Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen andre her som er i samme båt? Er det noen som har noen triks for å ikke ta seg et glass når kvelden kommer?

jeg var. Kom meg ut av det. Noen år siden nå. 

Trikset er faktisk å ikke ta seg det glasset. Tål at det er tøft. Bare vit med deg selv at nå er det slutt. 

 

Anonymkode: ad51d...46e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg var. Kom meg ut av det. Noen år siden nå. 

Trikset er faktisk å ikke ta seg det glasset. Tål at det er tøft. Bare vit med deg selv at nå er det slutt. 

 

Anonymkode: ad51d...46e

Takk for svar:)

Ja, det er jo trikset, men hvordan?

Har du slutta helt?

Zzz

Anonymkode: 46bae...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har drikkingen eskalert svært mye igjen. Drikker fort 10 øl og Black out. Ser på overvåkingskamera at jeg har forlatt boligen og komme hjem igjen uten å huske hva jeg har gjort. 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Nå har drikkingen eskalert svært mye igjen. Drikker fort 10 øl og Black out. Ser på overvåkingskamera at jeg har forlatt boligen og komme hjem igjen uten å huske hva jeg har gjort. 

Mener å huske at du var i rusbehandling? Kan du få noe mer oppfølging derfra? 

Anonymkode: 2bd6c...829

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener å huske at du var i rusbehandling? Kan du få noe mer oppfølging derfra? 

Anonymkode: 2bd6c...829

Skal sannsynligvis søkes inn igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Skal sannsynligvis søkes inn igjen. 

Hvor sterk er motivasjonen din for å lykkes nå?
Jeg har mange mislykkede forsøk på å slutte å drikke bak meg, det eneste som fungerte for meg var å nå rock bottom. Fullstendig ødelagt helse og relasjonen til nær familie er mildt sagt kjølig. Men da var det lett å ikke ta opp flaska igjen ihvertfall.. Mange år edru i dag.

Sier ikke det må gjelde andre selvfølgelig, bare min erfaring. :) 

Anonymkode: a0baf...cf5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 dager uten alkohol. Det har skjedd ting som vanligvis jeg enten hadde drukket for å takle, eller skjøvet vekk til jeg skulle drikke for å ta det da. Er ikke helt sikker på enda hvordan jeg takler det, men jeg er ikke rusa i allefall. Mange år siden sist jeg har møtt noe vanskelig edru. 

Anonymkode: 0876b...c26

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste gangene har jeg drukket rødsprit. Gikk ganske fort å venne seg til det, og sist gang fikk jeg blackout, og vond smerte i leverområdet dagen etter, så aldri mer.

Anonymkode: f4dfe...41c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor sterk er motivasjonen din for å lykkes nå?
Jeg har mange mislykkede forsøk på å slutte å drikke bak meg, det eneste som fungerte for meg var å nå rock bottom. Fullstendig ødelagt helse og relasjonen til nær familie er mildt sagt kjølig. Men da var det lett å ikke ta opp flaska igjen ihvertfall.. Mange år edru i dag.

Sier ikke det må gjelde andre selvfølgelig, bare min erfaring. :) 

Anonymkode: a0baf...cf5

Jeg er motivert, men jeg betviler mine evner til å få det til. Jeg er motløs og deprimert. Og lei. Av hele livet. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (På 18.8.2024 den 22.35):

Jeg er motivert, men jeg betviler mine evner til å få det til. Jeg er motløs og deprimert. Og lei. Av hele livet. 

Klem til deg :klemmer:

Anonymkode: 0876b...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 19.17):

Ja, det er jo trikset, men hvordan?

Har du slutta helt?

ja, har slutta helt. 

Det finnes ikke én plan for alle. For meg kom aha-øyeblikket da jeg hørte en podcast av en tidligere alkoholiker. Han hadde tatt beslutningen og fortalte hvordan han bare visste helt inn til ryggmargen at nå var det slutt. Får ikke til å formidle det på den måten han gjorde det, men det gikk bare rett hjem hos meg. Jeg forstod med hele meg at, ja, slik er det. Jeg drikker ikke mer. 

Anonymkode: ad51d...46e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 19.08):

Nå har det gått for langt! Er så lei. Har over lengre tid drukket mer og mer, og nå i sommerferien har det vært hver dag. Jeg vil ikke drikke så mye og jeg vil ikke la alkoholen ta så stor plass i livet mitt. 
Det er mange ganger jeg tenker at jeg ikke skal drikke, men på kvelden så dukker behovet opp, og jeg tar meg en drink (først, og så baller det på seg) hvis jeg har anledning. 
Jeg er glad i både smaken av alkohol og i følelsen det gir meg. 
Jeg ser det er mange her som har sluttet helt å drikke, det er ikke mitt mål. Jeg vil drikke sjeldnere og mindre.

Er det noen andre her som er i samme båt? Er det noen som har noen triks for å ikke ta seg et glass når kvelden kommer?

Det hjelper meg av og til å melde meg på treningstimer om kvelden. Da tar treninga opp litt tid, samtidig som at lysten til å drikke (av og til) blir litt mindre.

Nå er målet å drikke minst mulig ila uka, men å kunne ta noen glass i helga.

Med hilsen, Zzz

Anonymkode: 46bae...a87

Naltrexon skal visst nok hjelpe å redusere inntaket. Man kan få det på resept av legen, men vær forberedt på at legen tar førerkortet, så det er jo en avveining. 

Anonymkode: b8a8e...bb8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En uke edru! Sist det skjedde var i januar. 

Tror faktisk det har gått opp for meg; at det rett og slett ikke går lengre. Jeg kan ikke drikke mer. 

Et glass er for mye. 100 er ikke nok. 

Føler meg fri💙

Anonymkode: 8f787...013

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre blitt noen glass hver kveld i et år nå. Hvorfor? Jeg var røyker, klarte å slutte, men begynte å ta meg drammer for å trøste meg for røyke-suget. Så har denne trøsten blitt en vane. Men jeg klarte å slutte å røyke, så jeg håper motivasjonen kommer for å la være flaska en dag også. Nå har jeg begynt å trimme litt, håpet er at helse-effekten av bedre kondis stimulerer motivasjonen for å droppe flaska.

Anonymkode: 426ab...a0f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru 77 dager. Det har skjedd ting og jeg har følt følelser jeg vanligvis ville bedøvd med alkohol, jeg har blitt bevisst på hvor mye jeg har brukt rus som en avledning fra situasjoner og følelser. Det er spesielt og rart å møte dette alene, skjønner hvordan jeg har lent meg på alkoholen. Har fått råd og veiledning, og lært å klare meg selv. Jeg tror jeg har gjort dette siden jeg var tenåring. Jeg har aldri regnet meg som en som har et problem med alkohol, men har nå innsett at alkoholisme handler ikke om å drikke hver dag, det er flere måter å slite med rus på. 

Anonymkode: 0876b...c26

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har sluttet, hvor lenge sitter "suget" i? Blir det som å slutte å røyke, etter seks måneder fikk jeg fremdeles lyst på en blås liksom? Vil gjerne vite hvor hardt eller vanskelig det er i tiden etterpå, og hvor lenge dette varer.

Anonymkode: 426ab...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dere som har sluttet, hvor lenge sitter "suget" i? Blir det som å slutte å røyke, etter seks måneder fikk jeg fremdeles lyst på en blås liksom? Vil gjerne vite hvor hardt eller vanskelig det er i tiden etterpå, og hvor lenge dette varer.

Anonymkode: 426ab...a0f

Jeg sluttet å røyke, snuse og drikke på en gang når jeg ble innlagt på sykehuset med leversvikt. For meg var nikotinsuget verre enn alkoholsuget de første 6-9mnd ca (etter jeg var ferdig med de vanvittige alkoholabstinensene som varte i 2 uker da).
Etter det var nikotinsuget helt borte, tenker aldri på snus eller røyk nå lenger. Alkohol derimot..
Har vært edru i mange år nå, men tenker på alkohol flere ganger i uka fortsatt, men suget er ikke så sterkt at det er noe problem å holde seg edru :) Selv etter dødsfall i nær familie, samlivsbrudd osv.

Anonymkode: a0baf...cf5

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dere som har sluttet, hvor lenge sitter "suget" i? Blir det som å slutte å røyke, etter seks måneder fikk jeg fremdeles lyst på en blås liksom? Vil gjerne vite hvor hardt eller vanskelig det er i tiden etterpå, og hvor lenge dette varer.

Anonymkode: 426ab...a0f

Jeg har hatt sug gjennom de 77 siste dagene, både mentalt og fysisk tror jeg, men ikke like ilke som uke 1

Anonymkode: 0876b...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har hatt sug gjennom de 77 siste dagene, både mentalt og fysisk tror jeg, men ikke like ilke som uke 1

Anonymkode: 0876b...c26

O.K. Veldig viktig å få vite litt om dette for meg så jeg vet hva som kreves når jeg gjør et forsøk. Antar at det har litt å si hva slags drikkekultur man har og hvor stort konsumet er også?

Anonymkode: 426ab...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...