. Du bør oppsøke ordentlig hjelp, ikke minst av hensyn til barna.

Anonymkode: 11ddc...579

Er ikke dette veldig selvmotsigende? Du er enig i at hun «innser problemet,» men mener samtidig at hun ikke «tar det inn over seg»? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er ikke dette veldig selvmotsigende? Du er enig i at hun «innser problemet,» men mener samtidig at hun ikke «tar det inn over seg»? 

Enig. I tillegg er det skrevet for 5 år siden.

Anonymkode: ebad6...223

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det at noen forklarer at de kan drikke moderat betyr kun at de har laget seg en vei videre inn i missbruket/avhengigheten. Det er en helt vanlig påstand, særlig fra de som er avhengige. Det skal ofte et langt liv til før folk er villige til å ærkjenne at de har et problem og at de er villig til å gjøre noe med det, underveis vil det dukker opp slike rasjonaliseringer rundt egen rus. En som er avhengig er meget god på å manipulere og å skape sitt eget narrativ for å kunne beholde rusen. 

Det eneste man kan gjøre med det er å følge med på hva de gjør å forøke å lære av det. Ingen med en avhengighet kan drikke moderat eller som alle andre. Det er de som våger å innse det som kan få slippe fri fra drikkingen. 
Du som ser dette er heldig for du slipper å tro på enda et selvbedrag i forhold til rus! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Dag 27. Nedstemt når jeg tenker på at jeg mest sannsynlig ikke kan drikke igjen.. som det diskuteres over, å noensinne kunne drikke kontrollert virker som en utopi. 

Føler jeg mister en del av meg selv. At jeg aldri kommer til å ha det gøy igjen, kose meg, slappe av, være skravlete og utadvendt. 

Blir ekstremt introvert når jeg ikke drikker. Og jeg er rett og slett sliten i hodet av å tenke på det hele og deale med meg selv dag inn og dag ut uten å kunne koble av.

Så idag er jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 8f787...013

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dag 27. Nedstemt når jeg tenker på at jeg mest sannsynlig ikke kan drikke igjen.. som det diskuteres over, å noensinne kunne drikke kontrollert virker som en utopi. 

Føler jeg mister en del av meg selv. At jeg aldri kommer til å ha det gøy igjen, kose meg, slappe av, være skravlete og utadvendt. 

Blir ekstremt introvert når jeg ikke drikker. Og jeg er rett og slett sliten i hodet av å tenke på det hele og deale med meg selv dag inn og dag ut uten å kunne koble av.

Så idag er jeg bare lei meg. 

Anonymkode: 8f787...013

Ikke meningen å pushe dette medikamentet i tråden altså, så skal slutte å anbefale det nå, men Naltrexon har hjulpet meg veldig. Det kan gjøre det slik for noen at man kan «drikke normalt». Kanskje verd å prøve hvis man tør å gå til legen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...